Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Måste skryta lite över min tjej. I morgon är det tävlingar i vårt ridhus och då ska naturligtvis sargen sopas. Två tjejer klättrar upp på den och går med varsin sopkvast och soper och kastar ner kuber och bommar från sargen. Brixie och jag promenerar (för hand) runt i ridhuset och hon bryr sig inte det minsta, inte ett litet rycke eller hopp ens. Hon är helt otroligt cool i dessa avseenden. Hon tittade inte på dom ens utan va helt nöjd med sitt liv brevid sin älskade matte ;)

Aj då vad tråkigt! Hoppas att pselma snart är på benen och pigg igen.
Visst är det dyrt att ha djur!
Hade ute vet i torsdags, han lyssnade på Dackes lungor och andning med tanke på att han är förkyld och hostar, (Men vet hörde ingen "konstigt" :banana: )
Det tog kanske 10 min på sin höjd, och det kostade 650 kr!!

Just nu har dacke varit ledig eftersom han är förkyld, men vet tyckte vi kunde sätta igång lite lungt, visst, kommer ut till hagen och ska hämta in honom och upptäcker då att han tappat en framsko.. SUCK! Han har inte ens haft skorna en vecka..
Så han får några dagars ledigt till...
Dock är det inte helt fel, eftersom jag då får mer tid till att röja på de stället som ska blir mitt "nya" stall!! Ska bli så kul! :laugh:

Förra helgen TÄVLINGSDBUTERADE vi! :bump:

Kan ni tänka er att våra små hästar har blivit så stora?

Jag vet ju att många av er debuterade redan ifjol men för mig känns det hel-häftigt att vara ute och TÄVLA med bebishästen! :banana:

Nu ska sägas att vi "tävlar" inte ännu utan är ute och "tävlingstränar" för att skaffa oss lite rutin.

Pållen var i alla fall riktigt duktig!
Framridningen var jätte-jätteläskig och de andra hästarna jättestora och jättearga (hehe, jag tror hon var runt decimetern högre än alla andra på framridningen men det märkte hon inte själv ;)) så vi fick hålla oss undan och ha bra avstånd till alla läskiga hästar och så skritta och trava runt lite där vi fick plats.

Hon gick sedan raka vägen in i ridhuset och tuffade snällt omkring där inne!
Duktig liten tjej! :love:

Däremot märktes det att hon var lite försiktig och spänd, hon gick inte alls fram så bra som hon normalt gör (har en fin motor annars) och blev därför lång och låg i formen och jag hade väldigt lite att "rida på".
Men så kan det få vara när man för första gången är ute i stora vida världen!

Film från debuten finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=v7nI2yZhuqg

Det kan vara idé att förstora visningsytan av filmen (med pilarna bredvid tidsangivelsen i nederkant av filmen).

Filmen visar direkt från att vi kommer in i ridhuset (jag började trava genast) och det underliga jag gör uppe vid C är att jag försöker få bort imman från mina glasögon, jag såg precis INGENTING!
Sedan travar vi runt i någon minut och tittar oss omkring och sedan följer travprogrammet ur LB:3.

Jag är ju så nöjd med att ha deltagit men ska jag kommentera själva programridningen så är det väl så här:
Vi saknar lite framåtbjudning så formen är för lång och låg (ingen "fjäder" i hästen). Halterna gör vi normalt ganska dåligt också men här blev det lite mer strul. För dålig framåtbjudning och lite ovillig att stå med rumpan mot läktaren gör att betyget på den halten var LÅGT! :p
Det är annars en fantastiskt fin häst att rida, mjuk och liksidig, vilket gör att hon trots att hon inte riktigt bjöd framåt och var lite spänd är så lätt och fin att rida program på! :love:

Resultatet då?

Vi landade till sist på 59% i vår debut i LB:3.

Dels fick vi ett par missar (halten har ni redan sett, motorstopp i skritten, en dålig övergång galopp-trav) och sedan orkade hon inte riktigt i galopp programmet. Vi utförde alla moment men det blev svårt att visa upp henne och betygen i galoppen blev mest 6or med några 5or där vägarna blev lite väl slarviga! :o

Kommentaren var:
"Pampig häst med mjuk mekanik! Orkar inte riktigt hela vägen i galoppen men du visar den väl. Lycka till!"

JÄTTEKUL var det!
Nu har vi börjat ladda för nästa gång, om tre veckor i en LB:2!

Usch! :(
Synd att det inte finns några rabarber ännu, annars är rabarberblad-omslag superduper mot mugg och svällda hästben! (Ja de är giftiga om man sätter i sig flera kilo rabarberblad men att linda mot ett hästben funkar toppen)
Annars brukar jag göra som Myggan, lägga omslag med asolsprit eller jodopax. Dränk bomull i sprit, lägg an, linda plast runt och sen en linda o låt sitta över natten.

De kan svälla rejält av mugg (pass på för lymfangit!)

KL

Inte för att min tjej är nån nollfemma men uppdaterar lite ändå ;) Hon har inte gjort ett skvatt på läääääänge eftersom jag varit så tjock o osmidig o vädret har varit minst sagt urdåligt. men igår tog vi på repgrimman o gick lite på stallbacken o tränade på smackning o ptroa och att följa mig. Funkade toppen o alla kommandon satt som de skulle. Dock brallade hon en hel del ;) Ställde sig på bakbenen o bockade lite men jag höll bara emot o gjorde inget väsen av det. Hur skulle ni göra? Skulle ni korrigera henne när hon busar eller bara hålla emot o låtsas som att det regnar? Har longerlina på henne o lät bara linan löpa lite o höll emot rejält så hon stannade och sen fortsatte jag bara med övningarna.

Hon är så söt - när jag skulle ha henne att backa o hon inte lyssnade direkt så petade jag på bringan med pisken (använder den som vägvisare så att säga) o hon tog korrigeringen direkt men vispade med lilla svansen i en propeller för att visa att helnöjd var hon inte minnsann :p Det bådar gott - hon tar korrigerin utan att protestera eller göra motstånd men det finns lite där innanför som har egen vilja oxå :D

Tackar för era tips! Idag är Pselma ohalt vad jag kan se, hon är ruskigt pigg och kastar med huvudet helatiden så det är liiiiiiite svårt att säga 100% igt liksom.

Hon är fortfarande lite öm i karleden, så jag sitter här och funderar lite fram och tillbaks om jag ska ta en skritttur eller inte.... Har inte bestämt mig än. Hon skulle behöva det med så mkt energi som hon har.

Hon har varit lindad på nätterna i 2 nätter nu, och benen är ganska fina när jag tar av dem. 1 ben är superfint, medans de andra fortfarande är liiiiiite svullna, men inte så mkt att man ser det med ögat direkt.

Så hon kommer lindas på nätterna några dagar till, så får vi se vad som händer... Har aldrig hållt på o lindat, kan man linda karleden och hela kotan när de ska röra på sig? Känns som att det borde skava och/eller vara obekvämt....

Läste resten av ditt inlägg nu ;)

När mina hästar håller på som du beskriver så jagar jag bort dem från mig. De får helt enkelt inte vara i närheten av mig när de gör sånt, det kräver ju att du har långt grimskaft.

Det funkar super på mina översociala hästar iaf, för dem är typ det värsta som kan hända att de inte får vara med :p
Viktigt att hästen inte springer iväg själv, utan att det verkligen är du som talar om att "här får du inte vara".

Fille stegrade ju när han hade stått på box i 2 dagar innan han skulle till lösdriften. Min mamma höll emot, sa nej och allt möjligt... sedan tog jag grimskaftet och drev bort honom, då slutade han direkt.

Länge sedan jag skrev något här nu men jag har följt tråden i tysthet. Kul att allt fler börjar ge sig ut på tävlingsbanorna och även kommit ut och hoppat terränghinder! :)

Jag tänkte passa på att uppdatera lite hur det går för mina alla 05.or...

Jag rider så mycket jag kan med mitt ben och det fungerar helt ok. Lite ont efteråt men det får jag leva med. Flisan sköter sig fint och nu i helgen har vi varit ute på vår första dressyrtävling. Flis skötte sig fint men "dog" lite när vi väl kom in på banan och blev helt ensamma i ridhuset. Trots det och en lite sen galoppfattning + en minst sagt osynlig travlängning så slutade vi på 69,3% och vinst. Vi fick jätte fina omdömmen och nu är vi taggade till tusen inför kommande tävlingssäsong! :)

Vår ponny f.05 går från klarhet till klarhet med vår ponnyryttare och nästa tävling blir debut i 1m. :)

Vårt andra sto e.Dr Doolittle-Donnerhall har jag inte rapporterat om på länge. Detta beror på att vi valde att operera bort 2 pyttesmå fragment i kotorna bak för några veckor sedan. Inte för att hon hade några problem med dem och veterinären trodde inte heller de skulle påverka henne i framtiden. Men som alla vet är människor allergiska mot röntgenförändringar och då hon förmodligen kommer säljas (inte än på länge då hon ska ut på tävlingsbanorna först) och då förhoppningsvis vara värd ganska mycket pengar. Så valde vi att ta bort fragmenten nu så att hon är helt ren i röntgen vid eventuell försäljning. Kan tyckas onödigt men efter mycket eftertanke så valde vi att göra det ändå. Operationen gick galant och hon har återhämtat sig superfint så nu ser vi fram emot att sätta igång henne igen. :laugh:

*kl*
Så var det åter igen dags för skoning. Ett onödigt ont.
Han får lite hösilage under tiden, det får honom på bra tankar och han slappnar av. När han ville dra åt sig hoven, så gav han upp när hovis kämpade mot. Jag hade hoppats på att han skulle uppföra sig bättre, men hovis var nöjd med honom. Alltid lika skönt med nyskodd häst.

Ridningen gick faktiskt ganska bra idag. Men shiiit vad svårt det är att få en ordentlig bjudning.
Ska prova att rida för en "ny"instruktör på fredag, ska bli spännande. Hoppas hon har något bra tips på det!

Hur ofta rider ni för instruktör, dressyr resp hopp?

Jag rider för instruktör en gång per vecka. Jag rider både dressyr och hoppning för samma och det funkar bra än så länge. Det är alltså dessyr/markarbete och hoppning varannan vecka. Vi får hoppas på att du får lite nyttiga tips inför framtiden. Jag har inte riktigt samma problem, utan snarare tvärtom. Lite för mycket energi och bjudning, så att det kan vara svårt att få till någon riktig harmoni. Men det kommer väl om en sådär 5 år kanske : )

*kl*

Jag tänkte höra en sak med er;

Jag har ju haft problem med att lasta Avalon eftersom han slänger sig baklänges och är väääldigt skeptisk till allt som låter bakom honom som ev. kan vara en bakbom. Ibland går det bättre och ibland går det sämre med lastningen men jag tycker eg. inte att vi kommer någonstans med vår träning. Jag har nu fått kontakt med en tjej som är duktig i horsemanship och funderar på att låta henne komma och hjälpa oss. Hon börjar från marken och lär känna hästen för att sedan ta det ett steg längre och börja med transporten. 2-3 dagar håller hon på och vad man kan läsa om henne har hon gjort rätt stora saker men hästar som varit helt omöjliga.

Vad tror ni om detta? Jag vill så gärna ut och tävla, träna och åka iväg till stranden osv. med Avalon men vi är helt fast här hemma =/ Känner inte att vår träning ger något, vi står ju bara och stampar på samma ställe. Hon tar en del betalt men det kanske är värt det jämfört med att ha ett sprillans nytt släp stående utan att användas?
Isf kommer hon tors-sönd 22-25 april.

Jag har ingen erfarenhet av just denna tjejen, men vi hade problem med lastningen av min vildhäst förut (Apollo). Han var helt rabiat vid lastningen och gjorde en transport ramsne :grin:

Vi tog ut en tränare som vi fick fantastisk hjälp av. Billig var han dessutom :banana:
Han var ute vid endast två tillfällen a' 3 timmar och det var för två år sedan och hästen lastade sig själv i slutet av sista träningen. Just det övade vi på väldigt lite så det sitter tyvärr inte fortfarande, men hästen sköter sig i övrigt väldigt väldigt bra och min sambo som för två år sedan inte hade någon direkt erfarenhet av hästar kunde lasta honom!! :bow:

Apollo var dock aldrig rädd för transporten utan hade insett att han kunde kasta sig bakåt och komma undan. Aldrig i mitt liv har jag sett en så stark och envis hästursling! :cool: Men in i transporten kom han och gör fortfarande! Han står svin fint i transporten när vi åker och sköter sig bra (bättre :angel:) på nya platser eftersom han håller sig lugn i transporten!

Så, var det värt 600 kr att få en lastbar häst? HELL YES! Hade det vart värt det dubbla? tredubbla? fyrdubbla? lätt att det hade. utan tvekan hade det vart det! Det är en sådan befrielse att veta att man kan åka iväg om man vill.. och visst klarar man väll sig utan tävlingar och rida på sträder som du nämner.. men den dagen du behöver åka akut till kliniken är det lite sent att lastträna. Utan att tveka så är lastträningen (och skoningsträningen (han hittar ALLA ställen där han kan komma undan) :grin: ) den absolut bästa inveteringen jag gjort när det kommer till hästarna!

Jag säger oxå att det är värt pengarna!

Jag har haft en enormt svårlastad häst, en av mina fd valacker. Och det är ju enormt jobbigt!

Nu när jag bara har lättlastade hästar så kan jag inte inte ens tänka mig att ha en svårlastad! Det är ju massor ggr som jag bestämmer mig att om 30 min vill jag vara där och rida, och då är det bara att kasta in hästen i transporten och ge sig iväg. Supersmidigt!

Man kan ju inte göra så mkt med en häst när det inte går att lasta den tyvärr.

Jag tror också det är helt klart värt det att lägga de pengarna på att få en lättlastad häst. Som Kimmis säger så kan man ju inte göra så mycket med en häst som inte går att lasta. Får hoppas att hon kan hjälpa din fina pålle så att ni också kan komma iväg och träna och tävla : )

Med tanke på dina ambitioner, att du VILL tävla/träna/åka iväg, dessutom att du har ny transport ämnad till din häst. Så tänker iaf jag att det är självklart att du ska kosta på din häst och dig detta!

Nu vet jag inte vad det kommer kosta dig, men tänk lyckan att kommit över detta problem!

Jag personligen är väldigt positiv till sådan här träning, även att jag inte har någon direkt erfarenhet. Men har haft det i tankarna att själv anlita någon liknande.

Tjuvläser mest i den här tråden eftersom jag bl a har en 05:a. Men eftersom ingen svarat än måste jag säga grattis, det var ju toppen! Vilken klass? Är det LA så gick ni ju över kvalgränsen till SO:) Såg din pålle på ngn video, den är bra!

Hihi tack! :) Nej nej...inte LA än.......utan det var en ynka liten LC:2, men man måste ju börja någonstans! :) Dock tror jag att hon så småningom kommer göra sig bättre i högre klasser då hon verkar ha lätt för det svåra och svårt för det lätta, och i högre klasser händer det lite mer så att hon får lite mer saker att koncentrera sig på.

Men om du har en 05.a så måste du ju givetvis presentera den här!! :laugh:

Grattis till en fin uppvisning. Du har en härlig häst som mer mjuk och följsam ut. Med lite mer styrka så kommer det blir jättebra!! :laugh:

Tack alla för så härliga svar!! :bow: Det är skönt att man alltid kan vända sig till er här inne när man funderar över något!

Jag är på vippen att be henne komma faktiskt. Tycker också det är värt det och jag tror mest vi behöver knuffen att komma över detta så att hästen inser att det inte är nån fara/alt. att han inte kan komma undan längre om det bara är trams och sedan kan vi fortsätta öva därifrån. Tjejen i fråga kommer en bit uppifrån så det är mest milkostnaden som är lite trist. Annars tar hon 250:-/h + moms och det är väl rätt normalt skulle jag tro. Hon brukar behöva 2-3 dagar beroende på problemets storlek och håller på ca 2-3h/dag och sedan får man läxa och återuppföljning en tid efter (om man vill). Mailkontakt däremellan.

Man är helatiden med och lär sig hur hon gör och hon instruerar hur jag ska göra och sådär. Målet är att lasta och köra en sväng när man befäst det (sista dagen, dag 3 eller om det behövs dag 4).

Jag skulle verkligen tycka det vore intressant och se hur hon bär sig åt och hur hästen svarar på det hela. Samtidigt är jag lite rädd att hon ska misslyckas och allt har varit för gäves :crazy:

I övrigt har vi ridit en lååång tur runt Flyinge idag och till och med tagit oss över bäcken med lite övertalning :) Vi övar ju mer på galoppen och fattningarna nu när jag fått koll på bakkärran mer (det blir väldigt svårt för honom att fatta vänstergaloppen) men vi löser det efter några försök och han galopperar mer som en storhäst nu så jag kan sitta och koncentrera mig på min sits och hållning och vara stilla i handen. Han frustar och söker sig nedåt och har ändå bra energi - kul! :) Är lite sugen på att filma träningen för Cissi imorgon, om jag hittar kameran :grin:

Jag kan tycka att tiden verkar väldigt väl tilltagen...

När jag köpte häst sist så köpte jag en svårlastad häst. Första gången jag lastade den tog det ca 30 min. Nästa gång 15 min, och gången efter det sprang hon in.

Min valack som var assvår, både livrädd och extremt dominant tog det 3 timmar så var han helt trygg i transporten sen. (sen behövde jag öva lite på ledarskap efter det, men...)

Nu är jag ganska speciell i mitt tankesätt iofs, jag vill att saker och ting ska funka "direkt", annars tappar jag tron på det och provar en annan metod. Rätt eller fel? ingen anning, men det är så jag gör iaf.
det hänger delvis ihop med att ifall man skulle få tillbaks problemet typ inför en tävling så vill man ju inte stå i 3 dagar direkt...

Är det något som inte funkar som brukar funka så måste man givetvis felsöka!

Hon sa såhär; Dag 1 jobbar hon på marken, dag 2 introducerar hon släpet och dag 3 befäster hon. Ibland behövs en dag 4 men inte alla gånger. Vissa hästar lossnar direkt dag 1 men knyter sig dag 2 och lossnar sedan igen dag 2 eller 3. andra knyter sig helt dag 1 för att sedan komma igenom dag 2. Berodde helt på individen. Såklart gör vi det färre dagar om det visar sig att hästen lossnar väldigt bra på kanske 2 dagar :)

Jag tror att min lilla herre kommer bli ganska medgörlig när han inser att det bara finns en väg och det är in i släpet :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama