Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Haha ja, jag kanske skulle ha nämnt att jag inte är nån stjärna vad gäller hoppning! :o Men det är väl antagligen jag som inte varit bra nog tidigare, men att jag nu börjar bli bättre och snabbare på att visa honom vilket håll vi ska åt efter hindret, med vikt och skänklar osv :)

kl

Igår fick Wille en lös sko så jag var tvungen att ta bort den. Spännande projekt när jag har urkassa verktyg och dessutom inte hade riktigt koll på hur han skulle beté sig vid skoning.
Men lillskrutten stod som ett ljus och sov hela tiden och jag kunde be en kompis hålla så jag kunde parkera på golvet och mecka med de skeva sömmarna, oh gud va min hovslagare hade stönat om han sett det :p
En sak är iaf säkert, och det är att jag måste bara köpa en ordentlig bräcktång och en nittång, för det där går bara inte! haha

En kompis va ute och fotade oss igår, här är en av alla fina bilder jag fick :love:
20041_270351281460_627071460_3869565_3713706_n.jpg

Foto: Ludique här på buke

Vilken mysig bild!
Ja, det där med lösa skor.... Jag kan ju inte förstå hur hovis gör när han på typ 10 sekunder får av en sko. När en annan ska försöka agera amatörhovis för att få bort en lös sko så brukar det sluta med ryggskott, blödande fingrar och en hyfsat rastlös kuse.:D Och då har jag till och med verktyg, det är ju så man får skämmas:D

haha jag har faktiskt tappsko-kompetens så om jag haft verktyg hade jag nog klarat det på en minut eller så, men nu har jag en tång, som är så skev att den inte går att öppna så pass mycket att den går att trä över sömmarna utan jag måste dra in den från sidan...

jag tycke du ska bänka dig när hovis är ute så att han får visa dig hur man gör med verktygen. Har du en bräcktång och en upphuggare och hammare så kan du ju inte misslyckas :p Dock är det rätt viktigt att man med bräcktången bräcker åt rätt håll "längs med hoven/dkon" och inte utåt, för då riskerar man att bryta sönder hoven. Men fråga hur du ska göra när han är där o be om att få prova ta av skorna under hans övervakning så får du säkert några bra tips, mycket bra att kunna! Han kan säkert visa dig hur du ska stå också så du slipper ryggskottet.. själv har jag ju en paj rygg efter diverse flygturer av Apollo så jag får ont hur jag än gör :cool: Men lika glad är jag för det, men gladast är nog räääven :banana:

Angående att rida på bana eller ute. Jag har haft ganska många hästar och rider en del på ridbana, varvat med uteridning såklart. Jag har aldrig haft en häst som jag upplevt som seg och omotiverad på ridbanan eller i ridhuset. Jag tror det beror lite på ryttaren, jag begär alltid av hästen att den ska jobba och det gör den.

Jag gör alltid några övningar som jag vet hästen är bra på så att den tycker det är roligt, sen provar jag ofta något nytt också så både häst och ryttare får tänka till lite. Skulle någon av mina hästar inte fungera på ridbanan så är det ju mitt fel som ryttare.

Hur menar du nu? Om hästen inte bjuder i ridhuset hur är det ryttarens fel? Men om hästen inte bjuder kan den ju inte jobba... iaf inte ärligt.

Fel och fel... jag kanske uttryckte mig lite klumpigt.

Jag menar att det är ryttarens uppgift att se till att motivera hästen att jobba. Alla hästar kanske inte tycker det är kul från början, men med rätt övningar så har i alla fall alla mina hästar reagerat positivt.

En bra grej för en häst som känns lite slö och omotiverad är att göra mycket tempoväxlingar, och se till att hästen verkligen svarar framåt, överraska hästen genom att sätta full galopp längs långsidan och sen samla den så mycket du kan på kortsidan, sen full galopp igen osv.

Den övningen lärde jag mig av min dressyrtränare när jag hade en "något sömnig" häst och det fungerade :) Hon fick en underbar framåtbjudning.

Nä, för det mesta inte faktiskt. Gör mkt på rakt spår och sidvärtes. Men han är bara tömkörd ute 4 ggr och tittar väldigt mkt på saker. Så hans koncentration håller än så länge bara för volt arbete även om vi flyttar volten till olika delar under tiden vi tömkör. Sedan är underlaget en aningens halt och hittar man en bra del så lägger man volten där för att underlaget är bättre där :)

Han ser jättefin ut på filmen, trevlig form o bra bjudning :) Men varför jobba honom i täcke?

ok jag förstår! tyckte de lät lite väl mycket att lägga ett 60 minuterspass på volt, det var därför jag undrade. då skulle ju inflammationer komma som ett brev på posten.. hua.

Tack! :)

Här är -15 grader och därför måste han ha något på rumpan. Har testat med ländtäcke till min tömkörningsgjord men allt glider bara åt olika håll så man får avbryta stup i kvarten och rätta till gjord, täcke, schabrak etc.
Har köpt en svanskappa men den är så klart 1 dm för kort! :mad: Måste förlänga den.

Gjorden sitter faktiskt mkt bättre på täcket än med bara schabrak :)
(Det är ett ylletäcke så det är inget fodrat thermo eller så)

Apollo13: Nä, det ser jag ingen mening med. Hästen blir mkt finare i formen på rakt spår och som sagt, vi flyttar volten ofta. Det blir klart MER voltarbete ute pga. de faktorer jag sa innan men bara runt runt på samma ställe är ju supertrist, och som du sa, skadligt.

Senast ändrad:

jahopp, dax att uppdatera.

Var på hoppträning i fredags, men det gick inte alls. :( Han var så motvillig att arbeta och seg, så förmodligen är det något som spökar igen med benen.. Jag som har varit supernoga med att rida i gång lugnt och "rätt" Ridit mycket ut och så.
Men iaf så var vi 4 st på träningen. vi red fram en bra stund och redan då märkte jag att något inte stämmde, jag bad tränaren och de andra titta efter ifall de såg något märkligt i rörelserna, men inte, han känndes som vanligt fast så seeeg! Tränaren menade på att han kanske var "trött" för det var så mycket, dels 3 hästar till, massa hinder att hålla koll på och sen massa folk på läktarn som han inte är van vid, (när vi är i ridhuset brukar det vara ganska lungt, en eller max 2 hästar till och några duvor..

Så nu blir det att boka tid till klinik igen, så kan man åtminstånde utesluta ifall han inte har ont!
Dessutom har han inte fått så mycket krafft nu eftersom han ett tag var på tå och allmänt jobbig, både att rida och hantera, pillig, plockig, inte velat stå still och bockat och kastat sig när man ridit, så då tänkte jag att jag drar ner lite på krafft fodret.
Men nu tänker man ju så klart varför han var sån i fredags. om det var att han har ont, var mycket huvudbry, eller fördåligt med krafft :confused:
Eller kanske en kombination?? Jaja ska iaf se vad klinikbesöket visar. och sen ta reda på en sak i taget..

Usch då, hoppas att det inte är något allvarligt nu när ni precis kommit igång igen.

Angående frustningar så tycker jag att hästen gör rätt när den frustar, och berömmer. Frustningarna frigör ju mycket spänningar och liknande och visar ju då att hästen slappnar av. Dock ska inte hästen utnyttja situationen och dra fram/ned huvudet i samband med frustandet. De kan gå kvar i formen och frusta lika bra.

då förstår jag :) Han var iaf kanonfin tycker jag, han är ju så SNYGG!! :love:

Katarina - usch vad jobbigt :( Har du testat rida något mer? Tänkte ifall det var som tränaren säger, att han var off pga alla intryck. Så reagerade brosus oxå några få gånger, oftast brallade han ur när det blev "för mkt" men första gången jag skulle rida honom i mer korrekt form så blev han sjukligt ovillig och stod emot som en tok! trodde oxå det var nått fel på honom men när vi kom hem o testade rida samma övning hemma på täkten så gick det jättebra o sen släppte det.
De är ju lite oberäkneliga de små unghästarna ;) Håller tummarna att han är som vanligt igen så du slipper åka in på klinik å ösa pengar igen.... För lite kraftfoder borde inte spela SÅ stor roll på engerin tycker man.
Så jag gissar på huvudbry eller i värsta fall - ont :(

Okej då är jag med. Men för mig så är det så att Brixie vill inte galoppera i ridhuset då måste jag piska henne till galopp. Ute så gör hon det hur bra som helst. Det känns som hon tycker att det är litet i ridhuset också har det ju med styrkan att göra förstås.

I dag red vi ut med 2 hästar som vi inte ridit med förut och vi skulle vända på ett ställe. Då vänder hästen som rider först och går förbi oss och då backar Brixie in rumpan mot honom och slår :eek: :eek: Jag vart så himla paff, dunkade till henne med skänkeln men det reagerade hon inte på.... Vilka j*vla fasoner. Hoppas verkligen inte att hon tänker bli sån :crazy:

fast jag tror inte att Brixie har så lite ork så hon inte ens skulle orka fatta galopp - om det bara hängde på orken - hon fattar ju galopp ute:) Jag tror på din teori om att hon känner sig lite trängd och instängd :) väggarna kommer så fort :D

tråkigt beteende mot den andra hästen, så obehagligt. Hoppas som sagt att det var något tillfälligt!

åååh du jag måste tipsa dig, mias rs har super fina tömkörningstäcken! Jag har precis beställt båda modellerna med matchande lindor! Kunde inte hålla mig :angel:

kolla på deras hemsida under hästtäcken så ser du båda modellerna!

min kompis gjorde dessutom en mycket smart grej när det blev för varmt, då rullade hon uppp täcket som en korv så det låg jämns med gjorden och så fäste hon korven i gjorden med svansremmen!
jag köpte mias kortare modell för att enkelt kunna ta av täcket utan att behöva meckla med gjorden. perfekt och ordentlig rörlighet i bogen utan massa fula skav av fleecetäcken! :bow:

Har faktiskt funderat på ett sådant. Har Mia's skritt-täcke i bävernylon (brunt med beige kant). Kanonbra nu när det är kallt ute.

Hittade inga priser på tömkörningstäcket, vad köstade dina?

Tror det är sånna som ägaren till vårt stall har, hon är sponsrad av Mia's.

Men man mååste ju ha matchande lindor! :) Kan man välja kantbandsfärg?
Jag köper ju alltid allt i marinblått eller brunt. Kanske ska slå till på något annorlunda för en gångs skull...

Japp, idag satt jag kvar på lunsen som skötte sig som en liten klocka!
Sen blev det mysig promenad i skogen med 4 åringen som tyckte grannens herford-ungdjur va jättespännande. Hön är så jäkla skön, bara gick fram till staketet och såg ut att säga "Hallåååå, vad är du för något?" :)

nej, det är inte roligt om han nu är sjuk igen.

Men jag red en skritt runda dagen efter ute då och då var han på g igen,.. Men jag tycker ändå inte han borde varit så seeg på hoppningen.. Men jag har iaf ringt till klinik och får komma in den 9 e Februari.
Men de tyckte att jag skulle rida på så länge han inte är halt, och det är han ju inte.. Så vi ska ut och rida som vanligt och även på banan i alla gångarter.. så jag får se hur han är nu innan vi ska in.
Det känns bättre att kolla honom igen eftersom han har ju inte varit fräch.. så hellre kolla en gång för mycket en en gång för lite..

Som jag ser det så får det ja nästan kosta vad det kostar vill, bara han blir frisk och fullt ridbar..
Dock drar det ju med sig en del andra kostnader, bla köpa vinterdäck till hästsläpet.. men har hittat nya däck med fälg för endast 900 kr/st..
nu är som sagt min buffert slut, men det är ju tur att man har snälla föräldrar som man kan låna av.

det är inte så konstigt att du inte hittar några priser eftersom mia inte säljer direkt till kund. Jag köper mina av lillh*asten i stav och där kostar alla mias täcken 575. Ett par lindor kostar 130 kr. Jag vet inte riktigt var du bor, men man kan beställa via postorder hos dem vet jag. Annars sa en kompis att det gick att beställa egna färger på nätet, men jag vet inte vart. På lillhä*sten får man bestämma, färg på "botten" färg på kantband och på paspoalen.
Mitt ena, den längre modellen i bävernylon blev olivgrönt med sandkantband och vit paspoal och den kortare modellen i ull blev i plommon/vinröd med grått kantband och vit paspoal. Det blev 4 gröna och 4 vinröda lindor till. Funderar på om jag i framtiden ska köpa matchande däckelunderlägg till det korta... men det kanske blir att övermatcha :p

Hur som helst, om du har en mias åf nära dig kolla med dem om du kan specialbeställa hos dem och så kan du ju alltid kolla färgerna på nätet... däremot brukar de va lång väntetid när man specialbeställer, som längst 8 veckor. Dom har ringt och skyndat på min beställning eftersom jag väntar på 3 täcken och har ingen lust att vänta i 8 veckor för då kommer ju vintern vara över. Tror Lillhäs*ten är lite oroliga för att jag ska backa ur om det tar för lång tid så dom ringde självmant och stressa på hos mia ^^

Jag älskar mias grejer eftersom det är så bra passform på dem. Har flera schabrak och ett däckelunderlägg. Köpte skrittäcket i ull för lite mer än en vecka sedan i det nya rutiga mönstret :love: och är svin nöjd med det! Nu vill jag bara att alla mina TRE täcken ska komma!! Willeskrutt kommer bli så fiiiin :angel::banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka