Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag har ju haft min som fölis, men när den låg i magen ville jag ha ett Skäcksto! Hingsten Skäck mamma skimmel, och samma föräldrar har fått skäckar innan så det hade jag bestämt mig för! :p
Men sen en kväll när vi kom ner till hagen stod det en liten kabrat vid sannas (mamman) sida! Min kommentar var
- Men den är ju brun! :eek::rofl:
Men älskar min plutt ändå!

Jag känner detsamma att tiden går så oerhört fort. Jag köpte Kimbi precis innan julen 2007, när hon var blott 2½ år gammal. Jag som inte ens skulle ha en häst just då eftersom jag gick på gymnasiet på annan ort. Men men, så tokigt det kan bli när man råkar bli "tvingad" att åka och titta på två underbara Briar-bebisar som var tvugna att säljas. Och vips så stod det en stor fux i vårt stall, och jag är väldigt glad över det. Vi hade nog inte kunnat få en mysigare och finare pålle till det billiga priset som vi fick. Känns verkligen som om vi gjorde rätt när vi köpte henne, även fast man ibland avundats alla som kan köpa sina färdiga hästar för att ge sig direkt ut på tävlingsbanorna. Men snart är det vår tur också!

oanki: Vilken underbart söt pålle. Hon ser dock större ut än vad hon tydligen är. Men väldigt mysig : )

Myggan_ox: Han är ju lika snygg som vanligt, och jag blir så avundsjuk att det ser så lätt ut. Själv kan jag knappt sitta ned i traven på Kimbi.

Mazarinen: Skönt att det fortfarande går år rätt håll. Att inte hästarna också tröttnar på snön alltså. Kimbi älskar också att leka i snön, och ger sig gärna ut i snödrivorna om man inte riktigt har koll.

Underbar känsla! :love: Det är SÅ det ska kännas! Just därför sålde jag Ambrosius, min nollfemma. Det kändes aldrig Så Där med honom... tyvärr då det var en mkt trevlig häst. Men däremot, rödhättan som står hemma hos mig nu - henne sa det Klick med redan första gången jag såg henne o sen kunde jag inte släppa henne! Jag var på väg att titta på ett annat föl med minst lika bra gångarter o bra stam, 15 000 kr billigare... men jag åkte inte ens.... visste innerst inne att det var Lamour jag ville ha så jag betalade hellre 15000 extra o fick hästen med stort H :love:
Och det känns bättre o bättre för varje dag!

Och även jag kan skriva under på att jag har hästen med stort H :love:
Jag har ju "skapat" honom från grunden och har aldrig ångrat den kombinationen för en sekund. Han är stor, sen och har inte haft så lätt för sig med den gängliga kroppen men han har världens största hjärta och jag skulle aldrig vilja byta ut honom för något! Nu har vi ju fått lite mer ordning på "skeppet" och det gör inget att det har tagit lite tid. Idag tömkörde jag i solen längs vår grusväg som har töat och har superbra underlag. Han kan tom. trava i min gångtakt, det är jobbigt och han skummar ordentligt men han kämpar på flitigt.

Ska bli spännande att börja rida hans lillasyster, helt annorlunda häst med samma stora <3

Idag kan jag säga att jag har hästen med stort H, hästen som jag alltid drömt om, men så har det inte alltid varit, långt ifrån. Men man ska lita på första känslan.

Efter att ha kollat på flera hästar så åkte vi långt för att kolla på två 3 åringar. Cesar var den första som vi skulle kolla på, men det krånglade på vägen dit, och jag ville att vi skulle skita i det. Första var i annonsen jag föll inte riktigt för honom, men mamma tyckte vi skulle kolla på honom. På vägen dit fick vi inte tag på ägaren, och jag ville att vi skulle skita i det och åka till den andra hästen, men vi fick tillslut tag på ägaren (det var väldigt dålig täckning där) Och vi åkte och kollade på Cesar.

När jag kom in i stallet såg jag en liten mörkskimmel kolla fram från skötplatsen, under en tjock ponnylugg, med ett väldigt charmigt och busigt uttryck, jag blev såld på en gång, och kände på en gång, där har vi honom!

Och det blev bara bättre under provridningen.

Påväg från Cesar till den andra unghästen så fick mamma ringa och säga att vi ville ha honom.

Den 6/11 2008 hämtade vi honom. Han var hemma några dagar och fick bara gå i hagen och luffsa och vi lärde känna varandra. Efter några dagar ville jag prova sitta upp och skritta några varv. Satte foten i stigbygeln, och när jag skulle sitta upp, så tog det 2 millisekunder så satt jag på marken och såg en hästrumpa galoppera iväg, och jag tänkte - Va f*n är det vi har köpt för någonting!

Efter det fick jag många flugturer, och vi var påväg att lämna tillbaka honom, men jag ville verkligen inte, första känslan när jag såg honom var ju så stark, och han var så snäll i all hantering, det var mest osäkerhet i ridningen. Åkte tillbaka med honom och han fick vara där i 1 vecka, sedan åkte vi ner och jag fick lite tips osv. Och efter det så blev jag inte avkastad mer, vi fick jobba en hel del på förtroendet för varandra, Cesar var väldigt känslig och osäker. Men det gick framåt och han har utvecklats till en underbar häst, med en underbar personlighet. Så trots att han varit en mardröm, så ångrar jag mej inte en sekund att vi köpte honom :love: :love:

--------------

haha nu till dagens updatering. Idag har jag släppt ut Cesar i en lite större hage, han tyckte det var underbart. Var lite osäker i början, var det verkligen sant! Men efter ett tag upptäckte han flickorna i hagen bredvid och gick dit och flirtade med dom istället

dsc_1203_76795132.jpg

dsc_1240_76860764.jpg

dsc_1234_76860583.jpg

Sträcker lite på sej

30542123.jpg

Cesar i ett nötskal - Konsten att vända sej utan att behöva trampa i den djupa snön

dsc_1253_76861717.jpg

"What? Does this pose make my butt look big?!

Jag tror att det är sådant som gör att man kommer varandra bara närmre och närmre (när det väl går åt rätt håll vill säga!).

Min dröm om egen häst har ju inte heller varit en dans på rosor.

Mitt monster tog över totalt efter någon månad! Jag hade fullt med blåmärken på hela kroppen efter alla hans bett. Blev nya bett och blåmärken varje dag, till slut var jag duktigt rädd för honom. Jag mockade och fixade mat, men var glad om någon annan tog in honom från hagen. Jag ville inte vara i närheten av honom. Jag var helt knäckt av att "redan ha misslyckats".

Men med lite hjälp att själv bli ledare så har allt vänt. Sakta men åt rätt håll!
Jag har kämpat hårt med hanteringen och gör fortfarande. Men det är en helt annan häst i hanteringen nu! Kan tom ge "puss-godis" nu = att han tar en sockerbit som jag håller fast med läpparna! Han är så försiktig!

Ett stort bekymmer som jag hade var att han var besatt av andra hästar och VÄLDIGT hingstig! Men efter ett blodprov med resultat KLAPPHINGST och efter en bukoperation har jag en betydligt mindre besatt häst som har lättare att behålla fokus på mig! Men det är fortfarande vårt största bekymmer, att fokusera på mig OM det händer något i omgivningen!

Min lilla donna såg jag på annons på blocket slutet på okt 2008.Då det var i närheten åkte jag och tittade på henne. Ingen vacker syn då hon både var överbyggd hade ett fult överben, mager och hovvården var inte den bästa. Hon var mycket mindre än vad det stog i annonsen..ca 165 ;) Och dessutom så hade hon haft ett lättare fånganfall sommaren 2008 =/
Menmen ett redan bra pris på ett halvblod blev ännu bättre med lite prutning 9000kr ;)

En bild från dom första dagarna hemma hos mig.

Förra sommaren 4år

Så nu när man tänker efter så blev mitt inplusköp väldigt lyckat!
För snällare unghäst får man leta efter ;)

Tack så jättemycket! Ja han är mysigast i världen att rida faktiskt! Man blir alltid superglad! :D

Min häst med stort H försvann tyvärr från mig i årets början - han var verkligen min stora, stora kärlek. Men lilla Ove har fått en annan del i mitt hjärta, inte på samma vis men jag skulle inte klara mig utan honom faktiskt! Sedan tror jag att jag hade en helt annan inställning till Ove eftersom jag fick upp honom från stuteriet som en utbildnings/försäljningshäst som jag bara skulle ha något år. Det var på något vis "som att han inte var riktigt min". Men ridmässigt passar han mig helt fantastiskt bra, trots att han blivit lite "stor". :)

Kram på er!

*kl*

Igår hämtade vi det nya släpet! :bump: Jättefint och stort som en husvagn ;)

Avalon fick såklart komma ut och testa sitt nya åk. Han var inne helt några gånger och jag gick före, i stället för att skicka in honom. Kändes bra att det funkade att göra båda delarna, det har ju inte riktigt gått innan. Nu ska vi övaövaöva varje dag så att det blir en vanesak att vara där inne. Funderar på att prova med att sätta Athena i den innan vi går in med Avalon, så han har henne som trygghet där inne. Så kanske de kan äta lite där inne tillsammans.

Ikväll är det team chasing-möte och vi har vår första träning 21/3 :banana:

Absolut!

Vi har gått igenom väldigt mycket saker som helt klart har fört oss närmare varandra. Han har betytt jättemycket för mej hela tiden (nästan, i början när han bråkade sådär mycket med mej hatade jag honom vissa dagar) men allting som har hänt har bidragit till mitt starka band till honom idag. Och nu när han blev skadad insåg jag hur mycket han verkligen betyder för mej.

Haha kanske skulle kolla upp så att Cesar inte är klapphingst, jag säger det hela tiden att Han fortfarande inte fattat att han inte är hingst. Han är stallets tjejmagnet, han älskar stona, alla ston älskar honom, och han flirtar mer än gärna med dom. Han ska alltid spänna upp sej för dom (spelar ingen roll om det är i hagen eller i ridhuset). Haha fast det är klart han och Nypson gick tillsammans från hösten 2008 och än har inga fölisar ploppat ut, så det borde inte vara någon risk. haha hoppas jag.

Idag har vi släppt ihop Cesar med hans älskling Nypon igen. Det var som att dom aldrig varit ifrån varandra. Nypon blev dock halvt brunstig igen, och Cesar blev ganska hingstig då och blev lite småjobbig, men vi kommer släppa ihop dom korta stunder nu under några dagar, så hittar dom nog tillbaka till varandra snart igen. Lite nya sötman också för Cesar som har stått ensam i en liten konv. hage, och nu får komma ut i en stor hage tillsammans med sin snygging.

30553115.jpg

30553298.jpg

30553161.jpg

30553164.jpg

Det luktade mycket tjej i hagen

Min herre köpte jag sommaren 08 när han var 3 år och ALDRIG hanterad. Han hade enbart haft grimma på sig och sadel vid få tillfällen. Aldrig longerad, sutten på, eller något. och han var ändå 3 :O
E: Donnerhall, UE: Roderick. ca 173cm hög och stoooor och har ett himla humör! Kallas inte Draken utan anledning :P

Men nu är han absolut ikapp sina jämnåriga! Har hunnit tävla 1m hoppning och LB dressyr dock bara klubbtävlingar än så länge men det ska de bli ändringar med nu =)

Dock har vi andra problem tex med skoning och lastningen. Antagligen för att han aldrig gjort sånt som liten =(
Väldigt oansvarigt av uppfödare att inte ta hand om sina föl och unghästar =/

Ny köpt stackare =)

bild från i oktober. rätt lång i formen där (framridning) men det är det skillnad på nu =)

ska fixa nya uppdaterade bilder =)

älskar min häst =)

Ser tyvärr inte bilderna :(

Och btw så skulle inte jag kalla en häst som har haft både sadel och grimma på sig aldrig hanterad ;) som 3 åring är det rätt många hästar som inte gjort mer än så!

*kl*

Nu har vi tränat lastning sedan jag fick hem släpet och det går framåt!
Idag tog jag in hästarna och Avalon fick bara hö i boxen. När alla kommit in tog jag ut honom och han gick raka vägen in i släpet med mig :D
Han fick äta sitt kraftfoder där inne och det fick jättebra. En gång gick han ut för att det kom en annan person till stallet och parkerade precis brevid oss men han gick snällt med in igen och fortsatte äta. Försöker få honom att slappna av så mkt som möjligt där inne. Och imorgon ska vi på det igen...

Ser tyvärr inte bilderna :(

Och btw så skulle inte jag kalla en häst som har haft både sadel och grimma på sig aldrig hanterad ;) som 3 åring är det rätt många hästar som inte gjort mer än så!

Håller med Kimmis, jag tror heller inte att problem med lastning eller skoning har att göra med att den inte varit med om det hos uppfödaren. Då hästen därmed inte heller har några dåliga erfarenheter brukar det normalt sett inte vara några problem, bara man gör rätt:)

Hur tusan gör man så att bilderna funkar då =( ....

jämfört med alla tidigare unghästar jag har haft var denna ohanterad. han gick inte att leda eller longera eller något,. min tidigare 3 åring visades på 3 års testerna och reds på redan som 2,5 åring. medans Draken inte hade ryttare på sig först 3,5år. det är rätt stor skillnad. men jag tror inte det påverkar framtida resultat på ridbiten. men jag tror att hade han blivit van vid lastning och skoning som föl hade det underlättat för framtiden.

visst sen behöver ju inte häststackarna pressas så hårt som många gör men jag tror att man åtminstånde ska ha vant unghästen vid olika stallmiljöer, åka transport, verkas, hanteras av veterinär osv. för att börja med det när dom är 3,5 är rätt sent... ridningen kan man gärna vänta med men den här dagliga biten är viktigt för dom små..

så här såg han ut när ja köpte honom för snart 2 år sen =) liten och tanig
47207_1216035048.jpg

39285_1246436189.jpg

betet 2009

48457_1257711970.jpg

och en liten ridbild. tyvärr bara från i höstas. ska fixa nya =)
(ja håller på att rida fram på bilden de är därför han är så lång och låg) :P

*kl*

Idag har jag lasttränat med Eva. Han gick rakt in och stod en god stund och vilade i släpet. Tittade lite på Eva som stod snett bakom och rörde mellanväggen men backade inte. Bra med stor kärra så han kan vända huvudet och titta i stället för att kasta sig ut i 300 knyck. Eva tyckte att han var jätteduktig så vi avancerade en bit till med att ta i bakbommen, men då ville inte lilla häst vara med längre utan han snabbade sig ut och skulle ICKE kliva på igen! :mad: Så vi fick backa till babysteps och berömma för varje framåtsteg, på marken. Han var inte ett dugg stressad, stod typ och sov emellanåt :grin: Så till slut fick vi in honom så när som på en bakhov och då nöjde vi oss där. Eva's häst var värre än min när hon köpte henne. Men hon går numera att lasta helt själv utan problem så jag litar på Eva att vi löser det med min också, även om det känns tungt emellanåt...

Sedan tömkörde jag längs vägen och ute i en av hagarna som nu är mestadels gräs. Han var superduktig och jag introducerade 8-volt på töm vilket han klarade galant efter några försök :bump: :love:
Lite svårt var det i början innan man fattade vad matte menade men sedan gjorde han det nästan av sig själv. Och så kan vi göra halt på tygeln och skritta på tygeln gör han galant.

Här är några bilder från tidigare i veckan;

26301_381825796350_666971350_5440473_6908038_n.jpg

26301_381825866350_666971350_5440479_2246593_n.jpg

26301_381825786350_666971350_5440472_242251_n.jpg

Bonusbild på skatteberga gård där mina pållar bor.
26301_381816051350_666971350_5440461_156659_n.jpg

vilka bra ridvägar ni har! Här är det blankis eller hårt backad snö.. inte kul alls. Och så höga vallar att man inte kommer över!
Ta det lugnt bara med lastningen, så ska du se att han snart är lättlastad igen!

Fusk med barmark! Här är det plankis överallt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama