Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Puh ja det där förbaskade balltrampet visade sig vara värre än jag trott och hästurslingen blev rejält halt!
Nu är vi dock på bättringsvägarna men om du vill läsa om min absurda vecka så finns den här:
http://helenthelin.blogg.se/2010/april/utkast-april-23-2010.html

När Wille släptes ut i hagen igår så stod han och hoppade på stället och åt samtidigt... Liiiite piggelin kanske :angel:

Jag har nog inte haft en så här rörig vecka på länge.. vilken soppa det varit... men nån gång ska det väll vara så också! :p

Jaha, då har Världens Bästa Othello och jag varit ute i skogen, helt ensamma för första gången detta året. Det var i strålande solsken, men oj vad det blåste.

Och ni kan ju ana hur Världens Bästa Othello skötte sig ute i skogen!? :love::love::love:

Vilket underbart inlägg och jag blir så himla glad för din skull!!! :love::love:

Åh vad roligt att det gick så himla bra!
Jag har själv en häst som är en bockargalning så jag vet hur hopplöst det kn kännas! Grattis!

:banana::banana:

Ja hon är söt lilla Aimysen! En besiktning gjordes, men enbart en gårdsbesiktning. Den vet (helt okänd för mig) tyckte att Aimy rörde sig lite osymetriskt i longeringen men hon var säker på att det inte var någon fara utan trodde att det berodde på att hästen var superspattig och sprang med svansen i vädret och fjantade sig. Jag litade givetvis på vet. På böjprovet visade hon ingenting enligt besiktningsvet. Jag tackar min underbara ET att skadan uppdagades, då det inte märks på hästen. Men visst är det lite konstigt att det inte märktes ngt på böjprovet under besiktningen eftersom ET kände ömhet ca 2 veckor efter. Men ET trodde inte att det var så allvarligt som det var då hästen hade ont i hela kroppen. Men som sagt, allt läkte snart ut förutom kotorna och då blev det klinik omedelbart. Och hästen gick riktigt hårt hos tidigare ägaren. Det var det enda jag reagerade på under kontaketen med säljaren. Nu i efterhand vet jag att jag borde ha litat på magkänslan.

Utredande och behandlande vet på kliniken menar också att det kan ha varit så att inflammationerna i lederna inletts vid tidpunkten runt omkring besiktningen. Ibland har man ju tyvärr sådan otur. Röntgenfyndet är daterat till 6 veckor efter jag köpte hästen. Vet säger att det är högst osannolikt att jag skulle kunna rida sönder en häst på 6 veckor så pass att det bildas en pålagring. Dessutom så vilade hon ju mest och skrittades ett par-tre veckor bara. Men vet sa för att ha ett bulletproof bevis måste pålagringen ha funnits vid besiktningen, vilket den alltså inte gjorde. Vi har pratat med tidigare ägaren, men det fanns ingen förståelse där. Men visst känns det jobbigt, har lagt de första 8-9 månaderna på att behandla och promenara med en häst som jag naturligtvis köpte som ridhäst. Men jag hoppas verkligen att hon blir bra, har förälskat mig såååå i henne!:love:

Vad jag förstod på vet ville hon att jag skulle sätta igång pga att det såg bra ut på böjt spår i kombination med att det är en förhållandevis stor (infektions?)risk med att spruta dem i lederna. Vet ville se hur Aimy reagerar på att sättas igång.

Håll tummarna för oss!

Oj ja jag håller verkligen alla tummar jag kan för er..
Det måste vara något som ligger bakom allt det där för ajg får verkligen inte ihop det.

För det låter ju helt osannorlikt att besiktgningsveterinären skulle ingått att hästen var i SÅ dåligt skick som den var (den enorma träningsvärken och kot och hovledsinflammationerna)
Om det nu var så att vet faktiskt missade det.. vad gjorde ET för andra undersökningar för hitta det?
för det känns ju ändå omöjligt att hästen skulle vara okej vid besiktningen men vaddå, dagen efter dyker världens träningsvärk och inflammationer upp?

Vad gjorde veterinärerna på kliniken för undersökningar? De måste ju också gjort böjprov fast med släckningar?

För mig som sedan inte har någon direkt info alls, så låter det jätte konstigt att sätta igång en häst som är 2 grader halt efter böjprov... För mig så är det att vara mycket halt....

Men som sagt.. det finns säkert massor med information som jag inte har en aning om.. för det där låter ju hur snurrigt som helst! Jag tycker verkligen jätte synd om dig! Det är verkligen fruktansvärt att ha en dålig häst!

Vi håller alla tummar och tår vi kan!

Jag kan tänka mig att det låter helt galet, själv har jag väl blivit van vid situationen. De första månaderna hade jag perioder men totalt depp, kunde liksom inte tro att det var sant.

Hästen ifråga hade bra fått skrota i hagen (dvs inte arbetats) tills januari förra året. Då sattes de igång med inridning. Hästen gick 5 dagar i veckan, ingen vila (fören jag köpte henne). När jag var på provridningen sa ryttaren att hon red 45-50 + fram och avskrittning. Passen borde alltså ha legat på 60-80 minuter iaf. ET menar att när en häst går från 0 arbete till 120 i arbete (utan återhämtningsperioder) så måste kroppen på något sätt skydda sig mot smärtan, för att klara av att utföra arbetet. Kroppen skickar då ut endorfiner som mildrar smärtan, det pågår så länge hästen arbetas. När hästen sen får vila, kommer sen smärtsymtomen rullande ett efter ett... När Aimy kom till mig fick hon vila då jag anser att vilan är en viktig del av hästens inridning (och även fortsatt under unghäståren). Precis så var det för oss, det började med lite lätt ömhet, tillslut kunde jag knappt borsta hästen. Därav blev det en tripp till min ET. Kan tillägga att ET undrade vad i hel**te som hänt med hästen, hon insåg direkt att hästen gått långt över sin egen kapacitet. Jag hade inte nämnt något om när jag köpt henne eller hur mkt hon var riden. Det märkte ET ganska lätt ändå.

Jag känner som du att det känns mycket märkligt att sätta igång en häst som är 2 grader halt på böjprov, även då det inte märks ngt i övrigt. Men efter många diskussioner med vet kände jag mig minst sagt som en nojjig hästägare och beslutade mig för att lita på att vet kan mer än mig, som inte är vet:D. Dock har är mitt igångsättningsschema mycket mildare än det vet rekomenderade, jag tyckte vets lämpade sig mer för en häst som vilat 1-2 månader, inte 8-9 månader. Angående undersökning så var det en vanlig hältutredning med longering, springa på gången, böjprov (inkl släckning av led) samt röntgen.

Senast ändrad:

Knapp!
Skriver aldrig här nästan, men kan passa på nu när jag och pållen ska debutera lokalt på söndag! *nervös* 90 cm blir det, han har gått sjukt bra på träningarna det sista och hoppningen har verkligen klickat nu! Hoppade bana på 1m häromdagen och han tog det som ingenting! :love: Älskar min skitunge! Får ta lite bilder nu också, har inte gjort det sen i somras, hahaha!

Jösses vilken soppa!
Förra ägaren skulle man ju vilja klippa till!!!!
Usch!

Hoppas verkligen det går bättre för er nu! Du får hålla oss uppdaterade under igångsättningen!
Och... det går jätte bra att lägga in bilder trotts att hon "bara" sätts igång :angel: Hon är ju så fin att titta på :love:

Bjuder på två bilder på mig och mina busfrön :love:

Syns det i mitt ansikte att det vart en lång mörk vinter eller? :rofl:
img_1725_84709180.jpg

Apollo till vänster och Wille till höger
27186_386456996460_627071460_4400128_4286464_n.jpg

Vilka sötingar du har!

Slänger in ett par bilder från hagen på mina älsklingar, här har de precis fått in ett par aspar att gnaga på, mums!:p

Gammeltanten Victoria (den ljusare) och Aimy!
15715_1440287968046_1258455425_31275856_2820879_n.jpg

15715_1440288368056_1258455425_31275859_2345534_n.jpg

Hon är så härligt tecknad :d

Är jag lite förvirrad nu, men är det inte asp som är dåligt för hästarna? :o

Va??
Det hoppas jag verkligen inte, då jag fått lära mig att asp är ett av de trädslagen man ger hästar. Men nu blir jag lite nervös:crazy:. Någon som vet?

Sökte lite här på buke och det verkar vara helt ofarligt att ge asp, många gör det iaf!

jag blandar säkert ihop med något.

hittade iaf en tråd där flera på buke som man "kan lita på" rekomenderat asp så det är nog ingen fara.

men jag är rätt säker på att det är något lövträd man inte ska ge (som inte är ek)
jag kollar vidare om jag hittar något men jag har säkert rört ihop det.. som allt annat ;)

Va??
Det hoppas jag verkligen inte, då jag fått lära mig att asp är ett av de trädslagen man ger hästar. Men nu blir jag lite nervös:crazy:. Någon som vet?

Asp är INTE farligt att ge, det är som naturligt avmaskningsmedel för hästar. Mina hästar har asp i hagen och gnager på stammar och äter löv och de mår prima :laugh: Så det är lugnt inget att vara orolig för.

Fina hästar du har med härlig teckning och lite trivselvikt... :angel:

:rofl: Ha, ha, ja det är olika det där hur man vill ha sina hästar! Aimy är jag väldigt nöjd med nu. Hon var mkt tunn när hon kom (både massa och muskler), det har tagit lååång tid att komma hit. Men lite bukiga är de, det blir ju så när de har fri tillgång, vare sig det är på hösilage eller halm! Men hullet är toppen på Aimy nu, i mina ögon;)!

Ja ojdå, man ser verkligen olika på det här med hull! :laugh: Nu är ju inte din häst igång heller så jag kan förstå hennes lilla mage nu. Men väl igång sedan skulle jag vilja ha henne bra mycket mer slimmad. Men jag håller absolut med dig, hellre för mycket hull än för lite! Då har de något att sätta muskler av sedan! :) Som en liten parantes kan jag dock tycka att nästan majoriteten av alla hästar är i överhull, men som sagt hellre det än tvärtom. Men det är ju inte hälsosamt när de bär på för mycket vikt heller. (Nu menar jag inte din häst utan generellt). Fin häst har du iaf, med mage eller ej! :D Vi håller tummar och hovar för att hon ska bli helt friskförklarad snart!

*kl*

Min prinsessa har haft en sådan där UNDERBAR :love: period just nu där utvecklingen gått framåt med stormsteg!

Hon har ju alltid rört sig trevligt, och sett ut att ha en del kapacitet rörelsemässigt, men sista veckorna har det "klickat" och hon har fått ordning på sina långa ben och jag har nog vääääärldens finaste häst typ! :D :cool:

Förra lördagen gjorde hon sin första LB:2 med 66% som resultat (trots en del missar i programmet, vi har fortfarande lite svårt att hålla ihop allting ett helt program igenom) och på söndag är det dags igen men då en lokal LB:1...

LB:1 känns klart "sådär"...
Hästen är stor och ung, och passar definitivt dåligt på kort bana...
Men vi är ju bara ute för att skaffa rutin och man får ju lika mycket rutin på kort bana som lång, och oavsett vilken slutpoäng man får! ;)

Dessutom ser hon ut att ha dragit iväg och växt... Igen...
Så flytet som vi har haft sista veckorna verkar onekligen förbytas i ny tillväxtperiod.. Men vad gör det, hon lär ju en vacker dag ha vuxit i sina stora kropp och då j*klar! :D

"Lilltösen" bredvid sin nya kompis:

30819911.jpg

Här fattar man kanske hur stor hon egentligen är, kompisen (som alltså är skimmeln till höger) är nämligen en stor C-ponny, 139 cm hög! :p

Fuxen till vänster är alltså min 5-åring!
Med ryttare på ryggen uppfattas hon ju absolut inte som lika stor, men det beror ju dels på att hon är känslig och fin att rida och på att matte också är en jätte (177 lång)! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama