Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

ähhh kom igen nu! du fixar sitsen ändå tror jag, iaf lite grann går att påverka. Testa helt enkelt att dra tillbaka axlarna o puta med tuttarna o ha magmusklerna och ryggslutets muskler som "hållare".
Det du gör nu, att åka fram hela du - resulterar i tvärtom - du får ännu sämre balans. Testa att ist dra tillbaka skänkeln, räta på överlivet - även om sadeln glider så tror jag du kan sitta bättre än vad du gör idag :) Det kanske känns vingligt i början att räta på sig, jag har själv varit kamikazeryttare o suttit "hösäck" för jag hade en häst som stod på bakbenen hela tiden. Efter det hade jag svårt att VÅGA räta på mig, det kändes vingligare än att sitta framåtlutad. Än idag har jag svårt att RÄTA på mig helt :D

ang handen, även om du har höga framvalv så KAN du ha handen framför dej istället för som nu, nästan på sidan av dej själv ;) Du får rida som westernryttarna med VÄL buren hand MITT framför Magen!
Böj på armbågarna å håll ihop händerna.
Då sadeln inte är optimal så kanske du kommer till bättre ridning om du då kortar tygeln, får en mer självständig o stabil hand och kan inverka med bettet på ett finare sätt. Som sagt, nu blir det vare sig hackat eller malet. Du kommer inte åt henne m skänklarna pga sadeln och du kommer inte åt henne på ett mjukt och fint sätt genom tygeln eftersom de blir för långa, glappande och dina gester för "yviga".

Med korta tyglar räcker det säkert med att vifta lite på lillfingret så kommer hon ställa sig i nacken, hon verkar vara så känslig, istället för som nu när du rör på heeeela armen för att ställa henne :D

Ja vem skulle inte behöva 15 000 till en dressyrsadel??? Tur det finns billigare Bomalternativ för en sån som jag :p

Fantastiskt att hon inte flippar det minsta lilla när de andra håller på! Det skulle inte gå med min i första taget iallafall!
Är nyfiken- vad rider du på? Ser ut som det är ett sidepull+tränsbett?

Jag är inte lika säker som dig faktiskt. Iomed att sadeln ligger för långt fram och därmed "på" manken så lutar sadeln, och jag kan inte i mitt huvud sitta korrekt, tro mig, jag har försökt, och resultatet blir att jag inte ens kan rida lätt i takt.

Jag har ju lite svårare att hålla mig korrekt i allmänhet eftersom att jag har dels "kissing spine" i korsryggen och därmed naturligt blir väldigt svag där. Givetvis ska det tränas upp, men det tar tid, och dessvärre är det lite si o så med min motivation.

Jag hade tex inga problem med att räta på mig i hoppsadeln jag red i, därav är jag ganska övertygad om att det kommer bli bättre med en ny sadel.
Ang att ha handen riktigt högt så tror jag inte det funkar med min sjukdom heller, men jag ska prova :idea: Jag vet dock att det inte funkar om jag ska skära grönsaker eller skala potatis eller liknande!

Jo det hade varit skönt om jag hade kunnat ha bomsadel, men vi provade ju massor, och ingen passade, så vad gör man? Den sadeln som jag är intresserad av får man dessutom lämna tillbaks om man inte är nöjd och man får varenda krona tillbaks om man inte orsakat några skador på sadeln!

Om ni är nyfikna på min sjukdom så kan ni gå in och läsa här http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=3896 Jag har dock antagligen den i kombination med fibromyalgi, tror iaf läkarna nu.

Det är ett sidepull där man kan sätta på bett oxå. Så när jag rider där så har sidepullet ingen som helst funktion, men skulle jag vilja rida på det så knäpper man bara bort bettet och sättet tyglarna i de ringarna så är man klar! Skit smidigt på tävlingar!

4105596922_ed6050582b.jpg
[/QUOTE]

Skitsnygg häst och ball färg. Klippt? :laugh:
Får man se fler bilder ? Vem är han efter ?

*kl*

Hej allihopa!

Har börjat komma igång nu på allvar med lilleman efter vilan som han fick efter kvalen och de, och när jag var sjuk. :)
Han börjar kännas riktigt fin lillen, just nu är min fokus väldigt grundläggande, galoppen måste stärkas upp väldigt mycket nu under vintern & flåset måste till. :D

Imorgon ska han träna så det ska bli kul att höra vad tränaren tycker nu när vi skött vår läxa i 1½ vecka. ;) Förhoppningsvis tycker hon att vi skött läxan iaf. :) Om jag får med mig någon hjälp kanske det blir lite filmat.

Vi har föresten världens tråkigaste väder och allt, verkligen allt är ledigt och marken är verkligen vattensjuk. :cry: Det är då man önskar man hade tillgång till ett ridhus lite lättare, eller iaf när jag inte har någon som kan hjälpa mig med lastningen. :) Men frisk luft ska ju vara bra har jag hört. :D
Var ute i 1-1½ timma i skogen igår och skuttade runt med en stallkompis och vi var helt dränkta när vi kom tillbaka...

Kram på er!

Supersöt häst :love:

Och jag är verkligen imponerad att ni kan rida så obekymrat i hagen :eek:! Jag tycker det är jobbigt att rida i paddocken, när hästarna i hagen bredvid den busar och stojar.

Är inget bra på att de vad som är bra eller dåligt, men tycker det ser harmoniskt och fint ut. Det enda jag tänkte på (utöver tyglarna som glappar och som du redan fått massa tips om) är att det går runt, runt runt runt. Även om det är uppvärmning, så gör iaf jag fler övergångar, tempoväxlingar, byte av varv, små volter, utåtställning och in igen.
Eller är det dumt att göra det i uppvärmningen?

Och hoppas du hittar en sadel som passar både dig och hästen, i princip omöjligt:angel:, men hoppet är det sista som överger en, eller hur brukar man säga?

*kl*

Hur gör era hästar när de testar er? NÄR har se testat er? Har ni haft dem länge eller precis när ni köpt/fått/fött upp dem?

Tror att min börjar testa mig nu. Han drar tyglarna ur handen, vilket han aldrig gjort innan. Började för ca 4 v. Rider ju inte varje dag, så känns som det var väldigt nyss han började med det. Raspade tänderna i sep. Tänkte först att det kanske kan vara det. Men det borde ju inte vara tänderna. Ska kolla upp det så fort jag har råd iaf.
Vill inte fatta v galopp, vilket vi ALDRIG haft problem med tidigare. I måndags när jag red blev jag så förbannad på honom, när han bara slängtravar och struntar i mig. Så röt till jättehögt när han vägrade fatta galopp. Och så flög han iväg med en rad bockningar i en väldans fart!! Duktig häst, han fattade galopp iaf :D! Saktade av, och ny fattning. En fin fattning. Ingen ridning igår (tis) men idag (ons), och då var han jätteduktig. Drog dock i bettet, men fattade rätt galopp i båda varven.

Han har även börjat "gå över" mig lite. Något vi jobbat mkt på innan. Men som han lärt sig, att det gör man ju inte. Ber jag honom att backa eller stanna genom att lägga handen på bogen, kan han lika gärna gå över den.

Med ridningen trodde jag, att det kanske är en växtperiod. Men en annan i stallet sa att det är nog att han testar mig. Haft honom sen 16 sep 2008, och inte känt han testat mig i ridningen tidigare. Vad tror ni?

*kl*

Imorgon ska han träna så det ska bli kul att höra vad tränaren tycker nu när vi skött vår läxa i 1½ vecka. ;) Förhoppningsvis tycker hon att vi skött läxan iaf. :) Om jag får med mig någon hjälp kanske det blir lite filmat.

Hoppas du hittar någon som kan filma! Alltid roligt att se film på er!:)
Och lycka till på träningen.

Ang vädret. Det är verkligen blött. Igår letade jag grushögar på stallplanen från tidigare år efter snöskottning (det kommer ju alltid med lite grus oxå), för att gräva bort och lägga in i hagen precis vid grinden. Min häst vill inte gå ut i hagen, det är en stor ler/vattenpöl alltihop, sådär 10 cm vatten och 15 cm lera under det. Stackarn. Nu har han en liten kulle vid grinden iaf.
Är otroligt tacksam för vårt ridhus iaf! Annars hade jag flyttat till bättre hagar på en gång!!!

Skitsnygg häst och ball färg. Klippt? :laugh:
Får man se fler bilder ? Vem är han efter ?

Tack, jag gillar också hans färg! :) Han är klippt hals/bog, men det har växt ut ganska mycket. Ska klippas om nästa vecka.
Han blir lite mörkare på vinterhalvåret, såhär ser han ut på vår/sommaren:
3995692704_5ae5a183bd.jpg

Fader är Ragazzo och morfar är Bernstein.
Har tyvärr inte så många ridbilder, men på fredag ska vi träna igen så då ska jag försöka få med en fotograf!

Bernstein lämnade ju mycket gult så det förklarar ju den ljusa färgen :laugh:

Jag har beställt en gul bebbe från Peias mage ;)

Rider jag i ridhus så rider jag mer varierat, men här är det lite halt (ni vet ju hur vädret varit senaste tiden, och det är ju faktiske en del i deras hage) så därav vill jag inte krångla till det för mkt. Vidare så är inte marken direkt plan, så därför blir det gärna på samma spår helatiden. Det är oxå därför ni inte fick se nån galopp!

Jag fokuserar ju mkt på ledarskap, och att hästen ska fokusera på mig. Jag tycker nästan att hon bryr sig lite väl mkt om de andra hästarna, men så är jag rätt extrem i mina åsikter. Jag brukar ju inte behöva vara så övertydlig i vanliga fall som jag är på videon.

Vidare så gör jag gärna inte tempoväxlingar i den sadeln iomed att den glider fram så fasligt mkt, utan försöker hålla ett jämt tempo för att minska risken för att den glider fram.... vilket iofs inte funkar... men iaf.

Inom distansen så strävar man ju dessutom efter att ha ett så jämt tempo som möjligt, och jag fokuserar rätt mkt på det för att försöka undvika dragkamp de första 3 milen på tävlingarna... efter 3-4 mil brukar de inse att de ska gå långt och lugna ner sig lite. Men det ska bli MKT spännande att se hur Pselma reagerar på tävling! Jag har ju aldrig haft en sån lugn häst förut, och träningen fokuseras mkt på att det är hon och jag som är ute o rider, inte hon o hästen brevid... vi får se om det gör nån skillnad!

Hästarna jag har haft innan har jag ju fokuserat på tävling med, och de har då varit betydligt hetare! Man kan inte galoppera 8 mil om hästen inte har mkt egen motor!

Men men, kontentan jag håller med dig, men i den sadeln blir jag otroligt feg för att jag inte har nån balans och för att den glider framåt! Jag har idag bestämt mig för att lägga ut den på annons!

svårt att svara på men med tanke på hans sätt på backen så låter det ju onekligen som någon form av test. Han tycker väl att han vuxit på sig o blivit störst bäst o vackrast :D

Du får se till att bli lite mer bestämd på backen, jag vet ju inte hur du jobbar med dina hästar men gör det som passar dej.
Samma i ridningen, han SKA lyssna på dej. Att han drar tyglarna ur händerna är svårt att korrigera eftersom man så lätt tappar dem, men försök vara extra stabil i mage/rygg så att han inte kan dra dej ur sadeln, försök förekomma honom - rid på ordentligt med skänklar o röst ev spö när han försöker dra i bettet.

Men när man även läst om Katarina_Dackes bekymmer så funderar man ju såklart även på sådana resonemang som inflammationer, smärta, växtvärk etc men det känns som överkurs att dra i väg på klinik varje gång hästen beter sig annorlunda!

Du får bli lite bossigare ett tag ;)

Ser att din har börjat "testa"
så här var det för mig, han ville inte alls galloppera i ena varvet och när vi red på volt så kastade han sig, vilket resulterade i att jag en gång åkte av då jag inte var beredd på en sån hastig kastning. Jag å min tränare trodde definitivt på att han testade och att jag höll om fördålig, satt bla snett å tittade neråt inner, då han kastade sig utåt var backen inte svårt att hamna på.
Dessa problem var inte varje gång jag red utan kanske 2 av 5 gånger, jag trodde till en början att det var test, men sen började det även när vi satt på raka spår, när han kom till ett hörn så tog han korsgallopp eller bröt av till trav, då bestämmde jag mej att ta det säkra framför det osäkra åkte till klinik och det konstaterades Knäledsinflammation båda bak..

Och vad dålig jag har mått efter detta! Att jag satt i min dumhet och trodde att hästen "jäklades" Men han hade ju ont!
Så om detta består tycker jag definitivt att du ska kolla upp din häst. Hälldre att man vet att hästen inte har ont istället för att anta att den testar..
Hoppas verkligen för din skull att det bara är test, men man vet ju inte.

Kl

Här händer inte mycket, ska på återbesök på tisdag, han har ju kapslat in en infektion.. Som han fick i samband med Lymfangiten.. Suck har varit för mycket nu, först knäledsinflammation, och bara 3 dagar innan återbesöket så hittar jag honom kanon svullen i vb has, får komma till kliniken dagen efter behandlas för Lymfangit, trodde allt var frid och fröjd men svullnade runt hasen går inte ner, då vi tar ett ultra ljud på hasen ser vet att han har kaplat in en infektion, får ny medicin och nu på tisdag ska vi på återbesök.. Och han är fortfarande svullen.. SUCK! Hoppas vi slipper opetation!

Någon som varit med om liknande? när en infektion har varit inkapslad? hur gick det sen?

Ja, det var det. Oj vilken bjässe! :crazy:
Han ser fin ut, är det ut och tävla som gäller snart? Hur är han i skallen?

Åh, vad mysigt och spännande med ett föl! :) Är bullen redan i ugnen?

Ja, han är stor! Men han är inte stor att rida, så det går ganska bra. Däremot har uppsittningspallen blivit min bästa vän...

Vi har varit på en träningstävling för unghästar och startade en LB-klass. Han fick många lovord och vi kom på andra plats vilket var jätteroligt!
I början när han kom till mig var han lite nervig och nervös, men jag har miljötränat honom mycket och nu är han en helt annan häst. Dock är han ju en väldigt känslig individ på alla sätt och vis, men det ser jag mer som något positivt. Huvudsaken är att vi har förtroende för varandra och det känner jag att vi har lyckats skapa! :)

Jag har fatiskt tänkt maila Ingelstorp och fråga om de har några bilder på honom som "liten".

Ser att din har börjat "testa"
så här var det för mig, han ville inte alls galloppera i ena varvet och när vi red på volt så kastade han sig, vilket resulterade i att jag en gång åkte av då jag inte var beredd på en sån hastig kastning. Jag å min tränare trodde definitivt på att han testade och att jag höll om fördålig, satt bla snett å tittade neråt inner, då han kastade sig utåt var backen inte svårt att hamna på.
Dessa problem var inte varje gång jag red utan kanske 2 av 5 gånger, jag trodde till en början att det var test, men sen började det även när vi satt på raka spår, när han kom till ett hörn så tog han korsgallopp eller bröt av till trav, då bestämmde jag mej att ta det säkra framför det osäkra åkte till klinik och det konstaterades Knäledsinflammation båda bak..

Och vad dålig jag har mått efter detta! Att jag satt i min dumhet och trodde att hästen "jäklades" Men han hade ju ont!
Så om detta består tycker jag definitivt att du ska kolla upp din häst. Hälldre att man vet att hästen inte har ont istället för att anta att den testar..
Hoppas verkligen för din skull att det bara är test, men man vet ju inte.

Jag känner igen det där. Min häst har alltid "bråkat" lite i galoppen, inte velat fatta ena galoppen, sparkat bakut, dragit ner huvudet etc etc men eftersom han bytt sida hela tiden och inte alltid gjort konstant samma "fel" så trodde jag det berodde på att han var så stor och hade problem med koordination alternativt att han busade/testade och jag tänkte att det tar nog bara lite längre tid för honom (vilket säkert gör på sitt sätt också) men han hade ju stora lösa benbitar i vadera has och var överansträngd i båda kotorna bak. Så jag har också lite dåligt samvete, speciellt när jag är utbildad på att hitta/rehabilitera sånna fel :crazy: Hemmablind.. :grin:

delvis kl

... ja det är hemskt att inte hitta felen o tro att hästen bara bråkar när den i själva verket har ont :( Men det verkar som att både din o Katarinas häst har varit som vanligt från marken?
Martinas har ju börjat sätta sig upp emot henne även från backen så därför kändes det lite mer som test just i hennes fall - men säker kan man ju aldrig vara!

Svårt att avgöra helt klart... supersvårt! Jag skulle bli ruinerad om jag åkte in med hästarna varje gång de börjar krångla lite... men man får nog se det i sin helhet. Är det ett nyuppkommet problem? finns problemet på fler plan eller bara i ridningen?
Man får nog som ryttare helt enkelt testa sig fram, testande hästar brukar sluta rätt snabbt på några rejäla tillsägelser. Om de fortfarande inte "lyssnar" så får man kanske dra öronen åt sig.

Krasst sett så hade ju både din o katarinas problem med sin galopp under en längre period, även om uttrycket varierade. Inte illa menat men för att visa på en helhet...
Martinas har ju även visat bossighet på backen, kanske därför tankarna på testperiod?
Martina - du får helt enkelt fundera. Har han alltid varit bråkig i galoppen/tyglarna etc? Även om det inte yttrat sig som att dra dej ur sadeln så kan det vara saker som att springa m huvudet i vädret, flaxa, inte ta stöd eller ta för mkt stöd - en känsla av hästen inte "går som den bör"

Nej min hade faktiskt perioder då galoppen gick alldeles utmärkt. Och på tömmen fungerade det även om han har tendens att öka tempot på tömmen. Men jag håller med om att om de blir krångliga även på marken så kan man ju misstänka att det är att de testar. Men som du säger, går det inte över så får man väl börja fundera och kartlägga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka