Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jättetrevlig liten pålle! Fick träningsvärk i magen av att bara titta på filmen :p

Jag hoppas min tjej här hemma inte heller blir så fasligt stor. 165 MAX! Bara de har rörelserna så känns det som en häst ändå ;)

Haha, ja, han är väldigt gungig och gillar att visa upp sin ökade trav. Ryttarinnan har fullt schå att försöka få honom att korta stegen ibland... :p Lite för kort i nacken på filmen, gången blir bättre med längre halslinje.

Nu har hovslagarn varit ute och han skötte sig som en ängel!! Stod helt still, som om han hade haft skor på alla fyra jämt! :) Så det var skönt att han skötte sig.

Sen red vi till ridhuset då jag tänkte jag skulle tjuvträna lite inför fredagens bom/hoppträning.

Idag red vi cavaletti på 4 bommar itrav och sen hoppade vi ett litet hinder (40cm :p)

Men det är ju en början. så länge jag red i trav hoppade han inte utan man måste rida an honom i galopp.

Som jag skrev innan så ska jag vara med i en unghästgrupp i hoppning på fredag. ska bli kul!
Men första gången så är det bara lite cavaletti och små hinder. Dock är jag inte orolig för hur han ska bete sig vid hinder/bommar men efterom vi är 5 st i gruppen så kommer han förmodligen ha en massa hyss för sig och vilja busa, han ör ju inte så van att vara i ridhuset iaf inte med mer än 3 hästar, men han kanske sköter sig kanon! Hoppas på det.

Lite nervös är man ju men det ska bli roligt med! Så ni är inne på buke kan väl hålla tummar å hovar för oss :D (jag menar vi ska ju hoppa så enormt stora hinder!) ;)
Tycker iaf jag som inte är så intresserad av hoppning.. (läs in lite rädd) :o

*kl*

Min häst har aldrig varit några problem att sko. Dock skadade han ju en hov som åring och fick därav mkt erfarenhet av att bli pillad på fötterna. Inget ont som inte har något gott med sig...

Fenja min lilla henne har jag varit NOGA med att lyfta fötterna på redan som bebis. Det ger utdelning nu, hon står som ett ljus.

I morgon ska vi träna! :bump: Släpet jag lånar har fått vinterskor och nu håller vi tummarna för att han går ni både på dit- och hemvägen!

Åh, vilka fina unghästar jag har!
Eftersom fyraåringen behövde lite skolning satte jag upp min kompis på femåringen. Jag förvarnade om att han kan vara lite sprättig men snäll (så att hon inte skulle slappna av alltför mycket i hans mysiga gångarter.. )Och han va så himla snäll! Sprätte inte ens när traktor och lastare åkte förbi utanför ridhusporten.... Då undrar man ju om han spelar mig ett spratt varje gång han skvätter till eller bockar!;)
Fyraåringen skötte sig som ett ljus i vanlig ordning, den är ju inte osäker för någonting och har aldrig gjort en dumhet i hela sitt lilla liv, kärlek till henne!:D

Min har ju som sagt gått på lösdrift utan allt för mycket hantering, hans 3 första år, vad jag fattat det som. Så hanteringen är lite efter där.
Man lär ju sig av sina misstag ;), har aldrig haft dessa problem med någon annan häst tidigare. Men vad jag lär mig!

Anni
Det där med att knacka i pannan har jag gjort på ett sto som skulle sprutas i benet på djursjukhuset. Ska ha det i åtanke till nästa skoning.

katarina_dacke
Vad skönt att han skötte sig fint vid skoningen! :)

Jättefin häst, vilken trav :love:. Den blir nog ännu bättre när hästen kan spänna av och ta riktigt stöd.

KL
Jag och Brixie rider ut för fullt, både själva och med sällskap och hon sköter sig superbra hittills :laugh:

Som ni vet så håller jag på att bygga upp konditionen på Brixie. Hon är ju bara riden i alla gångarter som 3 åring, löshoppad och lite skrittad och travad i somras eftersom hon fått föl. Hur mycket red ni era när ni började? Är ju så himla roligt att rida henne nu :laugh: Jag varierar uteritt och tömkörning och löshoppning. Försöker låta bli ridhuset men när det varit så kallt har det varit guld värt.

Tänkte ni som kommit längre vet ju vad som funkat så ni kanske vill dela med er?

Jag skulle ta det försiktigt och börja med varannan dag principen. Variera arbetet och gör det roligt för hästen och dig :) Min tanke med vår 5 åring är att hon ska gå 5 dgr i veckan varierat. En dag hoppning, två dagar markarbete/dressyr och två dagar ut. Men det är ju svårt nu att få ihop uteritterna nu så här års pga av mörker och kyla.
Men mitt tips att gå varsamt fram så undviker du överansträngningar, dessutom så har ju bara säsongen börjat och vi har en lång vår och sommar säsong framför oss ;)
Igår var vi ute på en timmes skritt i skogen och avslutade med galopp på ett snötäckt fält. Så underbart!

jag skulle räkna henne som en 3.5 åring. Dvs rida tre-fyra dagar i veckan och sen skritta alt vila.
Ridningen skulle bli - vid tre dagars ridning - ett dressyrpass/hoppning (dvs ridning i ridhus eller paddock) ett konditionspass och en lugnare uteritt men i alla gångarter.
Med fyra dagars ridning så skulle jag köra två pass i veckan på banan med dressyrtrim/markarbete.

Anpassa turerna så hon inte går stenhårt konditionspass en dag och sen ska in i ridhuset och trimma dressyr dagen efter.

Så gjorde jag med Brosus redan från det att han var tre år och nyinriden men man anpassar ju nivån efter dagsformen :) Dvs konditionspassen som treåring innebar kanske längre sträckor i trav och liiite galopp medan konditionspassen som fyraåring innebar galopp i djupsnö ett antal kilometrar. Samma med dressyren. Som treåring red jag 20 min på banan med start, stopp, svänga, alla gångarter. Som fyraåring trimmade vi ju form, böjning, tempo, sidvärts etc.
Men TÄNKET var det samma - dressyr, kondition och lugn mysrunda

Som ni vet så håller jag på att bygga upp konditionen på Brixie. Hon är ju bara riden i alla gångarter som 3 åring, löshoppad och lite skrittad och travad i somras eftersom hon fått föl. Hur mycket red ni era när ni började? Är ju så himla roligt att rida henne nu :laugh: Jag varierar uteritt och tömkörning och löshoppning. Försöker låta bli ridhuset men när det varit så kallt har det varit guld värt.

Tänkte ni som kommit längre vet ju vad som funkat så ni kanske vill dela med er?

Hej, svårt att komma med generella tips, men vår häst har fått galoppera i uppförsbackar för kondition och bakbenspåskjut. Övergångar för styrka i bakdelen. Söker sig hästen mot handen, så att hon går i en bra form? I så fall skulle jag träna en del i ridhus, om inte rida ut tills hon bjuder och söker bettet.

Anna1234: Jag tänkte som dig att göra något med henne varannan dag... men eftersom vi har haft problem med uppsittningen så funkar det bättre med 2 dagar i rad. Andra dagen då står hon som ett ljus när jag sitter upp :) men rider jag varannan dag bara då krånglar hon varje gång.

Anni: Jag tänker henne också som en 3,5 åring. Uteritterna blir ju inte så lätta för henne eftersom det är så mycket snö överallt så hon måste anstränga sig ganska så mycket då. Därför rider vi inte så långa vändor i skogen. Men vi kör i alla gångarter iaf, fast bara korta sträckor. Vi rider ca 35 min då.

Hiddeous: Hon söker sig bra till handen i skogen men inte lika bra i ridhuset, därför så håller vi oss utomhus så mycket som möjligt. Hon bjuder som sjutton i skogen :p Känns som hon tycker att det är för litet i ridhuset.

Kl
Vill ju som ni skriver inte överantränga henne så hon blir stående sen med inflammationer eller nåt annat skit. Har väntat så länge nu på att få sätta igång henne så då vill man ju att det ska gå bra. Igår löshoppades hon och det var jobbigt, fast hon tyckte det va kul. Nu ska hon få vila och bara gå i hagen i 2 dagar.
Funderar på om det blir för mycket att göra något med henne 2 dagar och vila 1? eller om man ska göra så att man gör något 2 dagar och vilar 2? vad tror ni? ifs så är det väl kanske från häst till häst....

Är det bara jag som använder mig nästan bara av skogen när jag bygger upp hästen? Jag använder naturen istället för banan eftersom hästen ofta tycker det är mycket roligare och blir då mycket mer positiv. Det är ju inte sagt att man måste lunsa rakt fram i hafsig ridning bara för man rider i skogen. Jag tränar mycket öppna, skänkelvikning och flytta för skänkel på grusvägar t ex. Det tycker jag funkar kanon. Men jag har blivit uppvuxen utan varken ridhus eller ridbana, så jag är väl mest van vid skogen. Ridbana har vi haft sista åren och ridhus inom skrittavstånd, men jag föredrar oftast skogen ändå.
Kimbi satte jag igång genom principen 2 dagar motion, 1 dag vila. Och då blev det mest trevliga skogsturer. Någon gång i veckan klättrade jag, och när hon kommit upp i styrka varierade jag med konditionsträning. Hela tiden övade jag mycket på övergångar för att få upp lydnaden och styrkan. Men man kan väl säga mest att skynda långsamt är bästa tekniken för att få en hållbar häst. Våra hästar har lång tid kvar av sina karriärer, så de behöver inte stressas ut på tävlingsbanor och hårda träningar.

ja ska man träna kondition och ren muskelstyrka så använder jag naturen, men jag vill ändå att hästen ska bli rutinerad på banan och tycka att det är minst lika roligt att vara där som i skogen - det är ju på banan man ska tävla ;)

Så jag kanske tänker lite tvärtom - om hästen är seg och loj i ridhus eller paddock så är det ju DÄR den behöver motiveras och tränas! Dvs - det hästen har svårt för - det tränar jag. Sen rider jag ju inte på banan varje dag bara därför - men jag undviker den absolut inte bara för att hästen visar att den inte är så förtjust i banan. En häst med dålig bjudning på banan behöver ju tillbringa tid där inne för att vänja sig - men det gäller att man som ryttare är riktigt aktiv och planerar sina pass väl med roliga övningar så man inte blir harvandes på fyrkanten/volten!

Monell - ja detta med snön är ju på gott och ont. Det är bra träning för tränade hästar men det blir lätt "för mycket" för en otränad. Men jag tror du känner vad hon klarar av och inte och har vett nog att ta det lugnt dagen efter hårdare pass. Tjejen jag tränade för menade att man inte ska vara rädd att rida sin unghäst svettig, trött o flåsig ibland - bara man låter den vila tillräckligt mycket (mer än en vuxen häst) för att återhämta sig :)

Jag tror det är väldigt individuellt hur mycket de behöver vila och inte. Jag red en dag, vilade två osv när Brosus var tre år. Som fyraåring red jag varannan dag.
Andra hästar exploderade totalt om de inte fick aktivering varje dag i form av longering, lös i ridhus, ridning, löshoppning, tömkörning.

Jag brukar aldrig få en häst som tycker att det är tråkigt med banan just därför att jag rider där så sällan, är min uppfattning. Min B-ponny är nog den enda av mina hästar som varit lite jobbig på banan, eftersom hon är ett tjurigt sto och inte gick ett steg om hon inte ville, fast hon kunde vara likadan i skogen också. På tävlingsbanorna var det dock aldrig några problem som tur är.
Jag menar inte som kritik till de som rider mkt på banan, men jag själv ser inte det behovet att rida 3-4 dagar i veckan på banan. Jag skulle bli väldigt fantasilös om inte annat om jag red på banan så mycket.

Tänkte presentera mig lite kort bara eftersom jag precis köpt en 05a och lagt tråden i prenumeration! :)

Han kom hem i fredags förra veckan så vi har inte hunnit med så mycket än utan bara promenader och en vända till ridhuset för att presentera honom för tömkörningsgjorden. På fredag ska jag rida :banana:

Har tyvärr inga jätte roliga bilder, men här har ni min lilla Wille!

Diwino
e. Dionysos
ue. Wittinger

Precis hemkommen och utsläppt i hagen bredvid sina nya kompisar.
30277888.jpg

Ihopsläpp, mina två snuttar :love:
30277917.jpg

Efter en promenad
30277942.jpg

När vi kommit hem från ridhuset (gjorden under täcket ;))
30277855.jpg

Jaha, idag fick man skämmas då min kära slängde av min kompis på uteritten... bil som var superläskig men ändå så rolig att bli rädd för så han bockade av henne. Suck... Det var bara att byta kusar och med matte på ryggen skötte han sig finfint efter lite vägledning och gick sen förbi 3 bilar utan att bli vettskrämd. Såna är dom!:laugh:

Marty: Jag rider henne bara i skogen, när det va -30 grader red vi i ridhuset för det gick inte att vara ute...men då hade hon dålig bjudning. Jag har heller aldrig haft ridhus tidigare (har ju haft henne hemma på gården). Men det blir jobbigt för henne att gå i all snö, jag känner att hon blir jättetrött i rumpan av det.

Anni: Jag tror inte heller att de dör av att bli svettiga fast det brukar hon inte bli när vi rider utan det är mer när vi löshoppar. Känner också lite så som du skriver.... bara för att hon får bjudning i skogen får hon det då automatiskt i ridhuset....:grin: det tror jag ju inte. Hon måste väl helt enkelt som du skriver öva på att gå fram där inne också.

Hon har ju aktiverats 2 dagar i rad nu och idag har hon vilat men guuuuud så grinig hon varit idag... hon kanske har träningsvärk...min lilla gumma.

Så jag kanske tänker lite tvärtom - om hästen är seg och loj i ridhus eller paddock så är det ju DÄR den behöver motiveras och tränas! Dvs - det hästen har svårt för - det tränar jag.

Jag tror att det finns en risk att hästen får dåligt självförtroende om den ofta får göra sådant den inte är bra på. Jag skulle tro att de flesta unghästutbildare gör tvärtom, dvs väcker hästens arbetslust ute i naturen där bjudningen kommer av sig själv, och använder det som draghjälp för att lära in hjälper. Hästar som är heta, däremot, skulle jag arbeta inomhus, liksom de individer som inte koncentrerar sig ute. Lata hästar skulle jag rida över öppna fält.

Idag hittades Cesar i hagen, med en spark på ena framknät. 45 minuter efter att han hittades, var vi inne på Ultuna (tack och lov att vi bara har 10minuter dit)

Först röntgades han, och lillen var så duktig och blev röntgad utan att fått någe lugnande. Inga fisurer kunde hittas på röntgenplåtarna.

Dock har sparken gått in i leden :( Dom försökte spola igenom den och sådär, men det gick inte riktigt bra, så nu ska han opereras inatt.

Veterinären skrämde dock upp mej och sa att om det trots allt finns en fisur, så kan benet gå av när operationen är klar och han vaknar till och ska resa sej, någon som har hört tallas om det här eller varit med om det, jag har aldrig tidigare hört att det kan hända :crazy:

Cesar charmade alla inne på Ultuna med sin härliga personlighet och sina små påhitt.

Ursch ni får hjälpa mej att hålla tummarna att det går bra! Jag orkar inte med det här :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka