Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Ni är verkligen ett superfint ekipage! :love:

Åh, du ska bara veta hur mycket det värmer i hjärtat att få höra det!
Jag kan verkligen inte vänta tills vi kommer igång ordentligt med träningen... tyvärr rasade vårt ena ridhus ihop för en vecka sen så nu har vi begränsad träningsmöjlighet... Tur man har en stabil häst som går fram vart man än ber honom så man kan träna ordentligt ute :bow:

Jag läste inte ditt första inlägg ordentligt så det var därför jag fick redigera mitt inlägg lite :) Blev ju superhärliga bilder! Vi har nästan aldrig sol här denna årstiden så det är inte lätt att få till så fint. Men häromdagen hade vi sol, men då hade jag ingen kameraman :(

Såg att du hade nya täcket på också, tjusigt!

Vi har inte heller sol särskillt ofta och nu har vi inte haft sol på hur länge som helst, men så lyckades vi pricka in solen igår! Lyx!

Ja jag gillar de nya täcket men jag väntar fortfarande på ländtäcket (som jag blev lovad skulle komma för en vecka sen) och mina två tömkörningstäcken. Vill ha NU!
Fick ju hem den här igår :love:

30354487.jpg

30354494.jpg

Ojojoj! Tärnsjö minsan! Ser mycket fin ut! Har du deras tömmar också?
Vad gav du för gjorden?

Själv kör jag med en Kjällqvist-gjord och Globustömmar. Dock är jag riktigt nöjd med de sistnämnda, trodde aldrig de skulle va så mjuka och sköna som de är. Tömmar ska ju inte smörjas så med tanke på det har de verkligen blivit smidiga fort! Jag ska beställa täcket, ska bara komma på vilken färgkombo jag vill ha :)

Nu har jag beställt!
Sandfärgat ylletäcke för tömkörning (den långa modellen) med mariblått kantband och vinröd passpoal. Till detta ett par sandfärgade lindor.

Vad tror ni? :)

*kl*

Hej hopp!

Idag prövade jag och Ove att rida igenom finalprogrammet för 5 åriga hästar, och vad otroligt duktig han är alltså. Även om han inte riktigt förstår så är han så himla arbetsvillig! Vi tog oss igenom utan större missar och jag är supernöjd med honom! :love:
Det känns som att han blivit en helt annan häst, på något vis. Så lugn och klok och rör sig verkligen helt otroligt bra! Kommit upp i fronten och fått en härlig ridkänsla. *stolt*
Det kommer en film sen som jag kan länka till (ikväll alltså).

Så nu väntar en vecka med uteritt och lite mys :)
Ha det bra mina vänner!
Kram Magda & Ove-love!

Fortsätter med lite annat oxå.
Det gick så himla bra idag så jag har idag löst en licens till både mig och Ove, stora killen nu! :) Jag har till och med börjat att titta på någon tävling i mars... Känns som att vi är på G nu. :)

Vi rakade honom föresten förra veckan oxå, det kanske är det som gjorde underverket att han blivit en ny häst. :D Himla skönt är det iaf att han inte blir dyblöt varje gång man rider.

Kram på er!

Ojojoj! Tärnsjö minsan! Ser mycket fin ut! Har du deras tömmar också?
Vad gav du för gjorden?

Själv kör jag med en Kjällqvist-gjord och Globustömmar. Dock är jag riktigt nöjd med de sistnämnda, trodde aldrig de skulle va så mjuka och sköna som de är. Tömmar ska ju inte smörjas så med tanke på det har de verkligen blivit smidiga fort! Jag ska beställa täcket, ska bara komma på vilken färgkombo jag vill ha :)

Gjorden gav jag 3600 för ink frakt.
Tömmarna har jag inte... än :angel: Jag fyller 25 i sommar och senast då tänkte jag ha två par tärnsjö tömmar i olika längder.

Just nu har jag ett par Classic Highlander 16 meters som är 15mm breda (smala) älskar tjockleken men gillar inte alls kvalitén. Fick tag på dem eftersom de va de enda mörkbruna tömmarna jag hittade till min förra mörkbruna globusgjord. De är snustorra och lädret har börjat luckra upp sig.
Men jag har lite problem med att jag blir krampig i handen när jag ska hålla tömmarna så jag hoppas på att tärnsjö tömmen ska vara betydligt lättare. Kollade på AEs törmkörningsfilm och han kör med de tömmarna och dom såg lätta ut iaf.

det lät väll snyggt! du får lägga upp bild när de kommit! Fick nu någon beräknad leveranstid?

kl

Idag red jag och Willeskrutt ut. Han blev rädd för en snöslunga men det kändes helt okej att han blev det :p
Han var jätte pigg och ville travava iväg hela tiden och hade ingen som helst lust att gå i skritt. Sen när han väl fick trava så ville han mycket heldre gallopera :p Men under avskrittningen så märkte man att han fått jobba för under de två veckorna jag haft honom har han aldrig skrittat i ett så lungt och lagom tempo :rofl: Pigg häst :p

Kul med en pigg häst. Min häst är så seg, skulle ju hopptränat, men det gick inte alls, han var så ovillig att gå fram, så en tid till klinik är bokad, och är nästa vecka..
Så jag hörde hur jag skulle göra fram tills dess, å de sa att jag skulle rida honom som innan i alla gångarter, om han inte är halt , vilket han inte är men han är så seg.. (pga att han inte ska hinna vila bort något på 2 veckor, för att det sen kommer tillbaka igen när han rids igång..

så undrar lite vad era hästar får?
Hur mycket hö?/hösilage?

Hur mycket krafft/vilken sort?
och annat smått och gott??

Min får ca 14 kilo hö per dag/dygn.
5kg/morgon
2kg på fm
2kg på em.
5-6kg till natten.

sen får han 0,5kg krafft Hippo grow
0,5 klio blött betfor
50g miniraler.
Och morötter

Tycker ni han får för lite?? hade ni gett han mer?

Vill inte ända nu innan vi åker till klinik, (vill först utesluta så att han inte har ont.)

Senast ändrad:

Är det någon av er som är med i denna tråd som bor i närheten Göteborg/Trollhättan??

Willeskrutt går ju inte så jätte mycket än så han får inte så mycket mat.

Han får tio kg hö (2-2-2-4) och sedan ½L lucern + mineraler.
Det börjar väll snart bli dax att öka på lite men tack och lov behöver jag inte proppa i han massa kraftfoder eftersom vi har ett så pass bra hö.. och energi... det har han så det räcker och blir över :p

Min Ove äter:

* Fri tillgång ute på hösilage, inne får dom några kilo torrhö (dom orkar inte så mkt) ;)
* Kvällen får han betfor/vetekliblandning, ½ kg korn och ½ kg CoolMix-müsli.
* Alltid vatten ute + inne (året om)

Dom är ute från ca 6 på morgonen till 20 på kvällen.
Brukar ge honom foderjäst vid pälsbyte (b-vit och bra för magen).
När han vilar får han bara korn och ingen müsli.

Beställde föresten nyss ett tävlingstäcke till honom från Exlusive horse wear. Hoppas det blir fint. :)
Kram på er!

Min häst (ca 156 i mkh) får ca 13 kg hösilage + 1½ kg HippoGrow Alfa för proteinbristen i stråfodret. Hade det inte varit för dåligt stråfoder hade han inte fått något kraftfoder alls.

Morgon: 2,5-3 kg
Lunch: 3-4 kg
Eftermiddag: 3 kg
Kväll: 4 kg

Morgon: ½ kg Alfa
Em: ½ kg Alfa
Kväll: ½ kg Alfa, ca 30 gr HippoGrow Mineraler

Nu börjar jag komma in i träningen lite bättre. Jag börjar få lite rutiner i min vardag och därmed blir det rutin på ridningen oxå. På tisdag är det dags för Othello och mig att hoppa för 5:e gången! Ska bli jätteroligt. Även dressyren går framåt. Men galoppen får jag ingen kläm på.

Kände idag att min sadel lägger sig åt höger :mad:. Vet inte om jag la den illa idag, eller om jag spände dåligt. Ska tänka på det imorgon när jag rider.

Men som sagt, galoppen. Problemet VET JAG, att det är min kropp som vill en sak men säger något annat.

Tips på hur man kommer åt sina sittben och får kontroll på sin kropp när man rider? Något att tänka på för att inte vika sig i rygg hit och dit? Blir galen på mig själv!

Hur mycket hö?/hösilage?

Avalon får 15-16kg hösilage om dagen. (3+3+3+7 i hönät för natten)

Hur mycket krafft/vilken sort?

3 kg Build-up müsli, 3 dl Max E glo risgranulat och egentligen betfor men inte nu när det är kallt för det fryser :mad:

Har förra veckan tagit bort alfalfa'n som han fick innan eftersom vårt hö är så bra. Eller, vi får analysen nästa vecka men med tanke på att han lämnar 1-2 kg i sitt hönät vissa nätter så får jag för mig att han är ganska mätt och belåten. Får se om denna givan räcker.

Han får lite havre när han är i fullkonditon för att orka med dressyrpassen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 132
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka