Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Men tanke på hur länge du har tränat själv och (vad jag kan förstå) så får du honom ändå in i släpet, men inte lyckas stänga (?), så känns det som om det kommer gå som smort bara du får någon som verkligen vet hur man ska bete er. Som du sa tidigare så känns det som om ni står och trampar lite på samma ställe, så det är säkert bra att få in lite nytt blod med ny energi och nya idéer.

KL
Jag är så stolt över min flicka idag. Vi var på dressyrträning nu ikväll och hon var så himla duktig. Jag har inte ridit så mycket på sistone då hon varit förkyld och jag var iväg i påskhelgen så jag förväntade mig ingenting. Till en början så var hon rätt stel och okoncentrerad men sedan så lossnade hon bara och gick jättefint och stadigt i alla tre gångarterna. Vi lyckades även med en mellantrav utan att hon gick upp i formen. Sedan när det kommer till saker som inte riktigt sitter än så tappar hon formen men det tycker jag inte gör något. Vi gjorde en förvänd galopp helt prickfritt (om än lite ur form), öppnorna funkar nu nästan prickfritt i vänster varv, men i höger så är det fortfarande lite stelt. Sedan har vi även börjar introducera henne i sluta, fast det förstår hon inte så mycket av än, men hon försöker ändå göra sitt bästa.

Jag vet inte riktigt vad som har hänt. För ett par veckor sedan hade hon jättestora problem med att vara stadig i formen, sedan så verkar det bara ha släppt över en natt. Det kanske är så att hon försöker övertala mig att hon ska bli dressyrpålle istället för hopphäst/fälttävlanshäst? Än ska jag i alla fall inte ge upp, så i helgen är det Pay and Jump som gäller. Väldigt lågt för att vi mest ska miljöträna, och det kan vi verkligen behöva.

Det är detta som är det underbara med våra kära unghästar :D Rätt var det är har det bara fallit på plats, och det är väldigt viktigt att man är ödmjuk själv och backar av om de behöver vila hjärnan. Det kanske är precis det din har gjort, fått smälta intrycken lite?:)
KL
Jag och min lille man går igenom någon fas nu då han bara växer och växer och har lixom ingen riktig kroppskontroll och är superkänslig. Bara man nuddar honom blir han lite vrång. Men samtidigt när han släpper till är han 10 ggr bättre än innan så vi tragglar på. :) Han känns som att han har maffat på sig sjukt mycket. Bäst har jag märkt att det går om jag longerar/tömkör så det gör jag mkt nu. :)
Kram på er!

Det kanske är så. Vi får hoppas det i alla fall, så att det inte bara är någon tillfällig period.

*KL*

Kom precis hem från träningen (i 15 grader sol utomhus i bara undertröjan) och jag är sååå nöjd med min kille idag! :love: Fick riktigt fina utlåtande av Cissi i slutet.

Nu fick vi energi i bakkärran ordentligt och han spårade och bar sig superfint. Övade på ökad trav på långsidorna och när han slutade falla in i galopp så blev det jättebra. Vänstergaloppen kom sig också faktiskt och även där jobbade vi med tempoväxlingar.

Jag har senaste veckan känt att han varit stel i vä. och vill inte ställa sig till höger, vi har haft svårt med vä.galoppen och dessutom så har manen börjat dela sig igen och lägga sig över till höger. Vad kan detta bero på då? ;)

Förmodligen har jag börjat komma åt hans svaga punkt; vänster bakben och därför blir allt mkt svårare men också mer utvecklande så när vi knutit ihop den här påsen så är vi ännu ett steg mot att bli ett fint ekipage. Ni ska få se film snart, promise! :bump:

KL
En del dagar gillar jag min häst mindre än andra dagar:devil:
Igår skulle vi gå ut på en lugn liten promenad med lite skritt och trav. Längs vägen fanns det lite vattenpölar, perfekt då kan vi passa på att träna lite! Min lilla pålle har tidigar varit väldigt "fånig" med vattenpölar/vattenhinder. Dock var vi i Flyinge för ca en vecka sedan där han hoppade vattenhinder hur snällt och avslappnat som helst flera gånger.
Igår fick han dock något slags flashback:crazy: Blev helt omöjlig, stannade och fastnade i marken, backade och försökte stegra sig.... Då var det ingen sjö vi skulle gå fram till utan en liten pöl på vägen som kanske var 3 cm djup och 20*100 cm. Suck.
Efter mycket, mycket övertalning plaskade han igenom pölen. Berömde och red vidare. Hittar ytterligare en pöl. Pålle total vägrar. Lyckas backa ner ett par gånger då går han snällt framåt igenom den sen men vägrar fortfarande att gå rättvänd genom pölen. Ger upp och travar en bit för att få honom att tänka på annat. Jisses då kom motorn fram iaf! Han som annars brukar vara lite slö och oengagerad. På vägen hem gör vi ett nytt försök, krånglar lite men går sen igenom vattnet, vill dock kasta sig så vi skrittar några steg. Gör halt. Går några steg. Gör halt. Både före, igenom och efter vattnet. Mycket beröm. När jag sedan skrittar på lång tygel sista biten hem så traskar han nästintill helt oberörd igenom ett par stora pölar utan mer än bara lite "styrning" från min sida...
Började redan i höstas med att träna mycket på allt vatten jag kommer åt. Oftast går det hur bra som helst, sen vissa dagar får han dessa knäpp ryck där han knappt går att få kontakt med.
Så har ni några tips? Har någon haft en vatten rädd häst?

Av det du skriver, att han är rädd för vattnet vissa dagar, och andra dagar inte bryr sig alls får mig att tänka på 2 troliga anledningar.

Det ena är energin, att han helt enkelt har massor energi och då bara går och letar efter saker att bli rädd för!

Eller så är det att han börjar försöka komma upp lite i rang och provar dig lite.
Och det kan mkt väl vara en kombination av båda!
(de dagarna han har massor i energi så försökr han klättra i rang helt enkelt)

Ett bra sätt att få bort energi tycker jag är att skritta ut. Länge!! man kan lätt skritta i 3 timmar utan att det sliter på hästen. Och behövs det mer så skrittar man mer.

KL

Idag fick jag ett ryck, och hörde av mig till en kompis som jag inte träffat på 3 år (sen jag gick ut gymnasiet med andra ord) och stack iväg och red med henne.

Nu är det så att vi har fått lite problem med transporten... hon går in klockrent som vanligt står jätte bra, tills man startar bilen, och sedan skuttas det i typ 5 meter och sen står hon som ett ljus igen :confused:
Ingen anning om varför hon gör detta?

Ridturen gick jätte bra, vi övade på att möta bilar i trav, och även bli omkörda av bilar i trav. Ridturen blev ca 2,5-3 timmar lång, skulle gissa på typ 90-95% skritt. Jätte lugn och fin fast att den andra hästen var väldigt stressad!

När vi skulle galoppera lite mer så gjorde hon ett av sina sånna där lufthopp, (jag trodde det var nån halvbckning stuk först men kompisen som var bakom sa att hon hoppade rätt upp i luften med alla 4!) och jag funderar på hur jag ska göra för att bli av med detta? Hon har aldrig gjort det innan hon var på träning, så det är efter det som det har kommit.
Därav tycker jag det är lite svårt att veta vad jag ska göra åt det, eftersom jag inte vet VARFÖR hon gör det...
Kanske så busar hon, kanske så protesterar hon för att hon får mjölksyra i musklerna? jag vet helt enkelt inte! Jag ryter åt henne en gång, och drar lite i henne så går hon klockrent efteråt (ja jag menar verkligen klockrent!), dock så brukar det då vara trav.

I det stora hela är jag mkt nöjd med dagen! Hon var lätt att ha med att göra, var lugn, lyssnade på min nästan 100% av tiden. Hon stod lös när jag gjorde iordning henne, även när jag gick och hämtade sadel och träns i bilen som var runt hörnet och 50 meter bort. Stannade kvar alla gånger jag sa det, och sista gången när jag "pussade" så följde hon snällt med mig, även då lös.

I helgen bär det av till distanstränaren igen, så imorgon lär det bli en lugn skrittur!

Lägger ut en allmän fråga. En kompis tipsade om pessoasele när man longerar, jag har aldrig använt något liknande, och blev lite nyfiken. Pselma blir lätt stressad när man tömkör på volt och ofta stör jag mer än jag hjälper, så jag funderar på om en sådan skulle kunna hjälpa henne lite?

Tanken är alltså inte att jag ska stå med den jämt, utan några min nån gång då o då. (för helt ärligt, jag är inte bra på att tömköra på volt!)

hmm.. jag är nog inne på kimmis... det där låter som väldigt mycket tid.
som sagt var min häst mer vild än tam kring transporten och då menar jag VILD och han går på snällt som ett litet lamm efter två träningstillfällen.
och då gjorde vi allt arbete själva med bara instruktioner från JK.

Jag tror absolut att ni löser problemet på den där tiden.. om hon nu är duktig... men rent spontant så förstår jag inte riktigt vad hon ska med all den här tiden till.... ? Skaffa faktureringstimmar? :o
Mina tankar kanske drar iväg lite onödigt.. men jag känner väll lite.. om hon nu är så duktig... vad ska hon med så herrans massa timmar till?
Är det någon som har rekomenderat henne? Har hon några referenser att lämna? Har hon någon garanti? Alltså vad händer om hon kommer ut och visar sig vara en pajas och inte kan lösa problemet? Iof behöver hon inte vara en pajas bara för att hon inte löser problemet så klart men om hon inte har några ordentliga referenser så hade vet ju inte du något om vem hon är och vad hon kan? Då känns det väll kanske inte jätte roligt att betala så mycket pengar när man inte ens vet vem männskan är?
Men och andra sidan.. med tanke på resultatet jag fick av lastträningen med JK så hade jag nog tyckt att det var värt att chansa... Ffa om du vill åka iväg med honom och tävla osv!
Men jag tycker du ska vara noga med att det är DU som ska sköta lastningen med instruktioner av henne. För DU måste ju veta hur du ska lösa problemet den dag ni ev får ett bakslag i lastningen. För annars är ju risken att du står på ruta ett igen.

Tråkigt att du inte bor här uppe, då hade du fått nummret till JK och kommit undan betydligt billigare..

Men det kommer säkert bli helt suveränt till slut och du kommer kunna åka när du vill och hur du vill med honom :)

åh jag blir jätte nyfiken om tömkörningen?
varför går det dåligt? vad är det som händer?
varför uppfattar du det som att det skiljer sig att tömköra på voltspår eller på rakt spår?

jag älskar att tömköra! Jag har inte jätte mycket erfarenhet men tycke det är super roligt och på söndag ska jag ev för första gången köra för instruktör!!! :banana:

Det som händer är jätte enkelt. Hon springer bara. stressar och det går inte arbeta henne.

Det hela slutar med att jag gör halvhalt efter halvhalt och tar mer och mer i henne och till slut blir hon förbannad på mig (med rättighet!) och hoppar rakt upp i luften för att jag inte släpper henne.

så ja... kort sagt så funkar det inte. Varför det är på detta sättet vet jag inte, men det är säkerligen mittfel, jag är inte så duktig med tömkörning på volt, tycker det är mkt lättare rakt fram.

Rakt fram så blir hon inte stressad, utan går på som hon ska, även med vagn.

Ja, fast egentligen så har hon ju sagt att hon behöver den tid som det tar för hästen, utan att stressa. Går det på 2 dagar så är hon nöjd med det. Jag ser ju hellre att hon är beredd att stanna längre än att hon stressar. Hon sa att den ev. 3:e dagen håller man oftast bara på ½-1 timme.

Jag ska maila henne och fråga om referenser. Hon håller ju enligt sin blogg kurser runt om i landet och där är bilder och så från de tillfällena.

kl

Har kanske jag far vara med!
Jag har ett kwpn sto, 05'a, som jag kopte oinriden i borjan av aret. Jag lamnade henne pa inridning forst och tog over nar hon var riden i ca 3 veckor. Nu ar hon riden i totalt 7 veckor.

Bildbomb!

Det har ar taget innan hon kom till mig
adi001.jpg

Forsta veckan, valdigt nojd med att fa ga ut i hagen for forsta gangen pa manga manader, men alldeles utmattad av flytten och allt nytt!
adi8.jpg

2a veckan
adi11.jpg
[/IMG]

adi12.jpg

adi13.jpg

Ska forsoka fixa lite nya bilder i helgen. Nu har hon lite mer hull och muskler.

Klart du får vara med! Välkommen till tråden! Vilken fin sak : ). Jag hoppas att vi får se äjnnu mer bilder av henne i framtiden. Men nyfiken fråga bara, varför har hon inte varit ute i hagen på flera månader? Låter ju inte så snällt ^^.

tack!
Jag kopte henne fran en hasthandlare, som inte slapper ut hastarna pa vintern, forutom i en liten paddock i 10 min om dan kanske.

Hon har flyttat runt en hel del i vinter. Importerades fran Holland i november av en hasthandlare, saldes till en tjej som kom pa att hon inte hade tid efter nagra veckor, hamnade hos en ny hasthandlare i december och flyttade hem till mig i slutet av Februari.
Nu blir det forhoppningsvis inga fler flyttar, hon ar verkligen min dromhast :love:

Det var iaf roligt att se skillnaden efter att hon fick ga ut forsta dagen. Hon var ratt orolig och jobbig att ha att gora med de forsta dagarna har, men nar jag hamtade in henne fran hagen var det som en annan hast, helt lugn och nojd :laugh: fast hon kunde knappt alla ogonen oppna for hon var sa trott.

Okej, jag förstår. Stackars liten pålle. Får hoppas att ni kommer trivas ihop så att hon får stanna hos dig längelänge.

Frisk luft ska ju vara nyttigt har jag hört, och är man inte van så blir man ju trött. ^^

Jättefin häst! Med lite mer hull och muskler kommer hon bli super :love:
Hon ser väldigt trevlig ut under ryttare! Jag hoppas oxå få se er mer i tråden!

Tack!
Hon har haft valdigt latt for sig hitills i ridningen, hon gar nastan i form av sig sjalv och ar ratt balanserad for en san gron hast.

Har redan trakiga nyheter dock. Idag blev hon halt i boxen efter att jag tagit in henne fran hagen. Misstanker patellaupphakning efter lite googlande.
Kanns verkligen inte roligt och hon sag valdigt obekvam och ledsen ut.
Hall tummarna for oss imorron nar vetrinaren kommer.:cry:

*kl*

Jag har nog aldrig varit så nöjd med Avalon som idag! :love::love:

Tränade terräng för Sandy tillsammans med hennes pappa som rider mkt steaple chase och terräng. Hans häst är 7 år och 180 cm hög (!!) så där låg vi i lä ;)

Hoppade torrgrav (som vi haft så svårt för), stora stockar, stock-oxer, häckar, små stockar och till sist en bank som är runt 180 cm hög. Han gjorde allt med bravur och häcken tog han på första försöket fast jag aldrig hade trott det om honom! Banken klättrade vi upp för efter den andra hästen och sen red några meter uppe på och sedan ner på andra sidan. Sedan från andra hållet och klättrade upp och hoppade en stock ovanpå, och sedan hoppade han ner för hela banken på andra sidan, vi pratar ett uthopp på nästan 2 meter! Haha, så himla söt var han :love:

Här är en liten snutt; http://www.youtube.com/watch?v=zeZRZu8-EFE
Och det kommer mer så fort jag får bilderna av Sandy.

Idag är det underbart att vara unghästägare :)

Senast ändrad:

Din sista mening håller jag inte med om... jag har idag fått sy ihop pselmas ena ben pga att hon inte längre kan åka transport utan att ja? jag vet inte ens vad hon gör där bak, men hela släpet gungar och bonkar...

Så jag kom iväg till tränaren, öppnade transporten, och där hade jag en häst med sår på alla 4 benen, ena benet fick vi som sagt sy, de andra är ok, ytliga sår som kommer läka bra troligtvis, ena på hasen är lite att jag får hålla koll på.

Så om jag har tur så kanske jag kan rida om 2 veckor igen... och vi vet ju alla hur det ser ut med min tur :crazy:

Ursäkta om jag är negativ, men jag orkar bara inte mer! Sitter och tjuter mest helatiden och undrar vad som igentligen hänt med min häst?!

Din sista mening håller jag inte med om... jag har idag fått sy ihop pselmas ena ben pga att hon inte längre kan åka transport utan att ja? jag vet inte ens vad hon gör där bak, men hela släpet gungar och bonkar...

Så jag kom iväg till tränaren, öppnade transporten, och där hade jag en häst med sår på alla 4 benen, ena benet fick vi som sagt sy, de andra är ok, ytliga sår som kommer läka bra troligtvis, ena på hasen är lite att jag får hålla koll på.

Så om jag har tur så kanske jag kan rida om 2 veckor igen... och vi vet ju alla hur det ser ut med min tur :crazy:

Ursäkta om jag är negativ, men jag orkar bara inte mer! Sitter och tjuter mest helatiden och undrar vad som igentligen hänt med min häst?!

Har du testat att åka med bred mellanvägg eller ingen? Kan vara så att hon får panik av att det blir trångt. Har haft flera hästar som är så.Speciellt ston.
Hoppas det går bra med såren!

Vi provade att bredda väggen tillfälligt på plats, för att se om hon slutade trampa runt. Det gjorde hon inte. Planen var i så fall att lämna mellanväggen hos tränaren och hämta den en annan dag.

Men det funkade inte som sagt.

Och hon har alltid åkt smalt, och det har aldrig varit något problem innan.

Kommer ta henne till klinik när benet har läkt ihop för att utesluta att hon gör det av smärta. Det är i kurvorna hon får tuppjuck och sparkar så man tror att både transport och häst ska gå sönder. Rondellerna är värst, trots att jag nu kör så sakta att någon lätt hade kunna jogga sakta om oss :cool:

Hon har ju varit trälig att köra sen jag hade henne hos tränaren, men förut har hon bara trampat runt som satan, och nu är hon väldigt mkt värre.
Innan hon var hos tränaren stod hon som ett ljus, det var så att man ibland var orolig över att man kanske hade glömt hästen liksom.

Är det inte smärta så vet jag inte vad jag ska göra, iomed att jag inte vet vad det kommer ifrån, och jag vågar ju inte vara i transporten med henne heller, det kan ju bli riktigt farligt om man har otur.

Jag har haft en del problemhästar och har ganska ofta många ideer på hur man löser olika problem, men i detta fallet står jag helt idé lös! Hon är fortfarande lättlastad, enda skillnaden är att istället för att bara gå in så fort vi närmar oss transporten så måste jag istället säga till henne att gå in, så det tar kanske 5 sek att lasta istället för de tidigare 3.

Väl inne så står hon och är nöjd och glad, äter och så. Så jag vet ju att hon inte blivit rädd för transporten.

Men men, iaf, först till klinik och kolla om hon har ont nånstans.
Hon blir ju tokig när man ska spika fast skorna på henne med, så det känns som att det faktiskt kan ha med smärta att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama