Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jag håller helt med dig, men tror att många unghästar (speciellt ston) backar upp sig om man har skänkeln emot och därför spänner de ut benen. En teori bara men flera unga ston jag ridit har varit så.

*kl*
Idag är jag jättestolt över min lille pojko Phigalle. Åkte till Skara ATG för att operera bort en varande ink. In i en gång där det är andra hästar,fika rum och massa folk som springer in och ut och han var hur lugn som hellst. Det fanns en våg i vänthallen och jag har alltid trott att han vägt 390-400kg och trot eller ej men han vägde 399.5kg:D

Dock var det lite otäckt i undersökningsrummet men hans stod snällt stilla medans dom rakade runt inken. Han har aldrig varit med om rakning förut men han stod lugnt med sänkt hals helt avslappand. Sedan fick han lugnande och ett tu tre så var inken bortklippt och det ståd en kraftig stråle blod rakt ut. Men dom sydde lugnt såret med tre stygn medans jag såg all jäkla blod från min älskling:cry: En undersökning i munnen gjordes då jag upplevt problem med bettet men det var exemplariskt fina tänder enligt vet,han raspade bara pyttelite på en liten vass kant. Kan verkligen säga att vetrinären och vet assistenerna var verkligen proffisionella och trevliga på detta ställe:bow:

Sedan gick Phigalle sakta med blodet numera rinnande längs benet till en spilta där han fick stå 40 minuter tills han verkade vara lite mer vaken. Lastade och åkte hem.

Stygnen ska sitta i 14 dagar och jag får inte motionera honom på 12 dagar enl vet. Typiskt han som precis skulle åka på en månads träning men det var bra iaf att jag tog beslutet att operera bort inken innan han åkte på träning. Nu måste jag ta och ringa och boka av kommande ridlektioner och den efterlängtande löshoppningen.

Har även fått analysen på mitt hö med jättehögt energivärde och superlågt protein. Så nu i högst har han gått på ca MJ 78 och smrp 210 vilket e helt kass men han ser ju inte dum ut i kroppen för det och han är superblank men nu gäller det att hitta annat hö eller komma på en lösning som gör så att han får så mkt hö som möjligt. Det roliga är att Adele som har behov av 56 MJ har gått på 106 MJ...

Din häst ser lite seg ut? iaf i början av filmen, fram fram fram!
Dina rörelser är ganska så stora och "yviga", Tycker även att du borde planera ridvägen lite bättre, å räta på dig, så rid mer dressyr för en bra tränare så får du nog koll på resten, sen är det ju inga höjder utan bara markarbete, men det är ändå lika viktigt att man planerar vägen väl.
Du han väl inte skrivit så mycket i tråden? så jag vet inte vad du har tränat på.
Men kul att pollen är så lugn med andra hästar.

Lite uppdatering!

Har nu ridit min Dacke i 3 dagar enbart skritt, idag red jag i mörkret å han var jätte lugn, Han har varit så lugn nu dessa dagar, han är jättecool, jag trodde det skulle bli tvärtom nu när han har stått 3 veckor, men det är så himla mysigt att vara på gång igen! Rätt om jag bara får åka häst ett tag framöver. ;)

Tack för svaret :)

Bjudningen i ridhuset har varit lite problem, men har absolut gått framåt så nu tycker jag hon bjuder bra när man galopperat :) Om man jämför med hur det var förut hehe

Jag tycker dressyr är så trååkigt :o:o Men ska se till att rida det lite mer och för tränare, det behövs ju det med, fast jag dressyrar endel när jag rider ut också.

Min häst är så cool, inte mycket hon blir rädd/upprörd över hon skulle absolut aldrig bli det över andra hästar i ridhus :D
Lite exempel på hur cool hon är för att vara fyra (!).
INGA problem att rida ut själv, gallopera överallt.
Jättebra att rida i trafik med bilar som startar, mopeder som kör om osv
Möta andra hästar i full fart ute i skogen
Hoppa över främande/konstiga saker (hon vet inte vad tittig är).
Osv osv, det skulle i princip kunna hoppa fram en stor clown ur buskarna och börja kasta kottar på henne utan att hon skulle bli minsta rädd :love:

Måste bara berätta en lite rolig sak som hon gjorde för ett tag sen.
Red över en parkering och där var det några "coola moppekillar" som började köra runt henne med sina moppar och försöka skrämma henne :grin:
Hon bryr sig inte alls så dom börjar brumma på mer och mer för att hon ska reagera..varvid hon tycker att dom är lite irriterande som blockerar vägen, så hon lägger öronen bak och börjar kicka (sura "sto-kickar") mot mopparna :D Dom drog iväg i en väldig fart då! Detta är hon i ett nötskal :D

Bellis05: Jag håller med Katarina_dacke. Det ser lite oplanerat och "hafsigt" ut. Jag skulle nog vilja se lite prydligare ridning från din sida, så skulle det nog se mycket bättre ut. Hästen flyter ju ut rätt mycket i svängarna, och det blir ju lätt så på unghästar, men se till att rama in hästen och var på med ytterskänkeln i svängarna, samt planera vägen väl (ta ut svängarna och så vidare). Det är bara att kämpa vidare : )

Katarina_dacke: Vilken tur att Dacke håller sig så pass lugn. Jag förstår att det är mysigt att vara igång igen, och hoppas att det fortsätter att gå framåt för er del.

KL
Nu till sist efter många om och men har vi hittat en tjej som kan klippa Kimbi, så imorgon ska min lilla bebis klippas för första gången, och jag håller tummarna för att hon ska sköta sig väl. Tänker nog bara halvklippa henne ändå. Känns lite inödigt att helklippa henne för vi har rätt kallt stall osv. Kimbi svettas dock otroligt när hon rids så hon kommer nog njuta av att bli korthårig. Jag bävar över hur hon kommer bli att rida dock. Hon är tillräckligt galen som det är nu XD.

Nej dressyr är kul! Bara man kommer på rätt spår ;)
Att rida för tränare är det bästa! Det är ju superskoj! men du kan ju göra en lite annan variant om du nu inte gillar att rida dressyr enbart, sätt upp korner i hörnen, på medellinjen å lägg ut bommar till cavalletti, ex du tränar på att hästen ska fatta galopp vid en korn sakta av vid en annan, men det är viktigt att du byter så att inte hästen vet var den ska göra vad, utan det är du som bestämmer! rida över cavaletti, det finns så mycket man kan göra, å tro mej man har igen varenda minut! får man en häst som lyssnar noga för hjälperna kommer det även att hjälpa i hoppningen!

Kul att hon är så lugn,min är inte heller någon stirrig häst, så länge jag är lugn ;)
fast så cool som din är han inte, hade en häst innan som inte var rädd för djävulen själv:devil: ;) Ä det var superskönt, så var glad att hon är lugn, har ramlat av ex antal gånger nar hästen har vänt på en femöring å jag inte har varit ritigt med, ( suttit på långa tyglar å inte hållt om med benen) Men man lär sej av sina misstag.

delvis KL
Klippningen idag då. Jag hade verkligen laddat upp med morötter och en hel förpackning bomull, och förväntade mig nästan att Kimbi skulle bli livrädd bara av ljudet. Men ack så fel man hade. Hon reagerade inte ens när vi satte igång maskinen och hon skötte sig super under klippningen. Stod helt still näst intill hela tiden. Var bara på slutet som hon tyckte det blev lite tråkigt och började slänga lite med huvudet. Men nu är hon halvklippt, och halva ansiktet tog hon också så att Kimbi ser ut som en riktig häst, och inte så ponnyaktig som hon såg ut med nallepälsen.

Efter klippningen släppte jag henne på banan och jag är glad att jag inte satt på med tanke på hur galen hon var. Bockade och sparkade bakut och sprang som bara den. Imorgon blir det dock till att hoppa upp på henne, och jag hoppas verkligen att hon håller sig på mattan. Jag har lite dåliga minnen från min ponny som blev helt galen som klippt. Flög av honom någon gång då och vågade inte rida på en månad XD. Så illa hoppas vi inte att det går med Kimbi.

kl*

Idag red vi ett dressyrpass i ridhuset :D Tog mig i kragen och red ett riktigt prydligt pass med mycket övergångar, skänkelvikning, serpentiner och volter. Hon blev jätte loss och frustade så nöjt :love:

Provar ny hoppsadel till henne då hon växt ur sin gamla (breddat sig något enormt). Det är ett "nedköp" i kvalitét mot min förra sadel, men det är så svårt att hitta en tillräckligt breeed sadel som även är spikrak, så man få ta vad man får :D

Här är Globus Esperanza. Vad tycker ni? Trycket under bossorna är jämt hela vägen, jag satt bra i den och hon rörde sig bra.

29935462.jpg

29935464.jpg

29935465.jpg

jaha- då har jag smakat paddocksgrus idag då :p Hoppade och hade ett läskigt hinder- vilket inte har stört henne tidigare- men det här var läskigt då då.
Centrifugalkraften fungerade utmärkt:cool:, men det var bara upp igen och till sist efter att börjat med hindret i markläge så blev det bättre.

Bellis05: Jag tycker det ser bra ut -vad jag kan se på bilderna då. Men det är jag det:D

kolla så inte sätets djupaste punkt hamnar för långt bak bara= stolsits.Svårt att se på bilderna då de inte är helt från sidan.Sen höjs ju kanske ryggen när du rider då blir det annorlunda.

kul att kimbi skötte sig så bra med klippningen!

Bellis: Ja där ser du vad lite dressyr kan göra ;)

här händer inte mycket, bara lugn igångsättning! Han är så cool just nu, undrar nästan vad som är fel ? Men han är ju precis genomkollad, å det kanske så att när han är sån är inget fel, hoppas på det!

:love: han är fin din pojke!
å vad man längtar till att komma i gång å rida för tränaren igen! Det ger ju så otroligt mycket, men vi är långt efter de flesta just nu eftersom han har varit sjuk.

Cela: Han är så söt din pålle, och det ser riktigt fint ut. Det är ju nästan så att man själv känner sig lite småtaggad att börja mer med dressyren.

Mittpunkten är där den ska vara :)

Hon kommer upp med ryggen när hon rids, men den kan knappast bli rakare än den redan är :D

27704916.jpg

28491328.jpg

*kl*

NU har vi tävlingsdebuterat!

Förvisso klubbtävling med maskerad, men riktig domare (dvs utbildad, MsvB-domare), staket, speakeranläggning och överhuvudtaget riktigt tävlingslikt.

Kandar var rejält spänd innan och under framridningen men när hon väl hade fått luffa på lite och kikat sig omkring så spände hon av totalt och blev precis lika ridbar som vanligt! :love:
Fina hästen!

Vi red LC:1 och fick 64,4% och vann klassen.
Mestadels 7or i travprogrammet, 6or i galoppen (blir stor och lite i framvikt) och längst ned 7 på gångarter och formen, och också på ryttarens sits och inverkan men 6 på vägarnas korrekthet (hehe, vi hann inte riktigt med hörnen alla gånger! :o)
Slutkommentar: "Maffig häst som rör sig trevligt och med bra takt. Saknar lite styrka i t ex övergångar. Ut och tävla!"

Så här tjusigt utklädda var vi:
13845_1289069989508_1312954608_798678_6630109_n.jpg

Intressant... Ska lägga in filmer på mig o Lamour sen så kanske jag oxå sitter där med flaxande fossingar ;)

Johanna - Grattis till fina resultat, så tjusiga ni är :p

håller med de andra. Korta tyglarna för bövelen! :p PLANERA vägarna (det är inte hästen som är vinglig det är ryttaren som inte ger några bra förutsättningar) Ihop med handen o in med armbågarna, rama in hästen.

Om man tycker att dressyr är tråkigt så rider man för fel tränare eller rider på fel sätt :D Tycker hästen att det är tråkigt och blir seg så är det upp till ryttaren att engagera den och hitta på övningar för att liva upp tillvaron.

Kul med cool häst, utnyttja detta till att finslipa form och din egen ridning överallt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka