Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

inte illa menat men han ser rätt rastlös ut... ;) En aningen mkt överskottsenergi eller??

Avalons "bus" är mer pojkfasoner - dvs pilla på allt han ser och "ojsan, det gick visst sönder!"

Stackars er Mazarinen! Det är ju sååå tråkigt när det blir så där, men förhoppningsvis så går ju allt bra och ni kan komma igen, jag håller tummarna.

Igår var vi och hopptränade för en ny hopptränare. Han är känd för att döma ner allt i sin väg ;)men han vara över förväntan positiv till min. Stolt!
Nu är det snart helg å då ska vi få komma ut och lufsa i skogen. Härligt!
Å vad man längtar till våren nu, men den kommer ju snart...:rofl:

Jo, det är en hel del överskottsenergi! Men de i hagen och i ridhuset är nu på vintern när han inte kan röra sig så mkt i hagen. Första "hag-klippet" var det ihopsläpp i stohagen bredvid Othellos. Så alla hästarna stojjade.

Men sen är han VÄLDIGT pojkbusig oxå!

Han behöver en stor hage med kompisar, och just nu finns inte den möjligheten. Jag kör inte 3 mil enkel resa för att få det.

Men har jag och Othello riktigt tur, blir vår nya ridanläggning klar till hösten med stoora hagar!! Hålla tummarna!

*kl*

Hittar era pållar oxå på massa bus?
Othello är verkligen en riktig busunge!

Oj va mycket energi :eek: Brixie är också pigg och leker mycket i hagen, fast hon har också ett sto med sig där som håller "ordning" på henne. Så hon får inte riktigt leka som hon vill, men det är bara bra att hon fostras av andra i hagen tycker jag :) Hon är dock inte lika "vild" som din ;)

Hittar era pållar oxå på massa bus?

Vart har ni köpt dom där lekbollarna, har letat efter en sådan jättelänge, utan att lyckas. Tror att Cesar skulle uppskatta en sådan.

Cesar är inte så busig av sej, det är klart att han kan skutta runt i hagen ibland. Men han är mer bita på allting, undersöka, rycka och slita. Till favoriterna hör nog kvastar, mock grepen, snörerna som vi har till höpåsarna som hänger i taket utanför boxen.

Haha tom. när våran skyffel eller vad man ska kalla det som vi har i ridhuset och lägger skit i efter hästen, fastnade i Cesars pannband, så han drog med den upp i luften, så skulle han prompt leka med den och försökte bita tag i skaftet.

Det är såhär det är vanligast att se Cesar

27341232.jpg

Sträcker sej efter mina hörlurar :D

26247172.jpg

Cesar för ett år sedan, som en liten 3.5 åring

26247184.jpg

26028237.jpg

Kl

Idag har vi ridit i skogen igen. En skrittpromenad på 40 min och Brixie vart vinglig och trötter. Vi mötte andra hästar, bilar som körde från båda håll, fåglar som flög upp och den andra hästen vi hade med oss hoppade och for omkring.... men inte lilla ferdinand eller oj Brixie så klart ;) Hon skötte sig super, hon reagerade inte det minsta över nåt fast den andra hästen hoppade. Hon va verkligen SUPER duktig :love:

Japp, idag åkte jag själv i backen från den lilla raringen....
När ska hans prövningar upphöra undrar man ju stilla?:( Idag blev han helt plötsligt rädd för att möta sin bästa polare i ridhuset! Han kastade sig helt panikslagen flera gånger, vilket han aldrig gjort förut, inte när han mött någon häst någonsin!
Och nu var polaren det äckligaste han varit med om. Jag åkte av när han flög första gången för att jag var absolut helt oförberedd...
Men slutet gott, allting gott. Lilla fyraåringen (som var föremålet för hans skräck) fattade naturligtvis ingenting och fick snällt agera terapikamrat genom att stå stilla och bara låta honom sprattla omkring henne bäst han ville. Och till slut slappnade han av och gick hur fint som helst. Men han e fan lite konstig:D

Men oj vilken buse! Tack och lov att jag har en som håller sig på backen och matte från backen... sånt har jag haft aldeless för mycket av tidigare :p

kl.

Idag var jag och wille i ridhuset, vår andra ridtur sen han kom!
Vi höll på att krocka ungefär 100 gånger med en ponnyryttare som inte riktigt hade koll på trafikreglerna men han skötte sig jätte fint och ställde upp och höll sig cool när det blev lite tokigt.
Skrittade hem uppsuttet idag, har inte gjort det tidigare eftersom jag ville ha lite koll på hur han va med trafiken eftersom de går endel tung trafik på vägen här. Nu mötte vi ingen trafik, men han var hur snäll och trygg som helst, verkligen en helt fantastiskt härlig häst.. trots att han är tråkbrun ;)

20041_270283711460_627071460_3869339_7610787_n.jpg

Snygg häst, lycka till med honom!

30315190.jpg

Var ett tag sen jag skrev här nu, min 05 är ju dräktig och börjar få en rejäl mage, så jag tar det lugnt med ridningen. Just nu rider jag ca 2 dressyrpass i veckan och de är bara på runt 20 min. Men pigg är hon, fortfarande lite unghästbus :p Men annars är det mest mat som intresserar henne, hon ser verkligen dräktig ut.

Angående att rida på bana eller ute. Jag har haft ganska många hästar och rider en del på ridbana, varvat med uteridning såklart. Jag har aldrig haft en häst som jag upplevt som seg och omotiverad på ridbanan eller i ridhuset. Jag tror det beror lite på ryttaren, jag begär alltid av hästen att den ska jobba och det gör den.

Jag gör alltid några övningar som jag vet hästen är bra på så att den tycker det är roligt, sen provar jag ofta något nytt också så både häst och ryttare får tänka till lite. Skulle någon av mina hästar inte fungera på ridbanan så är det ju mitt fel som ryttare.

Sen håller jag med om att man kan få mycket gjort även när man rider ut, det beror ju lite på hur naturen ser ut där man bor, jag har mest grusvägar här och för tillfället så är de svinhala så just nu blir det ingen uteridning alls för mig och mina hästar. Tyvärr.

Mazarinen : jag ska hålla tummarna för dig o din pålle det går säkert bra :)

Senast ändrad:

*kl*

Igår tog jag ut min lilla herre i en av våra hagar och tömkörde honom. Gjorde verkligen en träning av det nu och inte bara ett sätt att göra av med energi på. Höll på iallafall 60 minuter och han vad löddrig som ett skumbad runt mulen när vi var färdiga :)

I början skyggade han in mot mig på ena delen av volten, men en tillsägelse med pisken (i luften såklart) så greppade han att det inte var lönt att försöka. Han söker sig fint nedåt och slappnar av och frustar. Går både på rakt spår och volt. Och detta är ju utan ridhusväggar att "luta" sig mot.

Var superhärligt väder igår med snö och sol, skulle velat få en bild på honom in action. Får se om mamma vill hänga med ut idag och knäppa några.

När era hästar frustar, sänker nacken och löddrar som tusan, anser ni att ni har fått dem till att jobba rätt med sin kropp då? De tecken har jag lärt mig är positiva och att hästen jobbar rätt, men kan de "luras" och få alla dessa "symtomen" utan att använda sin bakdel och rygg?

kl

Igår fick Wille en lös sko så jag var tvungen att ta bort den. Spännande projekt när jag har urkassa verktyg och dessutom inte hade riktigt koll på hur han skulle beté sig vid skoning.
Men lillskrutten stod som ett ljus och sov hela tiden och jag kunde be en kompis hålla så jag kunde parkera på golvet och mecka med de skeva sömmarna, oh gud va min hovslagare hade stönat om han sett det :p
En sak är iaf säkert, och det är att jag måste bara köpa en ordentlig bräcktång och en nittång, för det där går bara inte! haha

En kompis va ute och fotade oss igår, här är en av alla fina bilder jag fick :love:
20041_270351281460_627071460_3869565_3713706_n.jpg

Foto: Ludique här på buke

En så härlig bild!

Tack va ni är snälla! Jag verkligen älskar den och några andra bilder som också knäpptes, nu väntar jag på att få dom förstorade så att dom kan åka upp på väggen!

Idag har vi vart ute på vår första tur ute! Tyvärr har vi ju tappat en sko som sagt, men vi fick hålla oss till kanten där det inte var halt och inte slet så. Wille skötte sig greeeat! Blev lite rädd ett par gånger. En gång för snö :p där ett barn åkt pulka ut från en slänt på vägen och dragit med sig vit och ren snö ut på den smutsiga vägen.. men det var lätt överkomligt. Andra gången var det en pojke som åkte pulka ner för en backe, då snodde han runt flåsade lite men gick snällt vidare som om ingenting hänt... Åååh jag blir bara mer och mer förälskad i den här hästen :love:

Här är Avalon från tidigare idag:

http://www.youtube.com/watch?v=xQBLOuGS4Fo

Idag fick vi fram samma resultat på ungefär halva tiden mot igår. Skönt när man bara jobbar ca 20 minuter och känner sig klar. Bra underlag är svårt att få nu denna årstiden tyvärr men man får göra det bästa av situationen...

Kommentera gärna!

KL

Nu har jag inte skrivit på ett tag, men det har hänt ganska mycket med lilla Calypso :)
Vi har varit med i en klubbhoppning, visserligen bara 50 cm men hindren var fullt utsmyckade med julpynt! Det var paket, riktiga snögubbar, pumlor, glitter o allt möjligt, men pojken brydde sig inte alls och hoppade som en klocka :D

På hoppträningen i torsdags hoppade vi bana, och han har tidigare inte fattat det här med att landa i rätt galopp :grin: Men på första försöka satte han hela banan klockrent, med fina språng o rätt galopp efter varje hinder:laugh: Såå stolt och glad över att han går framåt i utvecklingen!

Har även tränat för Katarina "frida" Fridenburg igår, och det var riktigt kul och jobbigt! Men Calle gick verkligen bra, blev skitfin mot slutet:love:
Nästa helg ska vi träna för Gudrun Orava i dressyr :)
Tyvärr har jag inga bilder, ska försöka bli bättre på det :P

No offense, men min erfarenhet är att om man som ryttare bara gör rätt ang vilken galopp hästen ska landa i så gör hästen rätt!

Pselma har hoppat en gång i sitt liv, och efter några modifieringar i mitt ridande (jag fokuserade bara på att komma över och inte vart vi skulle ta vägen) så landade hon i rätt galopp helatiden!

Fundera på hur du använder vikten över hindret, kanske få nån att filma? och vad du igentligen gör med händerna! Oftast så är det man själv som gör fel!

Jag personligen har lite svårt med galoppfattningarna på Pselma då jag gärna säger en sak med höften och en sak med benet... detta=förvirrad häst och då blir det lite som det blir! Nu fokuserar jag mkt på mina höfter och försöker verkligen göra rätt!
På min förra valack var aldrig detta nåt problem, han var väldigt känslig och visste precis när han skulle galoppera, och där räckte det med några gram extra i ena stigbygeln för att få rätt galopp!

Halv kl*

Ang diskussionen om ridbana/rida ut...

Att en häst som rids ut mkt blir omotiverad när den kommer till en ridbana beror ju ofta helt enkelt på att måååånga ridbanor/ridhus har alldeles för tungt underlag, detta gör att hästen helt enkelt inte orkar!

Där marty rider nu är det väldigt bra underlag, inte alls för tungt, så därav har hon nog inte upplevt det på samma sätt som många andra som rider där det är tungt!

Jag rider mkt ut, men kommer börja rida mer i ridhus när jag får min dressyrsadel! Jag har nu bestämt mig för att visa min dam i vår, och vi ska börja rida mer framåt-neråt igen för att få snyggare utställningsmuskler!

Så jag förstår båda sidor lite... rider man i ett ridhus där det är för tungt så måste man rida där mer för att hästen ska orka, rider man däremot i ett av de få ridhusen som inte är så tungt så behövs det inte.

Mina höfter lyder mej inte alls dom gör tvärt emot mina ben med. Visst är det så att om man ska fatta vänster galopp så ska man sitta på höger sittben?

jag har jätte problem med galopp och jag tycker det är lite otäkt med just galoppen. Jag fattar alltid med ytter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka