Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

(som sagt, inte jag som rider!)

I skogen...
30782212.jpg

30782214.jpg

30782215.jpg

... och så tog vi en liten sväng om cirkusplatsen...
30782211.jpg

... mest för att förbereda lite inför framtida träningar och tävlingar här.
30782204.jpg

30782206.jpg

Och så tog vi turen om Trollsjön på vägen hem.
30782226.jpg

Kan ju även säga att vi red förbi Brunnsparken där de håller på att bygga ett vattenland, alltså var vi tvungna att gå bland massa plaströr, nedmonterar gammal vattenrutschbana och grejer, inte en fena rörde han! Duktiga häst!

Varför är jag så rädd? Han uppför sig bättre än de flesta andra hästar ute i skogen! Han var pigg och framåt, men lydig!

Alltså, det ser så himla härligt ut:love:! Verkligen bra jobbat! Var roligt att det går så bra, att han tar de "gamla" hindren utan tvekan denna gången! Härligt härligt!

Ta det i din takt. :) Då kommer du snart att vara uppe på ryggen och rida ut!

Själv har man ju "fördelen" att jag måste rida ut varje dag, om jag inte transporterar honom till ett ridhus, men det är ju alltid lite bök = mkt uteridning men då är det smidigt att ha iaf en liten utebana där man kan göra lite dressyrjobb/longera. Dock har staketet rasat i vinter så det är som att ha lite frihetsdressyr. :D

Jättefina bilder!!! :D

AthenaAvalon: Men gud vad härliga bilder! Till och med JAG :eek: blir sugen på att hoppa terräng när jag ser dina bilder!

Idag har vi tagit en lååång skritt tur i skogen i det fina vädret :love:. Hade en kompis med oss som har en häst med ett j*vla tempo i skritten så Brixie fick verkligen jobba på sin bjudning :laugh: Hon skötte sig som vanligt hur bra som helst i skogen. Det va en trött tjej när vi kom tillbaka till stallet, så nu får hon vila både lördag och söndag

Härligt nu i skogarna när det är så underbart väder! Dock så har min häst vårkänslor så han är rätt så pigg!
Igår löshoppade jag honom, och det gick kanon! lyssnade jättebra på alla komandon och var pigg och framåt, hoppade 120. Vilket han klarade galant!
Efteråt var han rejält svett så jag ledde honom en sväng.

Idag var vi ute i skogen! Så härligt väder! Han skötte sig super fast det blåste mycket. Dock var en presenning farlig som fladdrade, men efter lite övertalning så gick han förbi :)

Martina: Fina bilder!! Och ta det bara lungt ska du se att det blir bra med uterindningen! Nu är det ju den bästa tiden vi har framför oss! Skritta ut en solig kväll är ju underbart!

Idag har jag haft en väldigt fina hästar! Valencia fick gå lite dressyr! + att jag satt i dressyrsadel! ( vilket kommer kännas imorgon )
Blev träning på rakriktning och tillslut tror jag att vi båda var riktigt raka ;D

Valencia gör vårens lerinpackning!

kl

Idag har jag och Wille vart på vår första hoppträning! Väldigt enkelt och simpelt eftersom skrutten inte har något erfarenhet öht...
Han är super snäll och jätte duktig... han har lite vajsig teknik :angel: men han tar sig verkligen över och ställer upp jätte bra! Eftersom han har lite kocko teknik och jag veeeerkligen inte är någon hoppryttare så blir det lite svårt för mig att hänga med, men jag antar att det kommer när vi hoppat lite mer :) Nu blir det hopplektioner minst varannan vecka!
Om 2 veckor har vi clearroundtävlingar på klubben och min tränare tyckte jag skulle vara med på 40 cm! :rofl: Han som inte ens hoppar förens han kommer upp mot 70 men vi vill inte riskera att han ska börja vägra, då är det bättre att jag kan skritta över det ifall han tycker något är lite läskigt och väljer att stanna..

Jag hade med mig sambon med både kamera och filmkamera. Filmerna bjuder jag INTE på :rofl: och tyvärr var han inte jätte duktig på att fota i rätt moment så oftast ser bilderna hela galna ut.. De här två bilderna var de bästa... då kan ni ana hur resten såg ut ;)

26546_386206576460_627071460_4391900_7508149_n.jpg

26546_386206581460_627071460_4391901_1173471_n.jpg

*kl*
Får hem min 05 i slutet på månaden efter haft honom utlånad på foder i ett halvår.
Detta blir en vet. räkning på mellan 2500-3000 + att han står på box pga kraftig hovböld :(
Sista gången jag lämnar iväg på foder. *suck*

Vad tråkigt att det blev så. Hoppas din pålle återhämtar sig fort i alla fall.

KL
Idag så var det Pay and Jump igen, och Kimbi var jättelugn och fin på framridningen. Lite spänd i början med huvudet rakt upp men efter att ha hoppat ett par språng kunde hon slappna av och gå i form. När vi kom in i ridhuset blev hon direkt spänd dock och var rätt rädd för läktaren, men vi skuttade runt våra 50 cm och nollade, även fast det gick lite vingligt och hon tänkte stanna ett par gånger. I 60 cm var hon mindre spänd och hoppade en fin runda på 0 fel, så två rosetter fick vi med oss hem. Är så stolt. Går bättre och bättre nu när vi är iväg, så vår miljöträning börjar ge resultat.

Härom dagen så släppte jag mina små pållar på ridbanan så de fick busa av sig lite, och det blev lite kort på det, så här kommer ett urval : )

Galoppetossa.

Tar väl med denna bild, även fast min ponny råkar vara med, men de är så söta så. Lite storleksskillnad bara.
Jag råkar ha en ponny på 121 cm och en häst på ~175 cm.

Länge sen sist, hoppas allt är bra med alla här.

Tänkte bara tacka för mig i den här tråden !

Jag har tagit beslutet att sälja min käraste D, ngt som jag för ett tag sen aldrig trodde att jag skulle kunna göra men nu känns det verkligen som rätt beslut..

Håller på och finslipar det sista just nu, blir dags om några veckor. :(

slänger upp några bilder från i vintras..

DSC_0342.jpg

DSC_0469.jpg

DSC_0473.jpg

DSC_0510.jpg

DSC_0462.jpg

DSC_0510.jpg

Åhh, vad härligt!!! Grattis till at få hoppa terräng med din häst!

Det var ju som sagt dit vi skulle, jag och min blivande fälttävlandstjärna, dock får han ju ta sig dit med någon annan då jag som jag nog nämnt i tråden aldrig kommer bli frisk nog attta tillvara på honom, därför ska han nu säljas...

Dock Så fastnade han på bild idag :laugh: gick bort till grannen som skulel ha löshoppning (aldrig löshoppat i den paddocken, gick på stora vägen, de "snålade" med inspärrningar, lite trångt mellan hindrena (ville dock inte ändra för ser helrle att han kortar sig som han kan än behöver länga sig mer) och han är så j*vla fin!!! inet hoppat på ett halvår men leker över allt, kommer han fel på första så lyckas han ändå alltid fixa det högre utan problem.. hoppar "lagom" över, inte i bommarna (även om det ser ut så på en av bilderna) men utan att ödsla energi på att överhoppa eller rejsa runt utan med framåtbjudning utan att man behöver driva men ändå kontrollerat och sansat :love:

25428_410999644433_582504433_5050679_6925637_n.jpg

lite lägre men fin
http://joizmeds.mittspejs.se/P2709633#body

står silla, nej inte överbyggd utan sne bild
http://joizmeds.mittspejs.se/P2709637

*kl*
Får hem min 05 i slutet på månaden efter haft honom utlånad på foder i ett halvår.
Detta blir en vet. räkning på mellan 2500-3000 + att han står på box pga kraftig hovböld :(
Sista gången jag lämnar iväg på foder. *suck*

Här tycker du resonerar helt fel här faktiskt. Hovböld är inget som fodervärden hade kunnat förutse, eller förebygga på något sätt, så jag tycker du ger denne en skuld som den inte ska ha överhuvudtaget :mad:

KL*
Pselmas sår sprack för några dagar sen, hela "köttbiten" som vi försökte få dit har nu lossnat och jag bestämde mig för att låta henne gå utan bandage då det bara varade massor under det *spysmiley*. Nu har hon gått utan bandage i över ett dygn och det ser bra ut!

Tänkte lägga in lite bilder på benet i fråga då jag funderar på att skritta igång henne, så att det bara är att "tuta o köra" när hon är läkt, men tänkte att jag hör vad ni tycker här.

Bilderna är tagna igår, när jag för bara 2 timmar sedan slitit bort den döda köttbiten, och tvättat hela såret så gått det gick med bara vatten (av någon anledning är alla mina bakteriedödande medel slut..........)
Och jag upplever henne som mindre svullen idag! Tar nya kort imorrn antagligen.

Av respekt mot er känsliga så har jag valt att bara lägga upp länkar på själva såret! Det är dock ingen jätte äcklig bild eller så.

http://www.pixbox.se/pic_show_id30797279.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30797294.html

Ni som kollar på såren ser att styngen sitter kvar, men när jag har hjälp i stallet ska de tas bort, men vill inte göra det själv ifall hon börjar veva med benet när man står där med saxen!

Idag var jag och kollade på en trevlig hingst! Söt var han! Kanske är aktuell för min 2 åring nästa år... Med pselma är jag osäker om han passar, men det har mer med smak att göra.

men vad är det jag läser :eek:

hur kommer det sig att du ska sälja? :cry:

Hur ska vi klara oss utan alla fina bilder från er?

KL
Nu har vi varit iväg på lite Pay & Cross!
Pålle var tittig och busig i början men lugnade ner sig efterhand. I 90 cm var han riktigt duktig även om han började bli lite trött där. Återigen fick vi fina ord från "domaren" :D Det ger verkligen inspiration att jobba vidare! Dessutom hade uppfödaren åkt ner från Strömsholm för att se oss, vilket var roligt.

Jag släpade med mig sambon runt banan mellan klasserna för att kolla på hinderkonstruktioner (hade inte alls några baktankar där:angel:). Det gick över min förväntan för igår bestämde vi oss för att försöka bygga ett hinder eller två. Vilket resulterade i hela 5 flyttbara terränghinder av lite olika karaktär! Så nu har vi snart en hel bana här hemma :D

Lite film från träningen
http://www.youtube.com/user/Elinlow

Ett av hindrerna
Foto0566-1.jpg

Dessutom ett grattis till min lilla häst som fyller 5 år idag!;)

:eek: Ditt svin!!! :D:D

Jag vill också ha mina egna terränghinder! Tror dock det blir lite svårt att få plats med dem på mina 5000kvm här hemma ^^
Verkligen jätte roligt för dig, jag är väääldigt avundsjuk :)

Vad fint såret såg ut på bilderna!

Det där kommer läka super snabbt om du håller det öppet! Tvätta noga bara varje dag så att det inte läker för snabbt.
Om inte stygnen sitter på sådant sätta att de riskerar att gå upp om hon rör lite på sig så tror jag absolut att du kan skritta henne. Nu ser det inte ut som att dom ska göra det så jag tror inte det ska vara några problem :)

Såret har ju redan gått upp, hon skar ju upp där med bakfoten så vi försökte ju få den att överleva. Så därav behöver jag ju inte oroa mig för styngen på det sättet, för den biten är redan död...

Men jag smörjer in med helosan innan så att skorpan är smidig och fin när jag rider!

Förut när hon var sydd så var ju "dommen" att man inte fick rida på 2 veckor, men nu är det ju bara ett sår, och jag har faktiskt aldrig tvekat att rida för att en häst haft ett sår (förutom med muggen då, men då blev hon ju halt).

Försöker ta en tur idag, hon har stått i lite mer än 1 vecka, men är superpigg av att dömma henne i hagen....

Ja jag skäms lite!;)
Det gick faktiskt betydligt lättare än vi hade trott. Har egentligen ingen mark att ställa dem på utan vi får flytta runt på de fält som är lediga runt stallet. Förhoppningsvis kan vi arrendera något så småningom. Drömmen är ju att få till en träningsbana (för det finns det inte så gott om här i Småland)

Jaha men nu förstår jag :)

Rid på du :) Det blir nog jätte bra.. du lär ju om inte annat märka om det inte är det.

Okej, nu känns det lite bättre ;)

Här har vi tyvärr inte ens en lämplig äng att låna. Ett av grannstallen har en bank och vattenhinder, men det är inget de lånar ut. Tror inte ens att de använder de själva faktikst.. What a waste! ;)

Men jag tänkte som det, att när jag köper min Herrgård med tillhörande 400 ha så ska det väll få plats med en terrängbana, ridhus, utebana, hoppbana och några mils ridstigar :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama