Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Många styrkekramar!

KL
Var befinner ni er nu i träning/utbildning/kondition?

Vi har inte kommit hälften så långt som jag hade hoppats, dels för att Pselma fick ont i ryggen hos tränaren och fick stå 2 veckor, men oxå pga kylan som varit. Jag rider i regel inte när det är så kallt då jag har dålig blodcirkulation.

Så en distansstart i början av april ser inte trolig ut.
Vi är grundutbildade, har lite mer muskler än innan, men inte tillräckligt än.

Vad är målet under våren 2010?

Här hade jag ju som sagt tänkt att rida 5 mil, men jag ställer in det och funderar på att ställa ut henne istället. Det innebär då mer dressyrträning än vad jag tänkt i vanliga fall, men dressyr är ju kul så det gör inget.

Vad är slutmålet med 2010?

Ja på hösten hoppas jag iaf att vi ska ha ridit nån distansritt! Samt att hon kanske ska vara visad på utställning, men där får vi se, det är väldigt dyrt att visa på utställning!

Vi har så smått börjat sätta i gång efter en månads vila, så konditionen är lite låg och magen lite stor... Men energin är på topp! Han har lärt sig att göra rena byten och kortare skänkelvikningar sitter ganska fint.
I hoppningen går han banor på 90 cm med kombination.

Eftersom han ligger lite efter så blir målet att komma ut på lokal tävling 1.00 hoppning i alla fall. Sen vill jag nog starta dressyr också, men har inte tittat på programmens innehåll på de senaste 10 åren.. LB kanske han kan gå?...:)

Regional 1.20 och en fin procent i LA dressyr!

kl

Har varit ute i skogen och galopperat med Brixie, vi hade en till 5 åring med oss och dom tyckte det va buskul :D Den andra hästen låg först (den är betydligt mer riden än min) och han gjorde några bakutsparkar men min lilla Brixie va så duktig och höll sig på mattan :D Helt plötsligt i skogen möter vi en liten ponny som är på rymmen :eek: Men som tur va så höll alla sig lugna och den lilla ponnyn tog plats mellan oss och vi red med den hem. Vi vallade in den i stallet med hjälp av hästarna, hon får verkligen vara med om nya saker på nya stället min lilla tjej ;) Det stora pluset va att hon stog helt still vid uppsittningen :banana::bump::love:

Jag har precis satt igång Gustav i princip. Men vi ligger väl fortfarande på grundnivå i träning.
Typ LC dressyr och 90cm hoppning om man ska säga "klassvis". Konditionen är inte på topp.
Men det är i princip den vi jobbar helhjärtat på nu. När han rids ordentliga pass går han max 20-30min.

Dressyrfilm - första gången i dressyrsadel för oss :p haha
Markarbetsfilm - bakom hand o bråkig som tusan, men det är där vi är nu ;)

Komma ut på tävlingsbanorna. Helst rida 110cm hoppning och LB dressyr, kunna vissa rörelser från LA dressyr
och bli starkare i kroppen. Bli mer stadig och lite tuffare.

Vad är slutmålet med 2010
Vi har bara satt upp mål till slutet av maj, då han troligtvis kommer säljas. Så slutmålet är väl egentligen
starta 120 hoppning om han är redo, sen säljas. Har jag kvar honom är slutmålet Breeders i hoppning i höst.

Ingen aning. Phigalle stod i 6 veckor efter lång läktid på såret efter operation bortttagning av ink. Då jag inte har möjlighet själv att rida nu (whiplashskada,småbarn,underlag,kyla) så är han hos en tränare på igångsättning. Han har varit borta i en vecka och ska vara där tre veckor. Och han kommer att åka tillbaka dit för ytterliggare en vecka v7 då det är sportlov och jag vill att han inte ska stå mer.Kommer sedan åka till min ordinarie tränare i slutet av mars.Innan han ställdes av i slutet av november så löshoppades han 90cm,kan grunderna i ridningen så som lite öppna,sluta,början till spinn,sidepass osv. Dock har vi haft lite problem med att få rätt galopp vilket är mitt eget fel.

Deltaga i E tävlingar i w&t men även lyckas utveckla galoppen så vi kan gå över till Openklasser på D nivå.

öka samspelet.placera sej bra på D nivå.Rida en godkänd LC.Våga ställa upp på en clearound hoppning.

KL

Nu rids inte hästen av mig, men i full träning/tävlingskondition. Går LA och byten påbörjade.

Kvaltävlingar FEI-programmen, gärna någon rolig helgkurs (dressyr), ev. start i Falsterbo om det är ekonomiskt möjligt och passar på andra sätt.

Vad är slutmålet med 2010? Dvs vad hoppas ni ha uppnått innan årskiftet nästa gång?

Lite blågula rosetter vore inte fel! :p Hoppas på finalplats i nationell tävling.

Ja svårt att säga men efter alla skador och konvalecenser så är vi åter på gång igen. Har ju varit mycket nu senaste tiden, så i dressyren så har han börjat att gå i en stadig form, kortare stunder.
Snart ska vi vara med i en träningsgrupp i hoppning!!
Vi håller på att bygger mera muskler och kondition för en förhoppningsvis hållbar häst i många år!

Vad är målet under 2010?
Ja komma ut på några små tävlingar under våren/hösten
Vi rider ju mest för nöjets skull så vi är mycket ute i skog och mark, Jag har dåliga tävlingsnerver :p så jag är nöjd om vi kan starta någon clear Round och så på 70-80 cm i hoppning och lätt c i dressyr.

Att få upp styrka och kondition, att komma ut på någon liten tävling. Att behålla en god relation till min häst!

*kl*

Idag var "Allon" och jag i nya ridhuset för andra gången. Där var 3 andra ekipage samtidigt. I ett av hörnen står det skottkärra, grepar, någon stol och lite annan skit. Det var såklart LIVSFARLIGT och han tog stora omvägar för att inte bli uppäten. Detta resulterade i att samtliga andra hästar började nojja de med och när min till sist la' ner och började arbeta så var där 3 andra måttligt roade ryttare med helvilda hästar :angel:

Red bara ca 15 minuter sedan var han trött. Men han kom i fin form ganska snabbt och vi gjorde 1 sidvärtesföflyttning rätt upp och en början till öppna. Är SÅ sugen på att komma igång med träningen ordentligt nu! Lite mer igångsättning med tömkörning, skritt-turer och jogging i ridhuset sedan ska det trimmas så det står härliga till!

Jag längtar SÅ till våren och vår första start! :bump:

Ja, idag var det dags för första längre rundan ute efter vilan. Naturligtvis såg det ju inte ut som sist vi red där, så lite smärre hjärtattacker va på G, så det var tur att nyblivna 4 åringen var med och kunde gå först (!) förbi alla monster.
Sen är han ju så jäkla töntig med att möta bilar. Det har aldrig hänt honom något, men varje gång, oavsett bilen står still eller inte så måste han bara sprattla ut på gärdet eller upp i rumpan på sin ledsagare. Tips någon?

Jättefin häst!

kl
Ralf var underbar igår :love: Första gången jag red på honom efter vilan och det gick hur bra som helst! Han var avspänd och lyssnade jättebra, gick i en lägre, längre mer avslappnad form än han lätt gör. Fattade galopp från skritt och kunde hålla den väldigt bra! Gjorde allt man bad om! Skuttade även lite och det gick också jättebra, han tyckte det var superkul! Åh, vad det ska bli roligt att komma igång igen! Har spanat in lite lokala tävlingar i vår. :)
26076998.jpg

Måste ta lite nya bilder någon dag! Har inte fotat honom sen september! Skäms.

Det här med skoning. Hur går det att sko era hästar?

För 1 ½ år sedan när jag köpte Othello kunde jag knappt kratsa hovarna på honom. Men har var skodd iaf.

Det gick helt ok att sko honom första halvåret jag hade honom. Men så en dag var han fly förbannad när han skulle skos. Han stegrade och slet till sig hovarna och var riktigt djävlig :devil:!
Jag stod med brems, en kompis på var sida, redo att ta tag i grimskaften som han var uppbunden i, och så hovslagaren. Slutade iof med en skodd häst på 3 hovar (4:e skulle vara kvar ett tag till pga tappsko tidigare), jag med en smäll i magen av en framhov, hovslagaren med uppskuret finger av en söm och en stor blodfläck på golvet. Och massar av tårar från mig, jag var helt förtvivlad.

Nu går allt bara bättre och bättre och enda problemet är att Othello blir uttråkad och gärna drar till sig hoven. Men hovslagaren lyckas hålla kvar hoven.

Hans dåliga uppförande kan ju så klart bero på att min häst råkade vara klapphingst DÅ. Men nu står jag med en ikea-påse med hösilage när det är dags att verka och spika för att han ska fokusera på annat.

Är era hästar som änglar eller har ni det oxå lite knepigt ibland när det gäller skoning?

Min hovis var nöjd över Othellos uppförande vid dagens skoning iaf ;)!

Min häst var snäll att sko bak första gången, sen blev han ett monster! Beror nog på att han försökte skrämma vår hovslagare och hovslagaren backade och blev osäker. Efter det försökte hästen sparka honom när när han gick förbi, han HATADE hovslagaren! Men då bytte vi och har nu en superbra som tar det lugnt och har byggt upp ett förtroende med hästen, han tycker fortfarande att det är lite obehagligt bak, men med morötter går det allt! :D

Min har varit snäll att sko hitintills, men han är bara skodd fram, men i morgon kommer hovslagarn så då ska han få skor på alla fyra, hoppas att han sköter sig då! Men min har aldrig varit direkt bråkig att hantera. vilket jag förstår av dina tidigare inlägg att din har velat bestämma och bossa runt.. (rätta mig o jag har fel)
Men återkommer efter morgonens skoning, hoppas jag kan skriva då att min Dacke har skött sig.

Min är jättesnäll att sko på bakhovarna, men fram är det värre med.

Ja, det där med hanteringen jobbar vi ständigt med :devil:!
Hovis tar det alltid lugnt med honom, har tålamod med honom. Så det känns bra och Othello lär sig hela tiden att det är kanske inte så jobbigt ändå med att bli skodd.

I övrigt ang hanteringen. Han är aldrig elak eller "farlig" medvetet mot människor. Han älskar alla och väldigt social.
Däremot har han inte förstått att man måste vara försiktig om en människa, han är VÄLDIGT hårdhänt. Vill gärna busa!
Om någon har tips på vad man kan jobba med för att få honom mer känslig, så tackar jag hjärtligt för dem :bow:!!!

Ja, det där med hovslagare kan bli en cirkus.... Ofta har det slarvats med lyftandet av hovarna redan som föl när de är sådär besvärliga. Om det är så att de tycker att det verkligen är obehagligt så är det ju bara att ta det lugnt, ryande och fyande upplever jag bara spär på obehaget och dumheterna eskalerar. Men måttas en spark har det gått över gränsen, där får man va lite lyhörd själv så man inte kommer dit!
Hanteringen i övrigt har ju också betydelse. En häst som har allmän tillit och respekt för människor har mindre benägenhet att "veva upp" sina protester än en som tillåts flytta gränser till höger och vänster. Vardagshanteringen avspeglar sig sedan i allt, lastning, hovslagare eller vad det nu kan vara.

Jag börjar lyfta hovarna 2 ggr om dagen redan när fölen är ett par dagar gamla och fortsätter HELA tiden, även på betet. Vår tvåårshingst var tvungen att skos efter en hovböld i höstas och det var inga problem. Han tyckte det var lite läbbigt med ljudet bara, men han känner ju min hovis sen han va pytteliten.
Ett tips med unghästarna också är att inte byta miljö när hovis kommer. Att kombinera ensamhetsträning och hovslagare blir sällan en lyckad kombination tex. Jag har en hovslagarplats precis vid lösdriften där vi verkar, medan övrig träning naturligtvis görs i stallet. Står hästen på stall: ta med bästa polaren in också, för att avdramatisera lite. Detta gäller väl mer för de yngre, men det är ju där grunden läggs, eller hur?:)

Oj, vad jag svävade ut nu, hoppas ni överlevde!:D

Brosus var inte så trevlig att kratsa men det gick hyffsat att sko honom första gången som treåring. Jag fick tips från hovslagaren att träna varje dag genom att knacka på undersidan av hovarna och hålla dem lite längre än vad man gör när man bara kratsar ur dem. På så vis lärde sig Brosus iaf... tränar lika med Lamour nu, håller dem lite längre och bankar på undersidan. Men ingen av dem har gjort så där som din... men det är nog bara "träning" som gäller på nått vis :grin: HUR vet jag dock inte...
Ett "husmorstips" är att knacka dem i pannan, som man knackar på en dörr, medan man skor... :D Mitt mellan ögonen...
Låter helt superfjompigt men det funkar till o från :D Första gången jag fick höra talas om det var vid en helgalen häst som skulle skos (gick knappt att ens TA på benen) då kom en förbipasserande som sade "knacka den i pannan", desperata började vi knacka i pannan o hästen fick nått annat att tänka på och det gick bättre att sko :p

Brukade göra det på brosus när han tröttnat på att stå stilla.

Jättetrevlig liten pålle! Fick träningsvärk i magen av att bara titta på filmen :p

Jag hoppas min tjej här hemma inte heller blir så fasligt stor. 165 MAX! Bara de har rörelserna så känns det som en häst ändå ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka