Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Har bara tittat på hästarna i hagen i flera veckor- trodde att jag skulle ut och gå lite med Billie häromdagen. Hon fullkomligt exploderade och jag fick absolut ingen som helst kontakt med henne! Arg på mej själv som e liiiite för dålig på att dra ner kraftfoder....Fick gå hem med henne igen så gott det gick men när vi nästan var hemma ( och just där var det lite halt) flippade hon igen och gick omkull. Reste sej och haltade på ena bak. Som tur var verkade hon bara blivit lite öm av smällen då det försvann ganska omgående. Drog ner på kraftfodret och idag var det så pass mycket snö i grannens paddock så jag kunde longera henne där utan att hon trampade genom snön på den knaggliga marken - och se- nu har jag tillbaka min gosiga lilla flicka igen. Inte kul när de är så frustrerade av all energi -de mår nog inget vidare då. Nu blir det igångsättning igen. ........och på måndag börjar jag på skolan......nervös....

aj då låter inte så kul, men se det positivt! Nästa gång glömmer du förmodligen inte att dra ner på kraftfodret. ;)

Jag är hopplös när det gäller maten....gammelhästen kräver mycket mat och det sitter i- tycker att jag redan ger henne så lite...( hö har de så de kan bada i det) jo ska försöka skärpa mej...

Nä, har inte fått det sålt än. Helt fel säsong verkar det som. Men tror inte det kommer bli så svårt att bli av med det i slutänden, så vi köper det nya nu och så får vi spara de pengarna vi får för det gamla helt enkelt. Är verkligen i behov av ett släp så jag kan komma till träningarna nu när vi flyttat.

Tömkörde Avalon i ridhuset idag. Först sprang han runt med svansen i vädret men lugnade sig efter ett tag och började jobba och sänka sig lite. Löddrade rejält så jag tror han var nöjd med att få springa av sig lite :)

I morgon ska vi rida ut lite längre med sällskap. Kul! :)

Lyx med nytt släp! Inte alls avis på nått sätt ;) hehehe
Hoppas pålle gillar det nya släpet bättre så han lugnar ned sig och ni får komma iväg och träna igen:)

Har han tagit flytten bra?

Fast än jag inte har någon nollfemma så är jag nyfiken på era planer! Många nya i tråden och en del välbekanta men kan ni inte skriva lite kort om kommande år?

Var befinner ni er nu i träning/utbildning/kondition?

Vad är målet under våren 2010?

Vad är slutmålet med 2010? Dvs vad hoppas ni ha uppnått innan årskiftet nästa gång?

Jag vill också ha ett nytt släp! Hade underlättat med en boogie till min stora flicka. I början tyckte hon inte om vårt lilla släp men nu har hon till sist vant sig och går in snällt och står still under resan. Får hoppas Avalon diggar det nya släpet. Blir ju lite handikapp annars om ni inte kan ta er iväg.

Inom träningen och utbildningen kan man säga att Kimbi är grundutbildad inom hoppningen och dressyren är påbörjad. Konditionen börjar arta sig och styrkan börjar komma. Men mer styrketräning och konditionsträning är behövligt.

Fortsätta träna och göra framsteg både inom dressyren och hoppningen. Komma ut och tävla låga klasser i hoppning framförallt. Tänkte hoppa lite fler clear rounder först och hoppas på start runt april-maj där någongång.

Vad är slutmålet med 2010? Dvs vad hoppas ni ha uppnått innan årskiftet nästa gång?
Mitt mål är väl att vi ska ha hunnit göra oss hemmavana på tävlingsbanan. Jag hoppas att jag kunnat få bra resultat upp till 110, och även hunnit med att starta lite lätta klasser i dressyr (Jag måste väl någonstans inse att jag har en häst som har väldigt lätt för sig i dressyren och borde visa upp sig där också).

Vi får väl se hur det går med mina mål. Men jag tror vi är på rätt väg för att kunna uppfylla dem.

Går i hyfsad stabil form, hoppad 4 ggr uppsutten. Fortfarande lite problem med rätt galopp. Hästen är fin i kroppen och i helt okej kondition, behöver mer styrka för att orka hålla ihop och igång ordentligt i galoppen.

Att komma ut i skogen, att komma över min rädsla för uteritter. Att starta klubbtävling i dressyr. Börja träna hoppning.

Vad är slutmålet med 2010? Dvs vad hoppas ni ha uppnått innan årskiftet nästa gång? Förhoppningsvis har sommaren utan paddock/ridhus hjälpt mig komma ut i skogen! Att känna mig tryggare med min häst. Kanske har vi tom varit med i en klubbhoppning. Och galoppen måste sitta!

Ja, det ska bli himla fint faktiskt. Så vi kan köra som vi vill och ha GOTT om plats för min elefant. Och så kan vi öva ofta i ett släp som är stabilt.

Han och Athena har tagit flytten bra tycker jag. Hon ville ju inte äta i början men det har släppt och ni är hon precis som vanligt. Avalon är inte så pjåskig, han mår bra var han än är ;) Red ut honom idag tillsammans med en annan tjej. En ny runda som jag inte ridit förr och som går längs med ån men fina galoppsträckor. Gick jättebra och han skötte sig kanon. Nu längtar jag verkligen efter att få komma igång med träningen igen!

Angående mål etc. så har är Avalon grundutbildad i hopp/dressyr och förutom galoppen som han måste träna styrkan i så skulle vi nog klara ett LB-program. Blir ju mer och mer inne på dressyr så hoppningen tänker jag satsa mer på i vår när vår terrängbana går att använda. Där finns även vanliga hinder man kan träna på. Sen har vi ju ridit en jakt tillsammans och det ska vi abolut göra fler gånger och på fler ställen.

Vi ska def. komma ut på lite tävlingar under våren/sommaren. Både hopp och dressyr. Och så ska vi gå ett antal kurser på Flyinge. Slutgiltiga målet för detta året vet jag inte riktigt men så länge vi utvecklas framåt så är jag nöjd :)

Numera tränar vi här; http://www.flyinge.nu/artiklar/granelundshallen/g1.jpg

Senast ändrad:

Jag har fått höra att en häst med bra hoppteknik "bör" man inte rida så ofta på terränghinder (om man nu inte tänkt satsa på just FT ;) ) då de lätt tappar sin teknik när de ska hoppa flackare och ofta i annat tempo än på banhinder? Att de lär sig att de inte behöver använda sin teknik eftersom hindren är fasta och det är ett helt annat hoppsätt helt enkelt.

Då borde det innebära även tvärtom; att en häst som Avalon som redan är lång och lite flack kommer tycka att terränhinder är lattjolajban för då behöver han inte hoppa upp sig på samma sätt och att han kommer få ännu svårare för banhinder? Men nu vill väl du satsa på FT så då kanske det blir annorlunda.

Jag har själv inte ridit terräng så jag ska egentligen knipa min käft :D men det var bara något jag fångade upp av en terrängtränare här uppe (från Leksand :angel:)

Jag följer era inlägg lite på distans:laugh:.

Angående årets mål så blir det väl först och främst att ha en glad och frisk häst :p Inte en självklarhet alltid...
Målet för oss blir att ta oss till Falsterbo men först så ska nollrundorna klaras av. Kanske blir det någon lokal dressyr tävling också. Kunde ju vara skoj att se hur hon reagerar på detta och att få något skrivet vad man ska träna på mera.
Nu efter vintervila och otroligt mkt snö så är bara målet att komma ut och få upp kondition och så småningom här komma igång med hoppträningar och clear rounder.

Ser verkligen fram emot denna säsongen och hur den ska arta sig, nu när de har blivit ett helt år äldre :)

En liten film från kvalite´n i höstas:

http://www.youtube.com/watch?v=86cxte0yeRc

Du har säkert en poäng där. Men om man tränar båda delarna så borde det funka tycker jag. Alltså inte lägger ner att hoppa bana bara för man tränar terräng också. Vi får väl satsa på att vara grymma i terrängen och i dressyren, när alla andra är bra på terrängen och banhoppningen när det gäller FT ;)

kl
Fuxen är nu riden i ca 8 veckor, därinnan tömkörd ett par veckor.. Så hon är rent konditionsmässigt ganska bra igång. Eftersom att det har varit så otroligt mycket problem kring den här hästen, och ingen har tagit tag i det riktigt innan, så ligger hon utbildningsmässigt ganska långt efter. Hon grundjobbades ett par månader i somras innan jag köpte henne, men har väl knappast räknats som ridbar..
Nu är hon "grundriden", ridbarheten är dock tyvärr hennes svagaste sida, men hon börjar jobba i en trevlig form och det går nästan att styra.. ;)

Målet för våren är att hon ska bli startklar och hinna gå lite 1m-110klasser.

Slutmålet med året är att hon ska gå stabilt i 120 och förhoppningsvis kvala till Breeders om hon hinner bli färdig för det. :)

fuxen1.jpg

5.jpg

1.jpg

Fin häst! Det ska bli spännande att följa. Idag är det "endast" -4 grader här och nu ska det ridas:) Vädret har ju spelat en ett spratt nu sista dagarna med upp till -17 och då har man ju inte varit speciellt sugen på att hoppa upp, men som sagt idag blir det av. Härligt!

img_7403_67594848.jpg

("Gammal" bild, men iaf :))

Usha, kylan ställer verkligen till det :/

Chico har fått stå nästan hela December pga snö & kyla. Dax att sätta igång honom nu. I november hoppade han bana på 110 (träning) & enstaka hinder 130. Tävlade upp till 1m felfritt.

Få honom trimmad som en jakthund :devil:! Nej men, ut & starta några 1m-110 med felfritt resultat. I maj får han stå 6 veckor & sedan sätta igång honom under sommaren.

Hade varit riktigt kul att försöka kvala till breeders. Men målet innan året är slut är att ha hoppat lite felfria 120 :)

kl

Ska sätta igång "Ralf" om en vecka nu. Då har han haft vintervila och varit rastlös i fyra veckor, det ska bli jättekul att börja rida honom igen!

Har tagit det rätt lugnt och inte försökt pressa honom någonting. Men just nu tränar vi ca 90 banor, inte så mycket höjder utan mer trixiga svängar och styrka och sånt. I dressyren går det jättemycket framåt och han har växt massor mentalt, går i form i alla gångarter, börjat med sidvärts, fattningar från skritt och ryggningar etc.
Konditionen blir bättre och bättre hela tiden, och han orkar riktigt mycket nu.

Fortsätta träna, hoppa mer banor och att han ska gå i en stadigare form, få starkare galopp. Förhoppningsvis debutera lokal dressyr och hopp.

Vad är slutmålet med 2010?
Att han ska fortsätta utvecklas som han gjort, hålla sig skadefri också, haha. Fått tävlingsrutin. Hur högt vi tävlar får vi se, beror på hur det går och hur han utvecklas. Att han ska bli ännu mindre "unghästig".

Grattis till nya släpet.
Vi köpte ett HB511 i höstas och det är sannolikt det bästa släp jag använt! Helt kanon och vår svårlastade slyngel verkar också gilla det :)

Idag har det varit riktigt varmt, endast 1 minusgrad, superhärligt! :laugh:
Har ju varit ner mot -34 här innan så det har inte blivit så mycket ridning.
Men idag fick jag till och med en fotograf!

22145_284235974664_722959664_4450234_8326111_n.jpg

22145_284236129664_722959664_4450239_6670464_n.jpg

22145_284236059664_722959664_4450237_120997_n.jpg

22145_284244669664_722959664_4450256_1767497_n.jpg

:love:

Där ser man! Tack så mkt får jag väl säga då :bow:
Jag har suktat efter det länge nog nu. Kan knappt vänta tills det kommer! Får roa mig med att ta BE-kort så länge :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 101
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka