Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Åhhh, grattis till din lille. Får hoppas att han håller sig lugn, och så vill vi se bilder så fort du fått in dem i datorn.

AthenaAvalon: Nejdå, jag är inte alls avis. INTE ETT DUGG!
Lycka till förresten : )

Karatina_Dacke: Kimbi är också snorig upptäckte jag igår, så det är nog en liten vårförkylning som går. : )

Ja idag har jag då ridit Cesar för första gången sedan i januari :bump: då han skadades. Det gick superbra, han var helt okomplicerad att sitta upp på :D(där som det krånglade förut, och han kunde fara iväg bockandes tills jag var av)

Detta bevisar bara att allt jobb och slit som jag lagt ner på att bygga upp hans förtroende för mej lyckats. Den sista tiden innan Cesar blev skadad så longerade jag inte honom innan jag satt upp. I början som jag hade Cesar fick jag göra en prosedur som tog minst 20 minuter innan jag kunde börja fundera på att sitta upp, och då stog han aldrig still.

Innan Cesar blev skadad så var han jättetrevlig att rida och han stod alltid still och var avslappnad vid uppsittning, och detta har hållt i sej :D

Det känns som att den sista pusselbiten vad gäller mitt förtroende för Cesar föll på plats idag. Han har trots allt stått på boxvila ca 1.5månad, och därefter fått stå en period i liten konv. hage, gått promenader som i början var korta och sedan blev längre, dom senaste veckorna har han fått gå i en lite större hage tillsammans med Nypon, och endå skötte han sej så bra idag :bump: :banana: :D

Åh jag är så glad att den här dagen äntligen har kommit! Den har känts så långt borta.

*kl*

Igår red vi programridning, LC:2. Är väldigt nöjd med honom! Var rätt loj inne på framridningen (har ju inte ridit i ridhus nu när det varit så fint väder och det märktes på honom att han tyckte det var tradigt) och dessutom blev allt försenat så vi red fram nästan 1 timme! :mad:

Nåja, väl inne på banan så var han lite mer taggad men inte rädd alls för varken dommarbord eller vita staket. Red hela programmet utan spö och det gick faktiskt riktigt bra! Han har ju en ovana att skjuta in baken åt vänster för att vänster bakben är svårare att sätta under sig, vilket gör att nu när jag har lite bättre koll på honom i ridningen så blir vänstergaloppen svår att fatta. Så även under programmet igår. Det gjorde absolut ingenting tyckte dommaren som sa att hon såg potential i honom och att han verkade väldigt mjuk att rida. Vi fick genomgående 6 i bedömningen. Någon 4 för fel galopp men också några 7!

Filmen kommer så fort jag har den i datorn!
Nu ska vi anmäla oss till riktig tävling på Flyinge :)

Här kommer min vältränade å slimade pålle in =) hahahaha.
Nu e de 40 dagar kvar till fölning. Bara längtar tills jag kan få rida henne igen =) Känner mej 100% säker uppe på min flicka. de e såååå skönt. Men nu får jag vänta några månader så hon får vara mamma ledig sen när bebbe kommer.

30677986.jpg

KL

Min laptop har avlidit så smiter in en snabbis på min pappas dator.

För den som är väääldigt nyfiken så finns bild på Lukas på www.lg.se/webbisar

sök på mammans namn : Angelica Nilsson så dyker han upp....
Det lär dröja ett tag innan jag kan lägga in egna bilder då datorn är kaputt :(

Nu ska jag ta o släppa ut mina fyrbenta! de går på lösdrift nu o verkar trivas ypperligt. Får komma in en timme varje dag o äta lite mat :)

kl

tji fick jag för att jag i tysthet var mallig över min häst som alltid håller sig på backen när alla ni andra berättade om era hoppiga hästar ^^

Vi har tagit det väldigt lungt i veckan som vart och jag har haft fullt upp så det har blivit tre dagar vila och mest skritt där mellan.

Igår skrittade vi ut en rätt lång vända och i början var han väldigt hoppig i huvudet men höll sig på backen och under turen var han RIKTIGT duktig och jobbade så på sin rädsla/osäkerhet för vatten.

Idag red jag ut och skulle trava och galoppera på lite.... han var pigg och jätte glad!! :banana: så himla roligt när han är det.
Så under sista galoppen så ser jag en katt som sitter på kanten av vägen en bit bort och vi kom i full fart och jag tänker hela tiden "flytta på dig katten, flytta på dig katten" och wille såg såklart katten men den flyttade ju på sig preciiiis när vi var bredvid och då var det någon som nyttjade situationen och gav iväg ett bocksprång och alla benen bara spretade ^^
Jag fick upp huvudet på en gång och vi kunde sakta av och sedan fatta galopp igen och sedan var det dax för att skritta av.
Tänk att jag kunde ha nytta av att ha haft världens bockigaste och flängigaste häst innan... jag blev LIVRÄDD först och sen sjukt förvånad när jag insåg att jag inte ens var inärheten av att åka av :rofl:
(för er som inte vet har jag en heeemsk historia med min förra häst som är en riktig avkastarkung och blev förbjuden av min tränare att rida honom tillslut efter att han kastade av mig rätt genom hela ridhuset)

Men det gick jätte bra och jag skrattade riktigt gott åt att min lille wille var så himla glad :) Det unnar jag honom... så länge han inte sätter av sådant där hela tiden så :)

Vad roligt! Grattis till fina resultat! Längtar efter filmen ;)

kl.

Idag red jag Cesar för 3:e gången efter hans långa vila.

Igår var han hemsk! Jag longerade honom som vanligt innan, och gjorde allting enligt planerna innan, När jag satt upp och skulle skritta iväg, så flög han helt plötsligt i luften, och körde en bock piruett och därefter sköt han iväg som ur en kanon, och bockade som en galning, svängde lite vartannat vänster, vartannat höger, och gjorde små trevliga stötiga stopp i nedhoppen, jag flög självklart av efter en liten stund (helt omöjligt att sitta kvar)

Cesar travade iväg några steg och ställde sej sedan och kollade lugnt på mej, åh jag var så besviken på honom! Men jag tog och longerade honom lite igen, och provade därefter sitta upp igen och denna gången gick det bra, började trava på en gång, och travade några varv, och arbetade honom ett tag.

Idag red jag honom igen, tog och longerade honom lite längre och tömkörde även lite på fyrkantsspåret. Innan jag satt upp testade jag att stå i stigbygeln och skutta upp och ner (sitter upp från pall) för att se hur han reagerade när han fick lite vikt på sidan, därefter ställde jag mej i stigbygeln och lutade mej över halsen och hängde så ett tag, och till sist ställde jag mej i stigbygeln så pass högt att jag kunde slänga över benet. Idag var han återigen helt avslappnad och stog helt stilla och det var inga problem med uppsittning. Travade några varv och arbetade honom lite på rakt spår, efter att jag hade ridit några varv "retade" jag honom lite, för att pressa honom lite och se hur han reagerade men han tog det bra.

Förmodligen berodde gårdagens händelse på överskottsenergi, eller så testar han mej bara, kollar om han lyckas att ta över och bestämma genom att göra sådär, men nu ska jag ta och jobba honom några dagar, och få lillskiten att inse att det kan han minsann inte :devil:

åh jag hoppas du inte gjorde dig illa när du for av!
jag har gjort mig så sjukt illa när jag farit av bockande hästar så jag vet hur illa det kan gå :( cesar är väll dessutom rel hög? det är ju så satans högt att falla!

skönt att det gick bättre passet efter iaf.. den där överskottsenerin kan vara förädisk.. men det är ju inte konstigt att hästarna har vårkänslor :laugh:

hoppas han håller sig lugn i fortsättningen.

Jomen det gick ganska bra endå, Jag är väldigt öm i hela kroppen, vet inte riktigt hur jag landade, det går ju så fort men jag tror jag landade på övre ryggen (har ont i muskulaturen i nacken) och sedan gjorde någon slags kullerbytta och slog i höften, känns som att jag fått ett blåmärke, har även ont i ena armen, men det är inte så farligt, har gjort illa mej värre när han var yngre och bockade av mej hela tiden.

Nu är han inte mätt sedan kvaliten men han är säkert 1.73, och hans bockrspång är inte så små, han flyger ju rätt upp och skjuter rygg så in i helvete, så det blir en "trevlig" liten fallhöjd :o

Jag är inte förvånad över att han har överskottsenergi det var ju trots allt 2:a gången jag red sedan 18 januari, men jag hade hoppats att det här jäkla bockandet var borta nu, men men det är bara hoppas att det var någonting tillfälligt :cool:

Ungefär så ramlade jag av förra onsdagen som du beskriver!
Förmodligen är det vårkänslorna som kommer! Men önskar att de kunde busa av sig i hagen, istället för att sova i solen.. men det är förstås roligare att busa när matte sitter på..

KL
Nu har vi varit iväg på årets första terräng träning (pållens andra någonsin).
Tidigare har han varit livrädd för vatten, han tvekade även nu första gången vi skulle gå i men sen skötte han sig utmärkt! Fast han fick några knäppryck av plaskandet när de andra hästarna gick/sprang genom vattnet och han stod på behörigt avstånd;)
Nu hoppas vi på att kunna pricka in några träningar till innan vi planerar in debuten!:D

Litet filmklipp från mobilkameran
http://www.youtube.com/watch?v=wSAvrH2KtIU

Jag har en nyfiken liten fråga..

Brukar ni rida era hästar utan krav på formen och såfall hur ofta?

Jag brukar ibland strunta i formen utöver rakrikningen och rida på rel långa tyglar och tvinga honom att balansera upp sig själv. Han har nämligen en tendes till att dra iväg och bli väldigt pigg men släpper jag efter ordentligt så tvingas han sakta ner för att hålla balansen. Sedan lägger jag till arbete genom övergångar, mycket fattningar osv.

Brukar ni göra liknande arbete och såfall hur ofta?

usch jag mår dåligt av att höra att du gjorde illa dig. usch jag är allergisk mot att göra att någon åkt av eftersom jag själv gjort mig så illa så många gånger och nu har kroniskt (?) problem med min rygg :(
Hoppas ömheten lägger sig snart och att hästbusen slutar bocka!

ÅH vad roligt det ser ut!
Jag och Wille tränar vatten hela tiden.. fast kanske inte riktigt på eran nivå ^^
Wille gillar inte riktigt vatten och tycker vattnenpölarna är skräckinjagande.. eller ptja... varannan ungefär ;) Han är lite lustig... om han inte kan gå annat än igenom vattnet.. då bryr han sig inte ALLS. Men kan han gå runt... då blir han fjantig men går rätt lätt att övertyga och då går nästa vända bra.
I förrgår travade vi genom en 4 meter lång vattenpöl, rekord :banana: :)
Från börhan blev han nervös av att bara höra pårlande vatten men nu bryr han sig ytterst sällan om det.. kanske bara om vi är på en ny plats.

Hur som helst vore det helt sjukt roligt att få träna lite terräng! Iof kanske vi ska börja i rätt ordning och börja hoppa lite inne också.. han kan nog räkna gångerna han hoppat på sina 4 ben ^^ Så terrängen får nog vänta ett slag ^^ Ffa eftersom han lägger av dressyr-kamel-hopp när han väl hoppar ^^

Men det var roligt att se er! Ni är duktiga!

Tackar!:)

Ja det är underligt, din häst kanske också har hört ryktet? Om du 2 cm djupa mördar-vattenpölarna, stora hästar har gått ner i dem och aldrig synts till igen:eek: :D

Jo min är också lite varannan dag, ibland plaskar han snällt och ibland gör han sitt bästa för att slippa.
Terräng träningen är väldigt nyttig får unghästarna (ja alla hästar för den delen;)) De får komma ut och galoppera och skutta över lite små stockar, har nog hitills inte stött på en häst som INTE gillar det!

Ang formen:
Min pålle har en tendens att vilja krulla ihop sig. Hänger väl ihop med att han har lite dålig bjudning och styrka än. Så vissa dagar jobbar jag mer med att han ska gå fram och vara rakriktad samt att gå mer "ur form" så att säga för att så småningom kunna hitta ett "lagom läge"
Tror inte man ska snöa in för mycket på vart de har huvudet utan först och främst få igång bakbenen och bjudningen:)

jag tror det är toppenbra träning - tanken är ju faktiskt att det är hästen som ska bära sig själv o inte gå "fint" bara för att matte håller i skallen på den.

Jag brukar ha mindre krav på form när jag rider ut, kan låta hästen springa lite "som den vill" i början på ridturen för att sen avsluta med att jobba på ordentligt. Formen varierar man ju oxå från gång till gång, ibland lång o låg o ibland plockar man upp dem o sätter lite press.
Bästa formen tycker jag man får när man rider som du, med mjuk hand - fast jag är ALLERGISK mot GLAPPANDE händer (!!) och med MASSA övergångar och fattningar, ställningar osv. Sen behöver inte det innebära att huvudet hålls i korrekt position men man får igång bjudning o bakben o rygg i allafall utan att knöla in näsan på dem :)

Jag har en nyfiken liten fråga..

Brukar ni rida era hästar utan krav på formen och såfall hur ofta?

Jag brukar ibland strunta i formen utöver rakrikningen och rida på rel långa tyglar och tvinga honom att balansera upp sig själv. Han har nämligen en tendes till att dra iväg och bli väldigt pigg men släpper jag efter ordentligt så tvingas han sakta ner för att hålla balansen. Sedan lägger jag till arbete genom övergångar, mycket fattningar osv.

Brukar ni göra liknande arbete och såfall hur ofta?

Jag har en jättebra övning som jag fick lära mej när jag var på markarbeteskurs för en dressyrtränare med Cesar i december, eller hon kallade sej för hälsoryttare, hon är en duktig massör, och vi fick lära oss att rida hästarna för att få en hållbar och lösgjord häst (strechande ridpass)

I alla fall övningen kallas för dragspelet. Man kortar upp tyglarna i ett lagom tempo, tills man har dom där man brukar ha hästen i form, där har man hästen i några steg, innan man släpper lite om tyglarna och låter hästen ta huvudet framåt och neråt och sträcka ut halsen, och öka steglängden lite samtidigt, där låter du hästen gå i några steg innan du återigen kortar upp tyglarna och gör på samma sätt igen, och såhär kan du hålla på.

den här övningen brukar jag göra i alla gångarterna, och den ska få hästen att få ett bra förtroende för ryttarens hand, träna upp balansen och en massa annat bra.

Ser ju hur lätt som helst ut det där. Jag vill också! Tävlade fälttävlan på ponny och vill så gärna komma igång och göra det på stor häst. Men vi får väl se hur det blir med det. Kimbi är ju en liten tönt. Men som du skrev, så kan jag hålla med om att hästarna gillar det, och att jag inte heller träffat någon häst som inte tyckt om det. Där jag red med min ponny (ställe nära Mantorps terrängbana) hoppade de nästan alltid in hästarna på terrängbanan, då tyckte ju hästarna att det var jättekul, och det blev inte påtvingat.

Ang form:
Kimbi brukar ibland ha problem med sin takt i början av ridpassen när hon har alltför mycket påsamlad energi, så då får jag skita i formen och bara bry mig om takten tills hon lugnat ned sig och återfår takten så hon kan börja jobba i form. Jag använder skogen mycket för även dressyrarbete så jag kan inte säga att jag låter henne springa hur som helst där, men ibland så kan det bli så att jag låter henne springa lite fritt också, och ibland försöker jag istället få henne så lång och låg jag kan, så jag varierar mig rätt mycket med formen.

Nu har även jag trillat av!

Jag spänner ju inte sadelgjorden, och damen tog ett litet sidosprång vilket resulterade i att jag hamnade lite snett = sadeln gled och vipps så var jag under magen! Bara att krångla bort sig lite, och sadla om! Pselma stod med huvudet jätte lågt och skämdes lite undertiden :D

Ang form så håller jag nu på att öva att pselma ska kunna gå på långa tyglar utan att fara iväg. Det går bättre nu när hon är mer musklad, hon orkar hålla ihop sig utan mitt stöd.

Denna träningen är ju superviktig för mig som distansryttare! Kan hästen inte balansera sig själv på långa tyglar så kan man lika gärna lägga ner. Jag har dock fått lite problem... iomed att hon nu är mkt starkare i galoppen så tar hon nu till galoppen så fort hon vill öka hastigheten lite. Det är iofs rätt tänkt av henne eftersom snabb trav sliter väldigt mkt på dem. Men problemet är sen att hon smygökar... och när hon har nått en lite högre hastighet (men fortfarande inte hög) så blir hon superlycklig och hoppar och skuttar lite... :cool: Och jag kan inte heller hålla tillbaks henne för mkt, för då orkar hon inte, och blir grinig pga det...

Det uppskattas inte av den där klumpen på ryggen som ni säkert förstår!
Jag rider ju dessutom ut i dressyrsadel nu då det är den enda som funkar, så jag känner att jag sitter rätt löst.

Förhoppningsvis så löser det sig så fort hon har fått ur sig lite vårkänslor och fått lite mer muskler.

Jag har nu bestämt mig för att sälja vääääldigt många av mina sadlar, minst 1 till, men antagligen 2 till. Så nu letar jag distanssadel igen... känns lite märkligt efter att ha haft 4 st här hemma så har jag sålt 2, och de andra 2 passar antingen inte mig, eller inte hästen... Så ner i sadelträsket IGEN, lika kul som vanligt. Nu har jag ingen anning om vad jag ska kolla efter faktiskt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama