Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Aaa jag är lite stolt faktiskt. Vi kunde mycket mer än jag trodde... och med Cissi på marken som inte lämnar något åt slumpen så är man såhär på kvällskvisten rejält mör i både kroppen och huvudet. Förmodar att hon undervisar ungefär på samma sätt som din Cilla iom. att de gått samma utbildning.

Ang. lastningen så har vi övat 2 ggr sedan jag skrev sist och han är inne med ungefär halva kroppen. Provade sist med att ha Athena inne samtidigt och det funkade ganska bra förutom att hon piper när han försöker nosa på henne :grin: Skulle behöva en snäll valack som bara står och äter där inne. Morsan är liiite väl grinig.

Vi fortsätter att kämpa på, jag tänker inte ge mig!

Hon är inte sån på träningar, men på alla nya platser så blir hon galen och kan inte koncentera sig. Så just att det är tävling (Eller ja, vi håller oss ju till pay and jump än så länge) tror jag inte spelar så stor roll. Därför tror jag att det mest är miljöträning som krävs, och hoppa olika sorters hinder för hon är väldigt osäker så fort något är nytt. Nu har jag bara varit iväg och hoppat utomhus på ett annat ställe en gång, på en pay and jump, och vi nollade båda klasserna. Då brydde hon sig inte om saker runt omkring. Det känns lite som om hon känner sig trängd i ridhus, och att allt är nytt gör bara det hela ännu läskigare.

Än så länge tycker jag ju fortfarande att det är kul att hålla på, fast jag tvivlar ibland på att jag är rätt ryttare för Kimbi då jag inte vet vad jag ska göra när hon ballar ur. Men jag tänker försöka ge henne ett halvår eller något och verkligen träna som bara den på våra svaga punkter, och ser jag fortfarande bara mörker då så känns det bättre att sälja henne till någon som kan reda ut henne. Jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva sälja henne för hon är världens mest underbara och gosigaste häst. Jag hoppas verkligen att vi åtminstone kan se en gnutta ljus snart, och att utomhussäsongen kan komma igång snart så vi kan testa lite sånt för att se om det går bättre ute, eller om det bara var nybörjartur i somras.

Har inte skrivit på ett tag, men just nu går det så bra!! Är så nöjd med min häst!
Kan bara hålla med om att det inte alltid går bra, jag vet eftersom vi förra våren hade det riktigt tufft, då han fick ur mej i sadeln ganska så ofta, jag var ledsen och arg och förtvivlad.. Funderade många gånger på att sälja honom, men det vände och nu är jag riktigt nöjd! Just nu är det så roligt att rida!

Kl
Har tagit hem 2 begangnade sadlar å testar just nu
Är det någon som har någon av dessa sadlar eller känner till dem? (Hoppsadlar)
En Santa cruz, och en knigths??

Nu när det går mot varmare tider, så kommer en fundering, hur lång vila ska era hästar ha i sommar??

Min han får 3 veckor har jag tänkt, och så får han 2 veckor till nästa vinter.
(Det är ju på sommaren man tycker det är som bäst att rida)
ÅÅ vad jag längtar till vår nu!! :love:

Jag har haft en knights, iof dressyrsadel men borde ju vara liknande. Min var något svängd i bommen, jättemjuk fin stoppning. Helt ok läder. Skön att rida i, mjukt säte. Helt ok sadel till ett helt ok pris enligt mig!

Och ang vila så ska min häst inte ha någon vila alls i sommar om mina planer uppfylls. Men hela sommaren kommer vara skogsridning. Men vi får se, eftersom jag har planer att åka på semester i 3 v och har än så länge ingen annan som rider honom.

Annie!!

GRATTIS!!!
Vad glad jag blir för din skull! Jätte kul! Vi vill se bilder, veta tid när den kom ut, hur det gick, hur lång den är och hur mkt den väger!!!!!!

Du får ursäkta att jag använder termen "den", men jag vet ju inte vad du fick för nåt! (oj det där lät nog ännu värre... asch, du vet vad jag menar! :D )

kl

Igår red jag och halva passet gick riktigt riktigt bra!
Travarbetet gick riktigt bra och han skötte form, och övergångar riktigt bra.
Halterna var väll dock inte jätte bra hehe...
När vi sedan la till galloppen så... försvann allt travarbete med vinden.
Han bli så satans pigg och även om jag lyckas sakta av så racear han på som fan i traven och faller tillslut över i galopp.
Även om jag saktar av till skritt och börjar göra halter, länger ut på lång tygel så såfort jag kommer fram i trav igen så WROOOOOOOOOOM drar han iväg. Enda sättet för att få stopp på honom är göra vägarna VÄLDIGT krokiga så han tvingas sakta ner lite. Han är satans välbalanserad så det blir riiiiktigt snirkligt och det är ju inte särskilt bra :(
Till sluuuut fick jag ner tempot lite granna och då kunde vi avsluta.. Då hade han galoppat så mycket att han var riktigt svettig men nog fan hade han apbråttom hem ändå ^^

Finns det någon som har tips om hur jag kan göra när han blir så där ap-pigg?

Ikväll ska vi rida lektion och imorgon ska vi skämma ut oss på programridning ^^ Haha, ni kan ju gissa hur det kommer se ut om man inte kan göra halter och ffa hur travarbetet kommer gå efter galloppen. :angel: Vi ska försöka oss på LC:1 och det är en halt på meddellinjen efter man gallopperat... hehehe yeah right... :rofl: Igår när vi försökte vi oss på den och hahaha då stannade han inte förens han gick pang in med nosryggen i ridhussargen ^^ Det kommer gå sååååå bra så. :rofl:

Lycka till!!

Imorgon är Othellos och min första tävling, klubbtävling i dressyr. Jag har tävlat hela TVÅ gånger tidigare i hela mitt liv, LC:1, men det var när jag gick i 9:an och var typ 15 år gammal. Alltså 9 år sedan! Och Othellos första tävling.

Har fortfarande inte ridit igenom programmet en hel gång. Varit så mkt folk i ridhuset så har bara blivit lite delar.

Mina mål är att han ska hålla sig i skinnet och ha rätt gångarter och att jag ska hinna med alla moment! Lite nervös är jag minsann!

Samma här, har aldrig tävlat dressyr och på lördag ska jag rida LC:2 på staketträningen i ridhuset (tänk P&J men dressyr). Har också som mål att få rätt på vägar och gångarter, och att komma ihåg programmet!

*kl*

Var ju på tömkörningskurs 2 dagar nu i helgen och idag var det dags för Avalon att vara med. Vi har ju kört ganska mkt så jag såg fram emot att få ta det ett steg längre och lära mig massor med nytt. Speciellt eftersom kursledaren är en väldigt välkänd känd dressyrprofil...

Kom dit, gjorde i ordning hästen och fick knappt komma in och se oss omkring i nya ridhuset innan han tog tömmarna ifrån mig och körde hästen själv istället (fast att han hade ont i ett ben och eg. skulle hålla träning enbart verbalt). Hästen fick inte en chans att aklimatisera sig innan han satte press på honom, som efter rätt mycket dividerande resulterade i att Avalon reste sig och trillade baklänges :cry:

När jag äntligen fick ta tömmarna själv var han som en fiolsträng och resterande delen av tiden gick iprincip ut på att lugna honom igen. Jag var så himla besviken :( Hade vi bara fått 5 minuter att värma upp själva som vi alltid gör så hade det gått hur bra som helst. Och jag fick inte ut alls det jag ville. Varken lära mig något nytt och inte heller en väl genomförd träning med hästen.

Varför måste allt vara så ryckigt och skrikigt och ske så förbannat fort!? Min häst gör det jag ber honom om, men jag ber snällt från början, rycker inte och morrar så fort han inte gör rätt.

Någon som kan peppa lite eller varit med om något liknande? Jag mådde mest dåligt över att jag lät min älskade häst utstå en timmes idioti och behandling som jag aldrig skulle använda mig av.

:eek::eek: blir både arg och ledsen när jag läser det ni var med om!! Fattar inte att det ska gå så himla fort, på en dessutom ny plats, mycket att titta på ny tränare osv. otroligt oproffisionellt!! Hur gick det med Avalon?? Det kan ju hända en massa när de reser sig och går omkull!! Du ska inte känna dig dum! Usch vad arg jag blev på den tränaren!! Har själv inte varit med om liknande, och hoppas att jag slipper.

Jag vet precis vad du menar!!!!! Jag tycker att "folk" tex hovslagare också är såna, har så bråttom. De ska fort upp med hoven annars börjar de slita och säga hårda ord.... bara väänta lite så hon får ställa om sig så lyfter hon ju hoven... VARFÖR så bråttom.

Förebrå dig inte själv, det är svårt att säga ifrån i en sådan situation. Har varit med om liknande fast inte med min unghäst utan med hennes mamma. Vi hoppade och hästen gjorde inte som jag sa.... (tidigare under lektionen hade jag blivit tillsagd att gå fram mer med handen över hindrena, hästen va en riktig hetsporre) Tränaren satt upp och skulle få hästen att göra som den skulle men det var bara det att när hon satt upp så gav hon hästen några rejäla rapp med spöet sen började hon rida - VARFÖR - tränaren måste ju ha tycket att hästen gjorde fel som stod stilla när hon satt upp (ARG). Sen började hon hoppa och gick inte alls fram med handen utan neråt bakåt med handen och höll hästen i ett järngrepp...... Har ångrat många gånger att jag inte drog av tränaren från hästen när hon satt upp och rappade med spöet. Hästen var otroligt känslig och det tog låååång tid innan hon fick förtroende i hoppningen igen.

Länge sen sist igen...

I går var vi till ridhus för första gången, hoppträning tillsammans med 2 andra ekipage.
Ibiza gick snällt in i transporten när vi skulle åka dit och stog som en prinssesa den korta resan dit (ca 15 min). Väl där belv hon nervös, valde att skritta runt med henne rätt länge och låta henne titta ordentligt på allt. Hon är rätt cool men när miljön är ny blir hon spänd. Dottern var på läktaren, bad henne prata med Ibiza varje gång vi red förbi, den var på ena kortsidan, så snart vågade vi gå ända ut till sargen och nosa på den.

I traven fokuserade jag bara på att ha hennes uppmärksamhet och det gick faktiskt riktigt bra.
Hoppningen gick superbra, hon har ju inte hopptränat sen okt-nov, mer än löshoppning ett par gånger. Mest travhoppning, avslutade med att hoppa i galopp. Jag är supernöjd med henne.

kl

Nu har vi vart på programridningen! Jag är jätte nöjd! Vi hade några missar som jag hade räknat med men överlag är jag jätte nöjd. Halterna gick bättre än förväntat.. tyvärr fattade han fel galopp men vi rättade den sen. DOCK stod det o protokollet att vi ej rättat den.. Jag har det tom på film så dommarskrället var blind! :p
Men vi fick iaf 59,62% och det var ju godkänt för märkesprovet.. hade dommaren sett att vi faktiskt rättat galloppen så hade jag kanske nått upp till 60% och fått godkänt om det var "på riktigt"...

men men, jag är jätte nöjd och det var roligt för han var coollugn och brydde sig inte för fem öre över publiken öht. Han var svin fin min lilleskrutt:love:

AA: Vidrigt med tränaren. Sådan där är så ruttet när man förväntar sig att duktigt folk ska vara vettigt också. Tyvärr har jag länge haft uppfattningen att bara för att en ryttare presterar på tävlingsbanorna så säger det inget om hur deras väg dit har varit... TRÅKIGT att vissa antingen tycker att det är okej att de beter sig hur som helst, eller att dom helt enkelt inte fattar bättre. Men se det positiva.. nästa gång det händer.. så kommer du iaf säga ifrån! Hoppas det går bättre nästa gång!

Måste bara skriva av mig lite!

Jag har aldrig i hela mitt liv varit så besviken på ett djur tidigare som jag är på min häst idag!

Vår debut på tävlingsbanan (bara klubbtävling). Han flög i luften på gårdsplanen några gånger, inget ovanligt och inget jag lägger stor vikt på, mer än tillsägelser. Framridning i ridhuset (finns bara ett) eftersom det är is i paddocken. Han var JÄTTEFIN på framridningen! Fick typ rida fram bara 15 min, innan det var ut och vänta på sin tur (nr 6 för min del). Hann iof bara trava runt och galopp i ena varvet. Han var pigg och laddad men höll sig i skinnet!

Ut och skritta runt på gårdsplanen. Länge.... Men flög inte i luften, duktig häst.

In igen och rider runt i trav och galopp, fortfarande fin! Och så var det "var så god och rid". Vänder rätt upp och svänger höger för att rida snett igenom, och DÄR DOG MIN HÄST :mad:!!!! Han travar, men det är knappt. Jag sparkar och sparkar, inte en ända j*vla reaktion. Han gick i sin egna värld och jag fanns inte! Jag har ärligt talat aldrig ridit en så seg häst:devil:.

Det värsta är att han har varit så pigg och bockat med mig hela veckan, även tendens på framridningen. Men vad var detta?????

Kan ju säga att det första jag gör efter avslutande halten var fram till mitt SPÖ :devil:, en smäll och han är hur fin som helst :mad:!

Han har ALDRIG varit så seg i hela hans liv tidigare!

Besviken besviken besviken...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama