Sv: Hur går det för era -05'or #8
Ooo jag blir så sjukligt ridsugen av alla era bilder, berättelser o filmer
!
Jag o lilla Lamour testade tömkörning igår
Bästa kombon - ingen av oss har gjort det förr
Hon har haft träns och bett och när hovslagaren var där i torsdags så tyckte han det var dags för inkörning (inom travet körs de ju in på våren som ettåringar)
Hon har haft träns o bett några gånger utan minsta reaktion så igår tog jag två tyglar och satte i bettringarna o gav oss ut på gårdsplanen. Hon förstod först inte att hon skulle gå först utan vände sig bara mot mig o jag fattade inte hur jag skulle få henne att förstå heller *skratt* (när man leder så lyssnar hon på kommandona men då följer hon ju mig som en vovve - ovant att gå ensam där fram
)
Men tillsist så smackade jag ihärdigt o duttade henne på rumpen med handen o så fort hon tog ett steg fram så slutade jag o berömde. Det tog någon ynka minut sen fick hon bjudning så det stod härliga till o vi styrde runt på planen. Vi gick runt i en stor cirkel o jag gick på hennes insida o tog försiktigt innertygeln för att få runt henne o hon följde jättefint. För att byta varv så stannade jag henne, gick bakom o bytte sida - att bara ta i tömmen o vända blev alldeles för virrigt
Jag har iaf världens coolaste ettåring. Fast än jag trasslade med "tygeltömmarna" o hade noll koll på kroppspråk o allt vad det nu heter så bara fann hon sig i situationen
Var kanske ute i tio minuter sen gick vi in o gosade
(nu får jag säkert ducka för kommentarer om att jag pressar henne för hårt och är dum som inte tar hjälp av proffs... men jag är sådan av naturen som gärna provar på egen hand och har god känsla för var gränserna går hos mina djur. Hade jag sett minsta antydan till att det "blir för mkt" så har vi bara gått in igen. Jag tänker inte köra in henne på riktigt utan hjälp men att gå vid hennes rumpa o hålla i ett par tyglar kan vi iaf pyssla med ett tag framöver)