Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Gött att hon är bra igen!

*kl*

Idag var jag händelsevis nära en Höök's-butik när sambon skulle kolla på elektronikprylar så jag tog en vända som slutade i en gigantisk påse med hästprylar :angel:

Två dressyrschabrak för halva priset
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/400877/400877_01.jpg
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/400448/400448_02.jpg
Terrängboots
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/610320/610320_01.jpg
Svanskappa till min tömkörningsgjord och körvantar.

Jättetjusiga! Det enda jag tänker på så här lite snabbt är att det ser "jobbigt" ut att rida hästen, han ser lite stor och "flaxig" ut och det blir lite springigt i galoppen, men det kanske är för att han inte riktigt orkar eller att du inte får ihop honom ännu :) Men det kommer bli kanonbra! Snyggt byte :)

Tack för kommentarerna! :laugh:

Det är inte så jobbigt att rida honom. Haha, jag som precis kommit på att han nog är ganska lättriden.;)
Men tror det hänger på mig där, jag har lite svårt att sitta stilla, armar och ben bara flaxar på mig :crazy:. Hästen är bara 156 cm (jag är 165), men visst ser han väl lite större ut? Han vevar en del med frambenen oxå, kanske kan vara det som gör att det ser lite flaxigt ut oxå?
Vi har en hel del att jobba på i galoppen! Han håller inte ihop i galoppen riktigt, behöver nog lite mer ork där. Och JAG har så svårt för galoppfattning!

Hur gör ni när ni fattar galopp?
Vad ska man tänka på?

Jag kommer helt ur balans. Jag känner jätteväl när det blir rätt, resp fel. Men kan inte göra något åt det. Funderar om jag vet någon välriden häst som jag kan få träna med...

Snygga schabrak!

jag vill oxå åka förbi en hööksbutik nu! Vill ha det dressyrshabraket med rak kant i latte. :)

Kimmis då, gör mig inte generad :O. Men ja, jag kan väl också tycka att hon gjort rätt mycket framsteg under hösten. Tänkte försöka klippa ihop något av filmningen idag så får vi väl se om alla övriga har något att säga om det hela. iofs har jag ju inte lagt upp någon film när jag rider Kimbi här innan, men ändå.

Jag har också lite svårt för galoppfattningarna, men det är för att jag tror att hästen behöver mer hjälp än vad den egentligen behöver, så jag har en tendens att slänga mig fram lite och då blir det bara att Kimbi springer in i galoppen. Om jag istället är noga med att verkligen sitta ned, hålla ett stadigt stöd i tyglarna och göra en vanlig galoppfattning så går det mycket bättre och både jag och Kimbi lyckas vidbehålla balansen.

Athenaavalon: Nu blir jag lite avis på dig. Jag vill också till Hööks nu på rean. Har spanat in ett träns dessutom som jag tänkt att ska bli en lite försenad julklapp till mig och Kimbi. Sedan kan man ju råka få med sig lite fynd hem : )

kl

Idag har jag ridit på Brixie första gången sen hon flyttade. Det gick kanon bra att sitta upp :D hon stog helt stilla!!! Sen red vi i alla gångarter och hon skötte sig super. Så nu blir det någon gång till i ridhuset sen får vi äntligen komma ut i skogen och bygga upp konditionen :banana::bump:

Brixie är ju inte så mycket riden än men när jag fattar galopp så sluter jag bara om lite med skänkeln så vips så galoppar vi :)

Det lät ju faktiskt väldigt lätt :D!
Men funderar om jag kanske gör som Marty säger, mer än vad som behövs och då kommer jag ur balans.
Känns som att hela min yttersida försvinner, sittbenen försvinner och hästen åker isär :crazy:.

*kl*

Jag har ett problem (ett av många :p). Min häst är väldigt pillig. Han ska pilla och speciellt bita på allt! Inte hugga, men hålla!
Och det som jag inte tycker är ok, är att han ska bita i grimskaftet/kedjan till och från hagen. I tyglarna eller linan om jag leder honom i ex ridhuset.
Vad hade ni gjort åt detta?

Ser jättefin ut! :love:

Hur er ert/ditt upplägg ut för honom?
Han är ju nämligen superstadig och ser kanondin ut så jag tänkte bara att har ni börjat kolla på lite rörelser? Förvänd, rygga, skänkelvikning osv? Typ LA.
Jag tycker att han i mina ögon verkligen är klar med det här jobbet runt, runt, för han är ju superstadig och taktmässig. :D Hoppas du missförstår mig rätt! (Detta är verkligen ingen kritik utan jag är nyfiken)

Min lilleman har haft lite jullov i 1 vecka, förutom några luffs-turer i skogen. Men iaf var vi iväg till ridhus igår och Jäklar vad fin han var! Hade förberett mig på allt annat än så fin han var igår. (Han brukar lixom göra lite caprioler när han är lite pigg...och inte så lite heller.) Red igenom allt vi börjat att känna på inför 5-års, typ förvända och den var jättefin idag, det känns som att han börjat att balansera upp sig och förstå vad han ska göra och inte bara rusa. Nu kunde jag faktiskt reglera honom i den förvända. Sen testade jag att rygga något steg och han förstog direkt (andra gången i hans liv).

Det var lektion samtidigt där och då frågade hon "Det där är din äldre häst va?" Varpå jag svarade lite "Öh..neeh.. Det är min snart 5-åriga häst". Och hon sa "Jädrar vad fin han är!! Var helt säker på att det var din andre, så stadig och fin."
Känner mig så stolt. :)

Imorgon ska vi ut och konditionsträna lite. Så himla härligt!
Kram på er!

Jag har lärt min Ove att fatta för en liten dutt med yttre skänkeln. Det sparar en massa tid senare i livet då han ska klara av att göra serier. :) Jag håller alltså inte på att flytta skänkeln något utan jag fattar för sätet (höften) och sen med yttre benet. Jättesvårt att förklara! :D Sedan är det faktiskt en himla massa tajming som ska till från ryttarens sida, och det är lite olika på hur "hästen" vill ha det oxå. Min gamleman får man lixom verkligen sitta till, in i fattningen, men gör jag så på Ove blir han svinarg & sparkar eller bockar iväg, han vill bara att man typ ska tänka galopp och verkligen "äga" fattningen själv. Efter fattningen behöver dock Ove mer hjälp medans gamlemannen behöver mer hjälp in i fattningen. Och dessa hästar är ju ändå bara riden av mig ända från början så jag tror man som ryttare måste rida in sig i tajmingen på olika hästar & göra det som passar dig/hästen bäst.

Kram

Kletat på något som smakar illa. ;)
Dock kanske jag skulle ha tagit några tyglar & grimskaft som jag inte är så rädd om.. och sedan bestämt säga nej att han inte får göra så. Min Ove är precis sån, men han har lärt sig att det inte är ok. Brukar även "snärta" till honom med handflatan på sidan av mulen, då brukar dom sluta nafsa i ett kick.

KL
Nu ska vi se. Nu har jag klippt ihop något av materialet som Kimmis filmade på oss igår. Hon hade dock lite svårt att komma på hur man fokuserade, så stora delar är rätt suddiga, men det får ni leva med. Jag känner att jag ligger rätt långt efter många av er. Men ta det för vad det är. Vi är inga proffs jag och Kimbi, men vi kämpar på. Och med tanke på att hon för 4 månader sedan knappt kunde gå över bommar och inte galoppera på en volt så har vi gjort rätt stora framsteg.

Om ni undrar vad vi håller på med när det ser ut som vi försöker springa in i hinderstöden är det vår början till öppna ^^. Idag på dag två av träningen gjorde hon faktiskt två steg korrekt öppna, så det kommer så smått. Idag lyckades vi även med att ta oss över ett hinder på 1m, vilket är nytt rekord för oss. Till våren kanske vi är startklara, vem vet?

http://www.youtube.com/watch?v=pta-nnRSOr4

Ser jättefin ut! :love:

Hur er ert/ditt upplägg ut för honom?
Han är ju nämligen superstadig och ser kanondin ut så jag tänkte bara att har ni börjat kolla på lite rörelser? Förvänd, rygga, skänkelvikning osv? Typ LA.
Jag tycker att han i mina ögon verkligen är klar med det här jobbet runt, runt, för han är ju superstadig och taktmässig. :D Hoppas du missförstår mig rätt! (Detta är verkligen ingen kritik utan jag är nyfiken)

Tack, vad roligt att du tycker han ser fin ut:)
Jag har inte haft så mkt tränarhjälp ännu faktiskt, jag har precis bytt nu till en tränare som jag är jättenöjd med. Men nej, när jag ridit för henne så har vi än så länge bara fokuserat på rakriktning och att han ska vara väl framme för skänkeln samt bli lite lägre o rundare i nacken.(Tränaren säger själv att hon är väldigt petig") Men när jag rider själv exprimenteras det lite mer ;) Rider mkt skänkelvikningar ute på vägarna och även så smått på banan.
Han hade länge svårt att få ordning på höger och vänster i galoppen så förvänd har vi precis börjat prova lite (faktiskt då jag blev inspirerad av en film på dig och Ove!:)
Jag hoppas kunna starta LA till hösten, mer långsiktigt mål är MSV, jag har aldrig varit nån tävlingsmänniska tidigare, men nu är jag jättesugen.
Kul att följa dig och Ove också, han har verkligen potential! Jag förstår att folk uppfattar honom som äldre. Hur ser er planering / mål ut?

Vad fina ni är! Han är så läcker din guling :) Skulle kanske kommit och hälsar på er nu när jag var i Uddevalla och firade jul. Hade varit kul att se honom live!

*kl*

I morgon flyttar mina hästar till det nya stället. Inte helt nytt för mig då ifs eftersom det var där jag hade min ponny i många herrans år, men nya ägare nu i gamla (uppsnofsade) lokaler. Jag håller alla tummar och tår att Avalon kan åka i släpet jag lånat åt honom. Ni får gärna hålla era med om ni vill!
Det har frontutlastning som jag hoppas kan hjälpa honom att inte tänka så mkt bakåt-utåt så att han slutar kasta sig.

Blir tidigt upp i morgon för att packa och rycka lite manar och sådär. Får ju vara lite fin när man ska åka bort :p

Vad fina ni är! Han är så läcker din guling :) Skulle kanske kommit och hälsar på er nu när jag var i Uddevalla och firade jul. Hade varit kul att se honom live!

Ja, de hade ju vart kul! Men du får höra av dig nästa gång du är här uppe!
Håller tummarna att det går bra m lastningen, jag har lite samma sits som du, för liten transport (transport 2,10 häst 164) o häst som är snabb bakåt. Har tränat mkt nu, både lastning i liten o stor transport, lastade o åkte igår(i stora transporten) och det gick kanon, så det finns hopp!!

Som jag sagt tidigare så är din häst super läcker, speciellt traven. De andra får passa sig på tävlingsbanorna :p.

Tycker hästen ser jättefin ut!! Men gungar med huvudet fram o tillbaka. Är det du som gör det eller gör Kimbi det själv? Om det är du så låt handen va stilla och låt henne söka stödet själv. Om det är hon så erbjud ett mjukt stöd så kanske hon slutar... (Kollade inte hela filmen utan bara i början.)

Tack så mycket monell. Jag tror nog att det är jag som gör det. Trodde inte att jag plockade så mycket förrän jag såg filmen :O. Får arbeta med det. Nu till våren så kommer vi träna dressyr varannan vecka och hoppa varannan, så då kanske vi utbildar oss lite mer på den delen. Eller ja, det är väl mest jag. Kimbi gör snabbare framsteg än mig så jag hinner inte riktigt med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 101
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka