Sv: Hur går det för era -05'or #9
Mycket kloka inlägg i denna tråd!
Jag vill fortsätta på temat med en annan "klokhet" en äldre hästkarl sa till mig...
Jag var ute med min 05:a, då 1½ år gammal, på tömkörningskurs.
Hon är en himla snäll häst, men kunde inte uppföra sig ALLS påd etta ny spännande ställe och var i princip inte ledbar, talbar eller rolig över huvudtaget!
Jag började dag två, pass fyra, att bli nojjig...
Det här skulle ju bli min tävlingshäst?
Och hon klarade ju inte av miljöombytet alls och inte heller att komma ihåg någonting av vardagshyffs osv osv osv.
Mannen sa då till mig;
"Men hur många gånger har du tränat det här då?"
Tja... Vi hade ju bara varit på annan plats två-tre gånger sådär fick jag väl erkänna...
Då kom det visdomsord som sedan dess fått prägla min unghästutbildning:
"Hästar måste få träna på nya saker. När h*n har gjort det här 100 gånger (dvs åkt bort varje helg i två år) och fortfarande inte lugnat ned sig och klarar av det, då kan du ifrågasätta om hästen är lämplig."
"Vi tränar alldeles för lite med våra hästar, och har alldeles för bråttom. En hästs grundutbildning tar tid, och måste få ta tid, och det är heller ingen brådska. Ni har 15 år på er att utvecklas och lägger man bara ned 1-2 timmar per dag (som vi hobbyryttare gör, denna man använder sina hästar i yrkesmässigt bruk (skogskörning osv) och använder de 7-8 timmar per dag 6 dagar i veckan... Snacka om skillnad i mängden träning) så måste det få ta tid!"
Med andra ord, ta er tid att träna!
Och ge inte upp, det kan ta många-många-många träningar för att komma fram till en del saker men så småningom så kommer det!
Ofta tidigare än man tror när man väl lagt ned prestationsångesten och inser att även tävling är träning.
Jag har bestämt mig för att följa den här mannens råd och därför alltid föreställt mig att det tar 100 gånger innan det sitter, vi bara tränar, och konstigt nog har det gjort att nästan allting sitter om inte på första så på andra gången.. Antagligen för att min mentala inställning blir helt annorlunda med det här tänket?
(Jag är nämligen en tävlingsindivid som gärna bedömer mig själv efter mina prestationer... Men att JAG är sådan ska ju inte min häst lida för!
)