Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

kl

idag red jag ut med en kompis!
Idag mötte vi för första, andra och tredje gången en lastbil!
Första blev vi omkörd av och då gick det bra, lite nervöst steg åt sidan bara.
Andra mötte vi, då trampade han lite mer oroligt åt sidan och råkade trampa ner i ett snöfyllt dike, men traskade snällt upp igen helt lugn.
Den tredje lastbilen, stannade och stängde av motorn så den var lite för enkel :p

Han skötte sig helt fantastiskt undet turen och lyssnade jätte jätte bra. Nog för att vi har lite problem med avsaktningarna då de inte sitter helt hundra + att det är mycket roligare att trava och gallopera än skritta ^^
Ett tag när vi travade så drog han upp en riktigt riktigt fin form och jobbade jätte jätte fint. Det var ju rena rama drömmen att sitta där på världens bästa häst med en fantastiskt vacker omgivning... Lite senare på ridturen fick jag till en riktigt fin arbetstrav också för första gången (av 4 ^^) men jag är verkligen super nöjd med honom!

Har också kolla på L*llh*sten i S*äv på Mia's saker. Vår ridsportbutik här i Flyinge har Mia's saker och kunde ta in ett täckte till mig i vilken färgkombo jag nu önskade. Ska bara bestämmam mej :D

Är lite inne på ett sandfärgat med marin kant och vit passpoal eller ett brunt med vit passpoal och orange kantband, Vad tros om det?

Senast ändrad:

oh det lät ju hur tjusigt som helst! tänk de bruna med oranget kantband med orangea lindor jummie!

Lite nytt om Cesar. Han står fortfarande kvar på Ultuna. Men det går fortfarande åt rätt håll, han har inge feber ochär knappt halt, han är inge svullen över skadan och såhär har det varit sedan i fredags.

Dom ska ta ett nytt prov på ledvätskan på onsdag och om det ser bra ut så får han komma hem, så på onsdag får ni hålla tummarna lite extra hårt igen.

Får tyvärr inte hälsa på Cesar, han har besöksförbud då han ska stå så sterilt som möjligt.

Men har fått höra från en i stallet som jobbar där att han blir bortskämd och behandlad som en prins. Han står i en gigantisk box, och får mat hela tiden, haha, så han trivs nog ganska bra endå.

Mja, orange benlindor vettikatten. Men små orange detaljer i brun botten är snyggt tycker jag. H**ks har bland annat ett schabrak med den färgkombon och det är väldigt snyggt.

Dock är jag ju sån som safe'ar med de klassiska färgerna och kör nog den kombinationen med marin/sand/vit.

Äääh jag älskar starka färger!
Mina kompisar har ett skit snyggt schabrak till deras mörkbruka häst. Det är ett brund schabrak med en turkos (bred) paspoal och så har dom turkosa lindor till! Jätte snyggt.

Själv älskar jag ju mina klarröda lindor och har ett mias klarrött schabrak med rött kantband och silver paspoal. :love:

Jag känner mej så trött och ledsen just nu. Vi är ungefär 20pers i stallet, olika som lunchar hästarna varje dag. Pga. jobbet kan jag inte luncha hästarna på vardagarn och har aldrig sett Cesar och hans förra hagkompis göra någonting mot varandra.

Fick dock ikväll höra att dom väldigt ofta har sparkat en massa mot varandra vid lunchningen. Känner mej så besviken att ingen har kunnat berätta detta för mej :( hade jag vetat det hade jag inte låtit Cesar gå kvar med den hästen.

kl

Och här kommer lite bilder på Phigalle efter en veckas träning hos Pernilla W. På torsdag ska vi hämta hem honom och då har han varit iväg i tre veckor.

GetAttachment10.jpg

GetAttachment12.jpg

Är det bara min 05 som är vild eller finns det flera??

Under hela inridningen och första utbildningen har han varit såå himla go!!
Har hunnit tävla både dressyr och hoppning med goda resultat.

Nu fick han 2 veckor jullov och nu ska sättas igång.

Han bockar oavbrutet!!!!! när ja skrittar på lång tygel, när ja travar, när ja galopperar när ja skuttar hinder.. ja ni fattar... står still en sekund sen ska han iväg. krafsar i stallgåpngen biter bo kompisarna. en riktig terrorist!!!!

han har inte ont (är kollad) utan bara helt koko i skallen just nu :P

5-års trots är det vad man kallar detta??

NÅGRA LIKNANDE KUSAR??

Jag känner mej så trött och ledsen just nu. Vi är ungefär 20pers i stallet, olika som lunchar hästarna varje dag. Pga. jobbet kan jag inte luncha hästarna på vardagarn och har aldrig sett Cesar och hans förra hagkompis göra någonting mot varandra.

Fick dock ikväll höra att dom väldigt ofta har sparkat en massa mot varandra vid lunchningen. Känner mej så besviken att ingen har kunnat berätta detta för mej :( hade jag vetat det hade jag inte låtit Cesar gå kvar med den hästen.

Det kan vara för lång tid mellan fodringarna. Alla blir på dåligt humör när man inte får tillräckligt med mat. Kontrollera också att fodermängderna hålls så att ingen snålar bort kilon av kostnadsskäl.

phigalle är en riktig buser med överskottsenergi. Han har stått i 6veckors vila. Han longeras nu en stund före varje uppsittning för att få bort överskottsenergin så fokuserar han sedan när man väl sitter där uppe. Skönt att inte ta den dusten sittandes på ryggen.

Kimbi var sådär galen vid vilan också. Jag kunde inte gå en promenad med henne utan att hon sprang runt mig och bockade och tränade upp sin passage. Dock har inte Kimbi gjort något vid ridningen. Hon har tänkt bocka, sådär att de spänner nacken och börjar studsa lite, men det har inte blivit mer än så. Hon har dock fortfarande överskottsenergi eftersom inte vädret tillåter att man rider som man planerat. Jag har för stor häst så vi går inte under de snötyngda grenarna, så ofta får vi vända eller rida någon annan krumelurväg.

sätt dej ned o RID mänska! :D Nu blir det mycket breda händer och yviga tygeltag och hästen kommer nästan inte mitt på hinder en enda gång utan det blir lite kringelkrokar. Tror du behöver jobba mer på att rama in hästen för skänklar o säte och sätta mer TRYCK i den, hästen ser ut att stå emot en aningen, det blir lite klister.
Men framförallt, försök rama in hästen och ge den en ärlig chans att komma rakt på hinder utan att krumelura. Du har en väldigt söt och snäll unghäst som hoppar allt trots lite knepig anridning och undertempo ibland. Du står HÖGT ovanför sadeln hela tiden och jag tror du skulle tjäna på att komma ned lite närmre sadeln även om du inte behöver sätta dig tungt i den. Visst att hästen ska hoppa själv, men man bör ju även som ryttaren kunna visa en bra väg och stabilisera den redan vingliga unghästen genom god inverkan av en RAM.

*kl*

Min tränare har varit uppe i 3 dagar och hållit träning så jag har varit med på Romance "Ove" i 2 dagar.

Jag tycker att det har gått jättebra, mentalt är det väldigt jobbigt men skönt att ha börjat att komma igång. Man får ta en dag i taget.

Har en liten filmsnutt från träningen igår. Det är ett litet ridhus så det blir lite trångt och då blir han lite spänd men jag är jättenöjd. Han känns superfin just nu! Jag vet att min sits blir lite sådär ibland, men han rör sig ju endel så det är inte så lätt hela tiden... :laugh: FILM

Ska försöka ta mig till stort ridhus nästa vecka så ni får se :)
/Kram Magda!

Det är en fröjd att se er. Verkligen härligt att se en häst som går så avslappnat men ändå med ärlig bjudning och tryck. Du rider med jättefin känsla och mjuka hjälper, det gillar jag.

Här kommer lite nya kort på Day by Day..
I2550787W547H512V.jpg

I2550785W676H498V20100126T224325Z.jpg

I2550770W578H507V20100126T224401Z.jpg

I2550774W460H507V20100126T224350Z.jpg

I2550773W571H507V20100126T224352Z.jpg

oj vad det går framåt för er! Jättefint men man får ju prestationsångest av att se er ;) vill oxå komma igång igen...

Inte prestationsångest - jag blir INSPIRERAD :) Det ser verkligen kalasfint ut Magda!

Smulan - jättefin pålla!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka