Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

*kl*

Grattis Johanna!! :D

Red en sväng på Ove idag på utebanan hemma vid stallet & han har nog aldrig varit så fin där. Han har tidigare blivit rätt stressad där eftersom han tycker att det är lite trångt. Men idag var han verkligen en dröm! :love:
Jobbade övergångar och trav-galopp var nog bästa hittills. Sååå skönt.
När han väl får till så fina övergångar är ju kvaliteten jättefin på galoppen oxå.

Har insett att sadeln jag lånar av min tränare inte kommer att fungera speciellt länge för Ove breddar redan nu ut den till max. Jag sitter dock kanon i den. Men jag får leta vidare. ;) Ove är just nu lika hög som sin pappa och jäklar vad han håller på att maffa på sig. Var ska detta sluta?!:eek:

I helgen ska vi vara med i distriktets satsning så det ska bli kul!
Bör få till en film då!

Kram på er!

Intressant... Ska lägga in filmer på mig o Lamour sen så kanske jag oxå sitter där med flaxande fossingar ;)

Johanna - Grattis till fina resultat, så tjusiga ni är :p

Visst är vi! :p :D

Jag börjar känna mig lite för gammal för maskerad faktiskt, men man får offra sig lite om man vill passa på att få tävla på hemmaplan! ;)

Hejsan!
Lite ny här och tänkte dela med mig av lite frågor och funderingar.
Jag har ridit in en del egna uppfödningar och varit lyckligt lottad kanske med att alla har varit otroligt snälla. Lite sprätt för nyheter är man ju van vid, men jag har haft ett väldigt fint förtroende med de som jag ridit in från grunden, oavsett temperament.
Nu har en fyraåring som jag håller på och jobbar med och han är superfin på många sätt, men jag har inte ridit in honom själv. Han har väl haft lite "taskig inställning" till saker som han upplevt som läskiga, liksom hellre fly än illa fäkta, i stället för att "vända sig till mig" på ryggen för ett förtroende. Jag upplevde honom som en lufs med lite dålig inställning i början bara.
Men efter att vi var på en liten klubbtävling (60 cm) så är det som att något väckts på nåt sätt. Han hoppar och skuttar för det mesta de första minutrarna man rider och sen är han åter sitt lugna fina jag.
Jag vill inte hålla på och rasa av honom på lina, för jag gillar inte riktigt att de lär sig att "busa" även på linan. Han går ca 4 ggr i veckan, varierat ute i skog och mark och inne, på bana och longeras. Kollad tänder, rygg och ben.
Just nu är det inte riktigt ett problem, men jag vill ju inte att han ska bli värre.... Tips? Är detta nomalt? Går det över?

Som sagt, svårt att säga när man inte ser om hästen ÄR busig eller om den blir spänd eller stressad.

ÄR den busig så är det nog bara en övergångsperiod.

Men den kan lika gärna bli spänd - tävlingen kanske blev för mycket för hästen om den inte känner sig hundra trygg med dej på ryggen.

Vila? räcker ju ofta med en vecka eller två för att de ska landa. Som sagt, låter nästan som att tävlingen blev lite för mycket för en känslig herre och han kanske behöver smälta det som hände där med alla hinder, personal, nerviga ryttare, massa hästar osv. Även om han skötte tävlingen bra så kan det sitta kvar i huvudet.

Kl

I morgon flyttar Brixies fölis hemifrån.... undrar hur det ska gå. Brixie blir alldeles tokig så fort Nova går ut ur stallet. Hoppas hon håller sig på mattan imon så hon inte skadar sig. Sen får vi väl se hur lätt det blir att leda henne ut till hagen på Torsdag morgon :crazy:

Håll tummarna för att det kommer gå bra !

*kl*

Har varit borta ett tag. Blev med en extra häst + hund i helgen så det blev många timmar i stallet. Från halv nio till tre varje dag ungefär. Men det har varit kul att rida någon annan än sin egen lite. Och hunden är världens go'aste!

Idag hade vi dressyrträning och jag hade med ljus och lykta sökt efter någon som kunde filma oss då min kamerakvinna blev plötsligt sjuk. Fick till slut tag i en som kunde tänka sig göra jobbet mot lite muta (100:-)
Fick med finkameran och allt såg ju superbra ut. Tyvärr visade sig att den nya kamerakvinnan filmade utan att filma och nu har jag inte en sekunds filmsnutt att visa er :( Bättre lycka nästa gång.

Till min tröst gick Avalon super idag och han fick mycket beröm för både sina rörelser, sin lydighet och sin takt. Man blir ju stolt :love: Vi testade honom lite och jag fick rida rätt upp i trav, lägge en volt till höger vid X och sedan tillbaka på medellinjen igen. Rakrikta och sedan vända en volt till vänster. Sedan tillbaka på medellinjen och ut i höger varv. Sedan hela alltet igen fast spegelvänt.

Eva kommenterade när jag red fram och hon hade en annan elev; "Han är ju en riktig dressyhäst nu, Lotta". :bump:

Poletten har verkligen trillat ner den senaste månaden och det är kul att kunna sammanfatta året som snart är slut på ett sånt här sätt.

*kl*

Tänkte bara få berätta en glad liten nyhet..
Jag och Ove har blivit antagen i distriktets "elit-satsning" Försprång Mittsvenska för 2010. :laugh: Vi är 1 av 9 st som kom med av 18 sökande. Känns ju jätteroligt eftersom jag har yngsta hästen och själv är näst yngst (av de antagna).

I helgen har vi årets sista träning för satsningen så jag hoppas jag kan dela med mig av lite film. :)

Kram på er

*kl*

Tänkte bara få berätta en glad liten nyhet..
Jag och Ove har blivit antagen i distriktets "elit-satsning" Försprång Mittsvenska för 2010. :laugh: Vi är 1 av 9 st som kom med av 18 sökande. Känns ju jätteroligt eftersom jag har yngsta hästen och själv är näst yngst (av de antagna).

I helgen har vi årets sista träning för satsningen så jag hoppas jag kan dela med mig av lite film. :)

Kram på er

STORT grattis!!! :bow:

Tack för dina funderingar!
Man blir ju alltid lite fundersam när de ändrar sig i sättet, han skötte sig jättefint på tävlingen och är i övrigt inte alls spänd som individ, så hans "sprätt" passar liksom inte ihop med hans temperament i övrigt. Samtidigt är jag en sån person som är väldigt lugn och jag avskyr att prata med "för stora bokstäver" eftersom det kan förstöra mycket med fel tajming. Men ibland måste man ju.
Tröttnade faktiskt riktigt på hans uppförande i förrgår och sa till på skarpen när han lallade runt vid uppsittningen. Och han tog det jättebra! Han skötte sig fint på den uteritten och idag hoppade vi lite. Han kändes nästan som den myslunsen han är och tramsade ingenting, vare sig från marken eller i ridningen.
Men jag tror verkligen att tävlingen kan ha påverkat honom, så han ska gå en träning nästa helg i grupp, sen blir det vila!:laugh: Fortsättning följer!

Härligt!! Synd att vi inte får se er :(

Myggan - Grattis!! superkul!!

Eigollet - ahaa, men vad bra, då var det kanske bara lite "tonårstrots" ;)

Här hemma är det 16 minus idag men solen skiner o marken är kritvit :love: Dock är det för lite snö än så allt är stenhårt men man längtar efter gungiga galopper i djupsnö :p Dock växer maggen som bara den så innerst inne är det rätt skönt att inte rida och slippa ångesten för att man inte orkar! Energin slukas av den lill* i magen tror jag ;) mocka o borsta eller ta en kort prommis räcker gott o väl...!

Jag har inte uppdaterat på ett tag då jag har lyckats med det som jag trodde aldrig skulle hända mig..jag har brutit benet, ja ni läste rätt..benet är av. Men det var väl egentligen bara en tidsfråga när något egentligen skulle hända då jag har sysslat med hästar sedan 4-års ålder och ridit fälttävlan på hög nivå. Nu var det dock inga fasta hinder med i bilden utan det var helt enkelt en liten unghäst som fick panik vid uppsittning. Något som händer då det är levande djur, otur bara att jag lyckades landa så himla illa när jag väl nådde backen. Det kunde lika väl varit precis som vilken avtrillning som helst och jag skulle varit i sadeln direkt igen, eller så kunde jag lika väl skadat ryggen eller nacken och det hade varit ännu värre. MEN nu blev det ett ben som gick av och glad ska jag väl vara för det för då kommer jag iaf. vara i sadeln snart igen. Olyckor kommer ju aldrig lägligt men för att se något positivt i det hela så hade faktiskt både Picasso och Flisan precis ställts av för vintervila så dem går det ingen nöd på. Den svarta lilla nya åker till min syster i helgen för vidareutbildning och Flisan blir mycket väl ompysslad av stallägarna och stallkompisar. Jag fick strikt stallförbud då jag blev opererad akut och jag ska väl åtminstonde kunna hålla mig borta från stallet ett par dagar till.. Så nu lär jag väl bli en flitig Buke-besökare så se nu till att hålla igång den här tråden med bilder och filmer :laugh:

Myggan: Wiiehi va kul! Grattis !!!

Smulan: Men vilken otur! Kul att du blir mer inne på Buke, nåt positivit iaf. Krya på dig!

aaaajjj! :( Fy vad hemskt! men som sagt, TUR att det bara var ett ben o inte en rygg eller nacke! nu får du se till att lyssna till farbror doktorn så du inte drar på dej några följdskador eller infektioner. hur länge går man gipsad egentligen?
Ser fram emot bilder o filmer iaf ;) Tur i oturen :p :p

Aaaj! Krya på dig! Man blir verkligen härdad av att hålla på med de här djuren!:cool:

Fy sjutton:eek: Va vidrigt! Har själv bara brutit ett litet lillfinger och jag tyckte det kändes tillräckligt- kan inte tänka mej smärtan med att bryta benet...:crazy:
( och en annan ska bli hovis- och har smärtgräns på noll:o- inte bra va?:crazy::angel:)
hoppas på en snabb kurering:)

smulan87: Stackars då. Inte kul med ett brutet ben, men för att se det positivt så är det ju ändå rätt årstid att skada sig på. Värre om det är under tävlingssäsongen eller under sommaren så att man inte kan göra något alls. Skönt dessutom att du har så många som kan ställa upp och hjälpa dig med dina fina hästar, så att du kan följa råden från farbror doktorn. : )

Tack för all omtanke. Det är för jäkligt att bryta benet, dels gör det ont, inte bara vid själva olyckan utan även nu flera dagar efteråt och sedan kliar det något förbaskat under gipset när ärren håller på att läker. Men som någon sa så är det lika bra att ha det gjort nu under vintern så att jag kan vara orentligt aktiv till våren igen! :laugh: Det är guld värt att ha så bra och hjälpsamma vänner så hästarna går det ingen nöd på. Jag fick mms igår från en stallkompis med bild på båda hästarna och gissa om man är blödig och känslig nu.. för så fort jag fick syn på bilderna så började jag storgråta. Jag som normalt brukar vara ganska stark, men nu känner jag mig som om jag är 12 år igen. Hm.. konstigt att man kan bli så omskakad. Skönt att höra att det går bra för er alla andra iaf och att ni ligger i med träningen. När har ni tänkt att ställa av era och hur länge i så fall? (om ni nu har tänkt att ge dem vila)

Du skulle ha hört vilken ynk jag var när jag bröt fingertoppen...:D
Krya på dig och skönt att det ändå gick så "bra".

Kram Magda!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka