Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Han ser rätt fin ut,vet att du har mycket problem med att hålla honom i hull. Såg att du skulle försöka sälja honom igen. Hoppas du hittar en bra köpare.

vi tog upp hästarna för en vecka sen lite drygt från betet för min ena visa fångtendenser :( däremot går de fortfarande ute om nätterna och kommer göra det i en vecka till, sen kommer jag nog börja ta in dem, vill inte slita FÖR mycket på hagen nu när det är så blött ute :/ Hästarna går med regntäcke om nätterna för att skydde dem mot myggen som är helt galna just nu.. om dagarna är det bara täcke om det är risk för regn...

Min nollfemma o min åring ska börja stallas in från och med nu. Det är bara ett par grader om nätterna o jag tror att åringen fryser :( Hon är så väldigt stel o knackig på morgnarna när hon legat ned i det våta gräset o sovit. Shettisen tror jag nog skulle klara sig bra länge till men han får komma in i stallvärmen han med :lovet:

alltså de går ute i vinterhagen dygnet runt = berg, jord, lera, grus, sten, inte på gräs!

och hans fångtendenser är att han förutom brytningar i hovarna (som han får varje år) att han fått en liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiten liiiiten blödning i båda framfötterna. Den var någon ynka mm som verkades bort på en gång. Hästen har vad jag vet (man vet ju inte vad som hänt innan jag köpte honom) varit halt när dessa "fångtendenser" slagit till vilket sker varje sommar. Tidigare har han bara haft brytningar och breddade lameller i år var första gången vi såg dessa blödningar.. De kan iof berott på något annat men vi chansar såklart inte... Han har också vart inne två sommrar och blivit röntgad i fötterna och de har inte vart någon fång...

Invänjning av bete görs under 1-2 månaders tid på våren/försommaren och under betesperioden håller jag och hovslagaren (som är vääääldigt ofta hos oss för min 05a skos var 4e vecka och har tappskor på det -.-) håller koll på hans fötter och vikten hela tiden under betet. Vi har ju också alltid möjligheten att avbryta betet och stalla upp på sekunden om vi tycker att vi behöver det eftersom vi har eget stall.

Senast ändrad:

kl

Idag red jag första lektionen på gudars, nästan tre månader!
Han sköter sig så himla fint min lilla älskling och vår tränare var förvånad över hur bra vi båda faktiskt skötte oss eftersom det var första träningen efter sommaren. Det har jag nog att tacka att jag tömkört som en dåre de två senaste veckorna.
Vi red igenom LC 1 och LB 1 och snart blir det dax för två clearrounder och hähähä LBn kommer nog bli ett enda stort kaos och när det är dax för LCn kommer han nog va så trött så även den kommer bli en katastrof ^^ Men publiken ska väll ha något att snacka om efteråt också :angel:

Liten uppdatering... Min -05 Ibiza har vilat en del under sen sommaren. Hann komma igång men sen kom förberedelserna för vår flytt i mellan så nu har hon vilat/gått promenader dom sista 2 veckorna. Men imorgon går äntligen flyttlasset :love: ut till Uppsala/Björklinge och vår egna gård där vi ska bo med våra hästar. Det ska bli så underbart att få bo och ha hästarna hemma.
Jag hoppas att Ibiza och dom andra tre kommer trivas bra där. har en del mark, fördelat på 4 hagar och en egen ridbana. Närmsta grannen är en duktig dressyrryttare och hon har ridhus, som man får köpa rishuskort till och rida i och för oss kommer det ta ca 5 min att skritta dit :love: .

Något som hänt under sommaren är att Ibiza har blivit mera vuxen/moge i sitt sätt att vara. Hon är inte valpig längre. Fast hon har en del åsikter om hur saker ska göras... Men jag älskar henne.

Ja du ligger i med tömkörningen du :D :p Kul!!
I morrn ska lille Mirre tömköras oxå är det planerat. Han har bara skrotat en vecka för det har varit helt otroligt dåligt väder.

Janina - Härligt!! Det ÄR jätteskönt att ha hästarna hemma! Fast nackdelen är att man faktiskt får MINDRE tid ihop med djuren, för gården tar så mkt tid i form av underhåll och vardaglig skötsel... men men! det är värt det! underbart att kunna gå ut precis när man vill o bara titta på dem, mocka lite en annan gång, sopa lite, pyssla lite, rida lite sen osv. och FRAMFÖRALLT - Ingen Jävel Som Bryr Sig om hur stallet är skött/hästarna sköts osv. Orkar man inte sopa en kväll så får man bara skylla sig själv :D Ingen kommer o gnäller iaf :p

KL
Janina: Va roligt! Det är underbart att få ha hästarna så nära!

Igår var vi i Kalmar och tävlade fälttävlan.
Det var en underbar dag, med fint väder, bra banor, fantastiska dressyrdomare! Behöver jag säga att mina hästar gick bra?

Stora bläs-Musse fick faktiskt till det i sin debutant dressyr. Svarade fram men var ändå hyfsat ihop med huvudet i någorlunda position. Domaren var nöjd och gav 66%! Trodde inte mina öron men det är väl bara att tacka och ta emot! Hoppningen hittade vi även där lite bjudning så att jag slapp bära runt honom. Tror att han var väldigt nöjd med att slippa de tunga gräsbanor som det har hoppats på på sista tiden... Ett litet strunt pet, men det är sak samma. I terrängen stod han emot som sjutton de första 5-6 hindrerna. Jag han tänka att hur sjutton ska jag orka få runt honom om han fortsätter så här... När banan vände hemåt hände något och han slog plötsligt på turbon! Sen bara flög vi Har nog aldrig varit så nöjd efter en debutant terräng förut Nolla på hinder och 10 tidsfel. Känns väldigt bra att han själv började bjuda och nästan blev lite stark mot hinder, kan ju säga att det var en MYCKET nöjd häst som kom i mål!

Lilla Coracon var jätte duktig i sin lättklass dressyr. Roligt program det där 2010! Första gången kunde hon slappna av och börja släppa fram sin trav ordentligt. Vi var jättenöjda med henne! Snart kan man börja rida med lite mer tryck och då blir det nog riktigt bra Lite snålt tyckte jag 63% men, men så är det. Hoppningen nollade hon. Terrängen var hon kalasfin! Inget är svårt för den hästen! Ett par tidsfel, men jag vill absolut inte stressa med henne än. Hon är så pass orutinerad att hon måste få en chans att hitta sin galopp och vänja sig vid att hoppa i ett högre tempo. Framförallt vänja sig vid de olika typ hindrena... Dock har hon inför sin 4:e terrängrunda lärt sig vad det betyder när man står vid starten Jag hade lite att kämpa med där om man säger så! Hon ville helst ge sig iväg så fort vi kom ner dit och då var det 2-3 minuter kvar. Så det blev lite skutt och försök att sticka iväg innan vi fick start signal...

Ska försöka övertala den sega gamla datorn att få in filmerna!

kl

ikväll har jag varit iväg med Cesar på första hoppträningen efter sommaruppehållet. Jösses vad han har mognat och utvecklats under sin semester nu i sommar. Han var superfin! :love: Han väntade, lyssnade både fram och tillbaka. Vi fick göra en ganska knepig övning men han var jätteduktig! avslutade med att hoppa en bana, och han var jättetrött då men hoppade runt den lekande lätt! :D

Han är så underbar! han är så jäkla positiv och jobbar på så bra även om han blir trött.

Nu blir det till att skritta ut en runda i skogen imorgon.

kl

Hej på er! varit lite dåligt m uppdatering från min sida ett bra tag men följer såklart Bukes bästa tråd ändå :)
Nåväl, nu är vi tillbaka från betet och med tillgång till ridbanan börjar vi komma igång lite mer. Han har iofs vart i gång större delen av sommaren men då har det bara blivit "dressyrat" i skogen o på vägarna. Hoppas på lite feedback om ni vill se filmen. Han orkar fortfarande sämre i högergaloppen, vilket syns väldigt tydligt på mindre volt, men det är väl bara att träna på tills styrkan kommer...
http://www.youtube.com/watch?v=Qa-1Nnaeqho

kl

tjihoooo! Nu har matte (jag) tagit sitt BE kort så nu ska jag och wilson ut på äventyr hela hösten!!! :banana::banana:

Han är så fiiiiin!!! Skitsnygga framben har han oxå fått nu när du fått snurr på bakkärran! *dreggel*

Ang galoppen så är skritt-galopp-skrittövergångar toppen för styrkan tycker jag. Hellre MASSA fattningar än att rulla i samma tempo.
Att hoppa studs är oxå toppen för rumpegumpen :D (o dessutom brukar de få lite extra bjudning o tycka det är lattjolajbans!)

Ja lite sugen är man ju!! Ska kolla om man kan köpa terio boken. Var köpte du din? Var uppskrivningen svår? Hur dan var uppkörningen??

Jag köpte faktiskt inte mina böcker, jag fick dem i födelsedagspresent för ett par år sedan... sen hade jag lite svårt att få arslet ur vagnen bara ^^.
Men dom finns att köpa på körskolor!

Egentligen var inget svårt.. men jag har jätte dåliga erfarenheter av att plugga sedan tidigare så jag tenderar till att stressa upp mig :angel:
Men det svåraste eller iaf det tyngsta var helt klart teorin. Jag gjorde ju misstaget att plugga för lite B teori för själva teoriprovet är till 95% B teori med trafikregler, skyltar osv. den mesta BE teorin kommer på uppkörningen och funktionsbeskrivningen!
Om jag fick vrida tillbaka tiden och göra om det så hade jag gått till en körskola och köpt ett teoripaket med möjligheten att plugga på datorn hemma. När jag tog mitt B kort så använde jag bonniers trafikskola och det var suveränt!! Nu hittade jag någon jädra skiva på nätet som det bara var frågor i och som dessutom innehöll massa faktafel :grin:
Annars brukar körskolorna säga att man ska klara teorin själv och sen komma till dem. Jag hade ju inte suttit där men iaf gjort det lite enklare för mig själv.

Sjävla körningen var faktiskt MYCKET lättare än jag trodde den skulle vara.. det svåraste var helt klart inte backningen utan först att inte köra FÖR mesigt som hästfolk tenderar att göra och sen haha, att hålla hastighetsbegränsningen :angel:
Min körlärare gav mig några riktigt bra tips för manöverbanan, typ vart bilen skulle vara placerad när man skulle börja svänga o att man skulle räta ut ekipaget osv och sen var det faktiskt plättenkelt att fixa de... trotts det var jag så jädra nervös på uppkörningen att jag mördade ett litet barn (en kon;))
Men förarprovaren va på bra humör och lät mig göra en gång till.

Funktionsbeskrivningen blev jag sur över. Jag hade pluggat jätte noga och skrivit upp all fakta jag kunde hitta om ämnena i boken och allt satt som ett smäck och ÄNDÅ så kom det såklart en fråga jag inte kunde svara på!
Hon frågade om spännbanden och om man kunde lita på att sträcken på banden som visar brottstyrkan. Det var ju en sjukt ledande fråga så det var klart att svaret var nej men det stod inget om det i boken!!! Men hur som helst var hon jätte snäll och pekade på en liten lapp som satt på spännbandet och frågade vad det var för något :p sen var det ju bara läsa innantill.

Körningen i trafik gick bra förutom att jag råkade stanna för högerregeln där det inte var högerregeln haha de fanns ingen skylt och markeringarna i gatan var nästan helt utsuddade. Sen glömde jag blinka innan en korsning vid ett rödlyse o gjorde de när ja kom fram precis, men vi fick stå där i typ 5 minuter på att komma iväg så det gjorde inte så mycket :D
Det var iaf tur att förarprövaren var på bra humör, kanske hjälpte att hon var hästtjej och hennes medryttarhäst stått i samma stall som min (fast inte samtidigt). skönt är det att det är över iaf nu ska vi köpa transport :banana:

Men faktiskt, det var verkligen inte svårt och har man lite tid att plugga teorin, vilket tar mest tid, så fixar man det faktiskt snabbt! Jag tog 3 körlektioner och körskolorna jag pratat med har alla sagt mellan 2-4 dubbellektioner brukar vara vad som krävs. Men det som tog längst tig egentligen var att få komma till uppkörningen från att jag klarade teorin, det var över en månads väntetid!!!
Men nu är det bara sååååååååååååååååååå skönt att det är över! Men jag börjar bli lite sugen på lastbilskort när man ändå håller på.. för min körlärare va så himla trevlig haha och då behöver jag ju inte ordna det sen när jag och wilson ska turnera runt i hela världen och rida dressyr :angel:

Håller med Anni - blir bara finare och finare!!! :love:
Bra med lite dressyr i skogen! det har gett resultat, verkligen!

Tips från mig är också övergångar och mycket rida i naturen, hoppa upp o ner i små backar och göra halter i nedförsbacke vid klättring. Då kommer nog bak-kärran igång ännu mer.

Men du har gjort ett jättebra jobb - superfin!

KL
Ja det är ju aldrig nån som vill ta kort på mig när jag rider, så jag får nöjja mig med dessa bilder!

Det är bilder på dagens ridtur med fakta från min nya leksak! Nämligen en Garmin forerunner 310XT!!

Tyvärr kan ni inte se pulsen på Pselma då jag inte fått hem den komponenten än! "Mias" V-max fungerade tyvärr inte till den modellen jag har så jag måste beställa en del från USA.

Det mesta går väldigt bra just nu. Enda problemet är att vi inte har någon sadel som passar så jag rider just nu med svanskappa, men hon får skav av den varenda gång så jag kan bara rida var 3 e dag ungefär. Det är bara översta huden som blir skadad, men jag får hemskt dåligt samvete ändå! Jag hoppas att nån nappar på någon av de 3 sadlarna jag har till salu så jag kan köpa en passande sadel snart.

Men att rida med svanskappa som jag gör nu är inte hållbart i längden, så hittar jag ingen köpare snart så får jag nog ta ett lån :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama