Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Knapplån.

Är imponerade av hur duktiga ni och era hästar är! Bra jobbat :bow:

Själv är jag lycklig över att ha hoppat upp från stigbygel nu och skrittat 2-3 steg ;)
De senaste gångerna har pållen varit lugn och avslappnad med mig på så nu skenar min fantasi
iväg, tänker på tävlingar och liknande :d

Mia

Det kommer gå fortare än du kan ana!

Jag kommer alldeles strax lägga in en till ridvideo på youtube! Så får ni säga om det blev nån skillnad!

Det gick snabbare när Peia tillverkades ;) (Kan iofs bero på att bland annat följande inföll under den tiden: min 18-årsdag, Australien-vistelsen, student och annat i den stilen :p )

http://www.youtube.com/watch?v=z_NCRKK5UM4

Där har vi videon! (lägger den överst denna gången så att jag inte glömmer den ;) )

Jag tyckte hon gick bättre idag, men var emellanåt väldigt tjafsig. Kanske har hon fortfarande träningsvärk sen galoppträningen... jag vet att jag har det iaf :p

Men iaf, hon går helt ok emellanåt, och några enstaka gånger skulle jag nog tillomed vilja applicera ordet bra på henne :eek:
Hur jag ser ut är en annan 5 a! Tröttnar ni på klippet så måste ni iaf se de sista 30 sek, hon är så söt då!

Tack för era tankar och svar! Det är ju det jag blir orolig för, om han har ont. Men mest i munnen då. Väldigt tråkigt att era inte varit krya :(!

Han verkar ganska pigg och ruskar på huvudet och så, så det är nog både överskottsenergi, att han orkar mer och mer och att han har kommit på att man kan busa med matte.

Tänkte låta honom stå i tisdags, men när han bockade och busade inne i boxen :eek:, så valde jag att släppte honom i paddocken. Går först lugnt och sansat, stannar honom, knäpper loss honom. Fortsätter gå, och han följer efter. Tills han upptäcker att han kan gå dit han själv vill, går ca 3 m åt "sitt" håll sen exploderar han. Full fart, snattar och skjuter rygg 2 ggr (så söööt, helt raka ben och bara studsar upp i luften:D) sen är det bockning och rejs fram och tillbaka, visa upp sig för stona i hagen bredvid och en gång tog han hindret som var upplagt vid x på sockerbitar :D. Jag jagade inte på honom eller nåt, utan det var helt självvalt. Så jag tror faktiskt inte att han har ont i kroppen.

För så borde han väl inte hålla på om han har ont?

Han rör inte på sig i hagen heller, för det är lera och vatten i hela hagen. Så han är nog ganska pigg för den sakens skull.

Hur mycket rider du? vad äter han för foder?
Låter som att han nästan är lite understimulerad eller äter för mycket kraftfoder?? Känns som att det ska mycket till innan en häst börjar bocka i sin box...

Ont kan de ju ha även om de brallar o busar UTAN ryttare, en ryttare gör MYCKET för belastning på benen...

ang ont i munnen - då borde han istället undvika bettet genom att gå högt med huvudet tycker man... inte påfresta munnen ännu mer genom att dra hårt i bettet. Bita fast i bettet kan de ju göra vid div obehag iofs. *funderar*

vad gjorde vet när han kollade munnen? var det en tandläkare eller vet? Tänkte ifall de raspat o det blivit en vass kant, skav på kinder etc om de gjort fel.

Vilken skillnad! :bow: Kanonbra jobbat! :) :)

Jag bortser nu från din hand som fortfarande vilar mot låret då jag förstår att det smärtar om du måste hålla den framför dej *uscha*
I höger varv har du fin kontakt med bettet, då går även Pselma stadigt med sitt huvud. Sen byter du varv, och tappar tygeln lite och den glappar igen - vilket innebär att Pselma oxå går och slår lite med huvudet.

Kollade inte på hela filmen, men högervarvet såg kanonfint ut där i början på filmen! Vänster, tappat lite bjudning kanske?? o tyglarna ;)

Men vilken skillnad på din sits! :)

Hihi det där med att bocka i boxen känner jag igen :) Brixie brukar också göra så men när jag sen gör något med henne kan hon vara hur lugn som helst. Inte vet jag vad man ska skylla på?? en skruv lös kanske :p:rofl:

Kimmis: Så synd att du inte kan hålla handen framför dig så armbågen inte kommer bakom din kropp, men har man ont så har man. Det ser mycket bättre ut i den här filmen och Pselma ser mer fokuserad ut också när inte kompisarna är med :)

Jag håller inte direkt med dig om min sits, däremot har jag inget glö stor jacka på mig, och det gör nog mkt för ögat ;)

Klippena i filmen är inte i ordning då min data satte konstiga nummer och sånt, och det klippet som är först är igentligen i mitten av ridpasser, och det andra har jag ingen anning om!

Men ni måste ju se sista 30 sek! Se så, klicka på länken o kolla igen! :p
http://www.youtube.com/watch?v=z_NCRKK5UM4

Hon är sååå duktig när vi leker! dock tog minnet i kameran slut, så därav tar det slut lite hipp som happ :D

När jag har kollat lite på dessa videor och funderat lite så ser jag nåt som jag tror skulle kunna hjälpa oss. Nämligen intervall träning! Det för att få henne lite kvickare, få mer motor och helt enkelt få igång hela henne lite mer, vad tror ni?

Ska ju till tränaren nu på lördag, så får vi se vad han säger om hjälptyglar denna gången :grin:

Spännande föresten att ingen har komenterat mina enormt vackra, pösiga adidas byxor :p

Men ni kanske har vant er? ;)

rider själv i min manes stora pösiga vindbyxor när jag rider i westernsadeln. Så mkt skönare och varmare! Hon ser trevlig ut i galoppen. Med Phigalle är det bara fortare desto bättreoch gärna huvudte alldeles för högt. Sjäv hamnar mina händer i knät med.

jag tycker fortfarande att du såg MYCKET mer obalanserad och framåtlutad ut i förra filmen oavsett jacka eller inte... *ta åt dej av berömmet nu!* ;) :p

O pselma jobbar på mkt bättre o dina tyglar är betydligt stabilare även om de fortfarande glappar lite väl mkt när filmen går över i vänstervarv i början.

Ang kläder så tänker jag inte ens på det ;) folk får ha på sej precis vad de vill när de rider så länge de har hjälm på skallen o bra skor :D (är väl oxå valfritt men tycker det är enormt korkat att rida utan hjälm eller i platta dojjor :p )

Ja mer balanserad är jag absolut! Men det beror på sadeln, inte på mig!

Tur att du inte ser att jag har gympaskor på mig då :angel:
red förr jämt i ridskor, men jag får så ont av dem, mina stigbyglar ska räknas som säkerhetstigbyglar, men jag vet i fasen :crazy:

kikade på slutet av filmen nu, vad duktiga ni är i era lekar :) Härligt att se! :)

(o även sista minuten i ridningen så ser man på ditt bäcken att du sitter bättre än i första filmen o har fin kontakt i just höger varv ;) )

Ja jag vet... :o
Men de är så sköna så jag har dem jämt, överallt!

Pselma är jätte duktigt på "följa john"! Jag brukar försöka lura henne så att hon måste kasta sig i galopp för att följa efter, men hon blir smartare och smartare! :p

Men tänk vad ONT det gör om foten glider igenom o du ramlar av! ;) (ifall säkerheten felar i stigbyglarna!)

Ja brosus var oxå duktig på följa john, fast i hagen och med mig på UTSIDAN av stängslet för han sparkade så hemskt bakut av glädje så jag ville hålla mig på avstånd :p

Pselma sparkade bakut en gång när vi busade, hon var då 1,5-2 år ungefär... Jag kastade allt jag hade i nävarna på henne och skrek rakt ut (ja jag menar verkligen rakt ut, det högsta jag kunde) och den reflexmässiga reaktionen visade sig vara mkt effektiv :p Hurvida den var korrekt eller inte tänker jag inte fördjupa mig i, men jag hade några månader innan blivit sparkad och flugit ca 5-6 meter... Tack o lov träffade hästen mitt på låret, jag kunde inte gå på en vecka, och nu 4 år efteråt så har jag fortfarande kvar lårkakan :crazy:

Det är nät framför, så foten kan inte glida igenom, men jag skulle tro att foten ändå skulle kunna fastna i stigbygeln med lite otur... och jag brukar vara ganska så duktig på det där med otur....

Hur mycket rider du? vad äter han för foder?
Låter som att han nästan är lite understimulerad eller äter för mycket kraftfoder?? Känns som att det ska mycket till innan en häst börjar bocka i sin box...

Ont kan de ju ha även om de brallar o busar UTAN ryttare, en ryttare gör MYCKET för belastning på benen...

ang ont i munnen - då borde han istället undvika bettet genom att gå högt med huvudet tycker man... inte påfresta munnen ännu mer genom att dra hårt i bettet. Bita fast i bettet kan de ju göra vid div obehag iofs. *funderar*

vad gjorde vet när han kollade munnen? var det en tandläkare eller vet? Tänkte ifall de raspat o det blivit en vass kant, skav på kinder etc om de gjort fel.

Nu får han ca 14 kg hösilage, 1 kg Kvarnbyfoder lucernpellets, 1 kg HippoGrow Alfa och 20 gr HippoGrow Mineraler.
Grejen är den, innan kunde kan busa lite i hagen, men det går inte nu. Han går själv i en pytteliten hage och som sagt fylld med vatten och lera = väldigt halt. Så han kan inte busa längre. Tänkte att jag ska släppa honom i paddocken lite oftare nu, så han får springa av sig lite nån gång.

Det var vet som raspade ner lite vassa kanter. Ska ta hit tandläkare när jag får råd, just nu råkar det vara väldigt mkt utgifter....

Han vill gärna bralla med ryttare oxå, men jag försöker hålla honom på mattan :angel:!

Idag släppte jag honom i paddocken igen iaf. Och här kommer en bildbomb från oss!!

......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka