Sv: Hur går det för era -05'or #9
*kl*
Nu ska ni få en redogörelse som heter duga!
I söndags kom tjejen som skulle hjälpa oss med lastningen. Hon började med att kolla på Avalons rörelsemönster i rundcorallen (i lina och grimma) och vände honom, flyttade honom, backade honom och longerade honom med slak lina. Ungefär 20 minuter höll hon på. Övade också att få honom att sänka huvudet vilket inte var helt enkelt
Sedan blåste vi ur allt ur mitt släp för hon sa att man måste börja basic; är man dålig på matten börjar man inte med att räkna talen längst bak i boken. Sant så sant...
Hon var noga med att han var rak vid ingången och sedan tog hon in honom och pausade, ut igen ett steg i taget, in igen så vidare. Det gick rätt smidigt men om han protesterade så tog hon hellre fighten utanför släpet och la tryck i linan genom kvicka ryckningar för att han skulle infoga sig i den raka ramen mot släpet igen, så fort han gjorde det så lät hon honom vara.
Idag började vi med släpet urblåst, det gick fint. Sedan satte vi in mer och mer inredning och det gick också bra. Jag fick börja fibbla med bakbommarna och han såg tveksam ut några gånger men inga akuta försök att slänga sig ut. Till slut satte vi på bakbommen, han testade den några gånger men när han stod lugnt så tog vi av den och backade lugnt ut. Sedan bommen igen och han brydde sig inte, då tog vi rampen och lyfte en bit. ca 4-5 gånger steppade han runt och blev orolig och ville snabbt ut när det blev fritt bakom men vi gjorde om urlastningen och då föll allt på plats. Sista 2 gångerna lastade jag in, Isabella stängde bakom, gick fram till skötardörren och öppnade och gav honom morot, sedan gick hon bak igen, öppnade och vi gick lugnt ut
Sedan slutade vi för dagen, jättenöjda!
Däremot red jag ett pass för henne och det var lärorikt! Jag fick ställa igenom på ganska långa tyglar och inte utåt utan lite uppåt och inåt istället. Flytta bogarna med utåt samtidit som jag ställde inåt och när han flyttade bogen åt rätt håll så fick jag möta upp med ytterhanden. Till slut hade jag en helt sjukt mjuk häst!! När jag skrittade hem sen så kändes det som om bakbenen åkte 40 cm längre in under hästen jämfört med när vi skrittade dit. Jag fick många tips på lösgörande arbete med honom och det ska jag def. fortsätta använda!
Forts. följer...