Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

*kl*

Idag var det synd att inte kameran var med ut till stallet. Tömkörde Avalon i en av hagarna (modell större) och efter snöstormen igår var där fin nysnö som blänkte i solskenet. Avalon var så nöjd med sig själv och frustade nöjd efter bara 2-3 varv. Jag lät honom gå låååångt på rakt spår och han sträckte ut jättefint! :love:

Han tyckte verkligen det var kul för han gjorde sånna små skutt med frambenen ni vet som de gör när de hälsar på andra hästar och skriker. Men han fjorde det liksom i farten :p Supersöt!

Höll bara på ca 20 minuter och då var jag själv svettig som tusan efter allt springande i ökningarna. Man får utnyttja snön till något positivt, det ger vääldigt bra träning iallafall!

Jag får också lite prestationsångest efter alla vackra filmer och bilder på vackra hästar. Men man får väl bara kämpa vidare och hoppas på att en annan också lyckas se sådär fina ut.

Vad kul att Avalon var så positiv. Här har inte snöstormen lagt sig än... Snön vräker fortfarande ner, men jag tänkte ändå försöka ge mig ut på en ridtur. Här kan man nappt arbeta från marken någonstans utomhus just nu. Över en halvmeter snö är inte så härligt att springa runt i. Jag vill ha vår!

Har både trevliga och tråkiga nyheter.

Dom trevliga är att vi får hämta hem Cesar idag. Han är ohalt, och som det ser ut nu kommer han bli helt återstäld.

Mindre roliga nyheterna är att han mer eller mindre ska stå på box i 6 veckor. Om det är fint och torrt ute så kan han kanske få komma ut i en liten konvalecent hage några timmar under dagen, och senare kommer han även få gå några småpromenader. Och sedan säger dom olika saker nu. Första veterinären som vi hade, sa att det ej fanns några brosk eller skelett skador, experter kollade på röntgenplåtarna, dom opererade och allting. Och nu sa den senaste vet. som vi pratat med att han hade en liten broskskada, så jag vet inte vad man ska tro.

Aja huvudsaken är att han blir helt återställd igen, och jag får återigen säga, det får ta den tid det tar.

Min häst stod på box i 4 veckor efter operation av lösa benbitar och sen 4 veckor i liten hage och bara skrittmotion. Han blev pigg men det har gått bra iaf :) Han går fortfarande i liten hage men får nu trava iaf och är ohalt på böjprov :bump: Det kommer gå bra för din häst me :)

Vilken härlig bjudning ni har fått i honom nu. Det är en snygg häst som med lite mer styrka kommer bli jätte fin. Har jag fått det helt om bakfoten eller funderade inte du på att sälja?

Inatt drömde jag om Avalon! ^^
Eller jag drömde att jag fick tag på en stor brun bok som det stod Avalon på och att det var en jätte lång berättelse om hans liv som jag skulle sätta mig och läsa! :angel:

Det ser ju bra ut, fast han verkar tycka hoppningen är rätt så mycket roligare än dressyren? Sedan är det en sak jag stör mig på... den förre ägaren, i andra filmen alltså, sitter och rider runt på fel sittben. Enligt mig är det inte så konstigt att han inte går lika bra då. Min egna pålle är mycket känslig för det i varje fall.

Usch, alltid trist med konvalecenter men boxvila är ju det värsta... Håll ut.

Igår red vi de små i ridhuset igen och då var det minsann inte obehagligt att mötas! Det känns ju rätt bra med tanke på att han ska gå i grupp på lördag ;).
Lilltjejen (3 år) fick tömköras och skritta lite barbacka. Hon tycker att bettet är SÅÅÅÅ konstigt, men lite roligt samtidigt...
Ha det bra alla, nu ska jag njuta i solen!

Jag håller inte med. Tycker den går bättre. Visst sitter hon på fel sittben emellanåt.... men jag ser vad hon försöker göra. Inget illa menat!:)

Då är det väl bara jag som tycker att man ska rida på rätt sittben, och framför allt på unghästar. Kan bero på att min tränare är supernoga med det och att Kimbi är så känslig för det. Jag förstår inte vad man vill uppnå med att rida på fel, men du får gärna förklara för mig? : )

Nä , nu missförstod du mej...

Klart man ska sitta på rätt sittben! Jag konstaterade bara att hon red på fel sittben- klart e det inte bra. Men jag tycker att hästen går bättre och det inte för att hon rider på fel sittben- och det är nog inget som hon gör med vilje. Det är inte genom det hon försöker åstakomma ngt. Min tolkning. Du är välkommen att tycka vad du vill:) såklart!

hehe... såg nu att jag missat ett litet ord i ditt inlägg. Tänk vad det kan göra mycket. Ordet "då":D:o

Åh, va mysigt!

Det ska jag berätta för honom. Han kommer bli så stolt :p

*kl*

Igår red jag ut med Emma och Newton till Flyinge. Avalon gick först helatiden och skötte sig super. Lite trippig på några ställen men det får man lov att vara när det är ens första tur på den rundan.

Man märker verkligen att tömkörningen gör mkt. I traven kom han i superfin form och frustade efter bara några steg.

Hrligt att ni och alla andr averkar vara i full gång.. ja tömkörning kan verkligen göra super!!!

*hoppar härmed in i tråden efter ännu ett uppehåll*

Har börjat sätta igågn Adonis igen efter (min) sjukdom.. bara börjat tömköra än så länge..
Hade tänkt sitta på han nu men har ett bakslag med medicinering av mej så har backat, men snart så.. är dock osäker på när , var och hur jag ska göra det :angel:
snön i sig är ju faktiskt mjukare att ramla av i om olyckan skulle vara framme, men samtidigt är det sjukt mycket snö nu!!! även de tränad ehästarna väljer galoppoch "hoppa fram". och har ju inget riktigt inhägnat område här.. har ju en gräspaddock jag hade kunnat ploga om det inet ståå ett hel WEbana under snön.., har en rasthage som antinegn frå trampas ne ri lite snö i eller plogas.. elle rom jag ska våga va utanför stallet, där vi tömkör honom.. där är stallväggen på en sida och staket på andra.. dock lite trångt.. har tillgågn till ridhus 1gång i veckan.. bruar åk ame dmin spanjor.. skulle kunna åka med Adonis, men känns dumt att sitta upp där då han lär va spänd för det.. (ska dock åka med honom just för att ridhusträna men tänkte löshoppa eller tömköra eller nåt då..)

iaf.. bilder på min lilla plutt.. (som dock nästan är 170 nu..) tappat muskler och satt vinterpäls...
22364_299241879433_582504433_4450894_3790128_n.jpg

spänd
http://joizmeds.mittspejs.se/P2553800

bonusbild
http://joizmeds.mittspejs.se/P2553798#body

Idag har jag och Willeskrutt busat i snön!
Det blev inget långt pass eftersom det var så sanslöst mycket snö!
Han var jätte pigg och glad och när jag red fram på vägen och skulle trava så föll han i galopp och gjorde klart för mig att han inte hade lust att sakta av :p

Väl i snön så var han verkligen jätte bussig och ställde verkligen upp. Galoppen gick tyvärr inte jätte bra, men det är inte så konstigt att han inte orkade gallopera när han hade snö långt upp över knäna!

19841_281682141460_627071460_3909909_2360079_n.jpg

19841_281682151460_627071460_3909910_1111158_n.jpg

19841_281682156460_627071460_3909911_4351602_n.jpg

19841_281682176460_627071460_3909912_3205346_n.jpg

19841_281682191460_627071460_3909913_5021921_n.jpg

När jag letade häst så trodde jag aldrig att jag skulle kunna hitta så rätt som jag gjort... Nog för att han inte är lika utbildad som jag tänkt mig, men hans personlighet och i huvudet är han mer än jag någonsin hade kunnat drömma om! Han är allt jag drömt om de senaste 15 månaderna när jag sparat för att kunna köpa häst!

Har du alltid den tömfattningen när du tömkör? Jag kör med innertömmen från nedre ringen på gjorden genom bettringen till handen och på yttertömmen från bettet genom nedre ringen på gjorden till handen. Upplever att man får mkt bättre kontakt med hästen på det sättet och hamnar mer mitt på än lite bakom som man gärna gör med den enkla fattningen som ni kör med. Bara ett litet tips men jag upplever det mkt enklare. Dessutom kan man med fördel göra både öppna och ställa igenom volten ordentligt.

Apollo13: Vad härligt det ser ut! Så djup snö skulle inte min orka många minuter i!

Senast ändrad:

Apollo13: Vad härligt det ser ut! Men sådär djup snö är lite väl djupt för min att rida markarbete i. Han skulle nog inte ens palla tömköras i det djupet. Fast ni kanske inte håller på så länge :) Såg härligt ut iallafall!

Vi red i kanske 15 minuter inklusive pauser så det var ingen fara, men det är klart det var tungt. Men det var första gången vi red där och det kommer knappast bli en vana att rida där, det är absolut för mycket snö för det. Men han var bara lite lite svettig under sadelgjorden när vi kom tillbaka så det blev absolut inte för mycket. Han var fortfarande pigg och glad efteråt och ville springa fort fort på vägen utanför :p Men vi fick faktiskt dit från första början bara för att få lite härliga vinterridbilder.

ed. jag hann före du han redigera bort det ;)

Senast ändrad:

Njae, jag varierar. dock har jag oftast denna på honom just, dels för jag inte vill ha något som tar ner huvudet mer på honom då han lätt blir förböjd.. sen har han än så länge inte kommit så långt i utbildning, har mest handlat om att få honom att gå framåt/runt, framåt och trevligt.. är rädd att andra fattningar försvårar att reda ut situationer då han t.ex. vänder runt eller försöker resa sig.

men är öppen att ändra fattnign den dag han är redo för mer fionslip om jag tycker det behövs då..

(min ponny kör jag denna fattning på och han gör skolor, piaff, levader mm)

mitt lite äldre halvblodsto, modell större och stelare kör jag den fattningen du pratade om.. :laugh:

Ni är verkligen ett superfint ekipage! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka