Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Så, vi började helt från grunden.
Halt, skritt, halt
halt, trav, halt
halt, galopp, halt.
UTAN spö!

En film från träningen. (tråkig att se på kanske, men guuud vad nyttig!!)

Har kollat på den hur många gånger som helst. Och det handlar bara om att han ska lyssna på mig och bli intresserad av mig! Så ni behöver ju inte tänka på formen ;). Detta är filmat de först 10 min av passet. Och kan ju berätta att han var en helt annan häst efter 30 min :love:!!

Gillar verkligen din häst och tror att han kommer bli superfin när du får ordning på form och framåtbjudning.
Men jag ställer mig frågande till tränarens upplägg (trots att du kände en förbättring ;) Det som jag reagerade mest på var att du skulle från galopp göra halt? Vad ville tränaren uppnå med detta?

Vetrinaren konstaterade att det var patellaupphakning vi rakat ut for, men prognosen verkar bra och vi har blivit rekommenderade sa mycket motion som mojligt, sarskilt i uppforsbackar.

Vi gav oss direkt ut och lekte pa terrangbanan! Hon var grymt modig trots att det blaste och flog fasaner runt fotterna pa henne. :)

Ursakta sisten, tror att nagon behover trana pa att sta i faltsists utan att ramla frammat :angel:
adi14.jpg

adi15.jpg

adi17.jpg

Vi har skrittat igenom vart forsta terranghinder ocksa! Dressyrhasten var skeptisk till att borja med!
adi16.jpg

Absolut! Dessutom konstaterade jag idag att hon är vän till en klasskompis till mig och som hon har hjälpt med sin lastsvåra häst. Hon garanterade mig att mitt problem skulle va ur världen efter hennes besök ;) Det känns jättebra att prata med nån som faktiskt använt sig av henne och som jag känner och litar på.

Nu ska vi bara se fram emot söndag... (och onsdag med terrängträning och fredag med dressyrträning förstås...) :rofl:

Hmm, mycket jag ville kommentera just nu....

Vill ju så klart börja med att tacka så väldigt mycket till Avalon och cela för att ni gillar min lilla häst och tror på honom! Sånt värmer ju alltid :laugh:!

Cela
Imponerad av din filmsnutt! Vad alert och arbetsvillig din häst är! Precis så ska min också vara en vacker dag ;)! Och superfina galoppfattningar! En fråga bara, hur gör du för att sitta så stilla med skänklarna? Mina skänklar är så ostabila, flaxar hit och dit och jag fattar inte vad jag ska göra åt det. Funderar om det iof kan vara för att jag inte har bjudningen i ridningen... sen känns det som jag egentligen har lite för långa ben för min lilla häst. Ser det så ut?

Avalon
Vad roligt att du bokat nu! Jag håller verkligen tummarna för att problemet kommer bli ett minne blott! Be någon annan dokumentera allt med filmkamera :idea:!! Håller tummarna :banana:!

Kricko_S
Hon har verkligen utstrålning under ryttare! Och det verkar som hon har rejäl framåtbjudning?!
(lite off topic men vilket grönt gräs ni har :love:, här är allt fortfarande dassigt efter vintern, men ser att det gröna är på G)

Att göra halt från galopp har jag nog aldrig gjort tidigare med Othello, förens den här gången. Tog lite tid i början, men sen gjorde vi jättefina halter från galoppen, så det är bara att öva!

Och till Cela igen
Halt från galoppen är för att han lyssnar varken framåt eller tar min förhållning. Så det var övning åt båda hållen så att säga.

Fick tipset att byta riktning med min häst, och det fungerade faktiskt himla bra med att få honom mer framåt. Vi gjorde mycket 90 graders svängar och även 180 grader så att säga, bara byta varv hux flux.
Helt enkelt att göra lite plötsliga saker.

Här är en till som har porblem med bjudningen i ridhus. Han blir så enormt seg och trött.. Därimot när jag rider ut så är han på bettet och pigg, ibland lite väl pigg..
Som tur är så är han inte seg på uteridbanan!! det är jag väldigt tacksam för.
Men som Martina var inne på att aktivera och inte bara "harva", kan hjälpa.. Dock har det inte hjälpt så fasligt mycket..
Det bästa är att göra precis så som Martina fick göra för tränaren.
Alltså träna på förhållningar, och att hästen lyssnar på skänkeln.
Jag fick nämligen med rida lite sådant i höstas då m in häst inte lyssnade på mig, visst sakta av gck fint, men man fick rent ut sakt banka i gång honom!! :crazy:
Så träna på att hästen lyssnar på dej som sitter på ryggen.

Cela
Imponerad av din filmsnutt! Vad alert och arbetsvillig din häst är! Precis så ska min också vara en vacker dag ;)! Och superfina galoppfattningar! En fråga bara, hur gör du för att sitta så stilla med skänklarna? Mina skänklar är så ostabila, flaxar hit och dit och jag fattar inte vad jag ska göra åt det. Funderar om det iof kan vara för att jag inte har bjudningen i ridningen... sen känns det som jag egentligen har lite för långa ben för min lilla häst. Ser det så ut?

[/I]

Nämen du ar ju perfekt långa dressyrben!! Bli tung i benen är väl det jag försöker tänka på, och att inte "knipa" någonstans :-) Sen kan du kanske prova att korta lädren ett hål.
Kul att du tycker min ser alert ut, jag kan säga att det skulle inte vara svårt att få honom att tappa framåtbjudningen, han behöver påminnas titt som tätt.
Här kan du se honom under liknande övningar som din gör http://www.youtube.com/user/celakristevik#p/u/10/NNMSJz6FI7w
Skillnaden är att vi jobbar med övergångar skritt-trav, dvs ingen halt. Jag tror att du skulle få bättre resultat med den "metoden" då det känns svårt att få hästen att bibehålla famåttänket när man lägger in många halter. Jag hade sporrar på denna film, det har jag slutat med och tipsar dig att göra det samma! Har insett att sporren ska sparas till finliret, och inte vara det som motiverar hästen att gå framåt.
Hur var det med uteridning för er del?

Senast ändrad:

Tack för tipsen!
Jag ska nog testa att byta gångart istället för halt. För jag kan hålla med att det kan bli nästan som man tar bort framåttänket.

Idag ska vi hoppa, och då brukar han vara lite mer alert.

Det där med att rida ut övar vi på. Han hade verkligen behövt komma ut mer! Jag har blivit jätterädd för att rida ut. Jag vet inte riktigt varför. Han är egentligen jättesnäll. Men jag är så himla rädd att det ska hända något. Grejen är den att händer det något med Othello, så händer det så himla mycket hela tiden. Han utnyttjar varje sekund till att hitta på jävulskap om han får möjlighet. Skulle han komma lös, vad händer då? Han skulle förmodligen springa ihjäl sig. Och om jag skadar mig och inte kan ta hand om honom, vem tar hand om min häst då? För jag har ingen som hjälper mig. Usch, jag oroar mig alldeles för mycket.

Sist jag var ute och gick med honom var han totalt väck. Helt blockerad och riktigt farlig. Och det gör ju inte heller saken bättre.

I sommar är planen att komma över min rädsla för att rida ut. För i sommar på sommarbetet finns inget annat val.

Men det är jobbigt.

Ja varen har verkligen exploderat har senaste veckan. Det ar som att bo i Nangiala med alla korsbarstrad och magnolior :love:

Forsta gangerna jag red henne sa hade hon ingen frammatbjudning alls! Det var som att hon inte vagade rora sig med ryttare pa ryggen.
Nu rider vi ut hela tiden och ar bara pa banan en gang i veckan, nar min tranare kommer. Det har verkligen hjalpt!!
Nu har vi frammatbjudning sa till den milda grad att varken styre eller bromsar funkar, sa nu blir det lite dressyr och lydnadstraning ett par dar. Tur att tranaren kommer ikvall och far ordning pa oss :)

Lite uppdatering! valencia har vilat en månad nu då hon fick en lättare förskylning och sedan åkte jag utomland 2 veckor. Men idag började vi lite smått igen! Fick sällskap av Magda och Ove i det underbara vårvädret. Och både Valencia och Ove hade härliga vårkänslor i form av bockningar :D

Tack för tipsen!
Jag ska nog testa att byta gångart istället för halt. För jag kan hålla med att det kan bli nästan som man tar bort framåttänket.

Idag ska vi hoppa, och då brukar han vara lite mer alert.

Det där med att rida ut övar vi på. Han hade verkligen behövt komma ut mer! Jag har blivit jätterädd för att rida ut. Jag vet inte riktigt varför. Han är egentligen jättesnäll. Men jag är så himla rädd att det ska hända något. Grejen är den att händer det något med Othello, så händer det så himla mycket hela tiden. Han utnyttjar varje sekund till att hitta på jävulskap om han får möjlighet. Skulle han komma lös, vad händer då? Han skulle förmodligen springa ihjäl sig. Och om jag skadar mig och inte kan ta hand om honom, vem tar hand om min häst då? För jag har ingen som hjälper mig. Usch, jag oroar mig alldeles för mycket.

Sist jag var ute och gick med honom var han totalt väck. Helt blockerad och riktigt farlig. Och det gör ju inte heller saken bättre.

I sommar är planen att komma över min rädsla för att rida ut. För i sommar på sommarbetet finns inget annat val.

Men det är jobbigt.

Så trist att du blivit rädd att rida ut! Hoppas du kan jobba bort din rädsla, det är ju jättesynd för det blir ju en stor begränsning i din ridning/träning!
Tömköra ute kan ju vara en bra början kanske ;) Och att köra in sig på en "säker" runda, dvs att man till en början håller sig till till en och samma lilla runda.

Du har en härlig häst som kommer bli jätte fin när han hittar framåtbjudningen. Jag är lite inne på celas linje och tycker inte att du ska göra halt utan istället arbeta massor med snabba övergångar, skritt-trav-skritt-trav, och sedan även trav-galopp-trav-galopp. Kanske även galopp från skritt men jag skulle inte fatta från halt. Det känns som om det är överkurs för din häst än så länge och då du vill ha bjudning fram i handen så ska du ju inte göra det svårare än vad som behövs. Men snabba och kvicka övergångar brukar ge jätte fina resultat, även om det är dödens tråkigt att träna på. Fördelen är att man aldrig kan göra för många!

Som cela även skrev så skulle jag verkligen försöka komma ut med honom i skog och mark. Det brukar ju göra den allra segaste hästen pigg. Rid ut med någon annan som har en trygg häst som fungerar i alla situationer och försök att vara så avslappnad som det bara går. Jag förstår din osäkerhet men jag kan säga att man kan slå sig i ridhus med..se bara på mig som bröt benet och trasades sönder fullständigt när jag skulle ta ett dressyrpass i ridhuset..:mad:
Med din häst så hade jag förmodligen tagit en period och bara ridit ut för att hitta en ärlig bjudning ute först och främst. Därefter rida något pass inomhus för att dagen efter ge mig ut igen. Varierande arbete förnöjer både för häst och ryttare speciellt nu när det är sådant härligt väder.
Lycka till med din tjusiga häst!

Åh vad spännande, jag ser fram emot att höra hur det går för er med lastningen! Filma gärna, hade varit kul att se vad hon använder sig utav för knep. Även om jag är bortskämd då mina hästar snällt lastar sig själva. (Vilket är ett absolut måste för mig då jag nästan alltid är själv). Det är däremot värre med Flisan när jag väl är på plats på nya stället för då är hon överallt och ingenstans. Hon är inte så berest ännu och är så oerhört vaken och uppmärksam och måste ha stenkoll på allt så det är lite pyssel innan jag lyckas få av skydd och få henne påklädd. Men det blir bättre och bättre och sist så vågade jag tom. knyta fast henne i trailern efter min träning. Min förra tävlingshäst var en dröm att ha med sig, vilket var underbart då han gick mycket fälttävlan och broddar skulle i och ur, skydd på och av, sadlar bytas osv.. honom knöt jag fast utanför trailern och han stod som ett ljus hela tiden. Precis så ska min virrmajja också bli en dag hoppas jag! :laugh:

Snygg häst du har fått tag i!! :laugh: Synd på patellaupphakningen men vid regelbunden och bra motion så brukar det hållas i schack. :)

Jag har sagt det tidigare men du har en fin häst och du rider mjukt och följsamt. Nu tycker jag dock det är dags att höjja ribban lite grann. Han ser relativt stark ut och jag skulle börja arbeta lite smått i förvänd galopp för att stärka honom ytterligare. Tänk även på att vid avbrott till skritt försöka få honom att skritta fram och genom kroppen direkt efteråt. Han blir lite som min ena tjej, dör vid avsaktningen till skritt och tycker vi är färdiga. Fram direkt efteråt och gunga med i sadeln. Galoppfattningarna kommer bli superfina om du förbereder lite bättre, den från skritt var nästan bättre än den från trav. Jag har lite samma bekymmer då jag rider bättre i skritten och fattningen kommer lättare då, från trav gör jag det lite mer komplicerat.
Jag tycker om att du rider varierande och framåt, kanske att du ska flytta fram handen en aning och korta upp tygeln lite grann för att bättre erbjuda honom ett stadigt stöd till bettet. Med andra ord så pekar jag lite på små detaljer som jag själv känner igen från ridningen på min ena häst. Lycka till och den där kommer bli en rosettplockare så småningom!

Tack för input! :)
He, he, ja här kan du ju få se ett av våra första trevande försök till förvänd galopp, någonstans ska man ju börja :)
http://www.youtube.com/watch?v=BhDTOmb2vek

Skritten är ju precis som du såg ett kapitel för sig, jag har väldigt svårt att få honom att behålla energin och marschera på framåt, jag MÅSTE bli bättre på att jobba honom där:o
Du har rätt i det med fattningarna oxå:) Han har haft stora problem att fatta rätt galopp i höger varv, det är först nu sista halvåret som det i princip alltid blir rätt galopp. Därav har jag väntat med att introducera förvänd. Men iaf, lösningen kom inte förän jag började göra fattningarna från skritt i stället för trav. Men han är fortfarande mkt svagare i högergaloppen och det kommer nog ta tid innan han kommer sig där.
http://www.youtube.com/watch?v=Aug0LG8mP1M
Mer tips emottages tacksamt :bow:

Ja men de där mjuka bågarna är toppen att göra när man börjar introducera förvänd galopp. Men då är det ju verkligen viktigt att de blir just mjuka så att det inte ställs över hoppsan hejsan när man når toppen på bågen liksom. Vilket är väldigt lätt hänt. Jag tycker nästan det är lättare att gå över till förvända genom en kort diagonal (så man kommer ut mitten på långsidan) för då har man ganska gott om tid att återfå balansen innan kortsidan och hörnpasseringarna. Ett annat bra sätt att introducera förvänd och lura dem lite är att helt sonnika att rida utåtställd stundtals i galoppen. Det gör jag ganska mycket på min lilla tös och det har hjälpt oss jätte mycket. Jag tycker det ser ut som om din häst ser färdig ut för lite svårare uppgifter nu så det är bara att leka lite med rörelserna, precis som du redan verkar göra. Högersidan kommer stärkas i allt du gör så det är bara att kämpa på! :laugh:

Tillägg: Jag tränar mycket förvänd galopp med min tjej och hon har en tendens att öka lite grann då. Men trots det så har hon stärkts massor och nu är hon mycket lugnare och mer balanserad. Så om din häst vill bryta av eller byta så skulle jag lägga upp ett något lite högre tempo för att hjälpa honom lite. Han kommer sedan kunna balansera upp sig själv när han är stark nog.

Senast ändrad:

Det går bra för mig och Harmonie.
Vi har för 3 veckor sedan bytt stall, till ett stall som har två ridhus, en utebana och ett naturresarvat att rida på:)
Hon trivs super och det märker man på hennes beteende, jag kan rida henne i båda ridhusen, hon är glad och börjar bli sitt gamla jag igen:)
Hon har påbörjad inhoppning och hon rids 3-5 dar i veckan:)

Ska börja rida för tränare igen nu när hon har vant sig vid allting:) så nästa vecka någongång:)

I förrgår red jag på utebanan och på banan brevid hoppade en hel grupp och dom hästarna var glad och tokiga :) med stegringar och bocksprång men min lilla gumma höll sig på mattan och bara tittade på dom som om dom vore av en annan sort :D hon är så cool!

Iaf så var bjudningen bättre på banan än i ridhuset och jag använde inte pisken 1 enda gång utan smackade åt henne när hon inte ville bjuda och det funkade bra. Så jag får väl smacka och använda skänkeln ihop tills hon förstår. Men det bästa av allt va att hon höll sig lugn och fokuserad fastän de andra hästarna va busiga. Idag ska vi ta oss ut i skogen i det fantasktiskt fina vädret :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama