Sv: Hur går det för era -05'or #9
Förra helgen TÄVLINGSDBUTERADE vi!
Kan ni tänka er att våra små hästar har blivit så stora?
Jag vet ju att många av er debuterade redan ifjol men för mig känns det hel-häftigt att vara ute och TÄVLA med bebishästen!
Nu ska sägas att vi "tävlar" inte ännu utan är ute och "tävlingstränar" för att skaffa oss lite rutin.
Pållen var i alla fall riktigt duktig!
Framridningen var jätte-jätteläskig och de andra hästarna jättestora och jättearga (hehe, jag tror hon var runt decimetern högre än alla andra på framridningen men det märkte hon inte själv
) så vi fick hålla oss undan och ha bra avstånd till alla läskiga hästar och så skritta och trava runt lite där vi fick plats.
Hon gick sedan raka vägen in i ridhuset och tuffade snällt omkring där inne!
Duktig liten tjej!
Däremot märktes det att hon var lite försiktig och spänd, hon gick inte alls fram så bra som hon normalt gör (har en fin motor annars) och blev därför lång och låg i formen och jag hade väldigt lite att "rida på".
Men så kan det få vara när man för första gången är ute i stora vida världen!
Film från debuten finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=v7nI2yZhuqg
Det kan vara idé att förstora visningsytan av filmen (med pilarna bredvid tidsangivelsen i nederkant av filmen).
Filmen visar direkt från att vi kommer in i ridhuset (jag började trava genast) och det underliga jag gör uppe vid C är att jag försöker få bort imman från mina glasögon, jag såg precis INGENTING!
Sedan travar vi runt i någon minut och tittar oss omkring och sedan följer travprogrammet ur LB:3.
Jag är ju så nöjd med att ha deltagit men ska jag kommentera själva programridningen så är det väl så här:
Vi saknar lite framåtbjudning så formen är för lång och låg (ingen "fjäder" i hästen). Halterna gör vi normalt ganska dåligt också men här blev det lite mer strul. För dålig framåtbjudning och lite ovillig att stå med rumpan mot läktaren gör att betyget på den halten var LÅGT!
Det är annars en fantastiskt fin häst att rida, mjuk och liksidig, vilket gör att hon trots att hon inte riktigt bjöd framåt och var lite spänd är så lätt och fin att rida program på!
Resultatet då?
Vi landade till sist på 59% i vår debut i LB:3.
Dels fick vi ett par missar (halten har ni redan sett, motorstopp i skritten, en dålig övergång galopp-trav) och sedan orkade hon inte riktigt i galopp programmet. Vi utförde alla moment men det blev svårt att visa upp henne och betygen i galoppen blev mest 6or med några 5or där vägarna blev lite väl slarviga!
Kommentaren var:
"Pampig häst med mjuk mekanik! Orkar inte riktigt hela vägen i galoppen men du visar den väl. Lycka till!"
JÄTTEKUL var det!
Nu har vi börjat ladda för nästa gång, om tre veckor i en LB:2!