Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Nu var det återigen länge sedan jag uppdaterade om Cesar. Men jösses vilka framsteg han har gjort! :bump:

i tisdags hade jag med mej honom på en hoppträning igen, och han var superduktig. Han har blivit väldigt säker i sej själv, och tillsammans med mej nu, och han litar på mej. Vi fick hoppa ganska mycket och lite trixiga saker, men han körde bara på med öronen frammåt och en helt underbar inställning.

Idag när jag red så var vi tillslut 6 pers i ridhuset, varav 1 tömkörde, men Cesar brydde sej inte ett dugg att det gick ut och kom in folk, han behöll hela tiden koncentrationen på mej.

Ska ordna så att någon filmar lite när han rids, för det har verkligen hänt mycket :D :love:

Krya på dej! Inte roligt med ett brutet ben, jag bröt ju benet (lilla smala benet i benet) för snart 2 år sedan, = Hästskada ramlade av och ramlade rätt på en sten! :mad:

Sen har jag trasmat sönder ett ledband och korsbandet gick helt av. Detta var år 06. Det var också en hästskada.

Men kan bara "gratulera" dej att du bröt benet istället för korsbandet/ledbandet, benet blir helt som normalt igen men med mitt ledband och korsband kommer aldrig bli återställt :( Har ganska så stora problem av det idag.
Men vilken tur att du har snälla vänner som hjälper dej! Guld värt!
Krya på dej kram!

oj, känner att man klarat sig bra än sålänge:cool: Har ett sto som går baklänges efter valacken i hopp om något trevligt:grin: men då han inte ställer upp( som tur är) så tar hon ett träd istället den snuskiga lilla pållen:eek:
Däremot har jag aldrig märkt något när jag rider tack och lov! Har suttit på ston som man inte känt igen överhuvudtaget vid brunst, vidrigt. Ni som har ston - märker ni av brunsten? hmmm, inte så många i denna tråden med ston tror jag va?

*kl*

Idag har vi ridit första passet av två i "Satsningen" och jäklar i min låda vad jag är stolt över Ove! :love: Svävar på små rosa, glada, superlyckliga moln. :D
Joggade honom lite hemma igår och tyckte att han verkligen kändes fin & idag kändes han jättefin när jag började jogga fram & han höll den underbara känslan hela passet. Tränaren var jättenöjd med mitt jobb & tyckte jag hade helt rätt tänk kring honom... Har nog aldrig fått såhär mycket beröm någonsin faktiskt. :o Att tränaren avslutar passet med att säga: Jag tycker verkligen om den här hästen! Han har alla kvaliteter och är dessutom snygg. Man blir avundsjuk. Gör att jag måste nypa mig i armen. Är det miiin lilla raggsocka hon pratar om?! ;)

Har det även på film så här får ni andra se, jag är nöjd iaf, tycker att vi bägge sköter oss fint (inte ofta jag säger såhär) men idag tänker jag suga på karamellen och bara vara stolt på mitt fluffiga moln. :D
Visst finns det saker att förbättra, framförallt hos mig, men det vet jag ju!
Filmtajm

Kram från Magda och Ove-love!

Peia har aldrig visat brunst. Däremot vet jag ju att hon brunstar ;) Men hon är precis lika hemlig som morsan sin. Högst praktiskt tycker jag.
Mitt fuxsto däremot är tydlig. Inte stökigare än vanligt att rida dock.

Det andra stoet här på gården brunstar i princip konstant. Hon gullegullar med stallets valack och Peia tycker att de är extremt ointressanta :p

Ni är jättefina!

Och vilken härlig mekanik han plockar fram när du rider honom "lite långsammare" (dvs lite långsammare i takten). Jätteläckert!
Ska bli superroligt att se er på tävlingsbanorna nästa år!!

Och förresten; tycker du sitter BRA på denna filmen!
Visst är det lite stolsits ibland fortfarande (i betydelsen skänkeln för långt fram, du sitter ju inte pår umpan trots det), men du sitter mitt över och ser väldigt välbalanserad ut med en fin rörlighet i sitsen!

Min gjorde ju en jättefin tävlingsdebut förra helgen, fick vila söndag och promenera måndag och tog av sig en baksko tisdag.... Typiskt...

Hon skos om på onsdag och jag håller igång lite lätt med tömköring och skritt fram tills dess för att ha henne igång till nästa helgs träning som jag INTE vill missa...

I och för sig är ju vilopauser efter bra prestationer aldrig bortkastade, det ska bli spännande på onsdag när vi kan köra igång igen och se vad som fallit på plats under vilan!

Vad som inte är på plats är sadeln...
Just nu verkar det som om hon har blivit SMALARE över ryggen?
Hon var ju bred och helt utan manke ifjol, men har nu fått manke och en helt annan rygglinje?!
Jag ska därför mäta ryggen och sedan kontakta återförsäljaren av sadeln för att se om vi kan testa en lite smalare sadel på henne (hon har X-Vid nu) och se om den ligger bättre på plats (som ni nog sett på film och bilder åker nuvarande sadeln fram).

Avalon har blivit sjuk :(

Hittade idag en svullnad till höger om skapet, handbolls size som ömmar jättemkt på honom. Distriktaren kunde inte säga vad det var och ville skicka oss till Helsingborg omg. Men nu ska jag ist. vaka hela natten så han inte får akut tarmbråck och imorgon ska vi till Helsingborg för ultraljud.

Man blir ju grön av oro alltså :cry: Nu när allt börjat gå så himla bra.

Åh usch då.. jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt. Konstigt att svullnaden bara dök upp så plötsligt, för det var inget som har kommit smygande väl?

Själv har jag varit och hälsat på mina små svarta idag. Helt underbart att bara få se och lukta på dem även om det bara var för en liten stund. Flisan såg fin ut om än lite rastlös i och med vilan. Den lilla nya fick åka till min syster i Stockholm idag så att hon kan fortsätta att hållas igång.

Inte roligt med sjuka djur! Håller tummar å tår för att det går bra för er och att det inte är något "farligt".

Supertjusiga!! Du sitter verkligen bättre o bättre för varje film! :) *tummen upp!* Njut njut njut!! Det har ni förtjänat!!

nämen neeeej!! Fy!! :( Håller tummar, tår och hovar att det inte är något farligt eller att det går att åtgärda på smidigt sätt! Usch :( Låter otäckt!

(ang Myggan filmer, du måste ha typ Windows Media Player installerat på datorn och i rätt version, för gamla versioner brukar krångla)

Nu har jag vakat hela natten och läget är oförändrat. Han äter och ser normal ut. Svullnaden hade minskat en aning i morse. Har fått en tid på ATG-kliniken i Malmö 14.00 så de får ultraljuda. Lika bra att kolla igenom det även om det i bästa fall bara är en spark som tagit illa.

Införskaffade iaf. en lädergrimma till honom idag. Vill inte köra med nylon i släpet. Och så måste man ju skämma bort sina barn när de är sjuka :angel:
http://www.ryttare.com/upload/Artiklar/Bilder/Bild-1491.jpg

Ja hellre kolla en gång extra än en gång för lite... för att vara på den säkra sidan att det inte är något jättegalet. Tjusig grimma ;)

katarina_dacke, tack så jättemycket! :)

JohannaB, vad roligt att du tycker att jag sitter bättre!! :) Har insett att det hänger mycket på sadeln, får bättre stöd i den där så det blir till att investera i en utpassad helt enkelt. Blev alldeles chockad själv när jag såg filmen och fick se hans fina mekanism, förut har han sett valpig ut men nu börjar allt falla på plats, jätteskoj! :)

anni, tack gullis!! :bow: Kämpar verkligen med min sits så det känns jätteroligt att höra! :)

Föresten, tänkte höra med er...
Det här med Breeders och öppna championatet, vad är egentligen skillnaden? Min plan har hela tiden varit att om Romance är mogen så ska jag visa honom på Breeders nästa år, men det är så att uppfödaren missat att betala in när han var föl... Nu tänkte vi betala in det innan året är slut men nu har jag börjat fundera om det verkligen är "värt" de för mig som ryttare? Jag äger ju dessutom honom själv och vad jag förstår tävlar man och rider ev. final samtidigt som Breeders? Som jag fattar det är det mer "viktigt" för uppfödaren att breedersansluta iom att man får 50 % av vinstpengarna i händelse av placering? Sedan behöver väl dom inte vara Breeders-anslutna för att försöka kvala till Falsterbo?
Kram på er! :)

Kl.

Nu bor Brixie på ridklubben. Hon har hittat en jättebra kompis som hon står och klias med :love: Men hon tycker det är jobbigt med alla hästar och människor, all rörelse som är där. Hästar och folk som kommer och går hela tiden, hon ska ha koll på alla. Ser att hon gått ner lite i vikt och det känns inte bra. När hon bodde hemma hade hon ju hö i hagen hela tiden och det är inte så här, utan de äter frukost inne och kommer in och äter lunch. Sen får de em och kväll inne. Sen har hon inte förstått att dricka ur vattenkopp heller... MEN jag hoppas det löser sig och att hon anpassar sig till tempot där. Har ju bara stått där i 3 dagar nu.

Kan inte heller se dina filmer ska se om det går på mannens.:mad:

AthenaAvalon: hoppas det har löst sig med bulan- att det inte var ngt att oroa sej för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka