Du har en härlig häst som kommer bli jätte fin när han hittar framåtbjudningen. Jag är lite inne på celas linje och tycker inte att du ska göra halt utan istället arbeta massor med snabba övergångar, skritt-trav-skritt-trav, och sedan även trav-galopp-trav-galopp. Kanske även galopp från skritt men jag skulle inte fatta från halt. Det känns som om det är överkurs för din häst än så länge och då du vill ha bjudning fram i handen så ska du ju inte göra det svårare än vad som behövs. Men snabba och kvicka övergångar brukar ge jätte fina resultat, även om det är dödens tråkigt att träna på. Fördelen är att man aldrig kan göra för många!
Som cela även skrev så skulle jag verkligen försöka komma ut med honom i skog och mark. Det brukar ju göra den allra segaste hästen pigg. Rid ut med någon annan som har en trygg häst som fungerar i alla situationer och försök att vara så avslappnad som det bara går. Jag förstår din osäkerhet men jag kan säga att man kan slå sig i ridhus med..se bara på mig som bröt benet och trasades sönder fullständigt när jag skulle ta ett dressyrpass i ridhuset..
Med din häst så hade jag förmodligen tagit en period och bara ridit ut för att hitta en ärlig bjudning ute först och främst. Därefter rida något pass inomhus för att dagen efter ge mig ut igen. Varierande arbete förnöjer både för häst och ryttare speciellt nu när det är sådant härligt väder.
Lycka till med din tjusiga häst!