Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Fast är gräs verkligen prestationshämmande?
Mina går alltid på gräs och är inte ett dugg latare på sommaren.

Nu har ju jag förvisso araber, och värmen påverkar väl inte dem lika mkt antar jag, men ändå.

Mina hästar har en tendens att vara lata första åren jag har dem, för att sedan bara bli galnare och galnare :love: På ett bra sätt kan jag ju tillägga, galen under kontroll typ haha!

Pselma skötte sig super på bröllopet, så idag ska jag ta en tur på henne, 2 dagar tidigare än vad veterinären sa, men hon är inte öm och inte svullen längre så då kan jag lika gärna köra igång henne! Vi har ett tajt tidsschema,(;)) mkt skritt och mkt galopp är det som gäller! Och mkt fokus på framåtbjudning!

Vad härligt att det blivit bra till slut! Tur att du inte gav upp.

Jag har väl varit lite i samma sits, men när det gällde hanteringen. Ridningen har han alltid varit snäll med. Ett år efter att jag köpt honom som 3-åring fick jag reda på att han var klapphingst, och helt plötsligt från att ha varit världens ouppfostrade valack blev han en riktigt snäll hingst. Stackarn som tom stod bredvid stona inne i stallet.
Där har vi verkligen haft mycket att jobba med, och vi har mkt kvar, men vi har kommit riktigt långt måste jag säga.

Jag rider alltid ut tillsammans med en annan häst. När vi travar och galopperar bakom henne har jag ganska sug i honom, men om vi ska vara först är det mkt mer tveksamt.
Skrittar vi, då struntar han hur långt bakom vi kommer.

Men ska försöka göra mer övergångar med honom.

Nu äter han bara gräs och HippoGrow Alfa. Kanske ska ge honom lite havre oxå?

Funderar om man kanske tom ska ta ett blodprov på honom... se om han har en fästingsjukdom eller nåt...

KL
Nu har vi varit iväg på tävling igen. Det var återigen en Debutant fälttävlan, denna gången i Baståsen.
Det var nog årets varmaste helg vilket plågade ryttarna. Bromsarna var som galna och plågade hästarna.;)
Min lilla häst var dock jätte duktig första halvan av tävlingen. Dressyren gick över förväntan, in i den stekheta stillastående luften i ridhuset trampade vi och jag var beredd på att få driva tills benen ramlade av... Men hästen vaknade faktiskt till liv när vi kom in i värmen och tuffade på framåt genom hela programmet! 64% och jättefin kritik:D "Mycket välridet program på flott häst som behöver bli starkare för ökad bärighet" Det är vi super nöjda med!
Hoppningen gick som en dans, och den stora klunsen lekte runt hur enkelt som helst:love: Det märks att det har blivit otroligt stor skillnad!
Sen var det dags för terrängen. Redan som nr 4 låg vattenhindret:eek: lite taskigt i en debutant... Pålle var jätte fin de första 3 hindrena, när vi var ca 30 meter från vattnet blåste funktionären där i sin visselpipa. Och där rök min plan att försöka lura hästen lite genom att ta ner huvudet och rida i lite kringelikrok fram mot vattnet. Han slog upp huvudet, såg vattnet och slog i alla fyra bromsar...:cool: Sen kom vi inte så mycket längre om man säger så:cry:

Dock fick vi möjlighet att träna på deras vattenhinder när tävlingen var slut. Det var nog väldigt bra, så att min lilla skrothäst inte lär sig att man kan komma undan på detta sättet! Med tanke på hur fint han hoppade på deras 2 vattenhinder sedan så är jag trots allt nöjd med helgen överlag. Många stora framsteg, mest nöjd är jag nog med att han var så snäll att ha att göra med på marken! Det märks att han har mognat, denna helg åkte jag själv med honom. Förut har jag inte kunnat sadla honom ensam men nu stod han lungt och snällt medan jag höll på och ordna med allt, stod lungt på släpet och lastade sig själv:love:

*kl*

Inte skrivit på ett tag. Har varit mkt med mina stukade fötter och sådär...
Nu är iaf hästen på igångsättning igen. Linad 3 dagar, riden 2 ggr och tömkrörd igår, vilat 2 dagar också. Han är SÅ glad att han får jobba lite igen, blir helnipprig i hagen! Har skrittat och travat och det känns okej i fötterna iallafall...

Var i Falsterbo i måndags och storshoppade enl. tradition!
Gjorde några riiiktigt bra fynd; Äkta förskinnspadd 299:-, Dressyrkavaj 500:-, Horseware Amigo cooler 399:- (ord. pris ca 700:-).

Sedan nya Roeckl sommarhandskar, 20 mm sporrar, dressyrspö, sadelskydd, 2 pikétröjor och så måttbeställt Königs favorit dressyrstövlar med extra hög utsida och dragkedja :love:

ja blodprover kan ge svar på mycket, om inget annat så är det skönt att veta att hästen är frisk innan man pressar dem! En kompis häst hade dålig syresättning o en liten infektion som gjorde honom loj, inte så att han egentligen visade det, men han var liksom lite seg o "trött" även fast han hoppade som han alltid gjort.

Övergångar tycker jag är lösningen på de flesta problem :p Hahaha! Nä men allt i hästen kommer ju från bakdelen så det är den man måste rikta sitt fokus på, tror jag iaf :D

Kimmis- Alla hästar jag haft blir då både segare, lojare och tröttare av att stå o äta gräs hela dagarna, så ja jag tycker det är "prestationshämmande" på det viset - menade inte rent biologiskt :D
Hemma hos mig är det tvärtom, alla galningar blir lugna o coola när de kommer till mig hahahaha! (har ridit till många dårar genom åren :p )

Athena - härligt med shopping!! bilder??

Synd att ni inte kom längre i terrängen, men grattis till en bra start i alla fall : ). Tur att ni fick gå tillbaka till vattenhindret efteråt så han inte lär sig att man kan komma undan. Kimbi kan dock inte förstå din pålle. Vattnet är ju roligaste hindret ju ^^.

Kl
Här hemma har min lilla pålle sommarvila. Igår var jag ute i hagen och pussade lite på henne, och hon är så otroligt kelig. Först när jag pillade lite på juvret slutade det med att hon ställde sig väääldigt bredbent med bak, längde halsen så mycket det gick och så gungade hon från sida till sida och bara njöt. Sedan när jag kliade henne lite på manken och upp mot öronen så fick jag kel tillbaka så mitt hår var helt trassligt och dreggligt när vi var klara. Hon verkar njuta för fulla muggar av sin välförtjänta vila.

Jag lägger väl upp min träning lite annorlunda än vad ni andra gör kan jag tänka mig :angel:

När de är små har jag höga krav på lydnaden och är extremt konsekvent i allt jag gör och fokuserar helatiden på att hästen ska vara luuuugn. När jag har nått mitt mål där så börjar jag släppa dem lite, de måste vara tillräckligt gamla för att fortfarande veta att när matte säger till så är det ändå superviktigt att gå tillbaks till det där jätte lugna.

På tävlingarna är det för mig jätte viktigt att hästen vågar ta mer plats, vågar ta mer intiativ. Detta för att de ska "våga" tala om om de får mjölksyra, eller om de har ont nånstans, att de ska våga stanna o äta/dricka ordenkligt. Men samtidigt måste de våga gå in i det där lugna på en sekund och bara lämna över allt ansvar till mig när det är dags för pulsning och veterinärbesiktning.

Efter ett par tävlingar så lär sig hästen exakt vad som gäller.

För mig är det helt enkelt superviktigt att kunna vända hästen från det ena humöret till det andra, och det ska inte ta mer än en sekund. Kommer jag in på upploppet i full galopp så måste hästen ha en puls under 64 slag/minut inom 20 min. Det kräver att hästen bara kan byta sinnesstämning, och det måste gå jätte fort! För mjölksyran som bildas under ett upplopp efter att ha sprungit X antal mil gör att pulsen sjunker betydligt saktare!

Och nu kan jag ju berätta, jag red Pselma igår :love:
En tur som innehöll alla gångarter (hon har ju hållts igång i skritt) och jag testade att samla henne lite i galoppen för att se om hon hade tappat massor, men förvånansvärt nog så verkar det som att hon har behållt alla muskler. Nu blir det rida av!:banana:

Har ridit idag och det går faktiskt super bra! Vi har galopperat på en smal, slingrig skogfsstig, en av sådan typ att det krävs rätt mkt samling för att ta sig fram. Idag har vi lärt oss att ta galoppen från skritt samt så har vi provat på galoppombyten. Ett omedvetet från min sida då stigen svängde, och ett på komando, förbannat fult där jag verkligen kastade över hela hästen åt andra hållet, men ett rent byte var det iaf!

Vi fokuserar mkt på skritt och galopp nu.

Lägger in en gammal bild på henne från en film så kvaliten är askass, men det är typ det som finns att tillgå när hästen är dålig jämt!

pselma894u32.jpg

Haha! Nej jag kan inte heller förstå min häst;) Det är ju svalt och skönt i vattnet?:angel: Många av mina tidigare hästar har man fått bromsa ordentligt för att det inte ska gå för fort när vattnet närmar sig, men men han lär sig väl så småningom!

kimmis87: Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll igen!

Vad skönt att hon börjar repa på sig! Håller alla tummar o tår o hovar att hon nu får hålla sig hel och frisk så ni får komma till start nångång!

Tack så mkt båda!

Start blir det nog inte förens nästa år iaf, såvida det inte går nån vääääldigt sent, och det brukar det inte göra... September brukar vara sista och det är bara 2 månader kvar.

Så för tillfället fokuserar vi typ inget på distansen utan bara på att få upp muskler och stycka på henne. Vi får väl se hur bra det går! Styrka verkar hon inte ha tappat nåt faktiskt, antar att körningen ger mer än det ser ut, dock måste jag köpa ny vagn om jag ska köra mer helst med 4 hjul... får väl se om jag hittar nåt. Vill inte lägga hur mkt som helst på en vagn.

*kl*

Vi var på våran andra P&J igår och denna gången fick vi en nolla i första rundan, den kändes verkligen super, bra rytm och hon kändes stadig och fin.
I andra rundan så rev vi tvåan och överlag blev den inte riktigt lika bra som den första, men helt okej :)
Hon var mycket coolare och mer avslappnad denna gången och inte alls tittig på saker runt omkring.

http://www.youtube.com/watch?v=7O6k2gGn-SM

*kl*

Förra lördagen (3/7) var jag och min 5 åring och tävlade en lokal LB:2 och debuterade i LA:3.
Det var helt galet varmt men Romance tog det jättebra, mest jag som höll på att dö i värmeslag tror jag. I LB:2an red jag lite fort i början i traven men det kändes ändå bra, fick ihop 70,33 % och vann. :D I nästa klass hade jag som målsättning att ta mig runt och göra alla grejjer på rätt ställe, fick en superhärlig känsla genom hela programmet och fick ihop 66,45 % och vann den klassen oxå.

Prinsen <3
1a.jpg

Ärevarv :-)
gal4.JPG

travstor.jpg

Behöver jag säga att jag är stoltast i världen?! :)
Kram på er!

GRATTIS!! :bow:

För övrigt, ingen här som håller på att kvala till championaten?? Myggan gissar jag, men ni andra?

Grattis!!

Anni0001
Jag håller på att jaga information om min hästs fölis för jag skulle gärna vilja tävla henne som 5 åring nästa år och försöka kvala till championatet. Får dock se hur det går med det.

Grattis! Gud så roligt!!!!

KL

Dagen idag bjöd på både motgångar och framgångar.

Först red jag med dressyrsadeln jag köpte för ett tag sen. Dessvärre så verkar det som att det är ett tillverkningsfel på den, hon får nämligen tryck på ryggraden, och därav ska den tillbaks. Problemet är bara att jag måste skicka den till UK... och innan måste jag bevisa att det är fel på den...
Så mina vänner, hur visar man med en bild att bossorna är för mjuka? Och vad tusan heter bossor på engelska?!

Och nu till de bra nyheterna. Jag tog en andra tur eftersom jag ville vara säker på att det var pga den sadeln som hon bockade, och ja mkt riktigt...

Iaf så bestämde jag mig för att öva galoppombyten, och efter 2 riktigt fula och mkt beröm precis när hon bytt så bytte hon sen om jag bara gjorde en halvhalt, la till skänkeln och "pussade" (komando för galopp). Och hon bytte väl iaf var 5 e språng!!!! Så jag är jätte stolt över min flicka!!

Imorrn ska jag befästa galoppombytena och ta bort pusskomandot o se vad hon säger. Efter det ska hon stå några dagar, och sedan ta lite lugn motion några dagar för att sedan jobba hårdare igen!

Grattis!!

Har en liten fundering.. Red lektion i går för min tränare (dressyr) vi red 8 volter över bommar, jobbade mycket med galoppen och så, dock har han bra kondition men han är rätt så svag muskelmässigt. Han var riktigt trött efter gårdagens träning, mot slutet skulle vi rida på mittvolt, galoppera halva, skritta halva/ny galopp, då han var så trött fick vi istället ta trav/galopp.

Men hur gör ni för att få upp styrkan på dem? Klättrar?
Jag klättrar ca 1gång i månaden, reseten är på banan och ute i skogen. Har ni några bra övningar för att öka styrkan?

Tjenixen!
Vääääldigt länge sedan jag var här nu! Wille har stått på vila och dessutom dragit på sig lite sårskador och tappskor men nu har vi börjat sätta igång lite och haha det går nästan katastrofdåligt! Jag tror både han och jag glömt allt vi någonsin lärt oss ^^
Men nu har jag iaf jagat tag på både en ridbana jag får låna och en tränare som ska komma ut och hjälpa mig!! Tjiho!!

Dock längtar jag hem lite nu :cry: Känner mig väldigt ensam här ute i skogen utan min sambo och utan min tränare :love: Så hur absurt det än låter så hoppas jag sommaren går lite fort nu så att jag kan få åka hem, åka till Mustang och kolla sadlarna och börja träna på riktigt riktigt!

Ang styrkan så försöker jag tömköra mycket, jätte, jätte bra för rygg och rumpa! Att tömköra ut i skritt på en stig i skogen är rena rama magin! Då får de lyfta på benen ordentligt och har ingen ryttare som tynger ner ryggen utan får fri rörlighet! Perfekt! Hade vart great här att ge mig ut.. men den förbaskade roslagsskogen innehåller BARA sten :devil:

Hoppas alla har det bra, jag uppdaterar lite mer senare när det förhoppningsvis går lite bättre, det är så otroligt drygt att gå in i den här tråden och läsa om hur bra det går för alla när man själv och hästen glömt helt hur man stannar och svänger! :angel:

Hörs kompisar!

31497_400065401460_627071460_4734052_5230590_n.jpg

37263_405612521460_627071460_4893293_5530000_n.jpg

Wille har iaf roligt på betet :angel:
img_2461_95952451.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama