Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jag är så glad nu. Cesar bara utvecklas för varje dag som går, och igår var ett helt underbart ridpass :love:

För det första så skippade jag att longera innan jag satt upp, och det är nog första gången på nästan ett år, det var inga problem med uppsittningen, han var inte ett dugg spänd.

Sedan börjar han komma ihop sej så bra nu, och börjar verkligen komma i uppförsbacke, och på bakbenen. Trots sin stora storlek så känns han verkligen inte stor att rida, för han är så välbalanserad och man har knappt någonting i handen, och han är väldigt lyhörd på dom små hjälperna, sitsen och vikthjälperna, precis som jag vill ha det. Nu börjar även styrkan komma, balanserad har han alltid varit naturligt.

När jag värmde upp i galoppen, så stod jag som vanligt i lite lätt sits. Men igår gick han verkligen som en banan (på rätt sätt ;) ) var på bakbenen, och gick i en samlad och välbalanserad galopp, i samma tempo hela tiden, jag hade igenting i handen, och han frustade väldigt belåtet. Jag kunde inte låta bli att sitta med ett leénde som gick från öra till öra :love: :D

Vad kul Mazarinen att Cesar går så bra just nu. Hoppas det fortsätter i samma riktining. : )

KL
Jag kom på härom dagen att jag har haft Kimbi i två år nästa vecka :O. Tiden går så himla fort. När hon kom kunde hon inte lyfta en hov och flög i luften av allting. Nu har hon blivit mycket mer harmonisk. Hon dör inte varje gång jag ska slänga på henne täcket länge, utan hon kan stå lös i stallgången utan att röra sig. När man tänker på sånna saker så märker man ju verkligen vilka framsteg man gjort. Men det vore väl konstigt annara. Och snart är våra små -05or hela 5 år. Kimbi är sent född så hon är inte ens 4½ än, men hon ska väl ändå klassas som 5-åring hon med. Läskigt. NU börjar det ju bli krav på en att man ska börja lyckas med tävling och allt. Ja, i vår blir det väl dags för mig och Kimbi också förhoppningsvis.

Wow, vilka trevliga hästar!! Bra jobbat :bow:

*kl*

Nu har Welvette börjat den långa färden till sitt nya hem! Det kändes i hjärtat när den lilla hästen efter en stund tvekan promenerade upp på rampen och in i bussen:crazy:. Jag tvivlar inte på att hon kommer att få det bra, och t o m bättre, men hon är en så speciell häst och har visat så stort förtroende och tillit.

När hon kom kunde hon inte ens lyfta hovarna och man fick inte ta på hennes bakben. Nu är hon faktiskt inriden och väluppfostrad, så det har hänt en hel del det här året.

Det går säkert jättebra. Vart är det hon ska och vad är det för köpare? Tycker det verkar som du själv känner att du gjort ett bra val efter allt. Men det skulle vara roligt å höra hur det går för henne hos sin nya ägare, hon är ju lite speciell :)

anni: Du har alldeles rätt. Han behöver kroppskontroll för att bli smidig på banan, och det får vi genom dressyren. Jag är så vansinnigt ridsugen nu eftersom vår termin slutade lite abrupt. Men i mellandagarna ska vi igång igen. Ska bara få sadeln såld och hittat en ny :crazy:

Några tips (jag vet det är tjatigt) på mjuk, djup dressyrsadel som passar ganska rak rygg och som inte har för bred kjol?

Nu har jag anmält oss till 3 st kurser på Flyinge under våren. Kan faktiskt rekomendera er att gå in och kolla vad som erbjuds, mkt bra kurser jämfört med förr måste jag säga!

Jag anmälde oss till 2 dagars fortsättningskurs i tömkörning för Bo Jenå, 2 dagars terrängträning/hoppträning för Janne Jönsson och Programridning för A-domare.

Kolla in här om ni är sugna; http://flyinge.se/utbildning/kurser/kurser_nu.htm

Idag har jag och Cesar varit ute och lekt i snön

30061078.jpg

30061082.jpg

30061090.jpg

30061098.jpg

30061397.jpg

30061428.jpg

30061429.jpg

30061434.jpg

<3

kl

min skitkorv har haft vintervila hela december, ska sättas igång 1 januari.
så har ingenting att uppdatera, men kan bjuda på lite bilder :)
30070708.jpg

30070704.jpg

30070695.jpg

30070694.jpg

30070691.jpg

Idag fick Pselma sin sista skvätt av medicinen!
Hon är nästan helt normal nu, kommer fram i hagen som vanligt och så, även om det tar lite längre tid än vad det gjorde innan!

Så imorgon ska hon stå och sedan på Onsdag får hon ridas! Jag funderar på att bara ta en lugn barbacka tur och känna på henne då.

Jag har inte kollat ryggen än utan har bara gått på hur hon beter sig, och det verkar lovande iaf!
Hon hade ju med tränaren börjat bocka som satan tydligen, och hon kunde inte galoppera heller...

Så nu vill jag att alla håller tummarna för att bockningarna och galoppen endast berodde på att hon inte trivdes där/hade ont i ryggen.

Hon åkte upp till Norrtälje till en tjej som sökte en liten tävlingsindivid. Hon gillade speciella ston, de fick gärna ha lite gnista, och allt det där uppfyller ju Welvette. Det vore roligt att se Welvette på tävlingsbanorna i framtiden, i mina ögon är hon ju en riktigt trevlig häst, och riktigt fin att rida.

Jag kanske ska tillägga att beslutet att sälja henne var inte lätt, men det blev för mycket med två hästar, två barn, hus heltidsjobb. Jag är dessutom ensamstående och jobbet kräver rätt mycket energi och engagemang. F d sambon har inte mycket förståelse för mina hästar (delvis därför han är f d:grin:)...

Jättetjusiga som vanligt! :bow:

Funderar på en sak... du ser lite brysk ut i handen ibland, lite hastig i rörelsen och lite "stora" rörelser, vet inte om det beror på att du har lite långa tyglar eller att du blir lite "hastig"... Mest på Ove. Nått du reflekterat över själv eller är det bara inbillning från min sida? :D

AthenaAvalon - jaaaa... hade man inte 90 mil ned till Flyinge så finns det ju massa skoj att hitta på :angel:

Werze - tråkigt att behöva sälja men man ska inte gå runt o känna sig stressad eller obehagad av att äga häst! Bättre att satsa på den yngre förmågan medan barnen växer till sig lite eller satsa på någon mer lugn och stabil häst. Man orkar inte med några nervknippen till djur när man jobbar, har hus och ungar - I know! Då ska de bara "funka" utan att man ska behöva tänka en massa innan och planera ridningen i det minsta för att det ska funka. Tyckte det var tillräckligt jobbigt att rida ut på Brosus när han var så tittig! Man är så spänd själv efter allt stressande under dagen så man har inte nerver att hantera en spänd/laddad häst.

KL*

Red Pselma idag, barbacka. Himla trevligt var det! Hon var pigg och tittade lite, men gjorde inget mer än att spänna nacken lite grann.

Mjuk och fin, gick bra i form, om än något högt i traven, men så länge hon har med sig ryggen så gör det väl inte så mkt, eller vad tror ni?

*kl*

Ville bara hälsa God Jul till er alla från mig och Frasse såhär på språnget. :D
Kortet är taget i dag, på självaste julafton och jag kan bara konstatera att han verkligen INTE klär i röd färg och i övrigt ser han just nu ut som en tvättbjörn då jag har klippt huvud också, men annars är han söt och PIGG! *=)

Är det flera av era snart-5-åringar som ser ut att inte ha växt i sitt eget skinn ännu? Frasse ser ut som en sharpei-hund på halsen som ni ser.
Betyder det att han kommer bli ännu större ? :crazy: Puh..

Frasse.jpg

Jag tyckte då han var jättesöt! :D

*kl*

Jag är uppe hos svärföräldrarna över jul och mamma passar mina hästar där hemma. Inte nog med att det är svårt att släppa kontrollen och låta någon annan ta hand om dem under en vecka, igår fick jag 23.30 ett mms från en tjej i stallet med en bild på min häst i sin box http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs198.snc3/20545_215375936614_691301614_3664163_2426598_n.jpg Där han normalt kan sträcka ut huvudet (vi har inga övergaller för de har trillat av med åren) har någon satt en longerlina kors och tvärs mellan stolparna och lämnat honom så! :cry:

Jag sms'ade stallägaren och undrade om hon var vaken, för att fråga om hon visste något om saken. Och det visade sig vara HON som satt upp skiten! Jag var vansinnig och hävde ur mig allt möjligt hemskt (med all rätt!) och hennes man stor och gol i bakgrunden att jag var dum i huvudet ungefär...

Till slut fick mina föräldrar åka dit, mitt i natten och lossa repet innan han hängde sig. Anledningen till repet var att han tydligen lärt sig öppna sin box själv. Men det rättfärdigar inte en totalt livsfarlig lina framför boxen enligt mig. Och vill man sätta upp något sånt så ringer man ägaren först. Nu om något är jag glad att vi flyttar om 1 veckan!

Tänkte höra hur ni hade reagerat på något sådant här?
Kommentarer om hur slitet och äckligt stället är é överflödiga, jag är väl medveten om det och det är därför vi ska där ifrån, äntligen!
God jul förresten!

Senast ändrad:

Hade med reagerat negativt! Om hästen lärt sig öppna boxdörren, ja då får ju stallägaren fixa nya boxlås som hästen inte får upp, dessutom är det inte ok att binda upp longerlina, som du säger kan han ju fastna i det. Jag hade därimot inte brytt mig om de hade spikat dit plankor (men så att det inte hade funnits en risk att hästen fastnar imellan.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka