Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Självklart, det var inte illa menat till dej, jag ville mest bara säga att det inte är bara att spänna för en vagn på vem som helst o tro att det ska funka utan istället ta det säkra före det osäkra när man inte har vanan inne. samma som med inridning. allt sker i olika steg! :)

Ang skrammel o oljud, hur som haver ang din vagn, så tror jag att man behöver vänja sin häst vid att det LÅTER bakom den, att man rör sig alldeles bakom rumpan på den och att den "sitter fast" på ett ovant sätt.

För hur tyst vagn man än har så kommer man inte ifrån att underlaget låter när hjulen snurrar, att man själv rör sig och låter BAKOM hästen, att hästen "sitter fast" med något som åker bakom den kan för många tyckas vara otäckt om man inte vant den på rätt sätt.

Jag sitter inte som en flaxkråka i sadeln heller men jag vänjer alltid min häst vid att det är ett himla oväsen ovan den, att man bankar o slår på sidorna, att stiglädren smäller, smäller i sadeln osv för att "trubba" av hästen helt enkelt. Samma tanke med att släpa däck, om man får hästen att gå kolugnt med det ljudet så kommer en smidig vagn kännas lättare!

men jag undrar fortfarande varför man inte backar med vagn? Jag frågade min boss som sysslar med både kall- och varmblod o hans hästar kan då backa m vagn, annars skulle de ju inte kunna vända på trånga vägar, flytta sig när det behövs osv.

håller med dej monell- härlig pålle o underbar trav. Kommer bli kalasläcker med mer tryck o power! :love:

det är vad jag är lärd iallafall, och det är en säkerhetssak.

empress:

varför tycker du att travkörning har en annan syn på säkerhetstänk? *nyfiken*

där vi är idag så´passar denna typ av körning oss bra, men kommer börja köra mer klassiskt :)

Det är inget vetenskapligt bevisad, men jag får intrycket av att 'travfolket' har en mera 'kör så det ryker'-inställning till det där med inkörning och körning rent generellt.
Du uttrycker ju själv detta:
'Sen så tycker jag att man ofta gör en för stor grej av sjävla inkörningen, att man tar för lång tid på sig och vänjer hästen med släpande skaklar etc.'.

Jag håller inte med alls i det du säger där utan tycker rent av det är väldigt farligt att påstå något sådant. (Återigen, det är bara från 'travfolk' jag hör liknande saker, och vad jag förstår så befinner du dig nära travet ?).

Jag har sett/upplevt en hel del olyckor med häst och vagn och kan säga att det nästan inte går att förbereda mycket NOG när det gäller inkörning av häst på ett klokt sätt.

Vill också påminna om att det är stor skillnad på att dra lätta vagnar med bröstan (som travselen gör) än att låta hästen dra en tyngre vagn i draglinor.

Tjo
Empress (kör-nörd) ;)

det är inte så att han förknippar tygelkontakten med " Kom Igen Nu Travar Vi" ??

Eftersom han slappnar av i traven så borde det inte bero på munproblem ?

Svårt att ge råd när man inte ser om hästen är irriterad/bakåttänkande/ovillig eller vad det kan tänkas.

Det är SKITJOBBIGT att skritta på tygeln så det kan ju vara så enkelt att han vill komma loss och komma fri istället för att peta in de långa bakbenen under magen o samtidigt hålla ihop där framme.

Håll mjuk kontakt hela tiden, låt honom joxa o greja, ta ned honom till skritt om han springer iväg men utan att ge eftergift hela tiden, testa hans gränser helt enkelt. Han har kanske kommit på att han slipper undan tygeln om han fjantar lite? jag vet inte...

Sitt bara tungt i sadeln, tänk på dina händers läge - hög hand - högt huvud. Låg hand - lågt huvud bred hand ger skarpare hand men mer inramande.

Min nollfemma ville ha mina händer tätt mot manken ganska nära varandra, då gick han som bäst.

Kan ALLTID lita på dig Anni :D

Jag undrar också om inte det är vad det hela handlar om. Att han är van att skritt är lång tygel och när tygeln kortas upp så är det trav som gäller.
Pust..
Skall traggla på en stund och kanske filma företeelsen.
Jag återkommer.. ;)

Jag har läst nånstans i nån bok nångång :grin: att om man har hästar som har svårt att bara skritta utan att takta så ska man lägga en dag på att bara skritta och inget annat. För då lär de sig att man kan faktiskt bara skritta också. Kan ju vara värt att testa.

Jag har läst nånstans i nån bok nångång :grin: att om man har hästar som har svårt att bara skritta utan att takta så ska man lägga en dag på att bara skritta och inget annat. För då lär de sig att man kan faktiskt bara skritta också. Kan ju vara värt att testa.

Jomen just det går bara bra.. om du menar skritta på lång tygel vill det säga. ;)

eller hur?? :D ;) Många tankar blir det :p
Jag har suttit på många hästar som förknippar "tagandet av tygeln" till "börja trava" :D (VUXNA hästar...)

Ang körningen så är jag inne på ditt spår Empress om att hellre förbereda för mycket än för lite, kanske FRAMFÖRALLT om man själv är nybörjare!

Till Beauspirit - hur förbereder du dina hästar för inkörning då? Om du INTE tränar med skaklar eller att dra mindre saker bakom sig, oljud etc. Hur får du hästarna att inte skygga för något bakom dem? Att acceptera att sitta fast mellan skaklar och samtidigt bli "Jagad" av något bakifrån?

Samma som med sadel o inridning. Alla har vi ju olika sätt att förbereda hästarna för div moment även om slutgrejen är den samma, att hästen ska acceptera sin ryttare.
hur gör du? Du skriver att du använder en väl beprövad metod så jag är nyfiken på hur man kan göra :)

*Kl*

Länge sen jag var med i en -05:a-tråd. Uppdaterar lite kvickt med att Cassiopeia Nova RC 1388 numera bor i Skåne, flyttade från Kalmar i början av september.
Hon är dräktig och har gått ganska precis en tredjedel. Den blivande fadern är Sjödalens Magnet RC 103. Fölningen är beräknad till 16 juni 2010 :laugh:
Vi pendlade henne igår och det visade hingst, precis som mamma beställt :p

Såhär ser lilla fröken ut nuförtiden:
29844765.jpg

(Bild från förra söndagen.)

Såhär såg hon ut innan semineringshistorien tog sin början:
27559503.jpg

(Lite kul att jag har samma kläder på mig på bilderna...)

Hon motioneras ca fyra dagar per vecka men inget jätteansträngande. Hon hade ju semester i fyra månader så jag tycker inte det är lönt att träna superhårt utan mer roa henne lite ;)
Humöret är lite vasst mot övriga hästar så de får ibland passa sig. Mot människor, katter och hundar är hon lika solstrålig som vanligt :laugh:

Vilken söting!! :love:

Säger Välkommen :) fast än jag själv är det Svarta Fåret i tråden då jag sålde min nollfemma till fördel för en liten fölis o bebis i min egen mage men detta är ju Bukes absolut trevligaste tråd o jag fick lov att hänga kvar ;)

Ser lite väl överladdad ut kanske :D
Varför trivs du inte? bara nyfiken :) Det är en tråkig o tuff insikt men bra inställning att sälja än att fortsätta när det inte känns rätt.

jämför honom för mycket med min förra unghäst och de är inte rätt mot honom.. det är inte en 110% känsla när ja sitter på honom
och de vill ja ha. så har bestämt mig för att köpa en färdigare häst som ja bara kan ha kul me då ja tappat suget lite nu..

Jag hade provat detta: tar han upp huvud/hals och spjärnar emot- mer skänkel tills han går "fram"-när han svarar för skänkeln beröm genom att lätta på tygeln. Kanske dålig bjudning/ingen alls i skritten och lättare i trav då han har mer egen bjudning?

Jag hade provat detta: tar han upp huvud/hals och spjärnar emot- mer skänkel tills han går "fram"-när han svarar för skänkeln beröm genom att lätta på tygeln. Kanske dålig bjudning/ingen alls i skritten och lättare i trav då han har mer egen bjudning?

Skall testa i kväll och verkligen fokusera på vad jag gör och hur han regerar.
Han börjar ju gärna trava iväg om jag går på honom. Hur gör jag då? Att berömma och låta honom trava på känns inte helt rätt, samtidigt så känns det helfel att behöva bromsa honom hela tiden också.. puh..
Inte lätt att vara ryttare alltid, och säkert ännu svårare att vara häst.. :crazy:

Vilken helsnygg häst.. :love:

'Pendlade henne' .. betyder det någon form av ultraljud?

Om han drar upp huvudet när du kortar tyglarna och springer iväg när du lägger till skänkeln går han inte fram för skänkeln på rätt sätt. Har du en yttersida och innersida även om du rider rakt fram? bromsa honom och lätta direkt när han svarar- flytta sidvärtes. var noga med att lätta (klappa på halsen med innerhanden )som belöning direkt när han gör rätt. Går han genom kroppen när du lägger till skänkeln och du då lättar med handen och fångar upp så får du fin kontakt. Han får inte springa iväg - men du får inte bli statisk i tyglarna. kanske överdrivet skrivet - saker du redan vet- ber om ursäkt då:)

tror det innebär nån form av "hocuspocus" men är inte säker ;) samma som man kan pendla sin gravida mage genom att hänge en ring i ett halsband och hålla den över sin mage och om ringen pendlar/snurrar så betyder det kill/tjej.

Ja ut o testa på hästen ikväll och känn efter ordentligt vad det är han egentligen menar med sitt beteende. Jag ser inget fel i att ta ned hästen till skritt, du har ju inte bett om trav - då ska han inte trava heller ! nog för att man vill ha en häst som är fram för hjälperna, men de får ju inte förekomma sin ryttare. Så ta tyglarna, börjar han trava, plocka ned till skritt, när han skrittat några steg, klappa, men behåll den fina kontakten hela tiden. Upprepa om han fortsätter takta/springa. Bara sitt. sitt sitt sitt. vänta ut honom. ptroa men håll kontakten. Låt honom förstå att det är SKRITT du vill ha, trots tygeltagen.

Men om det är som marwin säger, att han har dålig bjudning, då är det ju lite krångligare! Då handlar det ju mer om som jag skrev ovan, att det är JOBBIGT.

Tillägg: Kanske dags för en lektion a la renodla hjälperna?? Jag fick alltid starta mina träningspass på det sättet.

Rid fram för bara skänkel på lång tygel. Bromsa (gör halt) med bara tygel utan andra inverkningar, EFTERGIFT. Rid fram igen för bara skänkel, släpp i skänkel så fort han går fram i det tempo du önskar. Bromsa igen med bara tyglarna...
När hästen lyssna klockrent så korta tyglarna. (ta ned till skritt om han börjar trava!)

Fram för skänkel med MYCKET eftergift. Bromsa med tyglarna och MYCKET eftergift när han står helt stilla.

Förfina sen hjälperna allt eftersom genom viktanvändning.

I skritt :D

Senast ändrad av en moderator:

Hon tackar så mycket ;)

Tack för välkomnandet också :laugh: Jag var med i de första -05-trådarna men tappade bort det sen. Får se hur mkt jag uppdaterar den här gången, vi gör inte så mycket spännande under vintern tror jag.
Vilken tur att du fått dispens :D

Häst och häst, det är en liten ponnyskrutt :p Men tack ändå, hon är värd en :love: då och då ;)

Precis som anni0001 skriver är det hokuspokustrams :rofl: Man tar en guldring, knyter fast den i ett tagelstrå och håller över hästens rumpa. Snurrar ringen är det ett sto därinne, pendlar den är det en hingst.
Kan tillägga att jag inte lägger särskilt mkt tilltro till det hela, mest en kul grej för att se om det stämmer. Oddsen är ju liksom 50/50 så. Mamma håller iaf tummarna att pendlandet stämmer, hon tycker att det är en dags för oss att föda upp en hingst.
Jag äger ingen guldring så passade på igår när jag hade lite släkt här på födelsedagsfirande. Mormor var den enda av oss som hade ringar i rött guld, mamma har bara i vitt guld och det trodde vi inte på :p

På Pselma stämnde pendlingen iaf! Den visade hingst, och en hingst blev det! :D

Vi pendlade tyvärr aldrig Cinna när Peia låg i magen :(
Men visst, en gul hingst vore ju finfint om det trillade ut en :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende