Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Härligt Charlotta!! Ska bli spännande att se filmen! :) Lamour kommer nog oxå få ett skönhetsfel på sin högra bakben fram, strax nedanför kotan, där hon slog upp ett styggt sår. Är en hård knöl där idag men hon ömmar inte o är inte svälld, får se om den försvinner med tiden eller om den envisas bli kvar.

Myggan - filmen hackade så hemskt när jag skulle kolla :( Men du såg mkt stadigare ut! funderade ett tag på om du hamnade i lite stolsits i den sadeln men vet inte om det berodde på att jag hade svårt att se filmen. Och som Johanna B skriver; räta på hjälmen så blir midjan oxå rak :p

Han är så fiiiin pållen din! :love: O du rider som en - ja jag vet inte vad! :) Kul att se! inspirerande till tusen! :bow:

jag håller med dej! det KÄNNS som att man har världens tryck i hästen o att den går SÅ bra och SÅ stadigt... o så kollar man på filmen o ser att man rider som en kratta o undrar vad i hela fridens dagar det var för tryck man kände när hästen går o släpar benen efter sig :( Men man ska bli filmad OFTARE så tror jag man blir mer medveten om sina brister och att känslan på ryggen kanske inte alltid stämmer?

(o rida för tränare... !)

jag håller med dej! det KÄNNS som att man har världens tryck i hästen o att den går SÅ bra och SÅ stadigt... o så kollar man på filmen o ser att man rider som en kratta o undrar vad i hela fridens dagar det var för tryck man kände när hästen går o släpar benen efter sig :( Men man ska bli filmad OFTARE så tror jag man blir mer medveten om sina brister och att känslan på ryggen kanske inte alltid stämmer?

(o rida för tränare... !)

Jag har kommit på hur det kan göras!!! Se till att uppspelningshastigheten på filmen är maxad.. jädrars vilket tempo det blir på kusen då.
:rofl:

*ganska mycket kl* ;)

Men angående tempo och tryck; kom ihåg att det är 4-åringar vi sitter på...

Visst ska även 4-åringen vara framme för hjälperna och gå med bjudning, men det är få av oss som är tyska beridare och som visar hästar på de stora tyska auktionerna... Tror jag! ;)

Ni kan väl utbildningsskalan?

1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt
4. Schvung
5. Rakriktning
6. Samling

(jag måste få tipsa om en sida som handlar om just utbildningsskalan och dess användning: http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan )

Man brukar säga att de första tre stegen måste uppnås innan man kan ge sig på steg 4, schvung...
Och det gäller nog inte minst inom just unghästutbildning.
Är hästen inte lösgjord finns det ingen anledning att "flasha" runt med den eller försöka trampa den, osv.

MIN stora 4-åring som vuxit mycket och sent skulle himla gärna flyga runt ridbanan i stoooor trav och med massor av gummi, men då skulle vare sig takt, lösgjordhet eller kontakt vara särskilt bra.
På henne är det därför rätt viktigt att inte tillåta henne att gå i det läge hon vill (stort och flashigt) utan istället hela tiden vara i en bra takt, mellan mina hjälper, avspänd och formbar.

Jag hade lite ont i magen över vad man läser i böcker "rid hästen framåt!" men har nu haft tre olika tränare, från landslagsryttare till domare till vanlig tränare, som alla tycker att det är viktigare med de tre första stegen.
Trycket och det häftiga i hästen kommer vi till, nu gör vi grunden först!

(Givetvis ska man ju inte rida långsamt eller ha hästen bakom skänkeln för det! Men det finns ingen anledning att "uppvisningsrida" en häst under grundutbildning, speciellt inte för oss vanliga amatörer (de som rider Breeders eller är professionella unghästutbildare har ju andra mål än oss)).

Jag ska väl fortsätta med lite rapport om min 4-åriga stooora hästs om rids i det långsamam tempot! ;)

Skämt åsido, i galoppen går det åtminstone ordentligt fort! :D

Vi tränade i helgen inför nästa helgs planerade "tävlingsdebut".
Nåväl.. "Tävling"...
Det är alltså en klubbtävling, maskeraddressyr, som ungdomssektionen anordnar.
Vi tänkte försöka rida LC:1 och var ju tvungna att få testa lite programdelar.
Det gick absolut helt OK!

Visst, vi lär ju inte få 70% direkt och inte lär det väl gå lika bra som på träning när tävlingsnerverna sätter in men det var KUL att känna att vi är på väg mot tävlingsbanorna nu!
Snaaaaart! :love:

Här finns film att se: http://www.ladykandar.se/Kandar091121.wmv

Cirka 20 MB; på lite snabbare nät går den att se direkt på Öppna, på långsammare nät spara ned den till hårddisken först (annars hackar det).

Vad fin hon ser ut!!! :D Eller är det en han? :confused: (Förlåt) I vilket fall så ser det ju jättebra ut!

Ska bli roligt att följa er, jag tycker det ju är extra spännande med tanke på min Ove. Kommer ihåg att su skrev i ett inlägg för länge sedan att din var stor och min liten, nu stämmer inte det längre...Tror Ove håller på att komma ikapp din nu på 170 cm strecket. ;) Tror nog att din börjar bli redo för lite större "press" nu, alltså...komma ihop sig lite mer fram (inte dra ihop, det menar jag inte...) men jag tror du förstår hur jag menar. :)

Ang. mitt huvud som du och anni har varit in på så stämmer det att jag lägger det på sne och viker mig. :d Ska försöka komma tillrätta med det... Så konstigt, för på alla hästar verkar, iaf jag, gå igenom alla stadier i sitsen: "flaxande ben, armar, huvud, flaxande allt, och axlarna osv" :D Men tillslut brukar jag få ihop mig själv till en lite mindre flaxig person. På ponnyn var det när jag inte fick tävla honom längre som ponny. Men nu med Ove och Magge har jag ju iaf inte tidspress. ;)
Kram på er!

... fast i just mitt fall så satt jag ju redan på en häst som föddes "ihop" och med (enligt tränarna) väldigt (för bra) bra takt och egen bärighet och balans. Så när den hästen var lösgjord så var ju nästa steg helt naturlig att sätta mer tryck i honom så att han var tvunget att ta i lite och inte bara gå runt o såsa. Men sen är det skillnad på tryck och tryck! Jag pratar inte om uppvisningstryck och show, utan om ett tryck där hästen ser ut att ligga på gränsen mellan gångarterna, dvs den är så "på" så att den byter gångart vid minsta tecken och där hela hästen välvs och trampar på ordentligt i bak och sträcker ut i fram.

Brosus blev lite loj och bekväm av sig, dvs han gick i god form, mjuk och fin, men fuskade lite pga lathet.

Man ser stor skillnad i filmerna där jag mest bara låter honom gå "som han vill" och på de filmer där jag verkligen rider fram honom och han får mer aktion. De är ju snart fem år de små liven så nog tycker jag att man kan kräva att de ska komma upp lite från marken och skotta på lite ;)
Men det beror ju oxå på hästen. Är den väldigt ridbar, som Brosus var, tja - då kan man ju "skotta" på, är hästen ist mer vinglig och obalanserad och springig så går det ju inte att trycka på den hästen även om de kraven oxå måste ställas så småningom.

Sen är det ju upp till var och en vilka krav man ställer på sina pållar :) Man ska lyssna till sitt eget hjärta och sin egen häst! En ryttare kanske skulle plocka fram X häst till LA placeringar som femåring medan en annan ryttare "bara" skulle ta fram samma X häst till LC och hästen skulle vara lika välmående och hållbar för det :)

Lille Chico får stå nu fram tills vi hittat en ny sadel.

Någon som vet nått bra märke/modell som skulle passa en häst med ganska så rak rygg. Gärna i en "normal" prisklass :)?

Crown har ju modeller för rakare ryggar.

Jag köpte en RB Showjumper från Griffin till min "tunnformade" häst, dvs rak rygglinje men även platt över ryggen (ej takformad ) och ganska låg manke. Förvånansvärt snygg o bra sadel! otroligt skön att rida i trots syntet (ser ut som läder!) Man kan byta ut bommen, flytta stropparna osv vilket jag uppskattade mkt då han hade sadelgjordsläget på "fel" ställe ;)
nypris 5500 nånting.

tjusig pålle! Jag håller nog med Myggan om att hästen ser redo ut för lite mer utmaningar - komma upp sig lite, men vet ju inte hur det känns att sitta där uppe ;)

Jag skulle dock vilja ha fram bröstkorgen på dig å få upp din blick några meter framåt ;)

Sen undrar jag en allmän sak om dressyrryttare, hur kommer det sig att foten ser ut att dingla/hänga fritt på många? såg tendenserna på Myggan förut när hon red Ove (det har försvunnit massor! När hon rider Magic så är fötterna stilla) och ser tendenserna på dej här i filmen och ser även en del GP ryttare som flaxar något alldeles otroligt med sina fötter!

Spänning någonstans i skänkeln?? För om man sitter helt tungt i sadeln och är avslappnad hela vägen så borde tyngden ramla ned i foten oxå.
Det är en sak jag stör mig på hos dressyrekipage, flaxande fötter :p

Vad fin hon ser ut!!! :D Eller är det en han? (Förlåt) I vilket fall så ser det ju jättebra ut!

Ska bli roligt att följa er, jag tycker det ju är extra spännande med tanke på min Ove. Kommer ihåg att su skrev i ett inlägg för länge sedan att din var stor och min liten, nu stämmer inte det längre...Tror Ove håller på att komma ikapp din nu på 170 cm strecket. Tror nog att din börjar bli redo för lite större "press" nu, alltså...komma ihop sig lite mer fram (inte dra ihop, det menar jag inte...) men jag tror du förstår hur jag menar.

Ang. mitt huvud som du och anni har varit in på så stämmer det att jag lägger det på sne och viker mig. :d Ska försöka komma tillrätta med det... Så konstigt, för på alla hästar verkar, iaf jag, gå igenom alla stadier i sitsen: "flaxande ben, armar, huvud, flaxande allt, och axlarna osv" :D Men tillslut brukar jag få ihop mig själv till en lite mindre flaxig person. På ponnyn var det när jag inte fick tävla honom längre som ponny. Men nu med Ove och Magge har jag ju iaf inte tidspress.
Kram på er!

Det är en tjej!
Fast jag förstår att det är svårt att se, hon är inte så väldigt feminin! :D

Det ska bli jättekul att få se Ove IRL nästa år!
Fast även om han har blivit högre törs jag nästan lova att min är "större", ;), X-Full på träns och grimmor, 165 cm på täcken osv så förutom sin höjd är hon STOR på ett annat sätt än din "lille" gosse!
Visst, en del av storleken ligger runt magen (hon är lättfödd) också, så den kanske vi har hunnit banta bort till tävlingssäsongens start? :angel:
Jag är ju nästan 180 lång själv och du är väl betydligt mindre (och framförallt "nättare" ;) ) så det passar ju mig bra med en ganska stor häst medan du är supersnygg på din lätta långbenta prins!

Min börjar gå mot mer samlade jobb och får bli lite kvickare bak nu, stort och framåt rids hon däremot inte.. Men halvhalter och övergångar, främst samlande (nedåt) böjar vi lägga till mer och mer av!

Angående sitsen; det är ju inte så konstigt att det är svårt att sitta på unghästar!
Mjuka och rörliga, utan så mycket styrsel i kroppen ännu. Ju stadigare dem blir, ju lättare blir det för oss också! Som tur är! :laugh:

Jag är däremot i sadeldjungeln...
Hur går det för dig?

Nu sätter jag mig på tvären här, inbiten dressyrare som jag är.. ;)

Jag tror det kan vara tvärt om. :idea:

Rider man med långa läder och slappnar av i benen och låter foten 'hänga fritt' ner från knät och SLUTAR att knipa åt med underskänkeln så kan det nog se ut som att det 'flaxar'. :laugh:

Till skillnad mot hoppryttare som har korta läder och kniper ihop om hästen från överskänkel ner till fotknölarna och aldrig sitter 'ner' i sadeln på samma sätt och aldrig är helt avslappnade i sina skänklar = till synes stadiga i skänkeln. :angel:

Lille Chico får stå nu fram tills vi hittat en ny sadel.

Någon som vet nått bra märke/modell som skulle passa en häst med ganska så rak rygg. Gärna i en "normal" prisklass :)?

Skulle också rekommendera Crown-sadlarna. Även Albion passar för rakare ryggar, men där ligger priset lite högre.

Jag har köpt en sån här sadel den är superskön att sitta i och jättefint läder. Dessutom går det att byta ut storleken på bomvidden vilket jag tycker är en fördel när de unga ändras så hela tiden. Den är även omstoppningsbar!

Knight Eva Marion (En sadel som är som Anky sadeln, samma tillverkare men en billigare variant)

En Dressyrsadel med ett balanserat och djupt säte för att hjälpa ryttaren att få en perfekt balans och möjliggör en bra kommunikation med sin häst. Bom har X-change system med fem olika bomvidder att välja på, som ger optimala passforms möjligheter. AMS paneler, neopren klädda paneler med ullstoppning, ger en slätt och jämn yta an mot hästen. Kanonmjukt!

Mjukt stoppade vulster och Bayflex foam stoppning i sätet. Slätt Italienskt läder. Stora dressyr knäklossar och tre punkts gjords system.

Passar en lite rakare rygg!

http://osterbo-hastgard.se/shop/ind...n=com_virtuemart&Itemid=26&vmcchk=1&Itemid=26

hmmm ok... Vet inte om jag håller med :p

En hoppryttare tappar sin underskänkel om den kniper med knäna och låren, dvs underskänkeln far bak i språnget, tänker att det är samma effekt på en dressyrryttare? Kniper man med låren eller knäna så lossnar underskänkeln? Om man istället som hoppryttare trampar ned hälen ordentligt och verkligen låter tyngdpunkten komma ned i foten så blir underskänkeln stilla eftersom det blir "tyngsta" punkten - den KAN inte flaxa eftersom den är så tung.

Jag hade själv problem att hålla balansen på en välhoppande valack en gång i tiden, han hoppade mig ur sadeln helt sonika - dvs mina underskänklar åkte bak och mitt överliv åkte fram. Jag fick då tipset att lossa i skänklarna HELT (blev att man knep för att försöka klamra sig kvar!) Så jag ställde mig i sadeln och fokuserade på att vara helt loss i hela min skänkel och verkligen få tyngden i foten/hälen och vips så satt man som gjuten i språnget O inte flaxade mina fötter för det :p Visserligen STOD jag i stigbyglarna i språnget, men även mellan hindren så håller man ju bara om med benen och har fortfarnde tyngden i sina fötter - inga flaxande fossingar

Men jag kan ha fel ändå... ;)

Dock tycker jag att tendensen på flaxande dressyrfötter är att samtliga hälar inte är lägsta punkt och ibland tom är tårna lägsta punkt vilket måste innebära att man endera har för långa läder eller att man kniper någonstans. Jag trodde att man eftersträvade att omfamna sin häst med en mjuk stadig skänkel? En hackade fot ser inte snyggt ut :p . Samma som med hoppryttare som flaxar med händer eller lossnar ur sadeln i varje språng ;)

VÄÄÄÄÄÄLDIGT OT! Sorry! ska nog starta en sån här tråd i dressyrforumet ist o se va jag får för svar :p

Helt ok att diskutera här tycker iaf jag, eftersom jag ofta ser detta också och speciellt då när unghästar rids. Jag tror att ryttaren spänner ut benet för att inte komma åt unghästen med skänkeln hela tiden, och då blir det ett guppande med skänkeln.

Kanske det...:) Då måste jag tillägga att jag tror det är bättre man strävar efter att mjukt hålla om hela sin häst än att försöka att inte nudda den = skapar spänningar och man ska ha eloge om man lyckas spänna ut sina fossingar i detta flaxande och lyckas att INTE nudda hästen...
Man ska ju inte sitta och trycka med sina ben, men att bara hålla om hästen istället för att flaxa med sina fötter ser ju bättre ut och jag inbillar mig att en mjuk och stadig skänkel är skönare och bättre på alla sätt och vis än en skänkel som flaxar och spänns ut från sidan för att "inte nudda".

Som man fick lära sig på den gamla goda ridskolan "Skänkeln om!" :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka