Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Precis, det hade inte jag heller sagt något om. Enligt stallägaren så är detta en 100% säker metod med linor som de använt på alla sina framgångsrika galopphästar de hade i sin verksamhet för 100 år sedan. "Jag borde veta bättre än att frågasätta deras mångåriga erfarenhet... " :mad:

Dock finns det ju betydligt mer i vår hästhållning som skiljer sig åt, exempelvis att de släpper ut sin helklippta häst i -10 grader och snö med bara ett ofodrat regntäcke. Eller att de har 6 hästar på en lösdrift utan ligghall och ger dem 1 bal hö/dagen att dela på! (detta informerade jag henne om med råge under mitt vredesutbrått).

Nu har min älskade mor däremot sytt en liten tygpåse (tänk kulpåse med dragsko) som hon satt över hela låsanordningen så han inte kommer åt sprinten. Påsen är sydd i Marimekkos vaxtyg för extra moderiktig look :p
Haha, love her!

Smart mamma du har! *imponerad*

Skulle f ö ha reagerat som du, det verkade ju livsfarligt för häststackaren:eek:

Kan med stooor glädje förengångskull va nöjd med min fyraåring:D Hon har äntligen börjat lugna sig (efter för mycket krafftfoder förlite ridning och mycket nerver) Plus att hon börjar bli riktigt fin i dressyren och är inte alls lika svår att hoppa länge :)

Är det ngn som ska ut och tävla i vår sommar. Jag har inte tävlat på typ hur många år som helst och skulle verkligen behöva en peppkompis :)

Hejhej!
Är helt ny här på buke, men har följt denna tråd ett tag o den är ju så rolig att läsa :)

Jag har ingen egen unghäst, men är medryttare på en jättefin -o5a vid namn Apocalypse. Han är 178 hög och efter Akribori - Mowgli :love:
Jag rider han 3-4 ggr i veckan, då både ut i skogen, dressyr och så hoppträning 1 gång/vecka ungefär.

Det vi jobbar mest med nu är att han ska bjuda framåt (är lite lat av sig :grin: ) och inte krulla ihop halsen utan ta stöd på tygeln med nosen framme!
Slänger in lite bilder, säg gärna vad ni tycker :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id29433684.html http://www.pixbox.se/pic_show_id29671680.html http://www.pixbox.se/pic_show_id29671672.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29671676.html

/Carin

Vad snygg han är!:d Lite nyfiken bara, hur lång är du? Ni passar verkligen ihop som ekipage!

En till stor :eek: min häst är 177 cm (utan skor) 178 med, och efter Akribori-Stanford :D han rehabiliteras nu efter två operationer för lös benbit, hämtar sig jättefint och allt har gått bra :bump:

Ja visst är han :love:
Jag är 179 ungefär så han är en häst i min storlek! Tack så mycket :laugh:

Ja han är stor! :P
Okej, vad kul! Hoppas det fortsätter så nu då :laugh:

*kl*

Nu har jag äntligen fixat en film på mig och Othello.
Blev tyvärr väldigt suddig bara. Men man ser lite i alla fall ;)
Tips att tänka på mottages gärna!

Vill bara nämna att vi försöker oss på vårt första byte, ca 1.30 in i filmen! :laugh:.
Något som jag aldrig gjort tidigare :D Min duktiga häst :love:!

kl

Har haft ett längre uppehåll här i tråden och på hela buke pga tidsbrist i höst, men har för mig att jag la in nåt inlägg tidigt i höstas om min då helt nya 05a e. Jeopardy-Concorde, som jag köpte som ett rent projekt.
Har haft en minst sagt rörig höst då hon dels har skadat sig ett par gånger i hagen, och sen har vi haft lite diskussioner vilket slutade med att jag gick gipsad ett tag...

Satte igång henne igen med lite tömkörning där jag verkligen kunde komma åt henne framåt utan att hon kunde gå på mig istället i slutet av oktober, och har nu sedan 6 veckor tillbaka ridit henne och det har gått långt över förväntan! Nog har vi haft våra duster men dom har minskat kraftigt i antal och numera är det enda problemet snarare att hon blir lite "för" på istället, men vi jobbar på och bakom all vilja finns en fantastisk inställning som gör att hon börjar använda viljan till något positivt istället:laugh:

Nu jobbar vi på för att hon förhoppningsvis ska vara startklar tidigt i vår, och hoppas på att få avsluta säsongen i Flyinge under breeders i höst. :laugh:

(Film från provridningen:
http://www.youtube.com/watch?v=bBu3yoOiQFY)

Markarbete i förrgår:
http://www.youtube.com/watch?v=cmT6tWbUJQA

Hoppning igår:
http://www.youtube.com/watch?v=p1xHaSG2bPc
http://www.youtube.com/watch?v=p1xHaSG2bPc

Du gjorde HELT rätt!! Tacka tjejen som skickade mmset oxå, tänk om du inte hade fått vetat något o nån hade hittat Avalon intrasslad i linan o hängd på morgonen :( usch usch usch...! Snäll och smart mamma har du iaf ;) och väldigt snälla som åkte ut mitt i natten och lossade linorna.

Känns skönt att de flesta här hade handlat likadant. Ibland är det lätt att vara orealistisk när det handlar om en älskling, men jag känner fortf. att jag gjorde rätt som sa till och fick ner dem. Hade inte kunnat sova om nätterna här om jag visste att han hade det så hemma. Nu har de iallafall fått upp en hasp längre ner på dörren så han inte kommet åt. Bättre sent än aldrig :mad:

Hur blev du universumkastare helt plötsligt förresten!? :laugh:

Och ni med så stora hästar, vad transporterar ni dem i för släp? Lastbil?

Måste ha varit nå tok med min inlogg... nu står det måndansare ... ?!

Jag är oxå sån som person som MÅSTE fixa fel för att kunna sova... eller gå ut o kolla om jag hör något konstigt i stallet på natten... eller kommer på att jag lämnat elljusstaken på i dotterns rum... för TÄNK OM hästen har kolik, har fastnat, står utan vatten, gjort sig illa... eller ljusstaken tar eld... ;)

Jättetjusiga! Det enda jag tänker på så här lite snabbt är att det ser "jobbigt" ut att rida hästen, han ser lite stor och "flaxig" ut och det blir lite springigt i galoppen, men det kanske är för att han inte riktigt orkar eller att du inte får ihop honom ännu :) Men det kommer bli kanonbra! Snyggt byte :)

Känns skönt att de flesta här hade handlat likadant. Ibland är det lätt att vara orealistisk när det handlar om en älskling, men jag känner fortf. att jag gjorde rätt som sa till och fick ner dem. Hade inte kunnat sova om nätterna här om jag visste att han hade det så hemma. Nu har de iallafall fått upp en hasp längre ner på dörren så han inte kommet åt. Bättre sent än aldrig :mad:

Hur blev du universumkastare helt plötsligt förresten!? :laugh:

Och ni med så stora hästar, vad transporterar ni dem i för släp? Lastbil?

Vi hade en böckman när vi hade jätten men sen när min ughäst blev i tävlingsålder så blev det lastbil då vi inte kunde ha mellanvägg i när jätten åkte;)

Imorse lastade vi på Cesar och åkte iväg. Vi ska vara med på en liten kurs, för en dressyrryttare som även är en diplomerad massör, så denna kursen går inte ut på att rida dressyr, utan att rida hästen för att få en välmående och hållbar häst, det var verkligen skitbra träning! Idag var första tillfället av 2, och övningarna vi fick göra, allting vi fick göra, gjorde vi för att strecha muskler, lossa ryggen, bogar osv. Och innan varje övning hade hon samling i mitten, gick igenom övningen och förklarade vilka muskler den var bra för osv. Hela träningen var kanonbra för unghästar! :laugh:

Cesar skötte sej som en liten ängel :love: han var otroligt trevlig att rida! Tränaren tyckte att han var en jättefin häst, som var väldigt följsam, positiv och harmonisk. Man blir alltid lika glad och stolt över sin lille prins när man får höra så mycket fina ord om honom :love:

Idag bestämde jag mig för att rida Pselma i samhället! Jag hade innan spanat in att det troligtvis var mer eller mindre perfekt underlag på alla vägar, vilket visade sig stämma!

Pselma gick väldigt fint, jag fick in en riktigt fin galopp, väldigt samlad och det var jätte kul! Jösses så steget kan ändra sig jätte mkt när de blir mer bäriga! :love:
Gjorde en hel del skänkelvikningar vilket fungerade bra, måste bara få henne att böja sig i färdriktningen oxå, så det jobbar vi på! Himla trevlig var hon, inga tendenser till bockningar (som hon tydligen gjorde massor med tränaren...) som jag var lite orolig över, men det verkar inte som att det beteendet har fastnat.

Min lillebror fick en ny kamera i julklapp så jag hoppas på att marty ska vilja filma mig nån dag :angel:

Idag var jag med Marty när hon hade hopplektion, och jag måste säga att kimbi och hon har utvecklats massor! Det hela såg jätte bra ut, och kimbi bär sig väldigt bra! Hon har fått massor mer massa, och orkar gå ganska långsamt i galoppen nu!

Jätte bra jobbat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka