Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Skönt att han kom in och ni kom fram tillsist! Ska bli intressant att se hur han reagerar på ett större släp.
Det är verkligen supersvårt att ge tips via nätet, vad säger kvinnan som brukar NH-träna er?

Spontant känns det som att han skulle behöva ett rapp i arslet när han beter sig så där ;)

En fråga, ni som haft era djur sedan de var små (dvs de var oridna när ni fick hem dem) hur gjorde ni för att vänja vid bett o träns o sadel? När började ni den träningen?
Här uppe är det mest travhästar och de körs ju in redan som åringar så de flesta tycker att jag ska börja med tömkörning redan under våren men det känns väääldigt tidigt ;)

Jag är fullt medveten om det, därav är vi på det rek säkerhetsavståndet.

Dessutom tror jag inte hästens hörsel är ett dugg känsligare än vad min är.

?? En häst hör väl bra mycket bättre än en människa?? Dvs alla ljud blir mkt skarpare/tydligare/högre i en hästs öra än i en människas...

Bara för att man hör bättre så betyder inte det att örat skadas lättare.

Dessutom tror jag att om hästar i krig förr i tiden klarade sig utan problem så gör nog mig häst det oxå.

ingen vet väl om de hästarna var lomhörda eller om de hörde perfekt?? :p

Jag tror dock att en hästs öron är bra mycket känsligare än en människas och att höga knallar och höga skrik därför blir smärtsamma i hästens öron och därmed även kan orsaka skador.
En gevärsknall eller ett skrik är tillräckligt för att ge livslång tinnitus hos en människa så varför inte hos häst?

Nu får du ju oxå lägga in i beräkningen att en gevärsknall låter bra många ggr högre! Det går inte alls på något sätt att jämföra!

Jag har ju själv tinnitus och klarar inte av för höga ljud, och iomed att jag är med hästen helatiden så märker jag ju rätt fort om det är för högt.

Barnskrik är det värsta som finns, då har jag lust att slå ihjäl både ungen och föräldrarna som inte har koll på sina ungar :o

jag har ju haft min plutt som föl, å jag började med att leda honom utan mamma en liten sväng, ca 5 min i grimma när han var 4 månader, senare utökade vi svängen å tog längre svängar, sen när han var ca 6 månader så fick han ha en liten sadel på ryggen, jag höll i honom och min sambo höll isadeln,när han var ca 8-9 månader så gick vi samma sväng (5 min svängen) fast med en sadel på ryggen, lätt spänd. Men den riktiga sadeltämjningen började jag inte med förrens han var 2 år. Men då hade han ju ändå haft sadel på sig en del gånger när vi var ute och gick, så det var aldrig något problem..
Bettet fick han känna på vid 1 års åldern, då gav jag honom betfor i min hand och förde in bettet, så han fick känna på det, tog på en grimma över och ledde honom en liten sväng. Inga konstigheter. :p
Nästa gång jag kom med bettet så gapade han frivillig för då fick man ju en massa gott! :d

Haha, ja det kan man tycka. Men allting som "hetsas" fram gör honom osäker och han backar. Han är så himla känslig fast att han inte har nerverna på utsidan så det syns. Skulle nästan filma nån gång så ni får se när vi lastar och ska försöka stänga... Hade det varit så lätt som en dask i rumpan då hade vi åkt land och rike runt nu ;) Men jag har också känt för den metoden emellanåt, tro mej!

Ang. att vänja fölen/åringarna så har jag inte vant min förrän det är dags att börja rida in. Jag vänjer alltså inte vid bett etc. för att sedan hålla på med det i 1½ år innan hästen rids in. Jag gör allt i rätt ordning och bygger på lite i taget tills de tillslut är inridna. Det inte mer än 1 vecka att vänja in bettet så jag ser ingen anledning att börja med det i förtid. Likaså gummigjord, schabrak och sedan sadel. Jag hade träns på Avalon första gången som 2-åring tror jag, enligt Flyingemodellen iallafall.

Ja det skulle vara "kul" att se hur han gör vid lastning. så får man en annan förståelse! Kan du inte fixa det! :)

jag började tidigt av den andledningen att det är så tråkigt att vänta:p. så lång tid till "ingenting" när man kan vänja dem sucessivt. jag tror dock inte att det blir någon skillnad av slutresultatet.. hur man än gör.. Jag hade ju ingen annan häst en hans mor att syssla med då heller, å henne red jag inte då heller så då ville man hålla på med den lille skiten å se vad han var för någon buse.. ;)

Hej! Ny här i tråden :)

Jag har en haflinger tjej född i mars 2005. Importerade henne från Tyskland i oktober 2009.

När hon kom var hon inriden men hade gått med föl i sommar så hon var inte riden på länge. Nu har vi tränat lite dressyr/hoppning i höst och det har gått superbra :) Nu är det dax för vila!

Hur länge har era 05or vilat efter en intensiv ridperiod?
Har planerat att hon ska vila i ca 4 veckor, hur "snabbt" kan man sedan sätta igång henne tror ni?

izza_2_61835623.jpg

MVH/Elin

jo jag har ju förstått att han är väldigt känslig, efter allt prat på MSN osv :)

Jag är lite tudelad när det kommer till invänjning av olika saker - om man ska vänta tills det är dags på riktigt eller ta det successivt... jag har ingen erfarenhet så därför kollar jag runt lite vad andra gör...

Flyingemodellen är bra, men är ganska anpassad till skolhästar och tävlingshästar, dvs för dem som kanske inte hanterar sina föl varje dag utan har dem på lösdrifter ihop med ett gäng andra busar. Jag har ju som Katharina - fölisen hemma och har alla förutsättningar att ta invänjning av olika saker i omgångar. Känns som att det blir så hysteriskt mycket att vänja in dem på om man väntar tills de blir två - då ska de både lära sig longeras, tömköras, bett- o sadelvänjning, ridas in och löshoppas... Än att ta momenten lite nu och då när man ändå pysslar med dem varje dag.
Men sen beror det nog på individer oxå, om det ens GÅR att testa nya saker eller om de trivs bäst med att "bara skrota".

Jag ska testa bett på Lamour innan min egen bebis kommer, göra som Katharina, ge nått gott och lättuggat ihop med bettet och låta henne ha det på ett tag i boxen (om det ser ut att funka bra)
Ska även "tömköra" henne lite fast i enbart grimma o träna på svängar, start o stopp. Att leda henne ensam går jättebra även om hon busar lite ibland såklart ;)
Sen när lilla Pyret är fött så blir hästarna övergivna ett tag.

Beror på hur hästen reds innan vilan, hur länge den gått och hur mycket den orkade :) En vältränad häst går ju snabbare att sätta igång och kanske "bara" kräver någon dags skritt-tur och sen igång med traven och på två veckor är man uppe i hyfsad fart igen. Men en som kanske ridits tre dagar i veckan innan vilan, mest skrotat, och inte varit så hårt tränad kräver långsammare igångsättning med kanske en veckas skritt, någon veckas skritt o trav för att sen komma upp i fart igen.

Välkommen till tråden. Min flicka får bara nästan 2 veckors ledighet nu i vinter. Hon har fått någon vecka här och där istället för att ställa av en längre period. Så henne räknar jag med att rida igång på ett par dagar bara, men annars så är det som anni säger, att det tar olika lång tid beroende på hur hästen var innan.

Angående invänjning kan jag ju inte prata om Kimbi, för hon var riden i två veckor innan hon kom till oss. Men för ett par år sedan hade vi en annan bebis som vi födde upp och red in själva. Jag körde på ungefär samma metod som Katarina_dacke och det fungerade mycket bra. Det var inga konstigheter vid inridningen sen då han redan haft sadel och träns i flera år.

Jag har inte heller vänjt med bett och tömkörning så tidigt nån gång. Har väntat med det tills det är dax att börja med tömkörning och det har inte varit något problem.

Kl
Brixie och jag håller på att tampas med att stå stilla vid uppsittning och det går framåt :) hon söker också stöd när jag rider speciellt i vänster varv, men hon vill inte galoppera....:grin: får jobba mer med det från backen.
Men det är såååå roligt att få rida igen!!!

Härligt att RIDA!! Är riktigt riktigt avis på er! Kul att det går framåt med uppsittningen, galoppen kommer den med - hon kanske bara inte har lust för tillfället ;) *ston!*

Det är så mkt travhästar här där jag bor så man är "uppfödd" med att hästarna bettvänjs och körs in redan på vintern som ettåringar för att sen få skrota tills det är dags för träning o start.

Jag får se hur jag gör helt enkelt :) Kommer inte vara någon regelrätt träning i den bemärkelsen och tömkörning kommer isf ske i grimma ej i träns och vi är ju redan ute o går o tränar "ptroo" och "smack" vilket går lysande så nästa steg är helt naturligt att gå bakom och smacka och försöka styra. Jaja, vi får se, ska bli minus 40 nu så det lär inte bli många knop framöver och vips så är man för fet för att göra nått :D Sen när bebis kommer så lär man ha fullt upp och då får hästarna vara glada om de får komma in i hyfsat normala tider - allt annat kommer vara bonus ;) jag räknar kallt med att Lamour inte kommer göra något alls från mars fram till hösten/vintern 2010. Sen är hon två och då börjar allvaret :D hehehe

Ja okej. Hon har gått normalt med ridning 4-5 gånger i veckan varav minst ett pass i veckan på banan.

Tycker det är lite klurig det där med vilan eftersom alla jag har pratat med tycker så olika. Men har nog tänkt ställa av henne i 4 veckor ändå. Hon har ju ändå gjort en lång resa från att ha bott i Tyskland i augusti och nu bo här med nya människor, nytt stall och nytt klimat. Känns som det är bra att låta dom smälta alla intryck genom vilan :)

Här är ridabstinensen olidlig kan jag säga. Nu åker ÄNTLIGEN gipset av på fredag med dessvärre återstår det ju massor med rehabilitering efteråt. Men förhoppningsvis är jag i sadeln igen om ett par veckor. :)
Flisan har därför fått en låång vintervila på 6 veckor. Men ska nu i slutet på veckan få börja longeras och skrittas lite smått av en duktig stallkompis. Lilla D har ju flyttat till min syster för att fortsätta sin utbildning och sköter sig utmärkt. Vår lilla ponny har fått en ordentlig vintervila men är under igångsättning nu igen. Picasso har fortfarande vila men kommer förmodligen snart att åka till Ellen och Enar för matchning inför Falsterbo och Flyinge.
Här kommer iaf lite nya kort på Lilla D, dessvärre dåliga kort men hon är söt i alla fall. :love:
5dec007.jpg

5dec008.jpg

DayByDaymedvinterskgg.jpg

DayByDay_100105_1.jpg

DayByDay_100105_2.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 101
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka