Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Eftersom det verkar som om det är "instängningsmomentet" som han ogillar så är det verkligen bara en vanesak. På något sett så borde ni få igen bommen och luckan och bara ge er ut och åka.

Kimbi var svårlastad förr. Sedan i somras tränade jag lite för mycket gå in och ut så då blev hon som Avalon och gick ut igen, även utan kommando. Sådan var hon inte innan så jag fick väl ta på mig det. På den tiden hade vi dock ingen bom bak eftersom vi kör Kimbi brett, och våran stenålderstransport inte är utrustad med bommar bak. Men jag uppfann ett kraftigt rep (eller inte själva repet, det var ju redan uppfunnet men ni fattar) som sitter bak som en bom. Kimbi är så pass bakskygg så att så fort hon känner något som tar emot så vill hon verkligen inte försöka gå mer bakåt.

Men som Anni säger är det bara att öva på och se till att åka så att han vänjer sig vid allt. Det kommer säkert lösa sig : )

jag skulle inte vara allt för stensäker på att det "bara" är en vanesak...

De var ju iväg o tränade för ett litet tag sen och då gick resan dit bra, men Avalon fick skrittas hem då han inte ville kliva på transporten på bortaplan. Möjligt att han då upplevde själva instängandet och själva färden som obehaglig och inte ens ville kliva upp i släpet när han var på en annan mer otrygg plats.
Sen att han kliver på hemma på stallbacken beror mkt på att där känner han sig tryggare - men ändå inte tillräckligt trygg för att tycka att det är ok att bli instängd på riktigt. Han vill ha sin flyktväg kvar. Det är inte så "bara" att träna en känslig jättestor häst som reagerar instinktivt och med rädsla.
Som jag skrev innan, det är svårt att tolka via nätet. Bara avalons matte ser hur han tänker och reagerar. Kanske han verkligen får jättepanik om man skyndar dit med bommen och han sitter tvärfast! då har man förstört massor med förtroende och träningstimmar och får garanterat dessutom en trasig transport och en trasig häst som följd... det beror helt på hur hästen tänker i situationen helt enkelt. En rädd häst som blir instängd helt mot sin vilja drabbas lätt av panik....

Så det är inte så "bara" att skynda sig dit med bom, stänga och åka ;) Alla är olika ;)

Haha Cesar är så jäkla underbar, han har en väldigt härlig personlighet och det går nog Inte en dag utan Att Han hittar på Någonting som får mej Att stå dubbelvikt av skratt.

Ikväll Höll han på Att skrämma livet ur mej, men det slutade med Att jag Stod och asgarvade.

Jag och mamma skulle Bära upp kraftfoder till övervåningen. Jag höll på Att Fylla på vatten till cesar när mamma bad om hjälp, så jag Ställde Hinken Utanför boxen och sköt igen dörren (vi har skjutdörrar)

Efter Ett tag När vi Håller på Att Hälla i kraftfodret i fodertunnan, så hör jag hovsteg nerifrån, det lät precis som om någon kom in med sin trötta häst efter Ett ridpass, jag tänker efter vem det kan vara, Innan jag kommer fram till Att alla 5 hästar är i stallet. Jag kollar ner Genom takluckan och ser Att Cesars box är tom (dörren blev tydligen inte ordentligt stängd och han hade puffat den åt sidan). Jag Grabbade tag i en hötuss, och sprang ner och ut.

Påvägen ner Hinner jag tänka Att han Antingen har dragit iväg över vägen, eller upp i skogen, jag skyndar mej ut, och kollar upp i gången mot skogen (hagar ligger påbåda sidorna om gången)

Jag ser Då Cesar lunka fram på sidan av stallet, han Verkligen lunkar fram och släpar hovarna efter sej. Sedan går han fram mot grindhålet som ligger vid stallet, och nosar lite på marken och nappar åt sej lite hö, och sedan går han lugnt in i hagen.

Det var bara Att hämta grimman, gå ut till hagen, så kom han traskande, och sedan kunde jag plocka in Honom igen.

haha det såg så kul ut, När han Verkligen lunkade fram Där Hur lugn som helst, och kollade in läget :D

(haha okej, min dator är lite knäpp, fråga mej inte hur det gick till, men texten blev helt retard :/ har försökt rätta den, men det kan vara lite konstigt formulerat på vissa ställen :angel: )

Min teori är att den gången han fick åka i ett för litet släp, då när jag hyrde ett BOJ med dörrar bak, det var den gången han blev rädd. Vi fick knappt igen luckan och det var inte alls roligt. Det skulle inte förvåna mig om han minns den gången och nu när hans eget börjar bli litet så känner han samma igen. Han åkte ju hur fint som helst förr. Aldrig några problem varken in eller ut. Både lastbil och vanligt släp. Nånting har gjort hnm osäker och jag tror det är den gången. Jag ångrar den bittert men vi hade inte riktigt något annat val...

När jag har stäng i mitt eget så har han "testat" bakbommen 2 gånger och sedan låtit bli den. Han står helt stilla under färden men kan testa den igen när man står stilla, förmodligen för han vet att han ska ut. Så frontutlastning kanske kan vara bra att varva med, så att ut inte nödvändigtvis måste vara bakåt. Dock är jag inte helt för frontutlastning för jag vill inte ha en häst som klättrar. Men som sagt, i detta fallet kanske det kan vara en idé för att "förvilla" honom lite.

Vi ska öva som bara den sen. Men jag vill ge honom de bästa förutsättningarna för att lyckas bli trygg i transporten. Det är ju en bra början iallafall.

Var och tittade på släpet idag. Ljust och luftigt. Mellanväggen sitter på gångjärn på stolpen som går från golv till tak. Denna stolpen står inte längst fram vid frambommarna som på många andra släp utan den sitter i mitten. Så att det blir mellanvägg både framför och bakom den. Dessa väggar går att svänga vilket underlättar t.ex vid frontutlastningen. Detta gör också att där inte är någon hasp i golvet för mellanväggen längst bak som man måste fixa med. Hela alltet hänger lixom upphängt på mittstoplen.

(Frambom) -----I----- (Bakbom)

http://www.tollarpshastoslap.se/img/xxxlarge/dsc02438.jpg
http://www.tollarpshastoslap.se/img/XXXLarge/dsc02416.jpg

Ni kanske fattar :)

Senast ändrad:

Har inte tyckt att de verkat så bra innan- men nu när jag såg den- JAG VILL OXÅ HA!
Jag har ungefär möjlighet att köpa ett hjul just nu:(

Undrar bara vad det är för bomlås? Hatar dom som hänger i en tunn kedja med en liten vass sprint som ska tryckas igenom. Värdelöst och skaderisk tycker jag. På min transport hade jag bommar som man bara tryckte till så låste dom direkt - snabbt och jättebra:bow:

jättefint släp! Verkar smidigt :) Det verkar ju inte som att han drabbats av jättepanik någon gång utan kanske mest känt obehag så det går säkert snabbt över igen bara han känner att han får plats för sin stora kropp :) *peppa peppa*
Man ångrar mycket i efterhand :( Min sambo var ju snäll o skulle stänga bakom brosus, men glömde sätta i sprintarna i bommen vilket innebar att när jag fällde ned rampen så lyfte brosus ett bakben o vips hade han lyft av en sida på den långa bommen (åkte utan mellanvägg med helbom) Bommen ramlade ned på EN sida MELLAN hans bakben (!!) o hästen fick panik men bara segdrog i grimskaftet där fram så säkerhetshakarna löste inte ut :( på gott och ont, han skuttade fram igen och jag fick lossa honom och backa ut. (han lärde sig att det inte gick att kasta sig ut förvisso men å andra sidan är det otäckt när de sitter fast i huvudet!)
Det var på träningsplatsen, konstigt nog gick det finfint att lasta när vi skulle hem (var väl trött) men sen.... sen var det kört :( Gud vad jag ångrade att jag inte själv kontrollerade allt innan vi stängde o åkte! lärde mig en läxa iaf... alltid sista kollen SJÄLV.

Min stora verkade också ha blivit ovillig att lasta efter att ha åkt för många gånger i enkelaxlade Tranesläp:o från macken. Man fick verkligen baxa in henne för att kunna stänga bom och lucka, stackaren. Fördelen med mitt nya (älskade:love:) släp är just platsen för huvudet, det är ljust och bommarna är jätteenkla att sätta på plats (inga dumma sprintar). Men det är budgetalternativet om man inte vill ha ett jättedyrt släp, det är enkelt utformat. Det har också lösningen att mellanväggen inte går ända fram och hänger liksom på gångjärn. Sen kan man plocka ur all inredning, och för mig som använder släpet till allt möjligt är det en viktig detalj! (Hämta ved, möbler, flytta...):)

*kl*

Måste bara berätta om min härliga uteritt med Romance idag. Hade sällskap av Lina i stallet på hennes 05:a (oanki här på buke). Snacka om 2 störtcoola hästar, över stock och sten, bäckar och ja allt möjligt konstigt. :) Dom är nog lugnaste hästarna i stallet, min 8-åring är 10 ggr tittigare och fjantig för både det ena och de andra....
Var väl ute i typ 1½ timma eller nått och galopperade på en rakbana... Såååå härligt! :laugh: Det behövde psyket nu när det är så trist väder & Ove tyckte nog att det var helt underbart att få riktigt sträcka ut i en hejdundrande galopp. :)

Mån & tisdag är det dressyrträning för oss, återkommer.. :)
Kram på er!

Bommarna är som stora haspar kan man säga. De stängs på ytterväggen av transporten och inte vid mellanväggen vilket jag gillar eftersom man ändå ska stå där sen när man fäller upp luckan.

Dock är där sprintar som ska säkra bommen, men de behöver man inte grejja med för att få bommen ihakad, de kommer mer som en säkerhetsgrej efter man haspat. Jag hade också gärna haft utan sprint där, men allt annat bra med släpet väger upp den delen. På mitt Ume måste man ju sätta fast bommen med sprinten, den går att öppna tills man gjort det. Så är det inte här.

Nu ska jag bara tvätta mitt släp och lägga ut det till salu. Ingen som vet någon som kan vara intresserad? :)

Jaha då är jag tillbaka i sverige!

Pselma har dessvärre grovfodervägrat medans jag varit borta och är därmed så där lagom snygg :cry:
Dock var hon klok och vande själv av hennes fölis i princip helt, helt själv.
När jag kom hem hämtade jag henne inom 6 timmar, lämnade fölungen där han var, och han kommer flytta till en lösdrift nu i förmiddag!

Hon ser ändå inte så illa ut, visst har hon gått ner i vikt massor, men hon fick rätt rejält med krafftfoder så det kunde varit mkt värre.

Så jag åkte till en ny foderbutik vid Marty, och hittade där lusern med 160 smb protein :love: detta kommer hon få 4 kg av tills hon är som jag vill ha henne igen!

Hon har varit helt utan fölungen i nu 2 dagar och juvret har redan krympt massor, så detta ska nog gå bra!

Så håll lite tummar för att det går bra med ihopsläpp med min fölunge (som ju räknas som åring om bara några veckor :eek: jösses vad tiden går!) Och att Pselma går upp i vikt fort!
Det är inga revben som synns eller så, men hon är lite tunn bakom manken, svårt att säga dock om inte det beror på att hon har haft bomsadel på sig, trots att jag absolut sa till henne att hon bara fick använda min sadel :cool: Igårkväll när jag kände på hennes rygg så reagerade hon lite, inte mkt, men ändå tillräckligt för att jag ska låta henne stå från ridning tills skor är bytta och ET är uttagen!

AJ så inte rolig när hästen går ner i vikt, men håller tummarna för att det går bra med fölis å pselmas vikt.

Har i dag varit ute på en underbar ridtur :love:
Han var så lugn å trygg idag! Vi mötte rådjur i skogen som han knappt tittade på, var jättelugn att trava och galoppera å hade inte massa "dumheter" för sig. Det var annat mot igår då han var på tårna mest hela tiden å bockade å sköt mig ur sadeln flera gånger! Men jag satt iaf kvar.
Har ju nu galopperat i 2 dagar sen länge, är under igångsättning å första dagen att galoppera var i går så han hade nog massa överskottsenerig! Men sokm sagt idag var det en helt annan häst! Så lugn å avslappnad och go! De är underbara dessa djur! :)

Härligt med härlig ridtur!!!

för mig känns det lite långt borta... Vet om ni minns mig och min grabb, jag blev ju sjuk (viste först inte vad det var), klarar inte av att rid ahonom när jag mår så dåligt.. avden anledningen vill jag ju sälja, samtidigt älskar jag honom och tror på honom, på oss, och om jag skulle bli frisk snabbt så skulle jag ångrat att jag sålde.. och han behövde ändå en vila (fick ingen sommarvila).
Had eju emd nöd och näppe hållt igång honom till kvaliten i september, som ju aldrig blev av :(. Sen dess har han vilat, i väntan på mitt jävla läkarbesked..

Iaf har jag fått svar.. (tumör/cysta i huvudet som trycke rpå nerver), jag kommer att bli frisk, troligtvis, men det kan dröja ett halvår till.. så jag vet inte längre... nu är han ju redå att sättas igång..

Har iaf tömkört honom ett par gånger, på gårdsplan hemma, ignorera det...

15952_222481284433_582504433_4066961_596141_n.jpg

http://joizmeds.mittspejs.se/P2466266

http://joizmeds.mittspejs.se/P2466261#body

Ta det lungt och se till att du blir frisk först! Hästen dör inte om du inte rider den på ett tag, dessutom som du säger kommer du säkert ångra dig när du blir frisk att du sålde. Skickar styrkekramar å hpas du snart är pigg igen!!

Skickar en massa styrkekramar!!! Otäckt besked men skönt att det var godartat och att du blir frisk! Det är huvudsaken.

Och seriöst... vad gör det om hästen blir stående i 6 månader?? Ni har ju hela LIVET på er att träna, tävla och rida! :love:
Jag förstår att du väldigt gärna vill hålla igång honom men se till att själv bli frisk först :bow:

Stora gårdsplaner är super! Brosus är inriden på vår gårdsplan :D (hade ingen paddock och täkten kändes liiiiite för stor att rida in en busig treåring på;) Gårdsplanen var perfekt med inramnings av hus o ekonomibyggnader :D Man tager vad man haver!

Tack till dig och katarina!

Trodde ni, liksom min mor (som står som ägare på honom) skulle tycka det är slöseri på talang att låta honom stå.. :confused:
Samtidigt är jag av den typen som tycker att man ska ta dem lungt och ge dem vila under unghästtiden, men som sagt så hade min mor helst sett att han blev tävlad..

Tack igen iaf!!!

hehe ja, gårdsplanen funkade ju, egentligen är den lite liten.. blir kanske max 15m-volt.. har bott här i 6 år men aldrig använt den (har också annars bara ängar (nuemar en gräspaddock också) annars är den trafikerad väg till grannens paddock) men så tyckte jag en dag att ponnyn borde ju få plats där.. och det funkade, sen unghästen.. och nu som sagt får alla gå där i nödfall, dock endast kortare stunder då det ju blir liten volt. det är iaf grus istället för gräs!

Jag håller med de andra. Ställ av hästen tills du är frisk, det dör han inte av. Bara han har trevlig hage, kompisar och kanske får gå på promenad då och då för att se sig omkring. Du har ingen duktig kompis eller så som vill rida honom? Jag menar om din mamma nu tvekar på att behålla honom när han inte rids?
Jag förmodar att din tumör är godartad eftersom du sa att du kommer bli frisk igen, och bara det är ju en stor sak att vara lättad över.

*Lite KL*

Avalon vilar fortf. och nu har ödemet flyttat sig ända fram till sadelgjordsläget. Han ser inte riktigt klok ut! Men Metacam är det godaste han smakat och han suger i sig var enda liten droppe, så söt :grin:

I veckan som kommer ska vi åka och titta på det nya släpet. Pappa har varit lite halvemot helt nytt släp tills idag när jag berättade vad det hade för mått och han kom fram till att hans lilla sportbil (veteranbilsfanatiker) faktiskt får plats i det! Då blev det annat ljud i skällan! Han är numera medfinansiär mot att han får låna släpet ung. 4 ggr/året när de kör på meeting ner i Europa.

Tänk vad praktiskt det är att ha häst! ;)

Red ut på en mysig runda i skogen med Beppe idag :) Längtar tills det kommer lite snö nu så att man kan ut och trava och galoppera lite i snön

30028215.jpg

30028135.jpg

30028148.jpg

30028187.jpg

30028202.jpg

30028212.jpg

Pselma verkar gå upp i vikt fint!
Eller ja... proteinmässigt iaf, fettmässigt är hon fortfarande tjock, hur nu det kan vara möjligt :crazy:

Iaf så har Pselma ont i ryggen nu, tränaren hade lagt på bomsadel på henne trots att jag sagt att hon inte fick, och hon har efter 5 dagars stående fortfarande inte blivit bättre, så jag ringde i morse till veterinären och beställde tid, onsdag kl 9 ska jag vara där.

Hon har blivit riden på snodd, så min gissning är att hon har ridit lite halvrollkür på henne, och hon har därmed gått med en klump på ryggen med sänkt rygg och därför fått ont. Jag hoppas att det bara är en lätt inflamation i musklerna vid länden och inget annat!

Ska böja igenom henne samtidigt för att kolla att hon inte har dragit på sig nåt mer.

Jag ska ALDRIG åka ifrån mina djur igen!! :cry:

Styrkekramar från mig! Klart hästen kan vila ett halv år. Det är som de andra skriver att det mår den bara bra av när den är ung. Om du inte vill sälja så gör inte det, hästen är säkert till stor hjälp för dig i din sjukdom. Djur brukar ha positiv effekt när man mår dåligt! Kramar på dig!

haha vad häftigt att han gillar metacam! inga problem med att ge det då iaf! kanske till och med dagens höjdpunkt! :D

Vad bra att din pappa kan ta del av släpet med!! Kanon! så slipper du köpa ett helt själv, om jag hade råd skulle jag gärna byta ut mitt släp, har ett trane års 96. Men han åker i det utan större problem, men han måste ofta övertalas om att gå på hemma på stallplanen, på annat håll går han på direkt. konstigt, men han är väl så hemma kär. Iaf så har jag beställt bredåkarbom så blir det inte riktigt lika trångt för honom, får se vad han tycker om det! :)

Var igår å red en ordentlig runda som är ny för oss, vi både travade å galopperade på "okänd" mark så han skötte sig super! Sen red jag förbi ett av min pappas små gärden så då blev det lite dressyr ridning där med å gud vad han känndes fin, när han inte bockade :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka