Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Sån blir min med på träning, då det är mycket att titta på..
Nästa gång hade jag inte ridit fram så mycket, ytan bara skrittat, och travat något varv, och tagit lite galopp.
Min kan vara som du beskriver att din är, så himla i gasen och bockar och håller på, men när han sen ska arbeta så har han gjort åt sin energi.. Å då "dör" han.. Helt enkelt tror jag att han blev trött av alla intryck, men ut på mer träningar/tävlingar, så ska du se att det går bättre!

Vad roligt att det gick bra på träningen! Härligt att hon vågade sig på sargen också! Min andra har vart en riktigt odåga med sargen och vi har haft minst sagt att par diskussioner ang den ^^ Lite nnorlunda dock eftersom han är 10 bast och inte det minsta rädd för den utan har bara haft en pinne i röven :angel:

*kl*

Vi har nu haft vår första terrängträning och här är lite bilder;

photo.php

photo.php

Film kommer!

Vet inte varför det inte funkade, provar igen...

Idag red vi program för första gången. Det gick faktiskt bra! Ska öva stenhårt nu inför lördag när det är staktetträning. Vi rider LC:2.

Jag kan inte kopiera länkarna till bilderna men om ni går in här http://www.teamchasing.se/gallery.asp och bläddrar på det albumet som heter "Skattebergaträning..." så är jag den med CO-hjälm, beigebruna ridbyxor, marinblå tröja och Safesystem-väst. Avalon har grönt kort schabrak.

24610_377174571635_694341635_4205206_2541972_n.jpg

24610_377175041635_694341635_4205218_3083073_n.jpg

Nu ser jag bilderna :D. Snyggingar! Jag blir dock så otroligt avis på dig som har helt barmark och kan ut och hoppa í terrängen. Jag vill också ha en FT-häst, men jag är osäker på om Kimbi kommer passa som det, eftersom hon är så känslig. Men i vår så tänkte jag väl försöka komma iväg till någon av terrängbanorna i närheten och testa på lite och se vad hon säger. Ska du satsa på vanlig fälltävlan också eller blir det teamchasingen i första hand?

Skickar en massa peppkramar till er alla på dessa ungdjur! :banana:
Jag tror det är lätt att påverkas av andra, att man ser att Den och Den minnsann hoppar 120 på tävling eller får 70% på dressyrstarten medan mitt eget kräk knappt ens tar sig in på banan eller ens står stilla när man ska upp i sadeln. Men man måste blunda för de yttre faktorerna som andras hästar. Dels är hästarna alldeles för olika - det är INDIVIDER vi sysslar med. Dels har vi olika förutsättningar både som ryttare och med träningar o målsättningar. När det går bra för någon annan måste man kunna svälja sin egen stolthet och istället känna sig INSPIRERAD och PEPPAD av att nån annan lyckas! Man mår så mkt bättre och finner så mkt mer lycka här i hela Livet om man vågar bli glad för andras skull utan att för den delen trycka ned sig själv i fotsulorna. Framförallt är vi tjejer ju experter på att trycka ned oss själva och "tycka synd om" istället för att slå näven i bordet och gaska upp oss.

(oj vad djup jag är idag så här två dagar innan BF!)

Jag var oxå sådan som tyckte att jag gjort ett personligt misslyckande om det gick dåligt. Visst, det försvinner inte helt, men jag har lärt mig att vara snällare på mig själv o inte jämföra mig så jäkla mkt med andra hela tiden - ingen är som mig o min häst! Och faktiskt så blir det mkt roligare och framförallt kan jag se "misslyckandena" som en framtida utmaning istället för ett nederlag. Som med din häst Marty - hon vill inte tävla helt klart - sänk kraven o ta det i pyttesteg eller strunta i det helt ett tag. Gå bara in, skritta runt, kanske bara leda henne om hon bara står på bakbenen?
titta på hindren, personalen o publiken. Kanske flera klasser på rad o flera helger i rad så att hon vänjer sig?
Det är lätt att man själv vill gå fortare fram än vad hästen verkligen klarar av och då blir man så himla besviken! Ni har SÅÅÅ många år på er att ta er ut på tävlingsbanorna :)

Man måste vara ÄRLIG mot sig själv och sin Häst. Man måste se med öppna ögon vad man själv klarar av, vad hästen klarar av och vad vi kan åstadkomma tillsammans med de förutsättningar vi Personligen har med träningar, transporter, pengar, utrustning, tid, intresse osv. och sen strunta i att grannens häst går från klarhet till klarhet. Den hästen är ju inte Min häst och den ryttaren är inte jag.

*peppa peppa peppa*

läste detdär häromdagen och säge rbara TACK :bow:

du lättade min ångest, mina skuldkänslor och självhat för att min grabb fått stå sen september...
Har suttit på nån gång sen dess, försökte hålla igång med lite longering och tömkörning men sen kom det förmycket snö..
Nu försöker vi sätta igång igen. Vet ej om jag kommer kunna sitta upp och rida igång honom (hade ju iaf velat hinna få visa eller tävla en enda gång (fast vi gjrode en clear round förra våren), men kanske får jag ta det, och kanske får vi släppa honom utan igångsättning och dra ner på priset.. För som det ser ut nu så är jag försjuk, och kommer ev aldrig att bli frisk. Adonis blir "förmycket" de andra har jag kunnat hålal igågn, de andra klarar jag hur sjuk jag än är. men Adoni sosm är stor, ung och ibland trotsig så blir det förfarligt för oss båda (har inget balanssinne kvar + kronisk yrsel och trötthet)

Men, en sak har vi lyckats med... tömkörningen!!!!
Grannens paddock är fin.. så häromdagen fick han för första gången sen i hösta sgå utmed stora vägen, massa bilar men han brydde sig inte.. 20 hästar komme ri full rejs i hagen på nya stället.. men han lyssna.. och han är så sjukt trevlig att tömköra!!! hoppstammad, för tillfället omusklad, fäller och lite tunn..

jag som tömkör, medryttaren som fotar.

24918_402500999433_582504433_4836644_5275066_n.jpg

mer
http://joizmeds.mittspejs.se/P2656702
http://joizmeds.mittspejs.se/P2656701#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2656699#body
uppställd
http://joizmeds.mittspejs.se/P2656697#body

från gårdplanen tidigare i veckan
http://joizmeds.mittspejs.se/P2646562#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2646560#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2646559#body

Lasttränade honom också för ett tag sen:
http://joizmeds.mittspejs.se/P2642035#body

Var ute och red igår, men skulle rida på en vändplats som var plogad mitt i skogen, red i skritt och trav, men när jag skulle fatta galopp så fick han värdens spel!! Och bockade och kastade sig. :mad:
Vilket resulterade i att jag flög av och landade rätt på ryggen!! Tappade luften och hade såklart ont.. Satte mig på knä för att hämta andan. Blev så arg på honom så jag tog en liten sten och kastade på honom! (vilket jag självklart ångrar nu!) Han stack iväg hem och jag fick gå hela vägen hem! Ca 3 km!
Hur är era hästar när ni är på lite okänd plats ex på öppna fält osv?? är de kontrollerade och håller sig i skinnet eller kan även de få för sig att expoldera?? Blev så jä**a besvikn på honom, hade bara begärt galopp i båda varven och sen vänt hem igen. Suck!.
Jaja det ä bara att ta nya tag.
Var bara tvungen att skriva av mig lite..

Vet hur det är... Min häst får också idiot-ryck ibland, eller för tillfället är det mer än ibland:crazy: Fast han är värre vid hantering på marken än när jag rider.
Har väl kanske med att göra att det är lättare för mig att hantera och avbryta diverse dumheter då.

Jag tror att det ligger mycket i att han börjar få riktig kondition nu. Helt plötsligt känner han sig pigg och stark. Att det dessutom börjar bli vår underlättar ju inte..;)

Han försöker ibland att hitta på hyss när jag rider, bocka eller stanna och vända när han inte får som han vill hotar han med att hoppa åt sidan eller stegra sig. Bara ute i skogen dock. Oftast räcker det med att jag morrar lite åt honom eller ger honom en klatsch med spöt så går han snällt fram igen.

Han var stökig tidigare i vinter, sen har han varit supersnäll några veckor och nu har han börjat bråka igen.. Så jag håller tummarna och bara väntar ut honom till det är dags för nästa "snäll-period":)

Så bara kämpa på! Allt kan ju inte gå hur bra som helst hela tiden brukar jag tänka, då skulle det bli tråkigt;) Tänk vad skönt sen när de har blivit "vuxna och förståndiga":D

ja som du säger så hade min häst också en vild period, men det var i höstas. Sen har han varit som en ängel hela vintern och nu har han "börjat" igen..
Hade han varit sån hela tiden så hade man varit mer beredd.. :p
Min han har också stannat och vägrat gå innan men det har vi jobbat bort.
Jag har så taskig balans känner jag.. :crazy: så det är lätt att stöpa i backen..
Det som brukar funka på min är att rida honom 5 dagar vila 1 och 4 av de dagarna verkligen rida så att han blir trött, då är han rätt så from.. :D Men som du säger så känner de att de har mer styrka och kondis nu. (Mycket tack vara den djupa snön som vi tränade en del tempoväxlingar i!!)
Men har idag köpt en sadel, som jag har provridit ett par gånger, en hoppsadel med bra stöd. Så jag hoppas att jag får lite hjälp av den att klamra mig fast..
När en 500kg bjässe (170mhk) Börjar bråka är det inte så lätt, det är ju så högt att ramla dessutom :grin:

Min dam är ganska så beskederlig faktiskt! Men jag har ju utställningstränat henne mkt, tidigt, och redan då inte accepterat att hon hållt på med vare sig bocksprång eller sparkar. Jag tror jag har mkt gratis där!

Sedan har ja trillat av henne en gång, då var hon högdräktig, dränkt i pälsglans och jag hade joggingbyxor på mig.... Hon tog med andra ord ett halvt steg åt sidan. Men jag höll kvar i tyglarna när jag gled av, så därav minns hon det inte som "yes jag fick av henne" utan snarare "satan vad ont det gjorde i munnen när man gjorde så"

Så när pselma är pigg eller irriterad på mig för att jag kräver för mkt så brukar hon göra lufthopp, hon höjer ryggen massar, in med rumpan under och så kröker hon på nacken lite överdrivet. Låter som bockning när man beskriver det, men man känner i princip inget på ryggen, så därav tror jag bara det är ett lufthopp.

Jag tror även att utställningarna gav rätt mkt i miljöträning, hon är inte direkt annorlunda att lasta av på främmande plats än att lasta av hemma. Och det är himla skönt!

Jag tror absolut man ska försöka göra sånt så tidigt som det är möjligt.
Och alla mina hästar har aldrig reagerat nåt direkt på en ny plats.

Men nu här ju hästarna här 5 år, och det är ju inte för inte som folk säger att hästarna är jobbiga då :cool:

KL
min lilla parvel har gjort sin tävlingsdebut nu, 68,5 % i LA! Kände mig jättenöjd, trots att jag bara följer hästen från läktaren (kan inte rida själv just nu) och håller tummarna för att nästa start blir lika lyckosam!

Var ute och red igår, men skulle rida på en vändplats som var plogad mitt i skogen, red i skritt och trav, men när jag skulle fatta galopp så fick han värdens spel!! Och bockade och kastade sig. :mad:
Vilket resulterade i att jag flög av och landade rätt på ryggen!! Tappade luften och hade såklart ont.. Satte mig på knä för att hämta andan. Blev så arg på honom så jag tog en liten sten och kastade på honom! (vilket jag självklart ångrar nu!) Han stack iväg hem och jag fick gå hela vägen hem! Ca 3 km! Hur är era hästar när ni är på lite okänd plats ex på öppna fält osv?? är de kontrollerade och håller sig i skinnet eller kan även de få för sig att expoldera?? Blev så jä**a besvikn på honom, hade bara begärt galopp i båda varven och sen vänt hem igen. Suck!.
Jaja det ä bara att ta nya tag.
Var bara tvungen att skriva av mig lite..

Fööörlåååååååååt! Men hahahaha fy faaasen vad jag skrattade när jag läste det där! Alltså jag kan såååå se det framför mig hur man blir arg och bara vill mörda åbäket och tappar fattningen. Men ååå hahaha man får alltid sota på ett eller annat sätt för att man tappar fattningen och den här gången resulterade det i att du fick gå. Jag hoppas verkligen inte du gjorde dig illa för det är verkligen inte det jag skrattar åt så klart.. men oj vad jag skrattat åt att jag såååååå kan känna och se framför mig hur ARG blir ARGARE när hästen drar i väg. :rofl: Det skulle faktiskt bli en sjukt bra mulle-serie haha!

men som sagt, jag hoppas verkligen inte du gjorde dig illa och att du inte tar illa upp över att jag hade lite roligt åt situationen... jag menade så klart inget illa.. åh jag har svårt att sluta skratta... :D Men en sak är ju säker iaf.. oh det är att du aldrig kommer kasta en sten på din häst efter att du åkt av. ^^

nä då jag tar inte illa upp. ;) jag kan faktiskt själv se det komiska i den hela nu..
Nä gjorde mej inte illa direkt, lite öm i rygg och nacke, och några blåmärken.. Men just då gjorde det riktigt ont, därför blev jag så jäkla arg på honom..
Nä det var både första och sista gången jag kastade en sten på någon häst som jag kommer åka av på..
Just nu har han vila då han har hosta och är snorig, så han får stå ett par dagar, och sen tar vi det lite lungt..

*KL*

I morgon ska vi rida träningstävling i ridhuset. LC:2 blir det. Ska bli spännande!
Tränade programmet idag och det vi egentligen har lite svårt för är galoppen, eller inte den i sig men han blir väldigt laddad efter första galoppen så sen väntar han bara på att få galoppera igen. Men jag har inte så stora krav mer än att vi kommer runt :) Det är ju hans allra första gång. Han har väldigt mkt energi nuförtiden, inte som han gör något dumt av men det är svårt att rida honom trött. Förr kunde soppan dö pang bom, men nu är det som om han har evig energi.

Förresten, 18,5 grader här idag, gissa vem som trimmade i paddocken iförd t-shirt? :)

Senast ändrad:

Tack för alla gratulationer!

Det blev en liten kille! Värkarna började på natten till torsdag (beräknad till onsdag) vid ett-tiden. Fem min mellan värkarna kl 4 men då duschade jag hett mot smärtan o då avtog de lite. Somnade en stund o sen blev det rejäl fart vid 8-tiden. Åkte in till förlossningen vid 10-tiden (har en timmes bilväg in) Var öppen 3-4 cm när vi kom in, 5 min mellan värkarna. Fick då gå ut å gå en sväng på sjukhusområdet, ville inte ligga i en sjuksäng i flera timmar som med dottern utan hade bestämt redan innan att försöka vara uppe o röra på mig. Sagt o gjort. Var ute o promenerade i en timme ungefär. Superskönt att andas KALL luft när värkarna kom.
Vid 13-tiden gick vi in för då började det ösregna.
Hann bara lägga mig vid ctg-n så gick vattnet. Jag bara skrattade för det FORSADE o barmorskan ville prompt ha mig kvar i ctg-n så där låg jag i mina egna kläder o blev dyngsur :p
Visste sen dottern att när vattnet går så skulle värkarna få annan karaktär o mkt riktigt, men denna gång var jag mentalt förberedd på den nya smärtan o intensiteten så jag klev upp o gick med gåbord o andades igenom värkarna. Vid 14-tiden fick jag lustgas och kl 15.12 är lille LUKAS född! :love: Han kom ut på två krystvärkar :D Då hade mamma lessnat på att ligga o ha ont så jag passade på att ta i för kung o fosterland hahaha! Barnmorskan hann nästan inte vara med;) han vägde 3965 gram och var 52 cm lång. Massa hår. Har inte lagt in några bilder i datorn än men lovar att ni ska få se !

Allt har gått kanonbra, han är jättelugn o sover o äter mest .Gråter knappt! Men det blir väl "värre" ;)

Nu grymtar han lite så gissar att han vill ha lite mat.
Ha det fint!

Kram!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama