Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Kl

Igår red jag och Brixie ut med 2 kompisar och hon skötte sig super bra!! Vi travade och galopperade och hoppade vattenpölar :) i dressyrsadel :grin: Hon va enormt fin i traven sökte stöd på bettet och travade på fint framåt. I galoppen har vi inte hittat nåt stöd än men hon tycker det är skit kul :banana:

Idag ska en kompis som är unghästutbildare rida henne ska försöka filma lite så ni får se min lilla tjockis ;) Är sååå himla kul att vara igång igen, hoppas det håller i sig den här gången nu då!

*kl*

Igår var jag och tränade med min lille Ove.
Berättade om att vi haft lite "jobbigt" nu ett tag, egentligen är det kanske inte så jobbigt men ptja, det har iaf inte bara varit att "ta tyglarna". (ilandsproblem ja vet :D) Men iaf, så berättade jag att jag backat av lite, låtit honom smälta läget och att det nu kändes bra igen och jäklar vad skönt att ha någon som tittar på en! Passet igår gick verkligen kanon! :)
Fick beröm för att jag låtit honom ta det lite lugnare en period och hon tyckte att galoppen utvecklats jättemycket.

Filmklipp här
(underlaget är superhårt så han tappar lite gång)

Kram på er!

Och hon har alltid åkt smalt, och det har aldrig varit något problem innan.

Det är i kurvorna hon får tuppjuck och sparkar så man tror att både transport och häst ska gå sönder. Rondellerna är värst, trots att jag nu kör så sakta att någon lätt hade kunna jogga sakta om oss :cool:

Hon har ju varit trälig att köra sen jag hade henne hos tränaren, men förut har hon bara trampat runt som satan, och nu är hon väldigt mkt värre.
Innan hon var hos tränaren stod hon som ett ljus, det var så att man ibland var orolig över att man kanske hade glömt hästen liksom.

Är det inte smärta så vet jag inte vad jag ska göra, iomed att jag inte vet vad det kommer ifrån, och jag vågar ju inte vara i transporten med henne heller, det kan ju bli riktigt farligt om man har otur.

QUOTE]

Det låter mest som att hon tappar balansen i kurvorna. Jag hade en häst som gjorde det och då trodde man att hela transporten skulle välta. Han ställe jag på "fel" sida om vad han brukar åka på + lite bredare. Och det blev mycket bättre.Han tålde inte heller att ha bakbommen då han fått panik en gång och satt sig på den och trykt sig under. Annars kan man ju testa om man har möjlighet att lasta så att hästen står baklänges.Dock så måste man ha frontutlast om man inte har en häst som är duktig på att backa :idea:
Hoppa att det löser sig iallfall. Inte roligt om man inte kan ta sig iväg :/

*KL*

Måste bara skryta om min Kimbi. Vi var idag iväg på Pay and Jump. Som jag berättat innan så blir hon alltid väldigt upprörd på nya platser, så även idag. Men jag hade räknat med detta så vi var där i väldigt god tid och lät henne aklimatisera sig, och hon blev ganska lugn efter ett tag (läs "hon sprang iaf inte runt med huvudet rakt upp i passage"). Vi red fram i ena delen av samma ridhus som banan var uppbyggd, vilket gjorde att hon vande sig vid ridhuset och kunde slappna av mer och mer.

Väl inne på banan så var det bara en brandlucka i väggen som var hemskt farlig först. Men efter att ha luktat lite på den så var inte den heller farlig. Så vi skuttade runt våra 40 cm (en meter höga bommar som bits enligt Kimbi) och det gick väldigt fint. Bortsett från att jag stannade Kimbi precis innan ett hinder pga. att de ställt fel nummer framför hindret så nollade vi, men det slutade ju med 4 fel ändå (dåligt av dem som vänt på konen med nummer så att den visade fel, men men). I 50 cm sedan så nollade vi igen, och denna gång utan felplacerade siffror. Så en rosett kom vi hem med i alla fall.

Jag tänkte fortsätta smida när järnet är varmt så att säga så nästa helg blir det ännu en Pay and Jump, på ett annat ställe där vi varit en gång tidigare. Den gången var dock allting livsfarligt så vi får väl se hur det går då. Tänkte hoppa väldigt lågt denna gången också, så att vi åtminstone kommer runt : ).

Jo visst låter det som att hon tappar balansen i kurvorna! Men varför nu? Jag har förut kunnat köra ganska fort i rondellerna (alltså så att jag ser att mätaren rör sig något över 20) och nu är gåfart för fort?

En kompis hade en teori om att hon kanske hade trillat omkull hos tränaren, kanske skadad nacken, känns inte jätte troligt då jag har haft ET ute sen dess, 2 ggr, och hon kände inget då, och jag hade henne hos veterinären bara 1 vecka efter att jag hämtade hem henne....

frågan är då om hon kan ha vurpat så rejält att hon har fått en hjärnskada? Hur pass känsliga är hästar för sånt? jag har ingen aning utan brainstormar rejält just nu om saker jag inte har någon kunskap om!

Balansen känns även trolig med hovslagaren om det är något med nervsystemet, som helt enkelt blir galet när man slår på fötterna på henne, för det övriga är det inga problem med.

Min häst är väldigt lydig, och jag tvivlar inte en sekund på att jag skulle kunna backa in henne, dock får man nog flytta mellanväggen då det ju kanske är lite svårare att styra på det sättet.

SÅ när hon är läkt så ska jag prova att ställa henne dels på andra sidan, och även baklänges om det inte hjälper. Jag ska bara linda in hela hästen i bomull först :crazy: Jag svänger direkt när jag kör ut från garageuppfarten (gårdsplan kanske det heter på landet? :p ) så jag behöver ju bara köra 2 meter för att veta om det funkar eller inte.

Eller så är det bara nåt hon har fått för sig, någon på träningen sa att hon kanske var rädd att bli lämnad igen, men kan verkligen hästar göra den kopplingen? och varför skulle det då bli värre och värre med tiden?

En annan trodde det kunde ha med o göra att hon såg sin fölis bli bortkörd i transporten, men det känns oxå som att man har förmänskligat hästen då...

Jag hade en ponny för många år sedan som var väldigt berest och hade åkt land och rike runt och stått som ett ljus hela tiden. En dag när vi skulle åka så var hans stadiga beteende i transporten som bortblåst. Han gick in precis lika snällt som tidigare men i svängar så tappade han balansen och han kastade sig och stod och galopperade i trailern. Vi bytte sida på honom och då fungerade det fint ett tag. Men efter ett par resor på den nya sidan så började det igen. Vi breddade då upp så att han fick större plats att parera i svängarna och då stod han snällt igen. Din häst har säker bara någon gång tappat balansen och sedan sitter det kvar. Vi körde alltid både innan när han stod still och efteråt kört jätte försiktigt, framförallt i svängar och jag kan inte sätta fingret på när han började bli orolig i trailern. Vi hade alltså inte kört för fort eller liknande utan han började bara med detta, förmodligen av att han i någon sväng tappat balansen och blivit skärrad. Jag vet flera hästar som inte trivs med mjuk nederdel på mellanväggen, men det finns också de som inte trivs med fast mellanvägg hela vägen ned till golvet. Så mitt tips till dig är att prova alla möjliga alternativ, byt sida, bredda upp, byt mellanvägg och om möjlighet finns låt hästen åka snett eller baklänges. Jag vet även hästar som har ogillat att stå med brodd i trailern då fästet inte blir detsamma som när de står utan.

Det är ett elände när de inte står still i trailern, som du tyvärr fått erfara nu så kan det ju bli så ruskigt tråkiga skador. Jag åkte även med i trailern till en början med vår ponny när han var orolig för att se vad som fick honom att kasta sig och bli orolig. Det är väl inget som rekomenderas egentligen men det var inte så dumt att se hur han betedde sig + att känna hur det faktiskt gungar där bak även om man kör långsamt. Du kanske inte är mycket för skydd och så men till en början nu när du ska köra igen så skulle jag linda alla ben, ha ordentligt tjocka transportskydd + sätta på boots på alla fyra.

Hoppas att din tjej frisknar till fort, det är så tråkigt när sådant här händer. Lycka till!

*kl*

Här kommer lite fler bilder, av blandad kvalitet :)

26280_377799756614_691301614_4358780_5741375_n.jpg

26280_377799746614_691301614_4358779_1252219_n.jpg

26280_377799731614_691301614_4358777_1075728_n.jpg

Första gången över torrgraven blev ett JÄTTEskutt som jag inte var helt beredd på! Men det artade sig riktigt bra :)
26280_377799781614_691301614_4358784_1218068_n.jpg

26280_377799766614_691301614_4358782_355173_n.jpg

Usch vad tråkigt! :(
Jag hoppas verkligen att du lyckas lösa problemet. Och jag förstår att du är trött på allt. När det hela tiden händer saker åt det negativa hållet så är man nära att ge upp både en och flera gånger. Men kämpa på!! Du fixar det här :banana:!
Hoppas allt läker fint nu och att du snart kan fortsätta med henne!

Avalon:
Det där såg himla härligt ut! Duktiga ni är!

I fredags tränade jag för en tränare jag aldrig haft tidigare. Och vilken upplevelse!! Jag var helt lyrisk efteråt.

Jag sa att vi behöver hjälp med allt, men att jag måste lära mig sitta still och att hästen måste gå fram.
Så, vi började helt från grunden.
Halt, skritt, halt
halt, trav, halt
halt, galopp, halt.
UTAN spö!

Jag har tidigare bara fått höra "använd spöt". Jag har försökt slå och sparka fram min häst. Men jag vet verkligen inte vad jag ska göra, för det fungerar inte!!!

Men nu, som en räddare i nöden!

En film från träningen. (tråkig att se på kanske, men guuud vad nyttig!!)

Har kollat på den hur många gånger som helst. Och det handlar bara om att han ska lyssna på mig och bli intresserad av mig! Så ni behöver ju inte tänka på formen ;). Detta är filmat de först 10 min av passet. Och kan ju berätta att han var en helt annan häst efter 30 min :love:!!

Vad härligt! Jättefin häst du har! Det är så himla härligt när man hittar en ny tränare och trivs så himla bra med den. Har ju två nya nu, både i dressyr och hoppning. Det är så härligt att rida hem efteråt och känna att man fått ut så mkt av den timmen man tränat!

Fortsätt du med henne så kommer ni snart va ute på banorna minsan!

KL
I helgen har vi varit iväg till Kalmar och tränat terräng för Linda Algotsson:D
De andra gjorde stora ögon när jag sa att jag hade kört 2 timmar och en kvart för att komma dit, det är väl inte så länge? Inte i min värld iaf!;)
Det var första gången jag åkte iväg helt ensam på träning med min bjässe, och det gick faktiskt! Kanske inte är optimalt då han har svårt att stå still när jag ska göra iordning. Men man måste ju öva på det med:p
Träningen gick riktigt bra trots regn och blåst. För en gångs skull blev han piggare och piggare ju längre vi red. Det känns väldigt positivt.
Efter lite taktikande kom vi fram till att det blir en vända till Mantorp nästa helg för Pay & Cross. Beroende på hur det fungerar där så får vi se vilken som blir första tävlingen:laugh:

Martina_m: Det där är jätte nyttigt! Det ska jag också ut och träna på idag. Fast vi kan inte gör halt från galopp:p Så vi får köra på massa övergångar i skritt och trav. Gäller bara att skärpa till sig själv så man är riktigt konsekvent och nogrann...

Vi lider ju av lite samma problem jag och Brixie. Hon är inte alls framåt i ridhuset men ute i skogen är hon nästan för framåt. Har haft en tjej ridit henne åt mig några gånger men hon piskar och piskar på henne och visst det blir lite bättre men för mig känns det kanske inte som någon lösning. Men iof så har Brixie ingen respekt för varken longerspö eller ridspö....

Hur skulle ni andra gjort för att få fram henne i ridhuset? hade den filosofin förut att det kommer nog eftersom hon bjuder på så bra ute men det känns inte som det utan det känns som vi måste hitta en lösning i att bjuda fram inomhus också!!

Hjälp!!!

Har precis samma problem med min. Utomhus är det sällan problem med bjudningen, men så fort man är på ridbanan eller ridhus så är det stopp... Jag har hitills "skyllt" på att min inte orkar med sin stora kropp (177cm) när han måste svänga hela tiden. Men tror samtidigt att han är lite "lat" och "trotsig" då han inte riktigt tar framåt drivning. Samtidigt borde man ju kunna kräva att han jobbar framåt med bjudning i 10 min på ridbanan och så kan man sluta sedan. Korta lite intensivare pass i början så att de orkar jobba rätt. Nu vet jag ju ändå att han har bra kondition och betydligt mer muskler än tidigare, mycket tack vare tusen övergångar när vi rider ute i skogen.
Så om det finns fler som har haft problem med detta hör jag också gärna tips på hur ni har löst det?

+ de andra som upplever hästarna som sega i ridhuset.

Vad händer som ni ger en uppgift till hästen och inte bara "harvar runt". Det sista min har problem med är iof bjuningen men han visar rätt tydligt att han har tråkigt ibland och vill få något att lösa och vill aktivera skallen. Det kan räcka med att lägga fram två bommar som hästen har att "se fram mot" och att lösa.
Försök hitta på små enkla övningar och försök ändra riktning och övning så mycket som möjligt utan att det blir rörigt i huvudet på dem. Tempoväxlingar, sidvärtes, flytta framdel osv.
Jag är ju extremt bortskämd med en otroligt lättlärd häst som bara hindras av matte :angel: och styrka.. eller brist på styrka kanske :p Han har fin frammåtbjudning men kan börja jångla formmässigt osv om jag inte sysselsätter honom. Serpentiner älskar han :) och mellantrav på diagonalen.

hm.. nu kom jag nog på att jag hade korrigerat tempot först.
eller mitt i allt och inte suttit och väntat på att det skulle komma sas.
Min andra var precis en sådan där som inte tycker livet är lajbans på banan. Min tränare sa.
Driv frammåt, lyssnar han inte, lägg till spöt samtidigt som skänkeln två sekunder senare. Sitt alltså inte och mata med skänkeln utan kräv en reaktion på en gång. Men banka självklart inte skiten ur hästen för det med spöt.
Samma sak för att få upp aktivitet i gångarterna och för att bibehålla. Lägg till skänkel, får du ingen respons, spö + skänkel 2 sekunder senare. Beröm vid rätt reaktion.
Sen hade jag nog faktiskt skitit i formen. Jag hade först ridit fram och fått rätt tempo och takt innan jag hade börjat kräva någon form.
Så rid rakt fram, kräv ett tempo, vid avsaktningar, tillåt inte att hästen "dör" i skritten exempelvis och går i karlssonsklister.
Massa övergångar, nya saker så att hästen blir lyhörd och vad matte har att säga. :) DET hade jag provat.. men det är så sjuukt lätt att vara tangentbordsryttare istället för att sitta där på ryggen själv ^^

Lycka till hurrni!

Senast ändrad:

Det som händer är jätte enkelt. Hon springer bara. stressar och det går inte arbeta henne.

Det hela slutar med att jag gör halvhalt efter halvhalt och tar mer och mer i henne och till slut blir hon förbannad på mig (med rättighet!) och hoppar rakt upp i luften för att jag inte släpper henne.

så ja... kort sagt så funkar det inte. Varför det är på detta sättet vet jag inte, men det är säkerligen mittfel, jag är inte så duktig med tömkörning på volt, tycker det är mkt lättare rakt fram.

Rakt fram så blir hon inte stressad, utan går på som hon ska, även med vagn.

När du säger volt, menar du på paddock eller på voltspår?
Något som jag tycker är lättare är att korta upp tömmarna betydligt och gå uppe vid hästens sida. Förutsatt att man inte har en häst som kan slå vill säga. Där tycker jag att jag får betydligt mer kontakt än på lång töm.
Att tömkörslongera tycker jag är apsvårt eftersom tömmarna blir så långa och far runt och mest sladdrar och det blir svårt att kontrollera det hela. Men att tömköra "rakt fram" och sedan lägga en volt är betydligt enklare. Hur funkar det om ni börjar med det tro?
Tömkör rakt fram på banan, lägg en stor volt och gå sedan ut på spåret igen. Ändra riktning så att hon får hejda upp sig och får något att tänka på och inte bara tänker hysteriskt rakt fram.
Wille blev så där ap-pigg ute och lösningen blev att "släppa efter". Jag blev precis som du väldigt hård i handen och hängde mer eller mindre i tömmarna för att hejda upp honom. Men med lite enkel ridlära så vet man ju att det är fel.. det fattar nog vem som helst egentligen ^^ men att göra rätt är inte alltid det lättaste. haha. När man låser hästen i truten så låser man också bakbenen som inte kan böja på sig. När en häst saktar ned eller stannar så böjer den extra på bakbenen, sätter under sig och bromsar. Alltså, låser man den i truten så kan den inte stanna även om den vill. Så när jag och wille var ute, så släppte jag efter, gav honom möjligheten att sakta ner och tvingade honom att hålla balansen själv för att jag inte stödde honom i truten. När han tvingades hålla balansen själv så saktade han ner för att få balans.
Använd rösten, gör halvhalterna och var noga noga noga noga med att släppa efter och inte bli hängandes i tömmarna.. Jag vet att det är AS svårt det är inte så jävla lätt att kuta efter en häst som springer i 190 men man måste faktiskt.
Sen får man ju börja i rätt ände också. Funkar skitten? Börja där annars. Sen traven, och jobba på övergångar. Tänk frammåt med dig själv hela tiden i övergångarna så att du aldrig fastnar i henne. Min tränare brukar säga "följ med frammåt i halten" Om man har en häst som inte kan helt hundra eller som inte lyssnar helt hundra så blir det lätt så att man själv fastnar med kroppen "där man själv påbörjat halten" så hon brukar tjata på mig att åk meeed, ååk meeeed, ååå meeed. För så fort man låser sig så låser sig bena och den kan inte stanna.

Sen måste jag verkligen säga att jag är super ledsen för din skull att ni ligger i en sådan svacka!! :( Jag vet verkligen hur det är att ha det jobbigt med hästen så jag förstår och lider verkligen med dig! Tyvärr finns det ju inget jag kan göra men jag håller iaf tummarna för att det löser sig asap med såren och att ni kan komma igång igen snart...
Om du vill.. så kan du PMa mig om nummret till min lasttränare. Nu minns jag inte vart du bor, men säkert långt åt pipan. Men du kanske kan ringa och rådfråga honom och bolla lite ideer? Han är lite speciell ^^ Men brukar vara väldigt hjälpsam.

Lycka till iaf! Tänker på er!

vad roligt med ett hallelulja moment! :banana:
det är verkligen det bästa som finns.. .det där ruset när det går så bra att man blir aldeless fnissig... eller :angel: det kanske bara är jag som blir så :D

I helgen så red jag och Ferrarin lektion. Vi jobbade lite med rakrikning och påbörjade ryggningar! ÅH han är så himla snäll och SMART! Först förstod han ju såklart inte vad jag ville, men super bussig och höll sig på backen hela tiden! Sen tog det kanske... 4 gånger innan han backade ett steg rakt bakåt istället för att jångla med bakdelen bara! :bow::bow:

Sen... hahahahah! Fick min tränare för sig att sätta upp lite travbommar med ett litet hinder på 20 cm. :banana:
Vi travade över bommarna... även den sista. Så vi höjde lite för att få honom att hoppa.
40 cm. Wille fortsätter trava över.
Då höjer hon till 70. (Sockerbitar så det var enda alternativet) Jösses, mitt dressyrtantshjärta slog frivolter och hyperventilerade :eek::eek::eek:

Wille travar fram.. i samma tempo som innan... alltså relativt lågt om man tänker på att han skulle över det där JÄTTE (:p) hindret. Han travar över bommarna. luuuuungt och fint och HOPPAR!!! RAKT UPP och RAKT NER!! hahahaha vilket dressykamelshopp!!!! Haha, han är så himla bussig och ska bara göra rätt hela tiden! Så himla himla snäll!
Min lille prins, jag är så glad att jag har honom!!

25745_382279206460_627071460_4286353_2243801_n.jpg

*kl*

Nu har jag fått referens till den tjejen som ev. skulle hjälpa oss med lastningen. Har fått prata med en kvinna som tagit hjälp av henne flera gånger och bara har positivt att säga om henne. Hennes häst som inte gick nära ett släp och var uppriktigt livrädd går nu att lasta helt själv utan minsta problem.

18/4-21/4 kommer hon till oss! :bump: Vi bokade 4 dagar men avslutar det hela tidigare om det löser sig på färre. Jag ska försöka dokumentera så mkt jag bara kan så att ni får se utvecklingen. Oo, det ska bli så spännande! :)

Vad roligt!!
Det kommer säkert lösa sig :) Om inte annat kommer du garanterat lära dig hur mycket som helst! :)

Igår la vi fram lite bommar, så Cesar fick gå över lite skrittbommar och travbommar, vilket var jättekul.

Han kändes väldigt fin genom hela ridpasset, och det blev lite galopp för fösta gången sedan innan vilan (dvs i januari) Tog bara 2 långsidor i galopp, men han var väldigt trevlig i galoppen, kunde bära sej själv bra, och kunde hålla ihop galoppen, trodde att han kanske skulle ligga på och bli lång i galoppen, men nejdå det gick jättebra så det var skönt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama