Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

jo, det lär jag ju känna! Lättare att se om de är halta när man är på när de är så pigga! Hon kastar så mkt med huvudet när man springer med henne!

kl

Nu har jag varit borta ifrån tråden länge igen, vet inte ens när jag senast uppdaterade om min 05a..!
Hon har nu gjort sin tävlingsdebut för nga veckor sedan (vet inte om jag skrev det i nåt tidigare inlägg?!) där hon var helt super och var felfri i 90n och petade ner första hindret i 1m där vi hade lite delade meningar om vilken gångart som var bäst att börja med.. ;)
Förra helgen var det tänkt att hon skulle debutera 110 men givetvis så gjorde hon illa sig i hagen när vi kom tillbaka till Skåne efter att ha tillbringat senaste 7 veckorna i Örebro där jag har gjort min sista praktik, så den debuten blev inställd.

Nu är hon dock på G igen så vi får se när hon kan tänkas komma ut på tävlingsbanan igen :laugh:
Igår fick hon vara lite fotomodell, så här kommer nga bilder :laugh:

1-1.jpg

4-1.jpg

Kopiaav4.jpg

Vad alla hästar skadar sig hela tiden :(
Tycker alltid att man ser folk skriva att deras hästar vart skadade eller precis varit skadade.. Vet själv hur det är med att ha skadade hästar... kan dom inte bara hålla sig friska rena och hela?
Tack och lov så har Wille hålls sig friskus under de tre månaderna jag haft honom...
Jag tror tom han klarade sig från skador (annat än två skrapsår) från i helgen när han och Apollo rymde och bockade runt tomten som två galningar och kom galopperandes i full fart in i stallet och Wille gick omkull i stallgången :cry:
Jag har inte suttit på honom och känt efter men i värsta fall behöver jag väll ta ut kiron men utöver det tror jag faktiskt vi klarade oss undan.. tack och looov!

Ja det är nog en bra ide. I värsta fall är det ju bara sitta av, inte mer med det.
Lycka till, jag håller tummarna! :)

Åh, snyggt hinder, och vad kul att det gick så bra i Pay and Crossen. Dit ska jag och träna nästa måndag för första gången, men det kommer troligen inte gå lika fint som för din, men man ska väl börja någonstans. Grattis till din bebis dessutom : ).

*kl*

Nu ska ni få en redogörelse som heter duga!

I söndags kom tjejen som skulle hjälpa oss med lastningen. Hon började med att kolla på Avalons rörelsemönster i rundcorallen (i lina och grimma) och vände honom, flyttade honom, backade honom och longerade honom med slak lina. Ungefär 20 minuter höll hon på. Övade också att få honom att sänka huvudet vilket inte var helt enkelt :angel:

Sedan blåste vi ur allt ur mitt släp för hon sa att man måste börja basic; är man dålig på matten börjar man inte med att räkna talen längst bak i boken. Sant så sant...

Hon var noga med att han var rak vid ingången och sedan tog hon in honom och pausade, ut igen ett steg i taget, in igen så vidare. Det gick rätt smidigt men om han protesterade så tog hon hellre fighten utanför släpet och la tryck i linan genom kvicka ryckningar för att han skulle infoga sig i den raka ramen mot släpet igen, så fort han gjorde det så lät hon honom vara.

Idag började vi med släpet urblåst, det gick fint. Sedan satte vi in mer och mer inredning och det gick också bra. Jag fick börja fibbla med bakbommarna och han såg tveksam ut några gånger men inga akuta försök att slänga sig ut. Till slut satte vi på bakbommen, han testade den några gånger men när han stod lugnt så tog vi av den och backade lugnt ut. Sedan bommen igen och han brydde sig inte, då tog vi rampen och lyfte en bit. ca 4-5 gånger steppade han runt och blev orolig och ville snabbt ut när det blev fritt bakom men vi gjorde om urlastningen och då föll allt på plats. Sista 2 gångerna lastade jag in, Isabella stängde bakom, gick fram till skötardörren och öppnade och gav honom morot, sedan gick hon bak igen, öppnade och vi gick lugnt ut :bump::bump::bump: Sedan slutade vi för dagen, jättenöjda!

Däremot red jag ett pass för henne och det var lärorikt! Jag fick ställa igenom på ganska långa tyglar och inte utåt utan lite uppåt och inåt istället. Flytta bogarna med utåt samtidit som jag ställde inåt och när han flyttade bogen åt rätt håll så fick jag möta upp med ytterhanden. Till slut hade jag en helt sjukt mjuk häst!! När jag skrittade hem sen så kändes det som om bakbenen åkte 40 cm längre in under hästen jämfört med när vi skrittade dit. Jag fick många tips på lösgörande arbete med honom och det ska jag def. fortsätta använda!

Forts. följer...

Shiiit vad spännande!! Som en spännande liten novell att läsa ju :D!
Jag hoppas verkligen att du har filmat/fotat så vi får se lite bilder :angel:!

Det låter ju underbart att du är så nöjd! Verkligen glad för din skull! Nu hoppas jag att allt kommer falla på plats imorgon (för det är väl sista dagen då?) och att det inte längre kommer vara något problem för er!

Och tipsen i ridningen med lösgörande övningar är ju kanon!

Jag är så glad för din skull! Haha, jag är så glad när det går bra och folk är nöjda! Vad skönt att man kan leva på andras framgångar ;)! Blir så taggad!

:bump::bump::bump:

Förresten, tänkte ju berätta att jag ridit ut i skogen med Othello idag! Glömde helt bort det när jag läste om Avalon!

I vilket fall som helst, Othello fick komma ut i skogen idag med sin matte på ryggen! Hade det bästa sällskapet med mig, så gav mig inte iväg helt ensam. Klokt va? Dessutom kommer detta ekipage att hålla mig sällskap hela sommaren och hjälpa mig övervinna min rädsla för att rida ut!

Det gick jättebra, förutom att Othello var lite seg... men bättre det än superpigg de första gångerna :angel:!

Ojoj, vad taggad jag är :bump: Här ska ridas ut!

Så kul att läsa om att det går så bra för alla!
Atena: Kul att det har gått så bra med lastträningen!! :bump::bump:

Här är en till som för dagen är så j*la nöjd med min häst!! Super duktig är han! Red på bana i dag och han var så mjuk och följsam, bar sig riktigt fint och ja allt satt perfect!!
Såna här moln vill man alltid sitta på ! :banana::bump:

*kl*

Tänkte att jag kunde joina tråden nu när jag med har en 05:a. Hon kom i söndags så vi känner inte varandra så bra ännu :p
Hon är efter Quattro B-Andiamo. Inte sååå mkt riden men, hon kommer direkt från tyskland (stått i Sverige en månad) och är förmodligen inriden som 3 åring, har sedan gått med föl och nu riden ett par veckor i sverige.
Har inga papper på fölet men ska se om jag kan få kontakt med uppfödaren för det hade varit roligt att försöka kvala in till 4års championatet i hoppning. Annars tar vi det som det kommer :)

Idag fick hon springa lite i paddocken och imorgon ska jag rida henne lite så då kommer kanske en film.
30805228.jpg

Vad spännande med lite släktforskning, hoppas du får tag på avkomman!
Lycka till med ridningen :)

Vad roligt att du är nöjd med lastträningen och ridpasset också så klart :)
Jag är verkligen glad för din skull!
Nu förväntar vi oss film på det där lösgörande arbetet tack :):banana:

Gud va fantastiskt att läsa att allt bara satt perfekt! Det är ju de passen man längtar till och önskar att det hade vart tävling just den dagen ^^

kl

Åh nu är jag super happy!! :banana::banana:

Wille opererades i höstas för en lös benbit och när jag höjde upp försäkringen vid köpet så fick vi såklart en reservation på höjningen! Självklart var det inskrivet i kontraktet att vi hade öppet köp om reservationen inte gick att få bort när det gått ett halvår efter operationen. Halvåret har gått, Wille besiktigades förra veckan UA och igår mailade jag in papprena till försäkringsbolaget och fick svar redan idag!! Reservationen är borta och nu är han min min min för alltid :banana::banana:

He's stuck with me now :D :bump::banana:

HAHA! Fasen jag skulle sagt peppar peppar ta i trä!

Idag skulle jag ÄNTLIGEN få rida efter att Wille gått omkull, tappat en sko och väntat på att få sen påslagen.. Nu har han fått vila i två dagar och jag skulle weeyyhoo få rida.... kommer ut i hagen och ser att han tappat vf-sko -.-

Tar in honom och börjar borsta och mysa lite... När jag kommer till vf-tass så ser jag att han andra gången på en vecka lyckats skaffa sig ett balltramp på samma balle! Den här gången var det betydligt djupare men han hade träffat extremt snitsigt så att det gick preciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis att klippa bort fliken utan att det tog i köttet. Dessutom lyckades jag så jääädra snitsigt klippa exakt hela vägen ner så att fickan försvann helt så att vi slapp höll på att döda fliken med jod!! :bow::banana:
Nåja, jag är glad att det var något så litet som ett balltramp, det kan jag ju fortfarande rida med och det kommer läka på ett par dagar nu eftersom jag fick bort hela fliken.. Jag är också glad att jag är experternas expert på balltramp eftersom jag drass med en annan häst som är kung på balltramp:

http://www.pixbox.se/alb_show_id342910_page0.html
(känsliga varnas)

Sen har jag drats med ett som va ÄNNU djupare än det där under 08. 09 Var jag hästlös så då klarade jag mig undan men nu har jag drats med 1 lite mindre och 1 som jag så snitsigt lyckades fixa till nu.

Nu har wille så här tjusiga assesoarer ^^
27186_387031031460_627071460_4415861_2033485_n.jpg

Han va super duktig också! När jag ändå höll på och tvättade så tog jag fram rapsoljan för att tvätta bort kodan som han kliat in i hela pannan -.-
Sen tog jag tvål och vatten för att tvätta bort oljan och det va laktacyd och vatten överallt :angel: Han var så himla snäll och skötte sig super bra trotts att vattnet rann obehagligt i hela ansiktet! Mattes älskling :love:

Min lilla donna känns bara bättre och bättre! Igår var det hoppträning. Blev lite lydnad på mindre hinder då hon inte är hoppad på en månad.Vilket märktes mellan hindrena då det tydligen var inlagt bockserier..
Idag var det dressyrlektion och jag kan nog säga att hon inte gått så bra någon gång! På slutet var hon riktigt lösgjord..Och med mig i dressyrsadel + en häst med lite gång kommer nog göra att jag inte kan gå imorgon ;) Bjuder på några bilder, Och jag vet att jag tittar ner hela tiden! ;)

:love:oanki: ser jätte trevlig ut :d
Så roligt att läsa om alla hästar och ryttare att det går så bra för allihopa :laugh:

kl
Som jag tidigare skrivit så har vi haft problem med bjudningen men det har börjat vända (jippie) Brixie är ju inte så mycket riden så nu jobbar vi bara på bjudningen och "skiter" i vart hon har huvudet och kroppen bara hon går fram. Igår red en tjej henne på utebanan och då hade hon bra spring i benen, jag filmade lite :) Idag har jag ridit och det känns som handbromsen har släppt :D och jag är överlycklig. Kan äntligen börja arbeta med min häst :love:

http://www.youtube.com/watch?v=zjrdLOu6yQo

*kl*

Och här kommer fortsättningen...

3 dagen vi tränade Avalon hade han kommit så långt som att acceptera bommen och bakluckan bakom sig utan att få panik så så fick vi rulla några meter för att sedan lasta ut honom lugnt och försiktigt, ett steg i taget. Det gick fint!

Idag, 4 dagen så lastade vi honom, stängde, hängde in ett hönät och körde ca 1 km ner till ridhuset. Där lastade vi av, longerade lite i ridhuset och lastade in honom och körde hem igen. Lastade ut på gården lugnt och försiktigt och han skötte sig SÅ bra :love:

Så, nu ska vi träna VARJE dag och stänga helt och åka. Får bli en tur ner till ridhuset dagligen tills det går som ett rinnande vatten. Jag är evigt tacksam Bella som hjälpte oss med problemet och gav mig verktyg att använda. Håll nu tummarna för att vi klarar det lika bra utan henne!

Bilder och film kommer...

Shit vilken fin häst!

Jag själv har ju inte skrivit i tråden på evigheter. Jag fick ju ta bort min älskling Guardi i början av sommaren. Jag köpte en ny pålla i slutet av Juni. Hon hade stått på Strömsholm sen januari där hon blivit inriden och arbetad tills jag köpte henne. Några dagar efter att hon kommit hem till mig börjar Aimy, som hästen heter, få ont i kroppen. Jag fcik tid hos min ET ca ett par veckor efter jag fått hem Aimy. Aimy får vila tills besöket. ET säger att hästen har värsta träningsvärken, hon är helt slut i hela kroppen. Det blir behandling och korta promenader. Jag var tillbaka flera gånger och Aimy blev ngt bättre. Dock så var hon öm i kotorna och ET sa att jag skulle ge ett pulver som jag inte kommer ihåg namnet på nu, det var gurkmeja i iaf. ET tyckte också att jag skulle kunde skritta uppsuttet lika väl som att promenera vilket jag gjorde i 2-3 veckor. Tillbaka till ET och allt var bra förutom kotorna, så ET ville att jag skulle åka till klinik pga misstänkt kotledsinflammation då Aimy gått så hårt hos tidigare ägaren och kroppen var precis slut då hon kom till mig.

Jag åkte till kliniken och visst var det kotledsinflammation + hovledsinflammation. Dessutom en pålagring i v kotled. Ingen hälta som jag kunde avgöra, men vet sa att det syntes på volten i longeringen. Hon sa oxå att det är svårt att se då det var på båda fram. Jag har aldrig märkt ngn hälta vare sig på provridningen, de veckorna jag skrittade eller i hagen. Möjligt att hennes steg har varit ngt förkortat, det vet jag ju inte då jag inte kände hästen innan inflammationerna.Hon sprutades på båda fram i 3 omgångar under hösten/vintern. Vi har gått promenader hela hösten och vintern. Sista besöket i början av feb såg vet ingen hälta på longeringen. Dock var Aimy fortfarande 2 grader halt vid böjprov. Men vet ville att jag skulle sätta igång Aimy försiktigt. Så 9/3 satt jag på Aimy för första gången sen i somras! Har satt igång henne väldigt försiktigt, varvar ridning med promenader/tömkörning. I början skrittade jag bara uppsuttet 1 dag i veckan, resten promenader. Nu skrittar jag uppsutet 2-3 dagar i veckan, resten promenader eller tömkörning (i skritt). Igår var jag tvungen att prova på en liten galopp, ca 10 meter. Härligt var det:D, har ju inte gjort det sen provridningen.

En av våra många promenader, detta är från de första veckorna tillsammans.
6771_1204002741063_1258455425_30607076_2314757_n.jpg

På väg till ridbanan för tömkörning, förra veckan.
15695_1446438721811_1258455425_31289750_4529275_n.jpg

Hoppas det löser sig med din "nya" nu!

*resten KL*

Borde lämna tråden och glömma att jag har /har haft en 05a.. fats än så länge har jag... Med stor ångest i kroppen...
Men han lämnar stallet imorgon... :cry:

Trodde inte dte skulle kännas så j*vla mycket (han är ändå den av mina hästar det klickat minst med mellan oss) och jag vet så väl att han är förbra, att han förtjänar komma till någon som satsar på honom. ja iaf ngn som rä frisk nog att rida honom..

Så imon åker han.. igångsättning/försäljning men en av beridarna är intresserade. dock prutar ner rejält...

Min älskade lilla första egna uppfödning :love:

känns som om det var ugår han var såhär liten och söt
http://joizmeds.mittspejs.se/P1253906
http://joizmeds.mittspejs.se/P1253911#body

Och alla ridstunder i början.. som man längtat.. och sådan dröm. han var den dröm jag drömde om att flöda upp, den perfekta tävlingshästen, med sin mors ridbarhet, samling och gångarter och sen j*vla massa hoppkapacitet på det... :love: Han var/är så perfekt...

första badturen
http://joizmeds.mittspejs.se/P2095046#body

första hoppbilden
http://joizmeds.mittspejs.se/P1999883

första rosetten..d en som skulel bli den första av många blev den sista för oss..
http://joizmeds.mittspejs.se/P2008363#body

24918_398084579433_582504433_4801252_7876391_n.jpg

6570_119479099433_582504433_2907595_5021945_n.jpg

forts...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama