Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Håller tummarna för att det går bra att lasta och åka!

kl

Idag har jag varit ute på en skrittur med Dacke och en kompis å Dackes Mamma. Å tur var väl det att jag inte var själv, för i skogen mötte vi 3 älgar!! :eek:
En stor Tjur, en ko och en kalv, så hela familjen träffade vi! Å det gick kanonbra!! Dackes Mamma fick gå före en bit, men det gick himla bra! de stannade å stirrade, å jag kände Dackes hjärta, men han höll sig i skinnet! :love: duktiga lilla häst! Men det var så skönt att ha med sig hans mamma eftersom hon inte är särskilt rädd, inte ens för älg! Så nästa gång man möter Älg i skogen vet han ju iaf att de inte är så farliga, blev ett bra första mötwe med älg!.

Yes! I början tyckte jag att hon hade lite väl bred bläs, men nu tycker jag bara att det är charmigt.

Katarina_dacke: Det var ju skönt att han skötte sig så bra vid möte av älg. Kimbi och jag har hitills bara träffat på rådjur. Det räcker tycker jag : )

ja jag var själv förvånad. Har stött på rådjur ett par gånger, och i början var han livrädd, men nu blir han bara rädd om han inte ser dem å de dyker upp plötsligt, men det är ju inte rådjuren han är rädd för. vi stod och stirrade på ett rådjur som inte hade någon bråska iväg, den stirrade tillbaks, så tills sist fick vi bara gå förbi den typ bara 3 meter imellan, men då var han inte rädd.

Men man undrar ju varför de är räddare för älg än rådjur?

Är det för att man inte ser älg så ofta?, eller för att de är stora och luktar mer?
Någon som vet?

För att vi människor har mer respekt för älgar kanske?
De flesta människor jag känner spänner sig ganska mkt när en älg kommer nära, och har man då en känslig häst som litar på sin ryttare så kommer givetvis hästen oxå blir jätte rädd!

Delvis därför tror jag det är iaf.

åh, fy! Att möte älg när man sitter på hästryggen är en skräck för mig! Innan brydde jag mig inte, men min kära ridkompis har skrämt upp mig jättemycket :mad:. Dumma henne ;)!

Himla skönt att det gick bra iaf!
Jag tror att det är som kimmis87 säger, att det är vi människor som är anledningen, för att VI skrämmer upp oss.

Förhoppningsvis ska inte min bry sig så mycket. Min häst delade typ hage med älg och rådjur i somras :p. Det fanns en hel del sådana djur där!

Idag har min häst skrämt mig genom att stegra sig med mig på ryggen :mad:!
Det har han aldrig gjort innan (bara utan mig på ryggen).

Det kändes skithögt, som om vi skulle gå över :eek:. Men tror inte alls det var så högt som det kändes (tack och lov)!

Av någon anledning blev han helt galen av att bli själv i ridhuset, som han aldrig brytt sig om tidigare.

Det är inte bra att visa fega matte vad han faktiskt är kapabel till, min djävulshäst :devil:.

KL typ?

Tänkte bara skriva av mig lite glada tankar!
Skrev tidigare här att jag har en 4åring som jag rider regelbundet. Tidigare har det inte gått att rida ut själv då han stannat och velat vända när han sett ngt "läskigt". Har fått hoppa av och leda han förbi för att vi skulle komma vidare.
Men det har blivit mycket bättre nu så vi rider ut själv någon gång i veckan :D Så skönt att inte vara beroende av andra utan kan fara ut när man vill!
Han har lite dålig bjudning när vi rider på banan/i ridhuset (kommer nog mycket av att ägaren rider han i undertempo för att det går "för fort" annars.. ), så i skogen sätter jag ordentlig fart i honom så han får upp sin egen framåtanda o det går bättre och bättre! :D

*kl*

Tur vi inte har så mkt älgar här nere! Vildsvin däremot, kryllar det av! Och de största är som en B-ponny ungefär :eek: Bor tydligen ca 20 st i skogen bakom stallet där jag står nu. Tänkte INTE gå ner och hälsa på dem.

Avalon tog 1h på sig igår att stanna kvar i släpet när vi skulle stänga, sedan åkte vi iväg :) Han var inne nästan varje gång men lika snabb ut igen. Funderar på om han skulle funka bättre med skygglappar så han inte ser mig när jag tar tag i mellanväggen för att flytta den så jag kan stänga. Kanske tom. räcker med tjocka nackludd på grimman?

Någon som testat?
Det är iallafall skönt att har fått ordning på allt nu. Idag får han nya skor och imorgon ska vi rida!

Å fy sjutton!! vildsvin är ju så otäcka!! Möter nog hellre en älg än vildsvin. de är ju så snabba med, men älgen kanske är farligare??

Skönt att han gick att lasta iaf. Men jag tycker istället för att testa med skygglappar, så träna på att åka, åk en gång i veckan. och inte bara lastträna utan stäng och åka en bit, gärna upp på en större väg så ni kommer upp i "rätt hastighet"

Risken med skygglappar är kanske att han får panik ändå när han känner att ni är bakom men inte ser, Han vet ju ändå vad som kommer hända, vare sig du har skygglappar eller inte..
Hur går det om du testar att lasta honom smalt? Bara lägga på bommen och stänga.. Var tre att lasta till en början, du som leder in honom och 2 som står bakom och hjälps åt med bommen så att ingen behöver gå bakom honom, å bara lägga på bommen å kolla reaktionen. Han kommer säkert att baka emot men märka att det tar stopp. å när han har lugnat sig, upp med lemmen å luckan å ge han godis!! Hoppas du får bukt med lastningen! :D

Det är ungefär så vi gör. Men han kan åka smalt också, spelar ingen roll. Så fort man tar i bakbommen så backar han ut. Han kastar inte sig, han bara går bakåt men är tillräckligt snabb för att man inte ska lyckas få den på plats i tid. Vi är 3 st, En framtill som ger hnm gottis när han går framåt och två som hjälps åt att stänga.Det är dock inte så "bara" att få på bommen. Han han full koll på oss där bak och vad vi pysslar med. När han väl testat bommen 2 ggr så låter han den vara. Får inte panik eller så. Jag är ändå nöjd med 1h faktiskt, man kan ju behöva stå betydligt längre ibland! Jag skickar alltid in honom för han går inte efter mig in. Att dra i honom ger bara motsatt effekt; han går bakåt.

Men jag är liiite tuffare mot honom nu. Han får inte bara stå utanför och glo och vi gör heller inte tusen volter för att gå mot släpet. Backar han ut är jag snabb med att rätta honom med mitt rep och få honom att gå på igen. Så det blir jobbigare att vara utanför än inuti.

Jag har 2 spekulanter på mitt Umesläp så förhoppningsvis är det sålt de närmaste dagarna och jag kan lägga de pengarna på ett nytt, större. Måste ju ha ett att öva med också. Inte lönt med ett som är för kort som det jag har nu.

Idag fick han iaf nya pjucks så imorgon ska jag rida!

Testa att någon håller i en lina bakom rumpan på honom, samtidigt som du skickar på honom och var noga med att linan hålls sträckt, när han sen vill backa så har ni linan spänd som blir liknande en bom. Och sätt sedan på bommen! Då har han ingen chans att backa ut för när han backar tar det emot. Som du säger är det inte så "bara" att ta på bommen.. Jag har själv haft samma problem.. Sist vi åkte var det nemas problemas, men nu tar det förmodligen ett tag innan det blir att åka släp igen.. (Har inga vinterdäck på släpet)
Men när det blir barmark å sommardäcksväder så ska vi åka!! Det underlättar så att ha en häst som är smidig att lasta.

Vi har med minst ett 20tal vildsvin. Galten är enorm men kultingarna är skitsöta. Har träffat på dom ett antalgånger både med bil och till häst. Ofta kommer de i flock om minst 5 st.

Phigalle som nu stått 5 veckor då operationssåret pga inken inte velat läka och nu äntligen idag åkt till våran westerntränare för en månads träning. Är riktigt förvånad att så märkbart tappat så mycket muskler på dessa veckor. Trots han inte åkt transport på över en månad gick han rakt in. Så resultatet av att köpa en egen hästtransport överväger priset på långa vägar. Från att vara tre och krångla med linor och grejer så går han rakt in utan problem efter bara tre veckor med egen transport. Nu i natt blir de 5 åringar och jag har ägt Phigalle i lite mer än 3 år.gisses nu är de inte bebisar längre.

Tyvärr funkar inte linan heller. Han lägger hela sin tyngd på och det är inte en människa i världen som kan hålla kvar den då, tyvärr.

Men, jag tror vi kör samma metod som vi gjort nu och till sist så lär han sig att det är ingen att dividera om. Ska ta bilder på mitt idag så jag kan bli av med det och köpa det andra.

Gott nytt år allihopa!

Jag har idag ridit Pselma, första gången efter nyår.
Och hästen har varit helt knäpp sen nyår, stressad som satan, inte ätit ordenkligt och inte druckit ordenkligt.

Så idag tröttnade jag på henne och tog med henne o sambon och började smälla raketer för att se om det var därför, och mkt riktigt! Första raketen höll hon på o dö! (trodde hon) men efter ca 30 min övning så fungerade riktigt bra...

för 2 år sen var hon helt raketsäker, så jag vet inte vad som har hänt? Funderar på om det är nån ungjävel som har siktat på hästarna med något, för hon var verkligen livrädd till en början.
I slutet var hon så modig att hon skulle fram och lukta på "fontänerna" vilket hon inte fick, däremot gick vi rakt över en mkt liten sån, och det gick jätte bra. Men jag vill inte ha hennes näsa så nära. Hon är ju rätt kul så, när hon inte kan fly så gör hon tvärtom och går bara rakt på! Med raketer gör detta att man får avancera bakåt längre och längre helatiden.

Så till ridturen, en mkt spänd liten dam fortfarande, det blev mkt "böja på nacken form" i början. Så jag tänkte som så att om jag utsätter henne för massor saker så kanske det blir "overload" i hjärnan så att hon slutar bry sig, sagt o gjort, jag red till samhället.
Det visade sig att mitt sätt funkade, hon slutade att titta på saker, även om hon fortfarande spände sig.

Denna energin använde jag till att öva galoppfattningar, vilket gick jätte bra faktiskt! Jag fick henne att fatta så samlat att hon bara orkade 2 galoppsprång och sen bröt av själv och så kunde jag samla ihop och fatta igen på väldigt kort tid.

Några meter här o där kändes hon helt avslappnad.

Vi ska öva mer imorrn med raketer, idag tog vi mest saker som inte lät jätte mkt...

Jag tycker detta är väldigt märkligt, och känner inte alls igen min häst! Förvisso tränade vi inte förra året eftersom att hon var dräktig då och jag ville inte riskera nånting. Men året innan stod hon ju mer eller mindre o sov medans det smällde. Så jag är helt övertygad om att nåt har hänt!
Hoppas att hon fattar snabbt imorrn att även raketer som pangar inte är farliga!
Innan vi började öva reagerade hon på allt som kunde tänkas vara nåt, riktigt jobbig var hon!

Så jag är iaf nöjd med framstegen, även om vi inte är i närheten av där vi var innan nyår :crazy:

Tycker det verkar vara en onödig risk att utsätta sin häst för raketer. Visst de ska inte bli rädda om det smäller men jag skulle aldrig gå över en fontän! :eek: Ser för stora risker med det.
Och dessutom kan det ju inte vara så bra för deras hörsel..

En liten fontän, den var alltså i full styrka 5 cm hög ;)

Idag övade vi inga saker som smällde mer än gröna bollar, och de smäller ju inte så mkt. Imorrn kommer vi kanske öva mer med smällare, detta för att jag är väldigt övertygad om att hon inte kommer bli sitt normala jag innan hon har insett att det inte är farligt.

Och även för att det finns idioter härikring som säkerligen skulle kunna sikta på en med raketer, och då är det säkrast för alla om hästen inte får panik.

Höga ljud är nog aldrig bra för deras hörsel, men jag tror inte att en gång om året spelar speciellt stor roll om jag ska vara ärlig.

Idag var jag iväg o provred en bomlös dressyrsadel hos en kompis!
Sadeln passade bra på Pselma, red inte superlänge eftersom temperaturen var -10 och jag var inte riktigt klädd för det.

Däremot tyckte jag inte sadeln var värd den prislappen som är satt på den, och kommer leta vidare så vida jag inte hittar en beg som är kraftigt lägre i pris.

Pselma är fortfarande väldigt spänd, har svårt för att slappna av osv... så det var väl inte optimalt att prova sadel med kanske, men det kändes bra iaf.

akta din hästs hörsel, en enda knall kan skada hörseln för alltid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 101
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka