Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

KL
Ja då var ytterligre en tävling avklarad! Har nu en styck häst färdig för Breedersfinalen i fälttävlan:)

I lördags var det fälttävlan i Boxholm. Min stora gick debutantklass och var riktigt duktig, åtminstone första halvan. I dressyren har vi legat runt 63% tidigare. Denna gång var jg betydligt mer nöjd med honom, för första gången fick jag lite bjudning och "go" i honom inne på dressyrbanan! Vilket belönades med hela 52%:cool:
Hoppningen var han jätte duktig, knepig bana med massa konstiga brytsvängar som inte alls passar för en stor vinglig unghäst. Dock kämpade han på och nollade utan större ansträgning. Terrängen behöver vi inte prata om:angel: På väg mot första hindret fick han ett ryck och gick upp på bakbenen, en ponnyspark i magen och sen blev det fart på honom hoppade 1,2 och 3 fint! Nr 4 var vattnet, och det gick inte alls...

Stoet gick lätt klass för första gången. Hon var mycket bättre i dressyren än sist (då fick vi 67%) nu var hon lugn och kontaktbar, fick lite mer vila i steget. Stadig form genom hela programmet, lite takt inslag i skritten och en ryttare som var lite morgontrött(?) och hade en felridning, 61% blev reslutatet. Hoppnignen lekte hon runt och nollade. I terrängen var hon super! Lite tittig, vilket beror på hennes orutin på terrängbanan. På vissa ställen låg det grus, för att det inte skulle bli lerhål. Jätteläskigt sa hästen och hoppade högt över. När man sedan skulle ride genom öppningarna i staketen ville hon helst vända:angel: Men på hinder var hon klockren! En hel hög tidsfel fick vi dock, 58 sekunder för långsamma, hade det varit två sekunder till hade vi inte fått räkna det som ett kval till Breeders:angel:
En del säger tur, jag säger precision! Inte slita på hästen mer än nödvändigt:D:rofl:

Grattis till lyckat kval! :) Synd på din valack, men vem vet det kanske simmar krokodiler i vattenhålen? :D Dock tror jag du menar straff och inte %, eller? ;)

Grattis till kvalet! Får hoppas det går bra i finalen : )

KL
Kimbi och jag gjorde vår andra start i lördags, 90 och debut i 1m. Vi har inte hoppat mycket alls under sommaren så Kimbi blev tämligen överladdad i 90 cm vilket resulterade i att hon kutade runt banan i den takt hon tyckte var lämplig (dvs. full fart) utan att lyssna det minsta på mig, så vi ikom fel på de flesta hinder och lyckades peta ett. I 1m lyssnade hon mycket bättre, men det var första gången vi hoppade en hellång bana på 1m så vi fick med oss två ned. Jag är ändå väldigt nöjd eftersom det bara var andra starten och hon var så otroligt positiv. Jag hade inte förväntat mig några toppresultat direkt efter sommaren, så det känns bra i alla fall. Nu börjar träningen komma igång på riktigt också, så det blir lite pli på oss igen ^^.

Kan ju passa på att berätta att Kimbi var hos tandläkaren härom veckan, där det upptäcktes att hon är sned i kraniet, vilket resuterar i att hon har lätt att bli osäker i höger varv då hennes hjärna säger till henne att hon kommer trilla inåt. Vi har varit hos tandläkare flera gånger innan men då har inget sånt upptäckts, men denna tandläkaren var verkligen duktig och hade mycket intressant att säga. Kul i alla fall att få reda på varför hästen är så ovillig i höger varv. Tandläkaren slipade en del i munnen så att det skulle kännas lite bättre för henne, men det kunde tydligen göra att hästen tycker det känns jättekonstigt i början, och blir nästan ännu mer ovilliga tills de vant sig och alla låsningar de dragit på sig släppt. Så nu har jag något att skylla på om det skulle gå lite dåligt framöver ; ).

Oj, det lät läskigt med snett kranie! Men skönt när man får reda på vad som ställer till problem och hoppas hon blir bra nu :)
Grattis till en bra tävling, reslutatet spelar ju inte alltid någon roll utan det är viktigt att man känner sig nöjd, speciellt på dessa unga :)

*kl*

Jag var oxå och tävlade igår, andra tävligen. Hoppade 95 cm och 100 cm och hon gjorde två nollor.
Känns väldigt roligt att det går så stadigt framåt nu. Varje ridpass är lyckat.
Dessutom så tror jag våra problem med lastningen har lossnat. Red igår morse när vi gick från stallet och hon fick syn på transporten kände jag hur hon började snabba på stegen och spetsade öron och sen gick hon bara rakt på, och så gjorde hon hela dagen. Behövde inte använda linorna alls idag.

Här är en film från tävligen
http://www.youtube.com/watch?v=ffAYoD8QIoA

Nu väntar lite hoppvila och bara ut i skogen och lite dressyrarbete för typ 1,5-2 veckor. Vill inte att hon ska tröttna nu när hon tycker det är så roligt att hoppa.

med risk för att bli halshuggen av övriga nu...

men va roligt att se en hoppryttare som inte flängrider och som kan rida sin häst rakt på hinder och som ffa kan rida sin häst rak!
jag vart på få hopptävlingar, men på de få jag vart på så blir man ju mörkrädd när man ser hur illa många av ryttarna rider! hästarna ålar sig fram till hindrena, springer på tvären och ritterna ser kaosartade ut!
förstår inte att tränarna släpper dem över hindrena när de inte ens kan rida hästen rak innan hindrena!?
men en sak är iaf säker.. och det är att deras hästar är otroooligt snälla och kloka med tanke på hur många gånger de måste parera upp sina ryttares katastrofala ridning :o

*duckar för övriga hoppryttares nävar*
fast jag ska ju säga också att det absolut inte var riktat till någon i tråden utan det var bara lite generellt..

Men.. faktiskt.. det såg jätte fint och bra ut.. jag är ingen hoppryttare som sagt men jag tyckte det såg himla trevligt ut. Ett par gånger var det väll någon avstånd som blev lite vajsing men du har en klok och bussig häst! Rider man bra så är det lättare för hästen att parera lite tokigheter! Ni förtjänade helt klart de där två felfria rundorna! Det såg jätte bra ut!

med risk för att bli halshuggen av övriga nu...

men va roligt att se en hoppryttare som inte flängrider och som kan rida sin häst rakt på hinder och som ffa kan rida sin häst rak!
jag vart på få hopptävlingar, men på de få jag vart på så blir man ju mörkrädd när man ser hur illa många av ryttarna rider! hästarna ålar sig fram till hindrena, springer på tvären och ritterna ser kaosartade ut!
förstår inte att tränarna släpper dem över hindrena när de inte ens kan rida hästen rak innan hindrena!?
men en sak är iaf säker.. och det är att deras hästar är otroooligt snälla och kloka med tanke på hur många gånger de måste parera upp sina ryttares katastrofala ridning :o

*duckar för övriga hoppryttares nävar*
fast jag ska ju säga också att det absolut inte var riktat till någon i tråden utan det var bara lite generellt..

Men.. faktiskt.. det såg jätte fint och bra ut.. jag är ingen hoppryttare som sagt men jag tyckte det såg himla trevligt ut. Ett par gånger var det väll någon avstånd som blev lite vajsing men du har en klok och bussig häst! Rider man bra så är det lättare för hästen att parera lite tokigheter! Ni förtjänade helt klart de där två felfria rundorna! Det såg jätte bra ut!

Tack så mycket, vad roligt att du tyckte det såg fint ut.
Jag har haft problem med att när jag ser att det blir fel så tar jag massa och försöker ratta bakåt, vilket då oftast ger kassa hopp och hjälper ju inte hästen det minsta. Nu har jag dock lärt mig att vänta, på den här höjden löser hon det bäst själv och jag vill ju att hon ska lära sig själv oxå. Blir det helt katastrof så försöker jag ju styra undan eller hjälpa till (hon har inte riktigt lärt sig att stanna själv ännu när det blir riktigt dåligt så då styr jag hellre åt sidan). Dock är hon väldigt duktig på att taxera själv och oftast blir det väldigt rätt.

Sen är hon väldigt stadig vilket jag är glad för, det gör ju att jag kan koncentrera mig på att få till bra ridning. Hon är så otroligt fokuserad på hinder så när hon vet vilket hon ska hoppa så ligger all koncentration där och hon vinglar inte hit och dit. Dessutom är hon inte sån dom drar före eller efter hindret vilket ju gör det lättare att bara sitta och vänta in.

Ang. dåligt ridning annars på hoppryttare så brukar jag faktiskt inte kolla så mycket på andra när jag är på tävlingar, tycker det blir långtråkigt i längden :p Igår stod vi dock så bra parkerade att även när vi var vid transporten såg jag banan helt perfekt och blev faktiskt lite förvånad över att det var mycket dålig ridning och många schysta hästar. Sen vill jag inte uttala mig så mycket om det, är mycket möjligt att det går super på träningar men att man blir nervös på tävling.
Såg dock många som inte stegade på relaterade avastånd och sedan att många fick problem på linjerna där dom bara lätt hästen galopperad på vilket resluterade att många fick ett halvt sista galoppsprång.

Tack! Jo det är nog krokodiler eller valar eller något han ser i pölarna... ;)
Nä faktiskt så menar jag %;) Bara så att det ska bli lättare för alla icke-fälttävlans människor:angel::D

Marty: Tack! Märkligt med snett kranium.. Hoppas att hon känns bättre efter lite korrigeringar iaf! :)

Senast ändrad:

Vilka fina rundor. Ser ju väldigt bra ut det där : ). Grattis!

+elinlowenberg: Det låter värre än vad det är. Tydligen är det rätt vanligt, fast det verkar vara rätt svårt att upptäcka. Man kan tyvärr inte "bota" det dock men om man bara håller efter det och tränar mycket smidighetsövningar med hästen så kan de bli näst intill symptomfria, så vi hoppas på att det blir så. Kimbi brukar ofta stå lite med huvudet åt vänster i gången eller liknande. Jag har aldrig brytt mig så mycket om det, men när tandläkaren berättade att det var för att hon kände sig rak i det läget så har jag börjat tänka mer på det. Väldigt intressant att få reda på i alla fall ^^.

Men vad konstigt, iom. att du hade bättre känsla i båda ritterna nu och ändå blev det sämre %. Men så är det ju i bedömningssporter. ;)

För mig och Hottie går det bra. Under våren flyttade jag henne till ett annat stall där vi trivdes grymt bra.
Jag började träna för en tränare som precis flyttat dit sina hästar (vi kände varandra sen innan då vi stått i samma stall tidigare) och hon har hjälpt oss enormt. Jag har tränat för henne en gång i veckan, men även fått lite hjälp utöver träningarna då vi ofta var i stallet samtidigt.
Jag har även hjälpt henne en del med hennes 2 hästar och ridit litegrann på hennes GP-häst vilket har varit väldigt nyttigt för mig.
I juni gjordes debut på "vanlig" tävling, och det blev 67% i en LB :banana:

Nu har Hottie haft semester och gått hemma hos mina föräldrar under juli, jag har kommit in på högskolan och börjar den 31:e -i ny stad så jag har flyttat och pållen kommer efter den 29:e. Jag åker ut till föräldrarna (7mil enkel väg) ett par dagar i veckan och rider så att damen kommer igång lite.
Hon verkar ha vilat sig i form för hon är taggad som tusan, har börjat göra enkla byten med henne och det går riktigt bra, det känns som att saker trillat på plats liksom :D

31518242.jpg

31518252.jpg

För mig och Hottie går det bra. Under våren flyttade jag henne till ett annat stall där vi trivdes grymt bra.
Jag började träna för en tränare som precis flyttat dit sina hästar (vi kände varandra sen innan då vi stått i samma stall tidigare) och hon har hjälpt oss enormt. Jag har tränat för henne en gång i veckan, men även fått lite hjälp utöver träningarna då vi ofta var i stallet samtidigt.
Jag har även hjälpt henne en del med hennes 2 hästar och ridit litegrann på hennes GP-häst vilket har varit väldigt nyttigt för mig.
I juni gjordes debut på "vanlig" tävling, och det blev 67% i en LB :banana:

Nu har Hottie haft semester och gått hemma hos mina föräldrar under juli, jag har kommit in på högskolan och börjar den 31:e -i ny stad så jag har flyttat och pållen kommer efter den 29:e. Jag åker ut till föräldrarna (7mil enkel väg) ett par dagar i veckan och rider så att damen kommer igång lite.
Hon verkar ha vilat sig i form för hon är taggad som tusan, har börjat göra enkla byten med henne och det går riktigt bra, det känns som att saker trillat på plats liksom :D

31518242.jpg

31518252.jpg

Vilken snygging.....:love: nyfiken vem är den efter ?

tack ^^ Hon är E: Don Romantic UE: Bellini uppfödaren finns faktiskt här på buke men nu minns jag inte hennes alias..

tack ^^ Hon är E: Don Romantic UE: Bellini uppfödaren finns faktiskt här på buke men nu minns jag inte hennes alias..

Ojdå inga dåliga gjejer ! Då är det dig jag ska läsa om lite senare :)

haha vi får väl se :p
Ska försöka ge oss ut på lite tävlingar i höst om jag får ihop tiden, men målet är en LA:3 i slutet på oktober. Grejerna gör hon, men det är tävlingsvanan som saknas så det gäller ju att få till det på bortaplan med -men som sagt, ett mål har vi.

Superfin häst!!! :D

---
Jag då, jo skrev ju tentan i lördags och nerverna lugnade sig lite innan och jag tror faktiskt att den gick vägen, hoppas på det iallafall! :) Direkt efter tentan åkte jag på feber och världens förkylning.. Så jag har ängnat mig åt longering av min fining. Är så sjukt ridsugen för han ser verkligen fin ut! Men eftersom jag 2 ggr har dragit på mig diverse värre grejjer (hjärtsäcksinflamation och halsfluss som blev allvarlig njurbäckeninflamation) så håller jag mig lugn....
Åker till Göteborg nu i 4 dagar för semester så då är det oanki här på buke som har äran att hålla igång min ädle springare. Sjukt skönt att ha så bra stallkompisar! :D Vem vet, han kanske är omskolad till fullfjädrad hoppehäst när jag kommer hem... ;)

Kram på er!

Det är inte klokt jag är 50+ och är som en barnunge på julafton då jag idag fick reda på att min 05 gick igenom besiktningen och jag ska hämta henne imorgon.......f.n är man normal :crazy:

För mig låter det helt normalt faktiskt och jag hoppas jag är lika barnsligt förtjust i mina hästar i din ålder. :D

kl.

Ingenting speciellt som händer här, fortsätter att sätta igång Cesar efter semestern, och inte helt överraskande har lite 5 års trots kommit nu! han har varit ganska kaxig den senaste veckan men har börjat släppa nu. Igår blev jag arg på honom, och slog till en gång med spöt på rumpan när han höll på och kaxade runt, och då fick jag fram en bock och sparkut som reaktion, haha. Men efter det släppte det faktiskt, och idag var han riktigt fin, och inte några större saker, är mest glad att han har så mycket personlighet och vilja att han kaxar lite så att han inte blir en "valack med tråkig personlighet"

Idag kändes han som sagt jättefin, börjar få tillbaka lite mer styrka och kondis vilket är kul. Nästa vecka börjar hoppträningarna igen! :D

lite bilder från idag
31554676.jpg

31554681.jpg

"huvud, axlar, knä och tå, knä och tå"

31554732.jpg

31554694.jpg

gulle har börjat få vita ögonfransar :love:

*kl*
Har i veckan endast löstränat Tibbe på banan. Börjat plugga nu och har hela 2½ timmes bussresa bara enkelresa ^^"
Så har varit för trött >__<" men flyttar honom antingen denna eller nästa vecka till ett stall som jag tar mig till via bussen som går hem sen.
I det stallet finns det lite mer folk så hoppas på att ha någon att rida med då, för det är inte kul att alltid va själv i stallet.
När kommer ni att ta in era -05:or eller är dom redan inne ? Vill ha in Tibbe nu igentligen, men både i nuvarande och nya stallet verkar ingen ha tanke på att plocka in sina hästar ännu om kvällarna. Så Tibbe går nu med regntäcke på om dagarna.
Visst har Tibbsen blivit snygg i kroppen av att ha gått på bete :D
31555571.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama