Sv: Hur går det för era -05'or #9
Jag köpte faktiskt inte mina böcker, jag fick dem i födelsedagspresent för ett par år sedan... sen hade jag lite svårt att få arslet ur vagnen bara ^^.
Men dom finns att köpa på körskolor!
Egentligen var inget svårt.. men jag har jätte dåliga erfarenheter av att plugga sedan tidigare så jag tenderar till att stressa upp mig
Men det svåraste eller iaf det tyngsta var helt klart teorin. Jag gjorde ju misstaget att plugga för lite B teori för själva teoriprovet är till 95% B teori med trafikregler, skyltar osv. den mesta BE teorin kommer på uppkörningen och funktionsbeskrivningen!
Om jag fick vrida tillbaka tiden och göra om det så hade jag gått till en körskola och köpt ett teoripaket med möjligheten att plugga på datorn hemma. När jag tog mitt B kort så använde jag bonniers trafikskola och det var suveränt!! Nu hittade jag någon jädra skiva på nätet som det bara var frågor i och som dessutom innehöll massa faktafel
Annars brukar körskolorna säga att man ska klara teorin själv och sen komma till dem. Jag hade ju inte suttit där men iaf gjort det lite enklare för mig själv.
Sjävla körningen var faktiskt MYCKET lättare än jag trodde den skulle vara.. det svåraste var helt klart inte backningen utan först att inte köra FÖR mesigt som hästfolk tenderar att göra och sen haha, att hålla hastighetsbegränsningen
Min körlärare gav mig några riktigt bra tips för manöverbanan, typ vart bilen skulle vara placerad när man skulle börja svänga o att man skulle räta ut ekipaget osv och sen var det faktiskt plättenkelt att fixa de... trotts det var jag så jädra nervös på uppkörningen att jag mördade ett litet barn (en kon
)
Men förarprovaren va på bra humör och lät mig göra en gång till.
Funktionsbeskrivningen blev jag sur över. Jag hade pluggat jätte noga och skrivit upp all fakta jag kunde hitta om ämnena i boken och allt satt som ett smäck och ÄNDÅ så kom det såklart en fråga jag inte kunde svara på!
Hon frågade om spännbanden och om man kunde lita på att sträcken på banden som visar brottstyrkan. Det var ju en sjukt ledande fråga så det var klart att svaret var nej men det stod inget om det i boken!!! Men hur som helst var hon jätte snäll och pekade på en liten lapp som satt på spännbandet och frågade vad det var för något
sen var det ju bara läsa innantill.
Körningen i trafik gick bra förutom att jag råkade stanna för högerregeln där det inte var högerregeln haha de fanns ingen skylt och markeringarna i gatan var nästan helt utsuddade. Sen glömde jag blinka innan en korsning vid ett rödlyse o gjorde de när ja kom fram precis, men vi fick stå där i typ 5 minuter på att komma iväg så det gjorde inte så mycket
Det var iaf tur att förarprövaren var på bra humör, kanske hjälpte att hon var hästtjej och hennes medryttarhäst stått i samma stall som min (fast inte samtidigt). skönt är det att det är över iaf nu ska vi köpa transport
Men faktiskt, det var verkligen inte svårt och har man lite tid att plugga teorin, vilket tar mest tid, så fixar man det faktiskt snabbt! Jag tog 3 körlektioner och körskolorna jag pratat med har alla sagt mellan 2-4 dubbellektioner brukar vara vad som krävs. Men det som tog längst tig egentligen var att få komma till uppkörningen från att jag klarade teorin, det var över en månads väntetid!!!
Men nu är det bara sååååååååååååååååååå skönt att det är över! Men jag börjar bli lite sugen på lastbilskort när man ändå håller på.. för min körlärare va så himla trevlig haha och då behöver jag ju inte ordna det sen när jag och wilson ska turnera runt i hela världen och rida dressyr