Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

nu har jag vart på min första BE lektion och nu MÅSTE ni verkligen se till att ta era BE kort!
alltså körprovet är "skit enkelt"! med lite tips från körläraren så blev helt plötsligt allt väldigt enkelt.. nog för att jag behöver öva backningen mer, men nu kan jag lätt säga att teorin var den tyngsta delen av det här körkortet och det är rent sagt urlöjligt att dra på det!!

kom igeeeen nu :banana:

Tog BE hösten förra året och tyckte att teorin var den lättaste delen. :) Uppkörningen var hemsk. 1.5 timme allt som allt, inkl. funktionskontroll, manövreringsbana och körningi trafik. Jag var helt skakis när jag var klar. Min sambo fick köra hem trots att jag hade klarat kortet. :o
Vi har nu köpt lastbil och jag har ansökt om körkortstillstånd för C-kortet! Nu jäklar. :D

va olika man kan tycka.. jag är iof en praktiker men jag som mer eller mindre aldrig backat med ett släp förut klarade banan alla gånger utom en... när jag hittade ena konen under bilen efteråt :angel:
körningen i trafiken fick jag lite bastning på att jag körde för sakta ^^ blir så när man är van vid att köra häst.
funktionskontrollerna var ju en del av teorin så de kan jag så det ska inte vara några problem!

men annars fick jag beröm av honom han sa "du har ju anlag för det här tjejen!!" haha.. men som sagt.. jag är en praktiker.. jag tog mitt B-kort på tre veckor och nej det var ingen intensivkurs....

fast.. körde du något med körskola? för jag kan tänka mig att man får enhel del nyttiga tips där om tex vart man ska ha bilen när det är dax att svänga osv.

haha.. ja blir helt matt av tanken på ett lastbilskort.. så jag hoppas att jag aldrig blir i behov av ett... :p

juste.. ett tips.. om du får vänta på tillståndet, ring till transportstyrelsen.... (för det är väll dom som har det nu?) och så ber du dem släppa på det! det gjorde jag när jag fått vänta en månad och då släppte dom det på en gång och det kom två dagar senare på posten!

Kan bara hålla med! BE kortet är riktigt bra att ha! Om inte annat så se till att träna ordentligt på att backa och köra med släp ändå! Ge det lite tid, ut på en åker eller en stor gårdsplan och prova att backa, se vad som händer när ni vrider ratten åt olika håll osv. Man har en sådan otrolig nytta av det när man kommer till tävling och det är trångt, man kanske kör fel och måste vända osv.

Jag tog mitt BE kort när jag var 18, (5 år sedan nu:eek:) väldigt glad att jag gjorde det så tidigt. Har blivit rätt grym på att backa om jag får säga det själv;) Upp med en hand alla som har backat av gotlandsbåten?:angel: hihi!

Har funderat på C kortet länge nu... Men det är teorin som är trög där:crazy: Har faktiskt testat att köra med killens timmerbil+släp på 60 ton, rätt häftig känsla där bakom ratten:p Så när jag har råd ska jag ta tag i det och tvinga honom att övningsköra och hjälpa mig med teorin;)

Och pållarna då? Jo det ahr blivit mycket fälttävlan på sista tiden, har hunnit med både träning, pay & cross och tävling i Mantorp!

Status för Cardento-stoet: Har 2 nollor i 120, dvs behöver en till sen är hon färdig för breeders i hoppning! Hoppas på att den ska bli klar på lördag då det är hopptävling:) Hon var även med i Mantorp, gjorde sin andra FT-start och var jätteduktig. Låg 2:a efter dressyr och hoppning sen ramlade tidsfelen in i terrängen då hon var lite tittig. Blev en 11:e placering. Nu ska hon gå en Lätt klass också med max ett stopp i terrängen, sedan är hon även klar för Breeders i fälttävlan!

Status för jättebebis: Har tränat mycket terräng sista tiden, speciellt då på vatten. Känns som om det har börjt lossna lite där! Riktigt fin på Pay & Cross där vi red en Lätt klass bana. Var med i Mantorp, inte riktigt sig själv där. Känndes trött och lite sliten i kroppen, kan ha berott på tunga underlaget, lång resa osv. Han kämpade dock på fint och gick igenom vattnet utan att stegra eller vända! Bara en liten tvekan, duktig häst!! Vet inte hur det blir med Breeders för hans del. Han får några dagar ledigt nu, där han får sova inne på nätterna. Sen får vi se hur han känns. Planen är Boxholm den 21/8.

Marty: Va roligt att det gick bra på P&C! Hoppas att ni kommer trivs fint i det nya stallet!

Tack : )

Vad kul att det gick så bra med stoet, men jag förstår din kluns också att han inte ville springa i det där vädret. Jag är rätt glad att jag sköt upp min debut i fälttävlan, annars är ju Mantorp min "hemmabana". Lycka till i Mantorp! För vår del är vi iväg på hopptävling den dagen, annars kanske man hade kunnat komma och smygkika ; )

Jag har slitit mitt hår, kastat saker i golvet och svurit åt datorer och sladdar:devil: MEN nu tror jag att det ska gå att se vidoeklipp från helgens tävling:angel:

Coracon dressyr och hoppning
Spänd och trippig pga av överskottsenergi och för lite uppvärmning, så jag får jobba rätt hårt för att hålla henne på mattan... När hon är så pigg så snor hon också åt sig tyglarna och jag hamnar med händerna i magen, ajaj!
http://www.youtube.com/watch?v=BMQXL1JBuVw

Terrängen med båda (lyssna gärna på speakern:D)
http://www.youtube.com/watch?v=HbTDM1X2g3I

Ska försöka få med dressyr och hoppning på den stora med!

Senast ändrad:

den här tråden hänger ja på :) Jag har ett sto f:2005 bara tävlad 1.10 som 4åring sen har vi haft en svacka så de har inte blivit någon tävling än iår men nu börjar de gå uppåt igen :) Hon har tränat fälttävlan för os-ryttare med bra resultat så de är fälttävlanshäst hon är tänkt o bli. Håller just nu på o letar bett som hon trivs med så hoppas vi att hon kommer tbx o blir "normal"igen.
Bilder kommer

Jag tycker den store skötte sig riktigt fint med vattnet trots att han tyckte det var lite läskigt : ).

KL
I tisdags så var jag och Kimbi med på mini KM i hoppning på 80 cm. Hon var lite loj för dagen (troligtvis för det regnat ett par nätter och hästarna fortfarande går ute dygnet runt), men trots det så var hon väldigt bussig. Matte lyckades dock glömma banan och fick göra en väldigt konstig krumelur för att komma på rätt spår igen, utan att lyckas korsa min egen väg. Så i grundomgången var vi nolla och det blev dags för vår första omhoppning (lite inofficiellt sådär så kan man ju få vara med trots att man är bebis). Jag trodde inte att Kimbi skulle fatta någonting och bli osäker på hindren, men hon var helt med på noterna och tyckte det var jättekul att man helt plötsligt fick springa snabbare än vanligt och göra lite rivstarter i kurvorna, så vi lyckades nolla även den rundan och med vår tid lyckades vi knipa guldet. Så Kimbi kan numera stoltsera med att vara regerande mini KM-mästare i hoppning.

Idag är det tandläkaren som gäller för Kimbi. Vi får väl se vad de har att säga, men hitills har Kimbis mun varit väldigt fin när vi kollat upp den.

Min lilla röding är i en underbar period nu! Har haft det trassligt med bett och huvudlag på henne då hon bara gapar så fort hon får något i munnen.( drar bak tungan och lägger den över bettet). Men har nu tagit bort nosgrimman och rider på ett 2 delat gummibett. Red efter en liten gräsväg härom dagen och då kunde lilla damen verkligen samla sig och kraft finns det i köttbullen!
=)

*knapplånar*

Tänkte försöka skriva lite hur det går för mig och Ove! Håller på för fullt och matchar honom inför kvalförsök till Breeders den 4-5/9 och han känns verkligen helt sagolik att rida nu. Hoppas att vi kan hålla formen tills det sitter en domare och kikar, skulle ju vara helt fantastiskt att få klämma dit ett kval. Vi var ju så sjukt nära på första (har bara gjort två) försöket :)
Det som är kvar att stärka är finputs i galoppen, alla grejjor är bra nu och spunkar vi inte ur borde det inte vara omöjligt att vi får till det... allt är ju faktiskt 10 ggr bättre nu än i början av säsongen.

Igår var han dock lite rolig... red ut och skrittade, kändes huuur mjuk och fin som helst och tänkte att "Jag gör lite halt-skritt-övergångar" eftersom halterna brukar vara lite si och så i koncentration... ;) Han var helt galen när man bad om halt (OCH stå kvar på tygeln), skrapade/stampade med frambenen, försökte alla möjliga varianter på att rygga, skruva, galoppera baklänges...... fick nog göra 100 halter men tillslut stog han still och PÅ tygeln. Knasboll, han var helt svettig efter den lilla uppvisningen. Trampade även sönder en boots (så då förstår ni ju vår lilla "kamp") Har faktiskt inte haft någon häst som reagerar såhär i just halterna, men det kommer och går lite har jag märkt, senast var i början av inridningen. Antar att det är tålamodet som tryter... ;) Men om allt annat är lättsamt så kan jag nog få till detta oxå, eller vad tror ni? Har ni några bra övningar på att få bort denna olat? Traggla??

Annars har jag jag precis fått meddelande från uppfödaren till Ove att han ska bli "storebror". :D Det är lixom bekräftat att det finns en liten krabat i magen på mamman som jag valde tillsammans med hingsten Florenico. Känns sjukt spännande och jag håller tummar och tår att allt nu ska gå vägen. :) Tycker med årets start att jag gjort mig förtjänt av ett litet föl.... Det är föresten en liten "hyllning" till min fd. gamleman.

Kramar på er!

KL
Tyvärr fick vi inte till det sista Breeders kvalet idag... Lite tråkigt men vi har ännu flera försök på oss! Hästen var fin i värmen, något okoncentrerad möjligen, men hon är ju inte så rutinerad än:) Ett litet onödigt pet hade vi, tror att hon missbedömde hindret lite. Det var en ganska stor planka/murdel som hängde i luften med en bom över. Hon såg nog mer på plankan än på bomen;) Sen är det ju den där höger bogen som hon vill smyga iväg med heeela tiden! Syns väldigt tydligt på sista linjen.

Denna gången är det till och med fångat på film! Första gången jag ser mig själv hoppa henne på lite "riktiga" hinder faktiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=XMWfxSc-MBo&feature=channel

Måste bara få säga att: Vad fint du rider!!! :) Du skulle få hoppa min (om han någonsin behövde en pilot för det) :D Men HUA vad högt det är alltså. Bara att se på film så blir jag alldeles pirrig i magen, tacka vet jag blåbärshoppning. ;)

kl.

Nu har jag äääntligen kommit hem från landet och påbörjat igångsättningen av Wilson. Det blir en del tömkörning nu och nu håller jag på att experimentera med lite olika tömsättningar som jag blivit rekomenderad i tömkörningstråden. Så jag har lite problem med basicgrejerna... typ att styra och ge hjälper öht :p

Här har ni lite filmer på tömkörningen igår, han går i sjukt undertempo och jag har svårt att hålla koll på allt så ni får förlåta mig lite :angel: Men en sak kan ni inte ta från oss... hähä! Och det är att vi är så jädra snygga och välmatchande!! Tom mina strumpor!! :D

40870_419849851460_627071460_5274861_5321353_n.jpg

Snäll och trött häst!
40218_419849896460_627071460_5274862_6705250_n.jpg

Filmerna (helt oredigerade så ni får se rubbet ^^)
1. http://www.youtube.com/watch?v=eWqQbqbRhTI
2. http://www.youtube.com/watch?v=N43T77BAyXs
3. http://www.youtube.com/watch?v=NF6BjhEo6E4
4. http://www.youtube.com/watch?v=1LPhdCJqtgQ

åååh kan du inte se till att filma så vi får se!!???

tycker det vore jätte spännande! vad GLAD jag blir av att höra att det går bra! Verkligen!!

Tack så jättemycket!:laugh:
Det är ju "bara" 120cm, knappt att hästen behöver lyfta benen ju!;)
Jag tyckte det var läskigt att hoppa högre än 50cm för ett par år sedan, men nu har jag blivit rena rama kamikaze piloten:angel: (så man kan faktiskt vänja sig av med hinder/höjd skräck:D)

Apollo: Din häst ser ut lite som min vid tömkörning antingen är det sömngång eller så blir det en explosion:p Jag skyller på att min är för stor, det tar för lång tid för signalerna från hjärnan att nå benen. Därför kan han ännu inte hitta något mellanläge, eller något sådant...;) Men det är väl bara att kämpa vidare!

Hoppade en clerrund här på ön igår. 80cm och vi tränade på att korta galoppen i mellan så att det inte bara blir bock och bus! Och hon var kanonfin! tror inte hon var hoppat så här bra någon gång i sitt 5 åriga liv ;) Synd att jag inte hade någon fotograf med mig! Jag hade velat haft det på film eller ett kort !=)

*kl*

Min 05:a gjorde lokaldebut i helgen, vi hoppade två enmetterklasser och var nolla i båda så jag kan inte vara annat än nöjd med min häst :)

Det var bara första klassen som kom med på film, hon var lite vinglig och bockig och det var jag inte alls beredd på :p Andra rundan var mycket bättre och där var hon mer fokuserad :)

filmen
http://www.youtube.com/watch?v=i591IrIpFPU

31497916.jpg

31497917.jpg

31497919.jpg

31497921.jpg

31497918.jpg

kl

Min Brixie är ff förkyld och hostig, har tjatat på min vet att komma ut och lyssna på henne men hon har bara sagt avvakta eftersom hon blir bättre och bättre och inte haft nån feber. Men till slut kom hon iaf ut och då har Brixie så klart ljud på lungorna.........j*vla skit!!! Har tagit prover på henne och nu är det bara att hålla tummar och tår att det inte är nåt allvarligt eller att jag kommer få en hosthäst eller att det blir nåt ännu värre av det här :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama