Sv: Hur går det för era -05'or #8
Jag måste förtydliga mig lite märker jag
Jag rider ABSOLUT INTE tre-fyra dagar i veckan i ridhus oavsett ålder på häst. Den mesta dressyrträningen gör jag hemma på öppet fält. MEN
Vad jag menade var att man
inte ska undvika ridbanan när man har en häst som inte gillar den, bjuder dåligt etc. Att man måste ju ändå utsätta hästen för det och vänja den vid ridhusväggar, ridhusunderlag etc - hur ska den annars BLI van? Dvs gillar den inte ridhuset så får man kanske dra dit hästen 1 gång i veckan och kanske bara låta den springa lös första gångerna, sen rida den - men rida varierat och ROLIGT! Det går faktiskt att intervallträna i ett ridhus oxå om man är ensam. Och däremellan rider man ute i skog och på öppna fält.
Jag hade en unghäst som blev rätt rejält motståndskraftig när han kom innanför fyra väggar eftersom han var så otroligt van att få springa ute i det fria. Han hade hur mkt bjudning som helst ute i skog och mark och samma ute på täkten när vi dressyrade - bra bjudning och gick som en klocka. Men, när vi kom innanför fyra väggar och med tyngre underlag så tappade han motivation och blev som klister. Så det var bara att "träna", dvs vi åkte var och varannan vecka och red i ridhus och vips så hade han "lärt" sig att det kunde vara SKOJ att springa där inne oxå bland en massa andra busiga hästar, bommar, hinder osv.
Jag har svårt att se hur man ska lära sin häst att gilla ridhuset om man aldrig låter den vara i ett ridhus? Monells sto har ju rejält med bjudning i vanliga fall så nästa steg faller sig väl helt naturligt att träna i ridhuset oxå?
En unghäst som inte ens bjuder utomhus rider man ju INTE inomhus heller.
Som sagt, hoppas ni förstår vad jag menar nu
Det hästen har svårt för, det bör man ju träna på - men på rätt sätt - inte som Marty skriver - rida i ridhus tre fyra dagar i veckan, det har jag aldrig påstått heller