Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Othello01.jpg

Othello02.jpg

Othello03.jpg

Othello04.jpg

Othello05.jpg

Jag håller med Anni att det ser mkt bättre ut på filmen nu :laugh:!
Och jag gillar dina byxor :p!

Så roligt att se er busa i slutet oxå :love:! Jag önskar att jag vågade det, men min häst har inte riktigt förstått ännu vikten av att vara försiktig med människor och att de inte tål lika mkt "lek" som en häst. Jag är helt enkelt rädd att han skulle ställa sig på bakbenen och leka med mig med frambenen :crazy:.

Men kämpa på med din ridning! Jag tycker det är starkt av dig att rida även om du har ont! :bow:

Snygging där. Han verkar verkligen tycka det är kul att sträcka på sig lite : )

Oh, vilken snygging! Och vad snygga bilder du tar *imponerad*. Sånna hade jag velat ha på min herre också men just nu är han mest lerig och långhårig ;)

Han har vilat 1 vecka vilket var väl behövligt. Så idag skrittade vi ut i mörkret och han traskade nästan på lite för bra. Kom till grinden i sommarhagen som brukar va lite läskig. Idag var den livsfarlig och hans snodde runt ifrån den vilket resulterade att jag fick närkontakt med gräsmattan :grin: Får lite skylla mig själv eftersom jag i all hast för att trotsa mörkrets intåg valde att rida i just gympadojjor vilket inte var så smart. Fick öht inget stöd alls och for i backen ganska lätt. Men, det var bara att sitta upp igen och gå vidare. Kanske är havren som spökar ;)

I morgon ska jag åka och titta på ny stallplats. Eller ny och ny, det är det stallet jag hade min ponny i för minst 10 år sedan. Nya ägare nu med faciliteter som rundcorall, terrängbana, dressyrbana, hinderpark och 5 min till ridhus. Stora fina boxar och jättefina gräshagar. Är så trött på stället jag står i. Standarn (stavas?) är under all kritik, vi får inte ens nya dörrhandtag när det gamla trillat av! Gödselplattan e inte tömd på 3 år och dessutom är där en inackorderad som helt öppet snor foder från alla andra. Både kraftfoder och av mitt hösilage.

Nya stället tar 2500:- / mån per häst. Har man fler än 1 häst tar de 2000:-/mån. Kanon! Dessutom ligger det 10 minuters skrittväg till Flyinge och allt vad det innebär. Återkommer när jag varit där och tittat imorgon :)

Ni kan också kolla in här: www.dressyrpassagen.com

Senast ändrad:

Me like:love::love::love::love::love:

Kimmis87: Bra gjort i den sadeln- kan säja att jag hade inte kunnat rida i den sadeln- har provsuttit liknande( vet att de är olika) den var H E M S K!

superfin!! :love: (liiiiite synd att han har benskydden på dessa snygga bilder ;) )

Hur pass hårt rider du när du rider?

Jag är villig att hålla med dej om att han är överenergisk/understimulerad och även lite trotsig uppe på det. Bockar i boxen, brallar bara man släpper loss honom, kaxig på marken o kaxig med ryttare på ryggen.

*kl*

Hej hopp! :)
Fick med mig en groom när jag skulle träna men vad hjälpte det när jag glömde kameran. :d Men pappa filmade dagen efter då jag tränade med min andre, och då red jag lite utan stigbyglar och visst sitter jag mycket bättre på denna sekvens?
Filmen.
Han går inte riktigt fram, utan det blir lite "tassigt" men det är en tanke bakom detta, så ni vet... Ville mest bara visa min sits. :)

Sedan får ni se min snälla dressyr-stjärna med pappsen på ryggen :D Han är faktiskt världens snällaste. ;) Jag filmar även från ryggen på Ove så han är oxå rätt snäll... :o

Ha en bra dag!
Kram Magda

Det ser riktigt fint ut :)

namnlst-10_58726803.jpg

Länge sedan jag uppdaterade här nu, men har lyckats få honom att lugna ner sig lite i hoppningen ifrån när denna lilla VIDEON filmades.

Vi har även bestämmt oss att försöka kvala Falsterbo Skandinavian Open nästa år. Får se om vi lyckas eller ej.. :angel:

Som vanligt finns fler bilder & info här: KLICKA!!

Ni är såklart ur-tjusiga! :bow:

Men en sak; du lägger huvudet på sned (syns bakifrån i galoppen), det brukar ofta kunna orsaka att man viker sig på fler ställen (dvs i midjan)...
Är det något du hört förut?
Annars kan det vara högst tillfälligt också! Det är ju en sådan kort snutt som jag ser på filmen.
På mig gjorde det stor skillnad att räta upp huvudet, då försvann mycket av viket i midjan också... Ba´ ett tips! :idea:

Jag kan förstå tanken med martingallen som du pratade om på din sida. Annars kommer du väl bli nockad förr eller senare av huvudet på din vackra pålle. Jag tycker att det ser väldigt lätt ut i alla fall, ni klarar säkert av att kvala : ).

KL
Idag var jag och Kimbi iväg på en Pay and Jump. Våran tredje i raden, och den andra inomhus. Kimbi har någon slags fobi för ridhusläktare, vilket försvårar det hela såklart. Men efter en framridning utomhus där Kimbi tränade på sin passage (jättesvårt att försöka rida fram till hoppning när hästen springer med svansen i vädret och övar passage för sig själv) så tänkte vi ändå ta oss över 60 och 70 cm. I 60 cm tror jag hästen höll på att dö av skräck i ridhuset. Hon kunde inte alls koncentrera sig på hoppningen utan kollade på funkisarna och läktaren istället. Detta resulterade i 4 stopp, men vi kom runt och utan att jag flög av (men det var nära en gång) och det är det enda som räknas. Hon behöver rutin. I 70 cm var hon bättre i ridhuset, och den rundan fick vi bara två stopp på sista hindret. Det var ett titthinder som var vänt mot läktaren, och läskligt + läskigt = Kimbi avlider. Men jag är nöjd i alla fall. Måste bara se till att komma iväg på lite fler Clear Rounder i ridhus, så att hon lär sig att inte bor läskiga monster under alla läktare.

Vad kul att du ändå vågar åka iväg,det är ju både rutin och så mkt miljöträning! Var ju iväg själv i söndags med phigalle och han är ju rädd för allt som är utmed väggar och hörnen på ridbanan och tur i oturen så stod det stolar/skottkärror/ryggsäckar m.m. i varje hörna! träning,träning,träning;)

Ja, precis. Det är bara att traggla på. Reflekterade ändå idag över att det är rätt skönt att ha en så grön häst, för då har man ju egentligen inte några krav på sig att det ska gå bra. Dessutom kan man se positiva saker i det mesta som man gör, även fast det kanske inte alltid går så bra. Hästen får rutin och är kanske inte lika rädd nästa gång. Dessutom kan jag ju tillägga att jag och Kimbi fick mycket beröm från okända människor idag (börjar nästan bli för mkt beröm nu för tiden :O). Så jag är stolt över min bebis : )

Tackar så mycket.

Låter som "monstern" på läktaren är riiiktigt läskiga. Hoppas din pålle kommer på att funktionärer och publik inte kollar på henne för att planera dagens måltid, hehe :)

Nej men, en del är ju att träna på att tävla. Hon kommer nog komma över sin fobi förr eller senare :D

Senast ändrad:

*kl*

Här är lite uppatering från oss. Jag har också beslutat mig för att sälja min Welvette, jag har ju en 08 också, och jag känner att det är för mycket med två hästar. Welvette är ju dessutom ingen tanthäst direkt, och blir nog aldrig det heller även om hon blir mer ridbar än nu. Så det blir hon som får åka. Jag fortsätter nog också att följa denna trevliga tråd:angel: Om ingen slänger ut mig vill säga, jag har fått så mycket bra tips och inspiration här och dessutom peppning när det varit tungt!

Tack alla!:bow:

Igår var Pselma o jag på träning!
Första passet var i ridhuset, 7 st var vi, så det var jätte nyttigt för Pselma!

Andra passet skulle vi rida en bana med svårigheter, vi fick öva på alla momenten först och sen tävlade vi.

Banan gick ut på att först stanna mellan 2 sockerbitar, få hästen att stå med en hov på mattan, sedan rida mellan lite koner för att rida vidare till vattengraven, där man skulle ta sig igenom. Sedan rida runt hela parkeriingen med alla transporten, in i ridhuset, hämta en trasa på sargen, rida in i en 4kant av bommar, vända utan att nudda vid bommarna eller kliva över. Tillbaks med trasan/handduken över sargen. Hoppa 2 hinder, ut igen och rida mellan massor bommar som snirklade sig.

Ta en tennisboll från en kona och sätta den på nästa kona, sedan rida till handikapprampen, stanna hästen, hoppa av med båda fötterna, och hoppa upp igen och sen in i mål...

Nu har ju ni sett lite Pselmas attityd till världen... så jag tror ni kan gissa vem som vann :D Jag var hela 1 minut snabbare än den som kom 2 a. Jag red banan på 2 min 29 sek.

Vattenhindret hade många väldiga problem med, men Pselma tyckte inte det var så farligt, och jag fick rida över flera ggr och hämta andra eftersom de inte fick över sina hästar.

Jag som åskådare såg iofs att de gjorde div småfel (enligt mig iaf). De drev och drev och drev. Jag driver, tar hästen ett steg framåt så slutar man, låter hästen fundera klart, driver igen, och vid minsta tecken på att hästen går framåt så slutar man och låter denne tänka igen... Många som missade det.

Fick iaf en bild på vattenhindret, första gången vi rider över det

Detta är jag, desperat efter en reaktion, så att jag iaf skulle få nåt att öva på. Hon har handuken över båda ögonen! Och innan viftade jag med den överallt, hur mkt som helst utan att hon reagerade.:cool:

Tack så mkt alla som komenterat filmerna på Pselma!

Jag måste dock fråga en sak, när ni tycker att hon går bra, bedömmer ni henne som en normal 4 åring? eller en häst som är 4 och har fått föl? (med andra ord som typ en 3 åring?)

vad roligt att det går så bra för er! Ska du betäcka henne igen nästa år?

Ridningen hjälper mig faktiskt väldigt mkt, den är min sjukgymnastik!

Jag blev ju sjukskriven när min häst blev halt, och min förhoppning är att ridningen ska kunna hjälpa mig tillbaks!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka