Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

*kl*

Hej allihopa! :)

Idag har jag och Romance ridit program för dressyrdomaren Gustaf Svalling. Var rätt nervöst men det gick kanonbra och han eller vi fick jättefina lovord! :D Jag är helt i chock, man tycker ju såklart att sin egna häst är fin och så. Men när till och med Gustaf tyckte att han var "en fantastiskt fin häst" blir man rätt stolt. Hade det varit ett riktigt kval hade vi kvalat utifrån hans bedömning (red alltså finalprogrammet för 5 åriga hästar). Fick betyget 8, 8, 7, 7, 7 på det allmänna intrycket - känns lixom helt ok för en "debut"... Han tyckte även att jag red honom superfint och var helt rätt ute med utbildningen. Jag har faktiskt aldrig fått såhär mycket beröm för någon häst så jag tror hela tiden att "är det verkligen miiin lilla raggsocka han pratar om..?!"

Så detta kändes som en rätt fin uppladdning inför årets första start som blir nästa helg.

Ska ta och skutta vidare på mitt lyckliga rosa moln nu... :D
Kram på er!

Sug åt dig! Det är du verkligen värd! Du har en toppen fin häst med mycket potential och du rider honom trevligt med fin känsla. Jag har läst lite andra trådar och visst är det kul att få kommentarer, men ibland börjar jag undra. Jag tycker att du är helt rätt ute utbildningsmässigt och verkar matcha honom precis enligt regelboken. Så stå på dig, du vet vad du gör med din häst och med tanke på de lovord du fick nu så bevisar det ju bara ytterligare att ni är på rätt väg. :laugh:

Idag har jag sprungit med Cesar och vi kollade om han var halt, vilket han inte var. Tänkte även kolla på böjt spår, så tänkte longera honom lite, han exploderade dock så det jag tog honom bara ett halvt varv, och då hann jag se några travsteg, såg mycket fint ut :) ska ringa vet. i veckan och se hur vi ska gå vidare nu och när det är dags att börja arbeta honom i traven.

Tack så jättemycket! :D Det betyder verkligen jättemycket!
Jo debatten är ju lite speciell i andra trådar, vet egentligen inte riktigt varför jag hamnade mitt i den... :D Men men, man inser att man kanske ska välja sina trådar. ;) Jag frågade faktiskt Gustaf om galoppen, den behöver stärkas upp men jag är lixom inte bekymrad och då sa han bara att "du ska absolut inte vara bekymrad - han är bara 5 år och för guds skull stressa inte. Han är en häst som inte har några brister!"
Nu ska jag ta och skritta ut i det underbara vädret! Snacka om att det är friskvård - speciellt nu när det börjar gå mot VÅR!!! :D

Kram!

jaha, jag och pållen var ute och tävlade igår (söndag) :laugh:

Klubbtävling, 40 cm, CR ;)

han skötte sig kanon. han som alltid varit lite seg av sig, så att man nästan fått sitta och trycka i varje steg, han blev plötsligt lite stark, och drog iväg :D och vi fick en rosett ;) det enda som inte blev 100 % bra, det var att han funderade på om han skulle vägra på hinder 3, men så bestämde han sig för att hoppa ändå. jämfota. så alla på läktaren började skratta :D måste ha sett himla kul ut ;) men det gjorde inget, han var så duktig ändå, och jag är stolt över honom :) :love:

*kl*

Idag red vi till ridhuset. Var bara ledigt i lilla (20x60) så där fick vi klämma in oss tillsammans med 4 ponnys och en stor häst. Så allt som allt var vi 7 st (!). Trodde att Avalon skulle mangla över var enda en men han var så duktig och höll sig på mattan hela tiden. Gjorde lite skänkelvikning och så och han arbetade på jättebra. Man märker verkligen att tömkörningen gör nytta, han är så mjuk så mjuk i kroppen :)

Det är superbra att arbeta hästarna från backen! :D Härligt att det går framåt! Det är då man blir glad för sina busar :)

Nu ska jag åka till min buse och mysa lite! Tävling i helgen, så vi har haft det lugnt och mysigt hela veckan... Vill att han ska vara mjuk och glad! Imorgon blir det lite jogging och snabb koll på programmen och på fre tänkte jag jogga lite på tävlingsplatsen!

Kram på er!

Denna jäkla snö!

Idag när jag skulle släppa över Cesar till den lite större hagen, där Nypon går, så stod jag där med snö nästan upp till knäna, med Cesar i andra handen, rätt vad det är så ramlar det ner snö från taket, Cesar blir jätterädd, och hoppar mot mej och råkar putta omkull mej, så jag faller rätt ner på rygg i den djupa snön, och börjar sprattla för att komma upp på en gång, då jag var säker på att få en studdsande Cesar över mej vilken sekund som helst. Lyckas sätta mej upp och ser Cesar stå stilla och titta lite snett och frågande på mej, precis som han undrade vad fan jag låg och sprattlade i snön för. Haha, tog mej upp och släppte ut honom :p och då bockade han iväg som en galning för att släppa ut den energi som kom i samband med snöraset.

Men så kan det gå, tur att jag har en sådan klok häst, som stannar när lilla matte är klantig och ramlar omkull :p

*Kl*

Lilla fröken sockerbagare blir allt rundare om magen. Hon är nu i dygn 232 och har alltså mindre än 100 dygn kvar.
Fäller gör hon dessutom, förutom att hon är så dammig att hon snart ser ut att vara brunskimmel :o

(Bilderna från dygn 225.)
25228_380612626101_598856101_4960869_3552207_n.jpg

25228_380612636101_598856101_4960870_6032401_n.jpg

Min lilla 05 går kanon nu ! :D så glad förstår inte hur ja ens kunde tänka på o sälja henne! Vi debuterade clearround på 110-115 i helgen o de gick helt underbart bra:love:

*kl*

Ridhuset idag igen fast i det stora och tränade övergångar. Han fattade ganska fort och skrittade riktigt fint på tygeln och även i halterna även om det inte var varje gång (han vill gärna dra fram huvudet och ta tygeln för att slippa sätta under sig ordentligt). Gjorde lite skänkelvikningar också och det gick bra, även om den första blev mer som en sluta ;)

Ska försöka få till en liten filmsnutt snart. Och så ska vi träna för Cissi nästa torsdag.

*kl*

Vi har varit ute och tävlat i helgen, uppe i Umeå! :) Detta var hans debut på regional tävling, vad vuxet det känns alltså! :D

Red på lördagen en LB:3 och slutade på en andra placering med ca 65%. Var väldigt nöjd med honom efter det. :)

Idag red vi ett kvalprogram till Breeders (FEI's finalprog för 5 år) och det gick verkligen jättebra, dock fick jag lite hjärnsläpp och strulade till ena förvända men i övrigt var det bra. Vi fick hela 70 % så vi är verkligen supernöjda med helgen! :D (Bara 2% från ett kval!!! :eek:)

Bild på sötishästen! :love:
bra.jpg

Kram på er!

Hej allihopa!

Jag har inte skrivit här på jätte länge och har inte jätte mycket nytt att bjuda på heller.. iaf inget roligt.. ;)

Jag har undvikit tråden för det började gå rätt dåligt ett tag, har man som matte dessutom grym prestationsångest så är det inte så jätte roligt.
Vi har tvingats rida ute myket eftersom vårt ena ridhus rasat och det andra är ockuperat av ridskoleverksamheten.. Det har resulterat i en herrans pigg häst som bara tänker fram fram fram. Frammåt i all ära men det kan vara trevligt om det vore lite kontrollerat iaf ;)
Hur som helst så fick jag för mig att byta bett till ett rakt bett och det blev en helt ny häst :o Från att ha legat på som tusan och jag har fått springa efter för glatta livet när jag tömkört ut så lyssnade han helt plötsligt jätte bra och gick och krullade ihop sig. Nu är ju inte det bra heller men där ifrån kunde jag iaf kontrollera tempot och driva fram näbben på honom istället för att bara koncentrera mig på att springa för glatta livet.
Det har blivit mycket tömkörning senaste veckan och vi har kommit igång med lite övningar osv ute.. han är så himla smart och fattar allt på en gång och redan passet efter så gör han allt "perfekt" så vi måste komma på nya övningar ^^
Nu har jag vart och inhandlat ett novabett och hoppas på att det ska funka ännu bättre. Om jag har tur så blir det programridning till helgen.. men det är kanske lite väl optimistiskt när vi ridit så lite på senaste tiden.. Men nu har iaf den negativa spiralen vänt och nu hoppas jag på att det bara ska bli bättre :)

Han är så stabil den lilla rackarn.. i lördags morse gick jag upp aptidigt för att hinna med att rida i ridhuset innan RSverksamheten kom igång. Då var det redan fullt holabaloo där inne med hopplektion för tre vilda ponnyryttare. Eftersom dom inte bokat frågade dom om jag ville vara med :eek: men jag tackade ängsligt nej men kom in och red samtidigt som dem. Trotts att dom hoppade läskiga hinder och ena ponnyn gasade runt i 190 där inne så skötte sig Wille jätte bra och var lugn och trygg hela tiden... Ptja förutom när gasponnyn hoppade ett hinder strax bakom honom och kom farandes i full kareta.. men efter ett par tassande steg så lugnade han ner sig... RSchefen var mäkta imponerad :banana:

Tråkigt att jag inte har någon bild att bjuda på heller.. jag gissar att det inte var så jätte roligt att läsa heller, ffa inte eftersom jag inte ens har nån bild att locka med ;) Får se om det blir något efter helgen.

Jag har undvikit tråden av samma anledning, så jag tyckte det var mkt upplyftande att läsa!

Min dam börjar oxå bli "som hon ska" nu igen. Himla trevligt!

Grattis på er! Ni är jätteduktiga!

Apollo 13: Det går inte bra i alla perioder, så det är inget att haka upp sig på. Det går alltid i perioder. Bra iaf att han fungerar med det andra bettet och att han sköter sig. Fortsätt kämpa på : )

Haha, det är så så tröttsamt att se den på prenumerationen hela tiden när man bara vill kräkas... det påminner snyggt varje gång man ser den om hur dåligt det går haha.

Men nu passar jag på att njuta lite extra för nu har han blivit lite extra trött eftersom pälsfällningen är på gång så nu är han helt plötsligt väldigt lugn och from :p Så nu ligger han på en alldeles lagom nivå av frammåttänkande haha.

Lite lustigt dock är det, för man märker att han inte riktigt är van vid att få länga ordentligt ute. För när jag kommer i en uppförsbacke som bjuder in mäkta för ökning och jag ber honom gasa lite... visst gasar han.. men inte på riktigt... kanske ska låta bli att visa honom vad busridning är... för då slutar han väll aldrig med det :angel:

Apollo 13: Det går inte bra i alla perioder, så det är inget att haka upp sig på. Det går alltid i perioder. Bra iaf att han fungerar med det andra bettet och att han sköter sig. Fortsätt kämpa på : )

Det är klart det inte behöver gå BRA i alla perioder men jag kunde ju tycka att det kunde låta bli att gå riktigt DÅLIGT iaf ^^ Det är ju ett väldigt stort spann där emellan och jag tycker iaf att vi kunde lägga oss någonstans mitt i. :D
Jag är verkligen en riktigt dålig förlorare och ser det (tyvärr) som en personlig förlust om det inte går bra. Går det dåligt så betyder ju det att jag rider dåligt.... jag hatar att jag rider dåligt :angel:
Efter ett tag insåg jag ändå att de problemen jag har hu är LYXPROBLEM (jag är ju van vid att ha en häst som kastar av i tid och otid och får ställa av mig själv pga skador ist för hästen, haha. Så när jag började tänka om lite, och bort från min onda spiral så började det genast gå bättre. Sen gick kurvan rätt upp i taket när jag bytte bett. Värsta lyxet! Nu hoppas jag på att vi kan börja köra lite övergångar i veckan så ska jag nog kunna ta mig genom det där förbaskade programmet på lördag... men jag vägrar rida det om jag kommer skämma ut mig, någon måtta på det får det allt vara! :p

Men tack för de uppmuntrande orden! Det behövs!

Grattis! Så himla roligt att se att det går bra för er!
Vad fina ni är på bilden!

Kimbi var likadan i början när jag red ut. Hon hade bara blivit riden på banan innan, och jag var osäker i början när vi red ut och lät henne bara gå väldigt balanserat i alla gångarter. När jag drev på så förstod hon knappt vad som menades, tills den dagen hon la i en högre växel. Nu är det helst den växeln som gäller, och nu får jag kämpa för att hålla gångarterna balanserade istället ^^.

Jag vet hur du menar. Jag är likadan och tar det personligt när hästen går dåligt. Jag försökte ge mig på en Pay and Jump förra helgen och det slutade med att Kimbi stod på bakbenen och bockade och vägrade hoppa ett hinder. Jag blev väldigt nedslagen och höll på att lägga ut hästen på annons direkt eftersom jag inte vet vad jag ska göra, för jag kan inte få henne lugn när hon väl stressat upp sig. Hon är en duktig häst men vägen är så lååång fram tills hon är startklar, och det är något jag gått och längtat efter ända sedan jag fick avliva min tävlingsponny för 5 år sedan. Sedan när allt bara blir kaiko så är det lätt att bara ge upp. Men med lite peppande från min tränare och ett par lyckade ridturer så mår man lite bättre. Själv har jag planerat in en sådär tre Pay and Jumps, och jag försöker ha så låga krav som jag kan. Försök ha det du med vid programridningen. Det är inget nederlag om det går åt helvete. Ni kommer säkert lära er massor av tillfället även fast ni inte går därifrån med 75%.

Haha nä Pselma ökar inte heller på riktigt, lite kul är det, för hon är pigg i traven och vill att det ska gå fortare, och så... men när hon väl då börjar galoppera så visst kan det gå fort, men som du säger, inte den där riktiga överväxeln!

Men den riktiga motorn vill jag inte väcka än, min erfarenhet är precis som martys, när man har väckt den så är den vaken konstant sen!!
Nä, det väntar jag med tills hon är 7 och kanske ska börja rida för placeringar i distansen, innan dess behövs den inte!

Marty: Du kanske skulle anmäla till dressyrens motsvarighet till "pay and jump"? Känns som att det är lättare att kanske bara rida en bana (även om man kanske bara får 2 % :angel: ) än att både rida bana, hoppa hinder och massor annat. Det "händer" ju mkt mer på en hoppbana är min tanke... mkt mer att titta på o så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama