Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Kimbi får i stort sett fri tillgång på hö både ute och inne.. Lite mer begränsat ute dock eftersom jag har en liten B-ponny som blir tjock bara hon ser ett höstrå. Sedan får hon:

3l kornkross
2l Krafft grov 125
5dl betfor
8dl vetekli
7dl soya

Hon äter rent ut sagt som en häst! Men hon tappar otroligt lätt så det är bara att fordra på så mycket jag vågar.

Gul får 13 kg hö/dag
7 kg i foderautomat som räcker under hela dagen, 6 kg på kvällen. Fri tillgång på halm.
1,5-2 kg hel stöpt havre, 5-10 dl betfor, mineraler samt ADE-vit.

Ooo jag blir så sjukligt ridsugen av alla era bilder, berättelser o filmer :love:!

Jag o lilla Lamour testade tömkörning igår :p Bästa kombon - ingen av oss har gjort det förr ;)
Hon har haft träns och bett och när hovslagaren var där i torsdags så tyckte han det var dags för inkörning (inom travet körs de ju in på våren som ettåringar)

Hon har haft träns o bett några gånger utan minsta reaktion så igår tog jag två tyglar och satte i bettringarna o gav oss ut på gårdsplanen. Hon förstod först inte att hon skulle gå först utan vände sig bara mot mig o jag fattade inte hur jag skulle få henne att förstå heller *skratt* (när man leder så lyssnar hon på kommandona men då följer hon ju mig som en vovve - ovant att gå ensam där fram :p )

Men tillsist så smackade jag ihärdigt o duttade henne på rumpen med handen o så fort hon tog ett steg fram så slutade jag o berömde. Det tog någon ynka minut sen fick hon bjudning så det stod härliga till o vi styrde runt på planen. Vi gick runt i en stor cirkel o jag gick på hennes insida o tog försiktigt innertygeln för att få runt henne o hon följde jättefint. För att byta varv så stannade jag henne, gick bakom o bytte sida - att bara ta i tömmen o vända blev alldeles för virrigt ;)

Jag har iaf världens coolaste ettåring. Fast än jag trasslade med "tygeltömmarna" o hade noll koll på kroppspråk o allt vad det nu heter så bara fann hon sig i situationen :) Var kanske ute i tio minuter sen gick vi in o gosade ;)

(nu får jag säkert ducka för kommentarer om att jag pressar henne för hårt och är dum som inte tar hjälp av proffs... men jag är sådan av naturen som gärna provar på egen hand och har god känsla för var gränserna går hos mina djur. Hade jag sett minsta antydan till att det "blir för mkt" så har vi bara gått in igen. Jag tänker inte köra in henne på riktigt utan hjälp men att gå vid hennes rumpa o hålla i ett par tyglar kan vi iaf pyssla med ett tag framöver)

Åhh jag blir också helt sjukt ridsugen!! Jag har ju suttit och blivit tjock i soffan nu i mängder av veckor så nu har jag bestämt mig för att rida på onsdag. Jag struntar i vad doktorerna och sjukgymnasten säger för nu har jag ledsnat på att vara handikappad. Det kommer väl förmodligen bara bli korta stunder i början och bara under nedsittning då jag inte kan ha stigbyglar, sedan kommer jag väl få hoppa upp från fel sida också då det är vänster benet som är ur funktion. Men det ska nog gå bra och Flisan har skött sig relativt bra med tjejen som rider henne åt mig nu. Lite bus har det blivit men inte så stora grejer så jag ska nog kunna sitta kvar och slippa riskera att bryta det andra benet också. :D

Vår Lilla D går från klarhet till klarhet i Sthlm hos min syster. Hon har blivit så förtjust i henne så att hon förmodligen inte vill släppa henne. Vi funderade lite på att sälja henne iom. min olycka men det är en såndär superhärlig häst som är helt underbar att arbeta med så hon blir nog kvar i vår ägo och satsning på 5-årschampionaten istället.

Flisan har ju kommit ganska långt efter nu pga. min olycka. Hon var ju sen i sin utbildning redan innan men nu har hon fått en vila på 8 veckor + mest luffsat runt i skogen med tjejen som rider henne åt mig nu. Sedan kommer jag ju inte kunna rida på allvar förän om X antal veckor så vi kan nog glömma kval till championaten. Det är ingen häst som man bara knuffar ihop och klättrar upp i klasserna med utan hon måste få ta sin tid och mogna med uppgiften. Hon rör sig så stort så att allting tar tusen ggr. längre tid och det är framförallt styrka som saknas. Lite tråkigt men vi får vara glada om vi båda kan hålla oss friska, och få möjlighet att träna och prova på att vara innanför vita dressyrstaket någon gång ibland.

Anni0001; underbar liten du har som sköter sig så väl. Har du hört något hur det går med din gamla 05.a??

Myggan: Trevlig film som vanligt. Du rider ut hans hals på ett jättebra sätt och han växer mer och mer i sin gång. Nu börjar även galoppen se stark och bärig ut. Fortfarande endel kvar men i er takt så kommer ni glänsa på tävlingsbanorna i år! Du gör min ridabstinens olidlig här hemma i soffan! :mad: ...men det är inspirerande att se! :laugh:

Så vitt jag vet så sköter han sig kalasbra lille Brosus och instruktören som rider honom har blivit så förtjust så hon hade svårt att slita sig från honom o låta någon annan rida ;) Han ska ju utbildas o formas ett tag till innan han ingår i ridskoleverksamheten men nu var det längesen jag hörde något så möjligt att han fått börja gå någon enstaka lektion med de mer rutinerade ryttarna. Han hade svårt att anpassa sig vid att gå in kl 15 varje dag men tillsist så lugnade han ned sig (var ju van att stå ute till 19-20!)
Men ridmässigt så går han tydligen som en klocka :)

Min 05 Dragon har följande foderstat

13kg hösilage : 4 mor/lunch, 4 middag och 5 kväll.

betfor + 0.5kg havre mogron
0,5kg havre middag + mineraler
betfor + 0,5kg korn kväll.

Han blir lätt lite fet så de e knepigt att hitta balansen. får han för lite grovfoder står han bara och för oväsen i boxen och biter sönder träden i hagen...

och minskar man på havren blir han lite lat..

Jag bor i trollhättan :) Har dock aldrig varit riktigt aktiv med inlägg, utan läser bara :P

Tycker det där lät jättetrevligt med lilla tjejen! Det är härligt tycker jag när man kan leka fram saker sådär. Utan krav på hur allt ska vara. Och ännu bättre att hon är så kvicktänkt och förstår, och lugnt! Jag vill se bilder nästa gång!

Jag lekte med Avalon i rundcorallen häromdagen. Hade honom lös och först galopperade han en del och jag stod i mitten och sträckte ut näven så vände han och gick åt andra hållet. Ibland utåt och ibland inåt. Försöker få honom att vända emot mig. Sedan tränade vi på "side" vilket han kan sedan innan med bakdelen, men nu ville jag ha framdelen med också (alltså att han korsar över med frambenet också samtidigt). Han lärde sig i raketfart och efter en stund gick han samtidigt som jag och korsade över 2-3 steg :)
Sedan kom le grand finale när jag lärde honom att vinka på kommando. Det var dock det lättaste! Om jag har gottis i handen och snurrar den runt i en cirkel så vevar han med ett framben :love: Helatiden lös såklart så vill han inte hänga med mig så kan han gå iväg ett tag och sen komma igen.

Nu väntar jag på solsken så vi kan filma ridning i snön!

kl

Min 05a tävlingsdebuterade i helgen. En liten bebistävling bara, LC:1, med resultat vinst på 65,2%. Skötte sig jättebra!

/Stolt matte :love:

Jaa det är nog enda fördelen med att vara helt grön - att man inte har några förväntningar eller krav alls vare sig på häst eller sig själv, då brukar det gå som bäst oxå ;) Ska försöka fota, är dock mest ute på kvällarna o då e det så mörkt.

Kul med Avalon och "lekstunden"! Också prestationslöst. Jag gillar inte när man supertränar för att de SKA kunna ett visst trick eller att de SKA springa exakt i en perfekt cirkel runt sin människa - då är det inte lek utan träning och resultat av en massa korrigering. Men så där som du gör så blir det mest bus och "det blir som det blir" :)

MetalFairy: GRATTIS!!

Min 05:a äter:

Hö: 12 kg
Mineraler: 1 dl
ADE vitaminer
½ kraftmått med hackstrå lucern
1 näve betfor

Hon är rund och go, har iof ett jättebra hö.

din dator saknar kanske visningsprogrammet för Myggans videoformat - wmv - du behöver ha windows moviemaker eller quicktime-player installerat tror jag... (jag har quick-time och det funkar)

Idag provred jag nya sadeln!

Pselma verkade gilla den och gick ganska bra, förutom att hon har för mkt energi då...
Var spänd och tittade lite, men vi flyttade lite undan skänkel med bara vikthjälper så jag är nöjd ändå! Enstaka ggr fick jag påminna henne med att peta lite med skänkeln :p

Men... Jag kunde inte alls sitta ner i traven! Jag tror/hoppas att det var för att hon var så pass spänd, för det gick bättre när vi övade flyttningar... men ändå, kände mig som värsta nybörjaren :eek:

Och oj vad träningsvärk jag kommer ha imorrn :p

Ja just det, foderstat ja...

fri tillgång på hö (uppskattar att hon äter typ 12 kilo)
samt 3-4 dl soja och en skvätt linfrökaka.

Sojan ska jag byta ut mot lusern är det tänkt, men jag har inte kommit iväg till den affären än haha!

*kl*

Jahapp, detta jävla väder alltså!
Såg fram emot att trimma lite på fältet vid terrängbanan idag. Härligt i nysnön.

MEN!

Det började snöa och blåsa något vansinnigt och det slutade med att vi som var kvar i stallet fick eskorteras ut med snöplog!!

Ingen ridnig för mej inte :mad:

Nu får jag också slänga mig in här i 05:a tråden ;)
Jag har en valack efter Cornetto-Bold Irish xx. En stor pojke på över 175cm som jag köpte i slutet av oktober. Var inte mycket riden pga av sin storlek så det har varit mest jobb med att få honom starkare och i bättre kondition. Jag som hatar snö måste ju säga att det trots allt är bra styrketräning:D Tanken är att han ska gå fälttävlan när han blir "stor", han rör sig trevligt och hoppar "lagom" fint ;)

På lördag blir det tävlingsdebut, hela 80cm Clear Round:laugh:

Är det någon annan som känner till någon Cornetto avkomma?
Är det många som siktar på championaten med sina 05:or?

Jag har haft en Cornetto - Pablo avkomma f.05. En riktigt supertalang som hoppade så att man fick gåshud. Dock har han mycket huvud och kan anses lite skarp men med rätt ryttare så fungerar han kanon. Han fick dubbeldiplom på 3-årstest och ska nu matchas proffesionellt för Falsterbo och Flyinge.
Här har du honom, bilderna är visade här i tråden förut..
30oktober014.jpg

PabloPicasso.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 132
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka