Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Guud vad härligt det låter! :D
Jag och oanki red ut igår och våra var oxå superglada och busiga. ;) Men jag tycker faktiskt att det är härligt att dom är sådär glada, tror nog hästarna är lika lättare över att regnet och skitvädret dragit bort. :)

Kram på er!

Precis som du beskriver brukar jag rida förvända galoppen! :) Förvänd galopp är superbra för att stärka upp den rättvända galoppen. Jag började med förvänd galopp rätt tidigt, då på en väldigt lätt nivå såklart - och framförallt med lite mer fart och nu ställer jag lite, lite mer krav i form av lite samling. Men man får känna av hur mogna de är. :)
Här kommer ett litet videoklipp med massor av fiffiga övningar som vi fick med oss från helgen! :)
Kram Magda

Mitt sto har lite svårt för galoppen i det ena varvet...någon som har någon idé som jag kan hjälpa henne på?
Myggan_ox har du något förslag tex den förvända?:)

Viktigaste är ju att man inte rider för sakta, dvs tillåta dom att klara av den förvända med hjälp av fart. Sedan är det ju lättare för dem om man hjälper dem med ställningen, dvs inte motställer inåt utan ställer i "galoppriktningen" (vet inte hur jag ska förklara riktigt, hoppas du förstår) Sedan tycker jag att övningen som Cela visade på sin film då man bara går en liten båge in från spåret till medellinjen är toppen att börja med, sedan gör man bågen brantare och brantare eftersom och vips så har man en serpentin. :)
Kram

Ut och galoppera brukar vara den bästa medicinen för att stärka dem i galopparbetet. Där hittar de ju ofta en egen bjudning och då kan man passa på att träna på att länga och korta. Jag tycker förvänd galopp är utmärkt för att stärka galoppkvalitén men de måste ha en någorlunda bra självbärighet först. För annars blir det lite för svårt för dem. Men är din häst relativt stark så lek lite med lätta förvända linjer med mjuka bågar. Rid några steg utåtställd ibland och träna massor med fattningar och övergångar. Att arbeta upp styrka tar i regel tid och det brukar också vara det som fattas på unghästarna, så var lugn det kommer! :laugh:

Såg att du svarat efter jag skrev mitt svar. ;) Håller med dig om mycket du skriver och det verkar som om vi tränar våra hästar ganska lika. Att din häst är tusen gånger mer färdig än min ena är ju dock en annan historia...:angel: Men jag får skylla på att hon reds in sent, jag bröt benet och att hon är ruskigt valpig i både kropp och huvud. :D
Tur att jag har 2 andra 05.or som är lite mer i fas, dock återhämtar ju sig den ena efter operation nu och den andra är ju en hopp-ponny så det räknas väl knappt..;)

Haha! Det jag kan säga till "Ove"s försvar är att han har löjligt lätt för allt. Det är lätt att vara pilot med en sådan tacksam häst. :D
Men ja, du och jag verkar ha lite samma filosofi :)

Grannox:
Min häst har också lite jobbigt i galoppen, men det gäller att ge det tid! Sedan är det viktigt som tusan att inte nöta bara på det som är svårt, dom måste få känna sig duktiga ibland oxå. :) Kämpa på! Du ska se att rätt var det är kommer han ha bytt varv eller så. Det är det underbara med unghästar. ;)

för att stärka galoppen skulle jag sattsa på att göra MÅNGA fattningar. att bara rida på i galopp stärker inte lika mycket som att göra själva fattningen, så jag brukar jongla lite med fattningarna. höger galopp - två travsteg - vänster galopp - två travsteg - höger galopp.. du fattar principen :)

När jag rider ut och tar mina "galoppfattningspass" så gör jag runt 50-60 fattningar per pass. bara två sådana pass har gjort en VÄLDIG skillnad :)

Kl

Red ju ut idag och det va ju en upplevelse i sig :) Brixie gick snällt ända till vi kom till en liten liten vattenränna som gick över stigen - den va farlig! Hon gick ända fram men sen backade hon och så höll vi på ett tag tills det hördes ett bröööl från skogen :eek: då blev jag livrädd och hoppade av henne och ledde henne över vattnet och fick pulsa i djup snö innan jag hittade en stubbe som jag kunde använda som uppsittningspall. Skyndade därifrån och Brixie hade svårt att gå, hon va orolig och luktade.... Känns som jag tänker rida med sällskap nästa gång :grin:

*kl*

Nu jäklar ska ni få se på en som avancerat! För 1 månad sedan hoppade Avalon terräng för första gången i sitt liv. Idag var hans tredje gång och såhär såg det ut;

Nu hoppar vi torrgrav lite mer kontrollerat!
26280_378658531614_691301614_4381395_7056711_n.jpg

Lite suddig men full fart framåt!
26280_378658551614_691301614_4381396_1630454_n.jpg

Hyfsat jämna benlyft ;)
26280_378658556614_691301614_4381397_5453481_n.jpg

Man vet aldrig om riset bits...
26280_378658571614_691301614_4381399_2367136_n.jpg

I luften...
26280_378659386614_691301614_4381439_2557846_n.jpg

Han gillar häckar som bara den :)
26280_378659401614_691301614_4381440_5130281_n.jpg

Uthopp från banken
26280_378659406614_691301614_4381441_6826256_n.jpg

På väg ner...
26280_378659881614_691301614_4381444_1718971_n.jpg

Vi hoppade bana, 7 hinder i rad och jag är SÅ himla stolt över honom! :love:

AthenaAvalon: gud vad fin han är! Och vad roligt det ser ut att vara! Här uppe i norr har inte ens snön försvunnit och terränghinder finns det inte heller :/

Snyggingar. Han ser ju ut att tycka det är jättekul. Jag fick mess från min tränare idag om att han annordnar terrängträningar snart, så den 26:e ska jag och Kimbi förhoppningsvis iväg på vår första terrängträning. Kan bli väldigt intressant. : )

+ Katarina_dacke och oanki

Tack så mycket! Han tycker det är jättekul! Och han lär sig från gång till gång, så de hinderna han tittade på sist de hoppade han kanon igår utan att blinka. Längtar tills vi ska introducera vatten :D

+ Katarina_dacke och oanki

Tack så mycket! Han tycker det är jättekul! Och han lär sig från gång till gång, så de hinderna han tittade på sist de hoppade han kanon igår utan att blinka. Längtar tills vi ska introducera vatten :D

Jag skulle lätt ha på mig våtdräkt och simfötter om jag skulle hoppa vatten med någon av mina hästar..Speciellt den äldre av dom :rofl:

åh jag är så himla avundsjuk på dig! jag hade så gärna velat hoppa terräng med wille men vi har ju ingen möjlighet till det hemma... men Runsten ligger inte JÄTTE långt bort från oss.. nu har jag bokat första hoppträningen på lördag, så ett steg i rätt riktning att kunna åka dit och träna!

tack för inspirationen :)

Du har en härlig häst som kommer bli jätte fin när han hittar framåtbjudningen. Jag är lite inne på celas linje och tycker inte att du ska göra halt utan istället arbeta massor med snabba övergångar, skritt-trav-skritt-trav, och sedan även trav-galopp-trav-galopp. Kanske även galopp från skritt men jag skulle inte fatta från halt. Det känns som om det är överkurs för din häst än så länge och då du vill ha bjudning fram i handen så ska du ju inte göra det svårare än vad som behövs. Men snabba och kvicka övergångar brukar ge jätte fina resultat, även om det är dödens tråkigt att träna på. Fördelen är att man aldrig kan göra för många!

Som cela även skrev så skulle jag verkligen försöka komma ut med honom i skog och mark. Det brukar ju göra den allra segaste hästen pigg. Rid ut med någon annan som har en trygg häst som fungerar i alla situationer och försök att vara så avslappnad som det bara går. Jag förstår din osäkerhet men jag kan säga att man kan slå sig i ridhus med..se bara på mig som bröt benet och trasades sönder fullständigt när jag skulle ta ett dressyrpass i ridhuset..:mad:
Med din häst så hade jag förmodligen tagit en period och bara ridit ut för att hitta en ärlig bjudning ute först och främst. Därefter rida något pass inomhus för att dagen efter ge mig ut igen. Varierande arbete förnöjer både för häst och ryttare speciellt nu när det är sådant härligt väder.
Lycka till med din tjusiga häst!

Tack! Ni bukare är allt bra! Jag har blivit så taggad på att få ut honom i skogen! Mitt mål är att rida ut så gott som varje dag, även om det är ett avslut på ett pass i ridhuset eller paddocken. Jepp, det är målet! Ut i skogen med oss...

... och det är precis vad vi har gjort idag. För idag har min lille skrutt fått komma ut i skoooogen :D:D:love:! Dock inte med mig på ryggen, men med mig som flock! Lite bilder kommer i nästa inlägg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama