Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jättefin!! Jag gillar ju rejäla hästar så Brixie faller mig i smaken (och hoppas att Lamour oxå får lite massa o inte bara hjorthals :angel:)

AthenaAvalon - inte alls grön av avund ... Jag vill oxå ha medfinansiär och köpa sprillans ny hästtransport!! Fy vad orättvist! :D

Kimmis - fruktansvärt tråkigt :( Usch! jag blir alltid så arg och besviken när man hör sådana där historier, att folk bara inte kan respektera det man säger som djurägare?! Det är nog en anledning till att jag enbart har tre personer i hela världen som skulle få sitta på mina hästar! Men man borde ju kunna lite på sin tränare :( Hoppas som sagt att det bara är en lindrigare inflammation i muskler/fästen. stackars pålle o stackars dig och din plånbok :(

Här hemma:
DET SNÖAR!!! MASSOR!!!! :love: :love:

Ja verkligen! Jag är så jäkla besviken! jag har god lust att skicka veterinärräkningen till henne!
Jag ville ju att hon skulle hålla igång så att jag kunde träna henne när jag kom hem, men nu måste hon ju stå iaf! så jävla onödigt liksom!

Hoppas hon inte blivit halt eller nåt med bara.
Håll tummarna för oss!
Jag hoppades ju först på att det bara för att hon hade duschat henne och ställt henne utan täcke (undrar vad hon tänkte där...?) och därav blivit kall, men det borde givit med sig på 4 dagar tycker jag!

Och Pselma är livrädd att jag ska rida henne så hon går inte alls in i stallet lika glatt, man får vänta bra länge på henne ibland!
I vanliga fall kommer hon direkt och tycker det är jätte kul.

Jahopp, nu har denne tränare varit här och h*n tycker att jag trycker för hårt, att alla hästar reagerar om man trycker så hårt!

Och tydligen springer inte hästar i hagen som hon gjorde...

trött jag blir, h*n behöver ju inte lägga sig i överhuvudtaget, så filmade h*n bara för att h*n skulle ha bevis för att hästen sprang så dant i hagen... efter att h*n hade nypt henne ashårt i ryggen, hon skuttat till, fastnat i täcket och ja... en häst som har stått i en vecka, då springer hon självklart massor.

Hur gör ni när ni palpalerar era hästars ryggar? lägger ni bara fingrarna emot eller lägger ni visst tryck mot? Jag menar, hästen ska ju ändå kunna bära upp mina kilo + sadeln vilket blir nästan 70 kg sammanlagt, så man måste ju använda viss tyngd när man känner, eller har jag fel?

När jag palperar Brixie på ryggen så måste jag se till att inte använda naglarna för då säckar hon ihop rejält, hon gillar inte det. Men känner man med fingertopparna och trycker lite lätt så funkar det. Och det är så jag gör, trycker lite, vet ju hur hon gör när hon inte har ont då reagerar hon inte alls när jag trycker lite. Sen kan hon vara känsligare när hon sätter/fäller päls.
Trycker jag för hårt blir hon sur och sjunker ihop av obehagskänslan av trycket. Men jag tycker det brukar vara ganska lätt att läsa av vad olika hästar tycker om och inte och så får man trycka efter det.

jag gör lika som Monell. trycker lätt med fingertopparna mot ryggmusklerna, det är ju en himla skillnad att bära en fördelad vikt som ryttare o sadeln ger mot för att palpera med ett punkttryck. Punkttrycket blir ju mycket obehagligare så man behöver inte alls "ta i" men man kan ju inte bara stryka med fingertopparna utan självklart trycker man ju. Sen lär man ju känna sin häst allt eftersom och märker om de reagerar annorlunda någon dag.

Då är vi tillbaka från veterinären!
Veterinären är även kiropraktor, och ländkota nr 4 var låst, och hon hade en lätt inflamation i filéerna på sidan om den. Så hon skrev ut metacam till henne, som hon ska äta i 6 dagar, och dessa dagar ska hon tömköras, och sedan ska hon ridas den 8 e dagen lite försiktigt.

Ingen stor grejj med andra ord, men ska jag sitta på ryggen på hästen i 5 mil så måste den vara i topptrim. Jag behandlar denna hästen som tex en sportmotorcykel (byta luftfilter efter varje gång osv osv osv).

Jag är mkt noga med henne!
Och det känns skönt att ha det uppkollat!

Och nej jag tar ju inte i när jag känner, men känner ändå så pass "hårt" att det syns på muskeln att jag sätter på tryck om man säger så. Och det gör ju veterinären med.

Kimmis: Vad skönt att det inte var något värre. Ni är förhoppningsvis snart igång som vanligt igen. Lagom tills det blir blankis så att det knappt inte går att rida i alla fall troligtvis ^^.

*kl*

Nu har min käre tränare varit här och drillat oss i 3 dagar, Ove gick måndag och tisdag och han var jättefin verkligen! Testade att rida igenom vägarna som är i programmen för 5-års och han var verkligen jätteduktig och gjorde allt. :love: Så nu ska vi bara vara ute och galoppera och ha roligt ett tag, för jag behöver verkligen inte sitta och nöta på honom. Inte för att han nöts på iaf men ja, ni fattar. :D Han går ju max 4 ggr i ridhus i månaden typ. Fungerar så himla bra!

Denna träningsomgång var verkligen min andra häst ("gamlemannen") i sitt esse, herregud vad fin han har börjat att bli! Så just nu har jag stora förhoppningar att få debutera i fracken nästa sommar! :love:

Kram på er!

Va roligt med en sån här tråd.
Själv rider jag en valack född 2005. e.Akribori ue. Maraton Superhärlig häst.
Vi är inne i slutspurten nu då vi har tänkt att han ska få lite vila över jul och nyår, det kan han nog behöva! Det går framåt i vardagen, har inte tränat så mkt på sistonde, idag har vi varit ute och galopperat i snön vilken Manne ( Main Jack) tyckte var hur härligt som helst. Men det var nog två veckor sedan vi hopptränade lite hemma sist och det går ju bara bra. Vi har ju hoppat enstaka hinder upp mot 125 och det klarar han ju galant, vi måste bara återigen slipa lite på framåtbjudningen :)
Lite bilder från de gågna året!

52972_1260988326.jpg
Fälttävlans weekend på strömsholm :)

13352_1260988669.jpg

58039_1250092152.jpg

56486_1251187991.jpg

härligt att Ove har så lätt för sig, då är han ju skapt för sin sak! Jag är en sån som tror att så länge hästen har lätt för sig och man inte behöver sitta o traggla så är man på rätt spår med sina målsättningar och val av gren. Om hästen däremot kräver timme efter timme för att ta sig över X hinder eller göra X rörelse så kanske man ska fundera om hästen passar ens ridsätt och tankar... En häst som man behöver göra 18 starter på under våren/sommaren och knappt ändå fixar tre nollor i 120 anser jag inte vara redo att gå 120-klasser... samma med en dressyrhäst kan jag tänka... Där tycker jag hoppningen har börjat tänka om och tänka rätt, att kvalen till champ ska skärpas så att inte kreti o pleti kommer till de stora tävlingarna. Nu är det ju i princip fritt fram att göra så många starter man vill under säsongen för att sen skrapa ihop tre felfria rundor vilket innebar iaf i årets omgång att otroligt många hästar nöttes runt på banorna under tävlingssäsongen, lyckades med nöd o näppe få nollor, åkte till championaten och fick stordäng.
Till vilket pris? Hästen pressades till något den tydligt knappt var mogen att klara av och den drogs ned till stor tävling och fick dåliga resultat med i bagaget hem.

Sen finns det ju kanske vissa unghästar som behöver många starter i kroppen på tävling för att de är så pass nerviga, men då funderar jag oxå på om de pallar trycket, kanske bättre att vänta tills de är lite äldre? Har ett exempel på en häst här hemma som de äntligen fått fason på under träningarna (riktig bråkstake/buse) hoppar som en GUD men när de kommer på tävling så kommer de knappt ut på banan ens en gång. Dock sitter en riktigt erfaren unghästberidare o tävlingsryttare på denna hästs rygg o känner väl att det är värt det hela.

Men vi vanliga dödliga ska nog fundera en eller två gånger om man sitter o tragglar 120-hinder o hästen bara river o river eller bara vägrar o vägrar, kanske hästen inte är redo eller helt enkelt inte har fysiken att fixa det?
ja jag vet inte ;) Men härligt att höra att Ove är så klar och har så lätt för sig och att gammelman fortsätter att glänsa o utvecklas han med! Ni kommer vara så snygga i frack i sommar :D

Enligt mig behöver alla unghästar m¨ånga tävlingar i kroppen... Hur ska denna individ annars bli tävlingsvan, det är ju både för vanan skull och så är det ju hjärngympa så det bara skräller om de.

ja tävlingsvana ja, men det var inte det jag pratade om - det var höjderna och målsättningen där jag tycker många brister i sitt omdöme. Om man inte tar sig runt 120 utan att riva mest hela banan/vägra gång på gång på gång, så varför inte bara inse att hästen inte är kapabel just då att hoppa 120 och istället sänka till 110-100?? Om man vill rida championat o ha minsta lilla chans till någotsådära resultat så kanske man bör se vad man har mellan knäna? Har hästen lätt för sig? Ja då har man en chans.
Får hästen kämpa för att ta sig över hindren och med nöd och näppe klarar kvalkraven?? då kanske man bör sänka ribban eller skaffa annan häst. Tycker inte att det är rättvist att sitta o nöta på en unghäst helt enkelt bara för att man själv vill till Flyinge.

Goda vanor o bra erfarenheter på tävlingsbanorna får man genom att ge hästen en ärlig chans att fixa uppgiften. Tror ingen häst växer mentalt av att kämpa sig igenom varje tävlingsdag gång på gång, o få en besviken ryttare med sig hem. Då är det ju bättre att rida 90-cm o få en positiv dag med sig hem och satsa på 120 i framtiden när hästen är (om den bli) redo!

Tycker du har helt rätt! Jag har ju t.ex själv börjat fundera om min häst faktiskt ska gå banhoppning. Han känns betydligt bättre i dressyren. Dock hoppar han ju jättebra på fasta hinder så fälttävlan kanske är något för oss i slutänden iallafall. När alla andra är halvkassa på dressyrbiten kan vi ju va halvkassa på banhoppningen istället :P

Det är ingen av er som är intresserade av en Pfiff Amaretto dressyrsadel? Brun, endast några månader gammal, kanske riden i max 15 gånger. Normal mot smal bom, 17,5" säte (är som 17") och cutback. Jätteskön och fin sadel men Avalon har växt ur den och jag väger mellan att värma ut den eller byta den mot något annat. Jag är ju sucker för Cliff Barnsby så i morgon ska jag ta hem en Raven på prov.

*kl*

Var ett tag sedan jag skrev. Varit väldigt mkt nu, med allt. Skolans höga tempo, dålig motivation till plugg, pojkvän åkt till Afghanistan, häst som testar mig och behöver massa motion och sysselsättning eftersom han inte har möjlighet att röra sig i hagen, extrajobb (telefonintervjuare) som ringer och tjatar på att jag måste jobba annars får jag inte vara kvar i deras register. Dessutom skäller min lärare på högskolan på mig att jag inte gör "läxorna" :grin:.

Så har tappat gnistan lite.
Men den 23 dec ska jag äntligen träna för min instruktör igen. Jag behöver verkligen det, få fram honom lite, då han fått lite dålig bjudning senaste tiden. Har bokat en i stallet för att filma, så hoppas det blir så!

Stackarn har inte varit ute i skogen på evigheter, och nu har första snön kommit = isgata under allt och ca 2-5 cm snö.

Idag har jag för övrigt hämtat min nya sadel på posten :laugh:. En beg, men ny för mig ju ;). Första gången jag beställer en sadel, och över nätet av privatperson, men är mycket nöjd, den är jättefin! Så härligt att det finns ärliga människor!
En Edinburgh Elit blev det, imorgon är det provdags (har testat en lika dan innan på honom).

hade Lamour varit några år äldre så ;)

Satsa på dressyren under året som fem så hinner kan kanske mogna i kroppen och knoppen för att fixa banhoppningen :) Han är ju stor vilket innebär att det är jobbigt o svårt att få plats mellan hindren på en bana jämfört med i terrängen, mer dressyr så ska du se att han fixar banorna galant! o som sagt, du vill väl rida fälttävlan ?? Ni har ju hela livet på er att träna o ta det lugnt :)

Här är det minus 27 grader idag. Nojjiga jag fick nästan lite dåligt samvete när jag tog ut hästarna utan täcken i morse... lillfölis har jag inte ens täcke åt å gammelman har typ 10 cm tjock päls. De fick dubbelt så mycket hö (ger fri tillgång men ökade mängden ändå pga kylan) Lamour har oxå sjukt mkt päls och har inte frusit en dag hittills trots både regn, nollgrader, snålblåst, snöstorm etc. så de klarar sig nog ;)
Man är dock så van att pälsa på dem när det blir sååå extremt kallt.
Dock såg jag något faschinerande häromdagen. De stod ute o snön vräkte ned (har ligghall att gå in i om de vill) När jag tog in dem hade de 5 cm snö på ryggen, borstade bort detta och de var helt torra under snön!! snacka om att pälsen isolerar! Nu är ju denna information inte på något sätt ny, men det var häftigt att se med egna ögon! Ridhästarna får ju alltid täcken när det är snöoväder pga klippning eller för att vara torra när man ska ut o rida så har inte sett det själv förr utan bara hört "att det är så".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 769
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka