Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

KL

Idag har dottern ridit på Mirre igen o det gick kanon. Som sagt, han stannar hellre än han springer iväg o det är ju perfekt för en 3,5 årig ryttare!
I början lyssnade han bara på mig som ledde men tillsist så klippte han med öronen bakåt o gick framåt från halt till skritt enbart på den lilla tjejens smackning :love: Han är verkligen supersnäll o ser verkligen ut som att han bryr sig om den där uppe o koncentrerar sig

Fast sen kan han få bra fart under sulorna när någon kräver lite mer av honom :) Provade att tömköra lite o han var jätteduktig, jag är som sagt innan, helt usel eftersom jag aldrig sysslat med tömkörning, men eftersom han är så stadig så fick jag tillsist in liiite känsla iaf o vi kunde lägga volter o grejja. Lämplig storlek att hålla på med iaf ;)

Jag tycker det är så svårt att få hästen att länga överlinjen när man tömkör. Pselma viker ofta bara in näsan och spänner nacken och sänker ryggen och vart rumpan är ska vi inte ens tala om :crazy:

Jag vet ju att det är jag som gör fel, men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det? Nån som har nåt tips?

KL

I lördags var Pselma iväg på sin första riktiga utställning. Hon tog det hela med ro som allt annat... Lite för mkt ro nästan :angel:

Hon fick 37 poäng, och för er som inte vet det så var 50 max. Och poängen för ben används för att reglera poängen för hästen och speglar således inte hur benen ser ut :cool: Pselma fick 5 och 6 på ben... och såvida jag inte är helt fellärd så ska hon ha betydligt bättre om poängen ska matcha hennes ben.
väldigt krångligt det där med arabutställning.
Jag hoppas på att kunna sätta in bilder när fotograferna har lagt ut dem!

Jag kommer nog visa henne på premiering nästa år om hon håller sig frisk, det ger en mer rättvis bedömmning!

Jag kan inte hjälpa dig med tömkörning eftersom detta var typ fjärde gången i mitt liv som jag tömkörde :p Mirre var inte i närheten av någon slags form men jag var iaf glad över att tillsist hitta lite känsla i tömmen "i hans mun" så att säga o att vi lyckades trava o göra volter åt olika håll SAMTIDIGT utan att trassla in oss i tömmarna :D :D

Det där med utställning verkar vara en hel djungel. En kompis har några welshhingstar o skulle till att visa en av dem o det blev precis samma som för Pselma, de gav hingsten 5or på benen o talade om att det var "för att markera ordentligt att han ej bör användas i avel". Sen är det kanske extra noga på hingstvisningarna eftersom de som går igenom ofta behålls som hingstar o de andra skärs, så om domarna hittar exemplar som de inte gillar så sänker de poängen ytterligare för att visa tydligt att han inte ska användas i avel - så även om denna hingst kanske i vanliga fall skulle fått bättre benpoäng så sänkte de honom för att visa tydligt att han ej var lämplig i avel (o han fick genast en tid hos veterinären och är nu kastrerad)

På arabutställningar är det ännu värre!
Man tycker att 37 poäng alltid är 37 poäng liksom, men neeeej så är det inte. Dommarna kollar hästarna i defileringen och sätter poäng därefter. Så man skulle igentligen lika gärna kunna rangordna dem istället :crazy:

Så hennes poäng säger inget om hennes duglighet i avel, de kollar ju inte riktigt ridmässigt på rörelserna heller utan premierar gärna balanstrav... Något som Pselma aldrig har använt sig av i min ägo iaf... men på utställning vill de gärna se det :crazy:

+ anni

hallå va roligt att ni tömkör! jag tycker det är super kul att tömköra och tycker helt klart att det är för lite tömkörning i den här tråden :p

Ang råd om att länga formen så är jag nog inte riktigt rätt person att hjälpa.. jag kör extremt mycket på känsla och det är väldigt olika att tömköra olika hästar och jag brukar helt enkelt prova mig fram.
Dessutom har jag nog "problem" med precis tvärt om. Jag håller väldigt lite i munnen på Wille och eftersom han rids mest i lång och låg form så placerar han sig där själv och sedan tycker jag att det är svårare att vara eftergiven i kroppen när jag springer bakom än sitter på så jag har snarare problem med att korta upp formen.
Men alltså.. om jag skulle gissa på mig själv om jag hade problem med att länga formen så skulle jag leta tillbaka i min kropp. Som sagt har jag svårt att slappna av och vara följsam i axlar och skuldror när jag tömkör och blir man stel vågar hästen inte lita riktigt på handen och kör upp huvudet och spänner sig. Så jag skulle nog försöka slappna av.. och när jag slappnade av skulle jag slappna av lite till och bli ännu mer följsam och bara tänka frammåt frammåt frammåt i handen typ... sen skulle jag nog prova börja i skritt och leta efter knapparna där och sedan prova samma saker i traven typ ^^

Oh du anni :) Jag tror du är helt rätt ute! Börja med att hitta gas, broms och styrknapparna, det kommer du långt på! Va noga med vägarna, ordentliga hörnpasseringar och runda volter då kommer finliret på köpet sas :)

KL

Idag är jag otroligt lycklig över att jag har en sån underbar häst. Vi var på Pay and Cross i Mantorp. Första gången för oss. Kimbi var lite överladdad i början och sprang runt i passage på framridningen som hon alltid gör när hon blir taggad. Efter att vi skrittat banan lugnade hon dock ner sig och hon skötte sig jättefint. Vi klarade hela terrängbanan felfritt utan några misstag. Kritiken vi fick efteråt var endast positiv och vi fick mycket beröm. Så nu har jag äntligen tagit det där rackarns fälttävlansmärket så nu är det bara ut och tävla! Fast vi väntar nog till våren så vi hinner få lite koll på allt det där andra också, men den som väntar på något gott ; ).

För övrigt så kan jag meddela att Kimbi kommer flytta i september då min familj ska flytta. Har hittat en stallplats rätt nära där vi kommer bo så att mamma kan hjälpa mig lite i stallet också de dagar jag har svårt för att ta mig dit. Jag börjar nämligen plugga i slutet av månaden men hoppas att det ska gå ihop med hästen. Kan inte tänka mig att göra mig av med Kimbi. Så nu ska Kimbi gå från att stå i ett stall med två hästar till ett stall med ca 15 hästar, men med tanke på hur positiv och social Kimbi är ska det nog inte vara några som helst problem.

åh vad mycket spännande grejer det händer för er den närmsta framtiden!
och vad roligt att få stå i ett stort stall! själv har jag ju eget stall med tre boxar varav två av hästarna är mina egna och inackorderingen ägts av två tjejer som alltid är ute på dagarna och som jag aldrig sett röken av ^^
jag har stått i ett litet större stall tidigare men kan inte påstå att jag längtar tillbaka dit, det är ett riktigt skogsmullestall och om jag vill stå större så vill jag stå på en tränings/tävlinganläggning.... det kommer iof aldrig bli av eftersom vi planerar att köpa gård i framtiden... men jag får väll se till att gården blir tränings/tävlinganläggningen :angel::D

själv höll jag på att få ett psykbryt idag när hovslagaren så snällt lovat att komma ut och sko wille som tappat en sko och som super lätt går sönder i fötterna och kan inte röra en fena extra än det han gör i hagen med risken för att han ska gå sönder... och så fullkomligt VRÄKTE regnet ner och hovslagaren kunde inte komma :( jääätte trååkigt eftersom jag är super pepp på att sätta igång honom nu så vi iaf kanske har en chans att debutera i början på september.. men men han lovade att komma ut imorgon.. han är så snäll min fina hovis som åker 24 mil t.o.r bara för att sko mina idiothästar när jag åkt iväg på bete. :bow:

Tur att du har snäll hovis i alla fall.

Det här stallet är väldigt mycket blandning av folk, så vi får väl se om vi trivs där, eller om vi flyttar till något annat stall så småningom. Det här blir i alla fall något att börja med, så har jag något att jämföra med om jag inte trivs och vill leta vidare efter annat stall. Jag har nämligen alltid stått i eget stall. Från början i ett stall som vi lånade av några kompisar till min mamma där vi hade våra hästar. Sedan har vi bott på egen gård nu i nio år, så det här blir en ny upplevelse för mig. : )

Jag personligen tycker det är svårast att acceptera att allas hästar är så himla ouppfostrade :angel: Och att folket sedan sen inte ens ser det som att hästen är ouppfostrad utan att den bara gör så och de har inte en tanke på att göra nåt åt det...
Och om det stallet är som de jag har varit i så tror jag att du kommer reagera på det med :p

Sen har jag en kompis som har stått i "dressyrstall" och där har de regler om hur man klär sig och massor konstigt, så det finns ju onekerligen väldigt många typer av stall.

Apollo... tackar!! Facebook mutch? :angel:

hahaha JAA!! :D Jag tänkte tom påpeka att gunnar borde lägga till en gilla knapp till inläggen! :angel:

Ang ouppfostrade hästar är det det absolut värsta jag vet!
Jag var över i ett stall för något år sedan och stod utanför en hästs box varpå han kör ut huvudet och börjar nafsa mig i huvudet och på axeln. Jag viftar bort honom men han slutar inte och vi höll på så några gånger innan jag snabbt vände mig om och tog ett snabbt steg närmare honom varpå han backade och råkade köra upp huvudet (lite) i boxgallret. Då blir ägaren sur på mig för att jag bett hästen sluta naffsa på mig!! Och säger att jag skulle gått där ifrån istället!!!!!!????? Jag höll ta mig tusan på att smälla av!! Snacka om att vara fel ute! Visst om jag ställt mig och fört ett jävla liv mot hästen och försökt uppfostra honom och dessutom gjort det på ett våldsamt sätt men jag rörde inte ens hästen!! Står man på en något större anläggning ska man fasen ha en häst som är uppfostrad nog att man kan stå uranför boxen utan att riskera att bli biten! Har man inte det så ska man fasen ha luckan i gallret stängd.

När jag köpte Wille var han fruktansvärd! Så sjukligt tiggig att jag höll på att få dåndimpen på honom! Förra ägaren fnissade och sa "han är uppvuxen på socker" och jag flinade lite som svar men kände innombords : :eek::confused::mad::crazy:
När han väl kom hem och jag började ställa lite krav på honom... typ som att det inte är okej att traska iväg i stallgången och börja äta ur höpåsar eller leta över hela mig efter godis och dessutom totalt godisstopp så försvann det på ett par veckor.. Några gånger har jag vart dum nog att ge han lite morrötter... det har två gånger resulterat i att jag blivit skallad.. :cool:
Nu när han står på betet och inte blir så jätte mycket hanterad är han gräslig vissa dagar.. men jag försöker förlåta honom även om jag kan bli tok irriterad på det..
Min andra hähä.. han är värst av alla.. Wille kan man förlåta för han är ung och dum och vet inte alltid vad som är rätt och fel.. men min andra han vet PRECIS livets alla regler.. och sköter sig oftast.. men... ouff.. han e lite egen och hans livs krydda är att bryta mot reglerna lite då och då... helst gör han det med stort fadäs också! Hästjäveln :love:

Jag tömkör ju en hel del och jag tycker hästen längre ryggen mer eller mindre beroende på tömsättningen. Spänner jag tömmen "vanligt" på ytter och från hand-bett-gjord på inner så har han mkt lättare att länga sig än om jag dubbelknäpper honom på båda sidorna. Det gör jag endast på rakt spår ute i terrängen för att få lite mer tramp. Däremot dubbelknäpper jag ibland ytter när vi tränar halter för att han inte ska nita på framdelen och köra ner näsan.

Tyvärr är Allon halt sedan 1v tillbaka. Gjorde hel hältutredning igår som tillslut visa på början till hovböld (tack Gud!). Blev således ingen LB:2 i helgen och inget Ribersborg för honom. Ska låna häst så jag kan rida iaf! A får stå med stort grönt bandage och se söt ut under tiden ;)

Ja vi börjar där med att helt enkelt få koll på alla grejorna. När jag väl kan hålla i tömmar o pisk utan att trassla in mig o häst o kanske tom göra hyfsade volter så ska vi försöka oss på att leta någon tränare som kan drilla oss lite så att ponnyn får JOBBA oxå! Vore SÅ häftigt att få den lilla shettisen att gå i fin form, trampa på ordentligt, göra skänkelvikningar osv :love: Är jätteglad att han är stencool o väldigt mkt tömkörd sen innan av "proffs" så han lyssnar o förstår vad jag vill - bara jag visar det :angel: han blir perfekt läromästare tills det är dags med åringen här hemma!

Ang ouppfostrade hästar så ogillar jag dem oxå. usch. Underbart att ha fölunge som ingen annan kladdat på!! Och måste faktiskt få skryta med att min hovslagare berömde min hästhantering mkt väl ;) Han tyckte om att sko hemma hos oss för då visste han att djuren var lugna, stabila o väluppfostrade o han var väldigt impad på Lamour som är bara året o stod som ett ljus fastän de andra dårarna kutade som galningar i hagen (verkade henne utomhus) - DET gjorde mig LYCKLIG! för det är just det som är viktigaste, att djuren går att hantera o sen rida. Flashiga gångarter, fräsig hoppteknik etc spelar ingen roll om hästen sen är odräglig från marken eller från ryggen.

AthenaAvalon - oh vilken "tur" att det bara var en hovböld! men synd på tävlingarna :( Ni som var så laddade!

du låter som en smart en hurru ;) det där kommer bli hur bra som helst! jag vill sååå gärna komma igång och köra för instruktör.. men man ska ha råd också... men du får joina oss i tömkörningstråden som precis skapats (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1060170) så kan vi säkert dra massa råd ur mackan :angel:

ouppfostrade hästar är det värsta någonsin! och det är så himla härligt med beröm!! idag.. slog hovslagaren på en tappsko på min, fd svårskodda häst, ouppbunden... jag tar långt ifrån på mig äran för allt.. min hovslagare är grym med honom... dom bara funkar lixom... nu åker han dessutom 24 mil t.o.r för o sko mina hästar när jag är iväg på bete... det finns hopp även inom hovslagaryrket att kunna få service ;) annars brukar dom va rent ut sagt vidriga!

Nu börjar det bli som vanligt här hemma igen. Cesar och hans kompis har börjat få vara inne på nätterna efter en lång semester ute dygnet runt på bete. Är på dag 2 av att sätta igång honom efter semestern, och det fanns en hel del energi och bus i kroppen idag! longerade igår kväll och idag, får se om det behövs en till dag för att få ur lite mer energi eller om det blir ridning imorgon =)

lite bilder från dagen
31438397.jpg

31438437.jpg

31438443.jpg

31438495.jpg

31438542.jpg

31438558.jpg

31438593.jpg

31438641.jpg

Leker lite med vattnet

Åhh va fin!

*resten KL*
Träffade min älskade 05a Adonis igår (E: Cosmopolite S- columbus xx)
Han är ju "tyvärr" fortfarande våran :cry:
Jag är försjuk för att orka bry mig och mamma som egentligen äger honom för icke insatt, så vi betalar och betalar, stor summa pengar varje månad för han ska bli omskött, tränad och såld.. de två första kriterier uppfylls iaf..

Men igår... då tävlade de igen...
skitfin runda i 1m, skötte sig kanon i lastbilen- blev knoppad av skötare, på framridningen bland massa hästar och inne på banan. men vart förtrött sen när han debuterade i 110 (men kom runt)(skitmånga starter emellan, varmt och han kopplar nog inte riktigt av i lastbilen + massa hästar och intryck)

men, måste ju bildbomba :)
Min älskade stjärna :love:
1m
35957_450859874433_582504433_6104908_5550869_n.jpg

en till
http://joizmeds.mittspejs.se/P2929870#body

110
35957_450859879433_582504433_6104909_4191872_n.jpg

framhoppn
http://joizmeds.mittspejs.se/P2929873

jättefin!! Jobbigt att han är kvar o kostar en massa pengar :( Fast å andra sidan så sjunker han ju i värde om han bara står o går i en hage oxå. Svårt att lämna till andra för att säljas! Kanske bättre att sänka priset rejält för att få honom såld än att han ska stå hos beridare o kosta skjortan?

nu har jag vart på min första BE lektion och nu MÅSTE ni verkligen se till att ta era BE kort!
alltså körprovet är "skit enkelt"! med lite tips från körläraren så blev helt plötsligt allt väldigt enkelt.. nog för att jag behöver öva backningen mer, men nu kan jag lätt säga att teorin var den tyngsta delen av det här körkortet och det är rent sagt urlöjligt att dra på det!!

kom igeeeen nu :banana:

ja han är fin min lilla Cesar :love:

Känner igen ryttaren på din pålle, om jag inte minns helt fel, så är det från dom som vi köpte Cesar :)

-------------

Lite updatering om Cesar. Ikväll har jag ridit Cesar för 3:e gången efter semestern, och han har skött sej otroligt bra alla gånger, har blivit så stabil och säker. Han har varit ganska osäker vid uppsittningarna ganska länge, men nu känns det verkligen som att han har mognat och innan betet tränade vi en hel del, och åkte iväg till andra ställen osv.

dom tidigare dagarna när jag har ridit, så har det max varit 1 annan i ridhuset, men ikväll var det 5 andra ekipage, och det blir ganska rörigt, när vissa ska sitta och träna på galoppombyten, travökningar osv. på diagonalen. + att det regnade så mycket att man knappt hörde vad man själv tänkte, och nästan så man undrade om taket skulle regna in, men det är ingenting som vi bryr oss om. Han är så cool! :love: inte behöver man stressa upp sej i onödan inte! :p :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama