Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Det verkar faktiskt som det bara var en muskel som dragits "sönder". Vi kom aldrig till ATG igår, hästen travade typ in i släpet. Men lika snabbt ut igen :mad:

Efter 1 h så gav vi upp. Det är inte värt att slänga sig bakom en så stor häst för att försöka stänga bommen. Däremot har jag kommit fram till att jag ska införskaffa ett större släp. Jag förstår honom faktiskt, det vi har börjar bli i minsta laget.

Han mår i övrigt bra och svullnaden har flutit ut mer och blivit plattare. I morgon kommer distr. och ultraljudar ev.

Någon som har tips på bra stora släp för B-kort? Har kollat på Ifor Williams litegrann.

Har du inte funderat på att ta körkort för tungt släp?
Tror du tjänar på det i längden faktiskt. Du får en helt annan bredd att välja mellan och behöver inte oroa dig för vikter lika mkt etc. Hittar du ett stort och "lätt" släp så kanske kvalitén inte är den bästa och kanske inte går optimalt längs vägen.
Skönt att det inte verkar vara något jätteallvarligt fel på honom iaf!

Jag hade en jättehäst förr i tiden (lång i kroppen och ca 170+ i mkh) och hon hade vanan att snabbt kasta sig ut (jag förstår precis vad du menar, man vill inte hamna bakom en sådan i det läget:crazy:)...när jag köpte ett släp som hon fick plats i slutade hon faktiskt med den ovanan. Jag köpte en Star Trailer, det dubbelaxlade. Mycket plats framtill för huvudet och bommar som är lätta att sätta på plats. Eftersom hon gillade att man öppnade fram så fick det bli ett med fronturlastning, när man öppnar luckan blir det riktigt mycket plats för huvudet och hon gillade att stå kvar där och kika. Jag vet inte om du vill ha något lyxigare, men jag är MKT nöjd med släpet! (det är nervägt till B-körkortsvikt).:)

Min lilla Romance, var lite bökig förut med transporteringen... Men han var ju rätt ohanterad i det mesta så... :d
Han gick oxå glatt in, men lika kvickt ut igen. Vi har gjort så att man smäller dit bommen så fort som möjligt, mutar med mat när han kommit in och sedan har vi tränat på att bara leda honom från backen, dvs duttar jag till honom med spöt, eller den som hjälper mig att lasta SKA han gå framåt. Det var lite si och så med det innan, han kunde även sparka mot spöt.
Nu har han lärt sig och jag lastar honom dessutom själv, dvs släpper honom på rampen och så går han in själv. Mycket praktiskt.
Sedan har jag en transport som är extra bred/hög som de jag haft bara ÄLSKAT. Det är en Cheval liberte i glasfiber. Dom väger inte så mycket i sig så vi har kunnat typa den för 1430 kg och får lätt in 1 häst + packning & kunnat dra med B-kort. :)
Hoppas du får ordning på lastningen, finns nog inget som driver mig till vansinne som när dom håller på att krångla :o Men försök att träna, träna, träna på att lasta det brukar vara A och O. :)
Kram Magda & Ove

Skönt att det inte verkade vara någon fara med "bulan"

Men träna mera på lastningen! Min har ju också en tendens att inte vilja vara kvar i släpet, men, med lite mutning i form av pellets, å linor baktill, som ett skydd för dem som ska stänga bommen så har det gått utmärkt! Min har dock väldigt bråttom ut när man ska lasta av, vilket inte är så praktiskt.. Men lastträna, å träna på att även stäng bakom, så att du inte bara tränar på att han ska gå in i transporten, utan stäng bommen och lämmen, som om du skulle köra iväg! Lycka till!
Som Magda skriver, inget är så jobbig som en häst som inte går/jobbig att lasta. Är ju jätte dumt om du en annan gång verkligen måste iväg till klinik.

Mm, vi tränar mkt på att lasta och stänga. Men det känns inte som det går bättre och bättre, snarare tvärtom :crazy:
Han är liksom på helspänn för han vet att vi ska stänga så det räcker man rör bommen så kastar han sig ut igen. Dock behöver han ju inte ta ½ steg ens för att vara ute. Så en längre transport skulle helt klart underlätta.

Som anni sa så har jag funderat på att ta BE-kort. Och det blir nog att jag gör det för släpet jag nämnde kräver nog det. Och dessutom får jag mkt mer spelrum vad gäller att hitta släp.

Man får väl helt enkelt acceptera att har man en jättehäst som dessutom är låååång så måste man köpa släp därefter. Mitt nuvarande är Bredd: 150 cm, höjd: 214 cm, längd: 320 cm och längd mellan fram- och bakbom: 172 cm. Släpet jag tittat på har måtten Bredd: 179 cm, höjd: 226 cm, längd: 352 cm och maxlängd mellan fram- och bakbom: 205 cm (går att välja 3 olika lägen).

Den ser ut såhär; http://www.tollarpshastoslap.se/img/xxxlarge/dsc02410.jpg

Känns skönt att här är andra som haft hästar som fått mindre kast-tendens sedan de fick större kärra!

Min som är jättestor och lång i kroppen också och har varit lite trasslig med lastningen förr (peppar-peppar-ta-i-trä och så vidare, nu går det bra) har vi alltid ned frambommen för.

Jag vet inte hur det funkar i ditt släp men i mitt Umesläp går det alldeles utmärkt.
Fördelen är att hästen kan gå längre fram (=känner ej bommen/får inget tryck bakom rumpan när bommen läggs på) och att jag slipper krypa under bommen när jag lastar (=slipper tappa kontakten med hästen under den manövern).

Nackdelen är väl att det inte känns bra att skicka på hästen så, hon kommer ju inte ut genom lill-dörren men i alla fall...
Fast vi är alltid två när vi åker ändå, men jag vet att alla inte har den fördelen.

Hej,

Jag har en fråga ang. breeders och falsterbo. Vilka krav är det som ställs nu på våra blivande
5 åringar om man vill ha med dem där. Vårt sto har nu under hösten både gått kvalite´n och championatet, så nu har hon en efterlängtad vila. Men snart får man ju börja planera för nästa säsong. Är det någon som vet? Är det någon annan som har detta som mål för nästa säsong?

vad säger din Eva om detta beteende? det nya släpet du kikat på är ju egentligen inte sååå gigantiskt mkt större än det nuvarande, fast iofs kanske det räcker med de centimetrar som blir.

Jag funderar bara på om han "kommit på" hur han ska smita undan. Det KAN hjälpa med ett större släp men jag har fått känslan av från andra hästar att det eg inte sitter i själva transporten utan i huvudet på hästen. Att de måste lära sig acceptera att vara instängda och stå trängre än i sin egen box, samma som med att vänja vid en kortare tygel etc. De måste helt enkelt lära sig. (räknar man så får han 15 cm tillgodo framför och bakom sig och det känns inte som att de få centimetrarna ska spela så stor roll, men jag vet inte heller ;) )
Och jag ser ju inte Avalon och vet om han är helt panikslagen på blicken eller om det är bara så att han bestämt sig för att "nån bom lägger ni inte bakom mig!"

jag fattade inte riktigt, tar ni bort frambommen? Jag läste det som så och på det viset får man väl inte ens köra en häst? dvs utan frambom, så har då jag förstått det hela... Eller ni kanske monterar den när hon har klivit på??

Ett snabbt tips som hjälpte oss ifrån början är:
Sätt fast ett grimskaft där bommen sitter, i samma höjd typ, då kan den som ska sätta fast bommen snabbt dra upp grimskaftet så hästen iaf känner att något är där, sen smälla fast bommen. För oss var det jättebra man vann en liten stund på det sättet iaf. :)
Svårt med lastning, men försök hitta ett system som fungerar för dig, sedan tror jag man ska åka mycket (läs: ofta) och vara ganska bestämd och hålla sig till sin plan Varje gång. Vanedjur...
Kram kram

Ang Breeders och Falsterbo är det nog hög tid att iaf låta hästen känna på alla rörelser nu, förvänd, vändning i skritt, ryggning och fattningar från skritt. Det är inte så mycket högre krav på formen och de från att dom är fyra men det är ju rätt svåra grejjer dom ska kunna. :)
Allmänna regler
Grenregler/kval - dressyr

Falsterbo ska dom ha 2 kval för att vara klara till (iaf om det blir som iår). Kolla på deras hemsida så ligger proppen där. :)
//Magda

*kl min egen*

I helgen när jag tränade kom jag på mig själv att "Jag har aldrig haft en "färdig" häst." Det var nämligen tränaren som frågade och då kom jag fram till att jag haft unghäst i över 10 år. Dvs över hälften av tiden jag har ridit och hela tiden jag haft egen... Det är därför det känns extra roligt att gamleman faktiskt börjar bli vuxen och att vi börjar komma upp i klasserna. :) Med ponnyn hann vi bara upp SM-klasserna och sedan var det över. Nu har man ju iaf inte den tidspressen. :)
(Bara en liten parantes från mig)
Kram på er! :)

ja att åka ofta tycker jag är ofta enda chansen att få hästar som är trygga och stabila att lasta, ofta gör man misstaget att enbart lastträna hemma på stallbacken o knappt ens har bilen kopplad och när hästen sen går in supersmidigt så åker man iväg o tränar... o på träningsplatsen blir det tvärnit eller så blir det tvärnit nästa gång man ska lasta hemma. det är inte bara inklivningen som behöver tränas, det kan nog gå rätt fort, utan det är ju även ÅKANDET som behöver tränas då jag fått för mig att det är den rullande transporten som de minns som läskiga. en stillastående transport skrämmer inte så mkt när de väl "glömt" att den en gång rullat eller har vant sig vid att den står stilla. Sen när man väl åker så minns de allt obehag o vägrar gå på nästa gång. Så när hästen väl kliver på släpet så ska man nog se till att åka en kortare sväng helst flera dagar i veckan i början så de får vänja sig.

Att ha lina bakom rumpen som någon håller i är oxå bra då har man iaf chans att hålla emot liiite iaf. Vi linade ofta in Brosus och den som höll i linan drog den tajt om rumpan hela vägen upp o väl inne i släpet så låg linan kvar om rumpan och bjöd på motstånd om han ville backa och på några har jag helt enkelt haft spö att använda på baken om de försöker kasta sig. Det är rent ut sagt livsfarligt med hästar som slänger sig, både för dem själva och för dem som hanterar.

Jag har dörrar bak på min transport och det är verkligen guld värt. De är supersmidiga att stänga fort och får de för sig att backa eller kasta sig bakåt så tar det verkligen bomstopp. Min Flisan hade lite sådana tendenser i början men efter typ 2 ggr med dörrar bak så slutade hon helt. Dörren tar liksom stopp även för hovarna bak. Har man bara en bom så kan ju bakfötterna gå mer bakåt än vad rumpan kan liksom vilket hästarna kan tycka är lite konstigt och försöker då gång på gång. Dessutom så får de mindre kraft att kasta sig bakåt när det tar stopp direkt, så jag har tom. hållt emot någon häst med dörren innan jag hunnit stänga den. Vilket är rent livsfarligt med en bom där hästen både får mer kraft och möjlighet att sparka eller skada den som håller emot. Dörrar är även toppen om man ska köra två hästar och den som gått in först kanske är lätt i bakdelen och gärna vill sparka den häst som ska gå in som nummer två. Jag förstår givetvis att det inte är den smidigaste lösningen att byta från bom till dörrar men om du ändå funderar på ny transport så är det verkligen den bästa utrustningen som man kan ha! Speciellt när man ska lasta oerfarna och unga hästar. Bara ett litet tips! :laugh:

Vilka utförliga svar! :) Tack!

Alltså, längden mellan mina bommar är så att han står med bringan mot frambommen och bakbommen precis bakom sig. Han behöver i princip bara lägga tyngdbakåt så är han för långt ut för att man ska kunna stänga.

Ni har ju sett lastningsfilmen: http://www.youtube.com/watch?v=GaN1zwH8aeE om ni kollar precis i början när han har upp huvudet så ser man att hans öron nästan nuddar taket. Jag kan absolut förstå att han känner sig trängd.

Vi har övat mkt, även att stänga bakom. Men det är faktiskt sedan vi började stänga som han hat börjat backa så fort som han gör nu. Går på gör han utan några problem. Stannar inne en stund, men är hela tiden medveten om att den som står bakom tänker lägga bommen på.

Vi har testat med lina bakom också, men den bjässen har man inte en chans att hålla. Tänk att en normal-lång kvinna är typ lika lång som hans rumpa är hög.

Nu är det iaf. bestämt att det blir ett ifor. Ska kolla på dem imorgon :)
Tack för alla tips! Tror också absolut på övning övning övning!

Givetvis sätter man fast frambommen igen; efter att bakbommen är och baklämmen är stängd.

Fördelen är att man slipper trycka bakbommen mot hästen när man stänger (på våra stora hästar blir det lätt så) utan kan ta hästen "ett steg längre fram" än till där frambommen normalt är.
Även när jag lastar ur tar jag ned frambommen, fram med hästen ett steg varpå hästen inte känner när bommen försvinner... Då blir det lätt att träna in backa på kommando!

dörrar är super! Framförallt om man har sådana som man bara kan "smälla" igen så går de i lås :bow: Mina dörrar är mer gammeldags (släp från 91) så dem måste man typ baxa på plats och sen är det nån avancerad låsmeckagrunk som gör att stängningen tar en evighet ;) Och som du säger, med en dörr kan man hålla dem mer på plats o de riskerar inte att hamna UNDER bommen. För det har många hästar lyckats med när de kastar sig bakåt, de knäar lite o hamnar med rumpan under bommen eller sätter sig PÅ bommen om de är stora! usch! Dessutom får man in alla hovar på plats och de kan inte vara ivägen när det är dags att fälla upp rampen, annars är det alltid nån bakhov som klivit lite "under" bommen som man ska vara o flytta på för att kunna stänga allting...

Athena - nä det går inte ens att hålla emot en liten ponny när de väl bestämt sig för att backa, men tänkte ifall om det bjöd på motstånd med linorna så kanske han skulle tänka framåt igen när det stränar mot baken. Hur är han då? Är han rädd? orolig? panikslagen? istadig? cool?
Tänkte ifall han är cool och mest bara backar för att "han kan" då kanske det skulle räcka med att peta lite med ett spö på rumpen men vet att Avalon är känslig så det gäller ju att man vet vad man sysslar med och om han tar det på rätt sätt ;)

Han är lugn inne i släpet när han går på. Får mat där inne och det är trevligt. Men känner han att någon är på där bak så stelnar han liksom till och sedan slänger han sig bakåt. Ingen direkt panik, men man ser verkligen att han INTE tänker bli instängd. Sedan kan man väl säga att hade jag haft en bom som var snabbare att stänga (mina ska stängas med sprint) så hade det kanske gått att stänga. Om det var snabblås på.

Som du säger så är han väldigt känslig. Det skulle absolut inte hjälpa att tex. dra till honom med ett spö när han backar. Det skulle bara göra reaktionen värre. Ett rep funkar uppenbarligen inte heller.

Vi skulle säkert kunna övaövaöva tills det funkade. Men oavsett så tycker jag att han ska kunna åka bekvämt och då behöver han större plats. Med BE-kort kan jag dessutom köra 2 hästar i framtiden och det underlättar ju :)

absolut ska man ha ett släp anpassat efter sin häst :) Det var mest "instäningsmomentet" jag tänkte på, att det kan komma att finnas kvar även i ett större släp eftersom han är så vaksam och reagerar så snabbt - tyder på att han är otrygg/rädd o tar till flykt. även om du hade snabblås så låter det snarare som att det kanske skulle få honom att drivas till panik om han verkligen inte tar sig någonstans, just eftersom han verkar vara lite osäker, att kunna fly ger en slags trygghet - då kan han gå på igen för han vet att han tar sig ut när han blir "rädd". Men skulle du lyckas stänga när han kastar sig och han får panik, då lär det bli svårt att lasta igen. Men som sagt, svårtolkat över nätet *skratt*
Han kan ju som sagt var bara ha kommit underfund med att om han skyndar sig ut så slipper han stå där inne, och att en bom i rumpan skulle vara obehagligt men att han skulle finna sig i situationen och lära sig att "nähänä, det där gick visst inte, lika bäst att stå stilla då" ;)

De är luriga de små liven o just lastproblem (eller instängninsproblem kanske man ska kalla det nu ;) ) är skitsvårt!! Man vill inte pressa dem för hårt o samtidigt inte låta dem komma undan och det är svårt att hela tiden veta om de är rädda/arga/osäkra/istadiga...

Skaffa ett släp ni trivs med och sen är det nog som du säger, bara att övaövaövaöva och att se till att ÅKA ofta så han även får känna på rullningen och att lastas på bortaplan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka