Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Usch vad tråkigt!

Dessvärre finns det alltid en risk vid uppvak och när de ställer sig upp efter narkos. Men det ska nog gå bra ska du se. Han verkar ju vara cool så han tar det nog försiktigt ska du se.

Jag håller tummarna för att allt går bra!

Meeeen å så jobbigt:cry:

Jag håller alla mina tummar och tår på att det ska gå BÄST för honom nu.

Kram från oss

Mazarinen: Usch, det där låter riktigt läskigt. Jag hoppas verkligen att operationen går bra och att han blir återställd. Jag håller tummarna!

Apollo 13: Fin pålle. Hoppas att vi får se mer av denna i framtiden.

Monell: Jag känner samma sak att det är jobbigt för hästarna att gå i all snö. För Kimbi och mig blir det mest skritt. Enda stället som det är vettigt på är vår egen väg som är skottad men fortfarande mjuk, men det är inte så kul att rida fram och tillbaka på den vägen... den är liksom bara någon km. Jag hoppas på att våren kommer snart : )

Tack hörrnin, och ni får hålla alla tummar och tår exrtra hårt!!

Väntar på samtal från veterinären nu.

Jag känner mej helt slut, varför ska det hända!? Jag har redan gått igenom det här med min förra häst, det kan väl räcka med det :(

Tack hörrnin, och ni får hålla alla tummar och tår exrtra hårt!!

Väntar på samtal från veterinären nu.

Jag känner mej helt slut, varför ska det hända!? Jag har redan gått igenom det här med min förra häst, det kan väl räcka med det :(

Jag vet en häst som fick framknäet krossat, han blev bra igen efter att ha hängt i matta. Ge inte upp!

Jösses vilken otur alla har nu!!
Många kramar, och hållande tummar!

Nu har vi hört från veterinären. När han ringde så stog Cesar redan på benen, operationen hade gått bra, han hade inga skador på varken brosk eller skelett, och skadan på leden ansåg han var en... åh nu tappar jag ordet, men den var inte så allvarlig.

Ni blir han kvar på Ultuna i minst 1v till för fortsatt behandling. Så får vi hålla tummarna för att det fortsätter gå bra

gud va skönt o höra att prognosen iaf ser relativt bra ut!
nu får man bara ge det tid och bygga upp sakta men säkert så ska du se att det kommer gå bra tillslut! Håller alla tummar jag har!

Tack vad snällt, jag är helt blixtförälskat i honom redan:love:

Jag skulle ju egentligen suttit upp imorgon, men jag kom på att då har ju jag styrelsemöte för ridklubben så det får bli redan ikväll.... Tråkigt bara för jag kommer inte kunna få med mig någon fotograf :(
Men jag får väll helt enkelt slänga in fler bilder i helgen istället, då kommer dessutom min kompis hit och ska fota hela "familjen", mig sambon och våra två hästar :p

Jag måste förtydliga mig lite märker jag ;) Jag rider ABSOLUT INTE tre-fyra dagar i veckan i ridhus oavsett ålder på häst. Den mesta dressyrträningen gör jag hemma på öppet fält. MEN

Vad jag menade var att man inte ska undvika ridbanan när man har en häst som inte gillar den, bjuder dåligt etc. Att man måste ju ändå utsätta hästen för det och vänja den vid ridhusväggar, ridhusunderlag etc - hur ska den annars BLI van? Dvs gillar den inte ridhuset så får man kanske dra dit hästen 1 gång i veckan och kanske bara låta den springa lös första gångerna, sen rida den - men rida varierat och ROLIGT! Det går faktiskt att intervallträna i ett ridhus oxå om man är ensam. Och däremellan rider man ute i skog och på öppna fält.

Jag hade en unghäst som blev rätt rejält motståndskraftig när han kom innanför fyra väggar eftersom han var så otroligt van att få springa ute i det fria. Han hade hur mkt bjudning som helst ute i skog och mark och samma ute på täkten när vi dressyrade - bra bjudning och gick som en klocka. Men, när vi kom innanför fyra väggar och med tyngre underlag så tappade han motivation och blev som klister. Så det var bara att "träna", dvs vi åkte var och varannan vecka och red i ridhus och vips så hade han "lärt" sig att det kunde vara SKOJ att springa där inne oxå bland en massa andra busiga hästar, bommar, hinder osv.

Jag har svårt att se hur man ska lära sin häst att gilla ridhuset om man aldrig låter den vara i ett ridhus? Monells sto har ju rejält med bjudning i vanliga fall så nästa steg faller sig väl helt naturligt att träna i ridhuset oxå?
En unghäst som inte ens bjuder utomhus rider man ju INTE inomhus heller.

Som sagt, hoppas ni förstår vad jag menar nu ;) Det hästen har svårt för, det bör man ju träna på - men på rätt sätt - inte som Marty skriver - rida i ridhus tre fyra dagar i veckan, det har jag aldrig påstått heller ;)

Nej, det var inget du påstod och jag menade det inte riktat till dig, men jag tycker att alltför många tar till bana och ridhus alltför mycket. Det här med att TRÄNA att gå i ridhus är ju en självklarhet, men att förlägga nästan all träning där, det är det jag går emot (vilket jag inte påstått att du gör, utan jag för bara fram min åsikt). Enligt mig kan man ju träna minst lika mkt dressyr i skogen som på ridbanan eller i ridhuset.

aha, tolkade ditt svar på mitt inlägg som att du trodde att jag red 3-4 dagar i veckan på banan :p

Och visst är det så, en del hästar ser ju knappt dagsljus eller vet vad ett träd är för de harvar på volten mest hela tiden :( (o sen gnäller man på att hästen är LIVSFARLIG att rida ut på, att det inte går, att den går sönder etc etc *suck*)

Jo, precis. Vad jag vet så är hästen gjord för att springa ute i naturen...

KL
Nu har det varit lite för mkt tråkiga grejer här med lilla Cesar som skadat sig, så nu tänkte jag uppdatera om min lilla Kimbi som var som ett litet ljus igår på träningen. Vi fick hoppa mycket hinder med kosta anridningar och det fixade Kimbi galant. Dessutom hoppade vi vår första trekombination, och även det löste Kimbi bra. Första gången blev hon lite chockad efter två hinder att det var ett hinder till, så det blev lite konstigt språng ut, men sen så hoppade hon kombinationen prickfritt flera gånger.
I slutet hoppade vi en bana där hinden låg mellan 80-105 cm, och 105 är nytt rekord för oss. Min tränare överröser oss med beröm eftersom allt gått så fort framåt. Nu bara längtar jag efter debuten på tävlingsbanorna, men det får bli senare i vår. Kimbi har lite dåliga tävlingsnerver än så länge och håller ju på att dö på clear rounder, så det får bli lite mer sånt innan.

usch vad jobbig, men ändå tur i oturen eftersom operationen/uppvaket gick bra! Håller tummarna för att det går vägen med läkningen!!

kl.

idag har jag vart ute på premiär turen! :love:

Wille är verkligen så himla fantastisk! Jag red en kortis i ridhuset bara för att känna lite på honom och vi känner ju inte varandra än så det blir lite si och så ibland :p Men han är verkligen super bussig. Nu ska vi komma igång ordentligt med träningen och bygga upp hans muskler.

Träffade på klubbens dressyrdommare som berömde honom massor och sa att han såg väldigt trevlig och stabil ut och att han ffa hade en väldig ridbarhet. Jag blev stolt som en tupp och visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen :p
Åh han är så fin min lille wille :love:

Dagens rapport, är att det fortfarande ser bra ut, han är knappt halt i skritten längre, och han är inge svullen över skadan.

Men det är bra, fortsätt hålla tummar och tår allesammans, för att det ska fortsätta gå i rätt riktning.

Haha har flera i stallet som jobbar på ultuna, och dom går och pussar och kelar med honom så mycket dom kan, men egentligen skulle nog någon vara där hela tiden om Cesar fick bestämma, den lilla kelgrisen, han gnäggar så fort dom kommer, och vill helst ha sällskap när han äter.

Har inte hunnit åka och hälsa på honom idag pga. jobb men imorgon ska jag åka och pussa på min lilla beppe :love:

*kl*

Kollade på lite filmklipp från mobilen idag. Och var bara tvungen att klippa ihop en liten film.

Filmen

Hittar era pållar oxå på massa bus?
Othello är verkligen en riktig busunge!

Här har du en till som har en buse!
Avalon har sedan jul lärt sig att rymma från sin box med sprint genom att separera alla skruvar med mulen så de faller till marken och han kan traska ut. Han har plockat ned 2 lampskydd utanför sin box som har trillat ner och gått sönder, han har tillsammans med sin mor slitit sig på väg in från hagen och latjat runt på gården skitnöjd :angel:

Jag har funderat på en lekboll till honom och när jag ser din så får jag nog åka och köpa en idag! Har hängt upp ett KRAFFT-mått i hans box som han leker ganska mkt med. Allt för att han ska låta bli inredningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka