Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

oT såg att din fölis pappa var även pappa till en mkt billig arabhingstföl som var ute på annons just nu.

Jo jag vet! Den hästen faller mig dock inte alls i smaken... för den enda jag vet är åring? det är den enda jag har sett, han har ju inte så många avkommor.

Ska man sälja en unghingst nu som inte är ett RIKTIGT hingstämne så gäller det nog att gå ner i pris rejält, tyvärr...

kl

Som vanligt så var det jättelänge sedan jag skrev någonting här om hur det går med Gustav..
Det har väl gått sådär lite till och från, men visst har det hänt saker! Han har nu börjat "ställas av".
Skrittas och joggas, rids i skogen och longeras - allt mycket lugnt och lite. Han kommer att vila hela december månad
då jag tycker han behöver växa i sin kropp, äta upp sig och och tänka igenom allting som har hänt.
Även jag behöver vila :p Till början av nästa år ska han sättas igång och förhoppningsvis starta någon 100 och 110cm klass
i hoppning och någon LB dressyr. Sedan kommer jag nog att sälja honom.. Har insett att han inte riktigt är rätt häst för mig..
Men vi får se vad som händer :)

Lite nyare film och bilder..
http://www.youtube.com/watch?v=wzs9tRPwKxw
29815368.jpg

28887194.jpg

Va' söt han är! Ser mycket likheter med min i hoppningen, men din är lite mer het tror jag. Det är precis det jag eftersöker nu, lite mer gnista. Så, jag har faktiskt lagt till lite havre i foderstaten för att se om han kan få liite mer energi.

Dock vilar han denna veckan så det blir tillägg from nästa vecka.

*kl*

Jag har ju ett jämnårigt halvsyskon (samma pappa) till Myggans "Ove".
Det lustiga är att de inte är särskilt lika varandra :D och ändå är lite lika...

Olika i storlek, färg och typ (min är STOR på alla ledder, kanske inte ser så ut på filmen men så är jag nästan 180 lång också medan Magda är liten och nätt i jämförelse) men har en viss likhet i sin mjukhet tycker jag?
Kanske kommer det av pappa som också ser ut att vara mjuk?

Nåväl, här är film på min sötnos:

http://www.ladykandar.se/Kandar_091031.wmv

Vi är på träning och vad vi tränar på är följande:

Filmsnutt 1 visar trav på volten. Här försöker vi först hitta böjning i sidan ("undan för inner lår") och när vi hittat det, ställa i nacken. Det blev ett härligt "stäm" i Kandar när vi hittade läget med både böjning och ställning och fick dem balanserade, men det var helt klart inte alldeles lätt! :p
Jag tycker det syns rätt väl hur jag i hörnet vid tränaren böjer i kroppen och hur sedan ställningen kommer på...

Filmsnutt 2 visar galopp på volten. Här kan man också se samma övning som i "Filmsnutt 1", dvs böj och sedan ställ, strax innan fattningen! :idea:
Galoppen är rätt stor och valpig och jag försöker främst få undan Kandar för innerlår (dvs inte falla in) och hitta en bra takt och ett bra tempo... Med blandat resultat! :angel:

Filmsnutt 3 är en så kallad "bebis-öppna" som vi precis börjat introducera lite. Tanken är att innerbak ska träda in lite under kroppen, inte full tvärning utan "inner bak mellan frambenen" är lagom (och lite stolt är jag över att det är ungefär där jag lägger henne trots att vi inte har en enda spegel att rida efter). Böjningen är ju inte alls på den nivån som krävs för att rida en skola, men det är ju mest en "inlärningsövning" detta och inget som ska visas på tävling.

Filmsnutt 4 börjar med en travigångsättning från skritt som inte alls skulle vara med och som jag inte begriper hur den lurat sig in där (är från början av passet?!) men sedan kommer en "bebis-skänkelvikning" och efter det nedtravning under lättridning.

Ajdå, det lät ju inge vidare :( Ja, man kan ju aldrig vara helt säker. På så vis är det ju läskigare bakom vagn då de kan göra illa sig så pass. När man rider kan man ju ramla av men hästen har ju inget att skada sig på i alla fall.

Ta det vackert men fortsätt köra honom för det ser trevligt ut, och vem vet, du kanske startar en liten dressyr med honom också snart ;)

den är nästan exakt 1000 meter :laugh:

det ska fyllas i lite på vissa ställen och doseras lite mer i vissa kurvor sen är den klar :laugh:

Nu är jag stolt över min donna!

Idag fick en kompis till mig rida henne, hon är den första som sitter på hennes rygg mer än 5 varv på ridbanan förutom mig! Det blev en lugn tur ute i mörkret, och tydligen skötte hon sig bra! Stannade o tittade på en sak bara, men hon drev lite så gick hon förbi, även om hon spände sig lite!

Det är när någon annan hoppar upp, kan rida ut utan problem som man vet att man har gjort ett bra jobb på den punkten! :love:

Min kompis var för övrigt helt ställd över att jag lät nån annan rida henne, hon trodde aldrig det skulle hända så pedantisk som ja är med henne :D

jättefin! :) Jag skulle dock önska lite mer "power" eller vad jag ska kalla det... traven ser lite oengagerad ut på nått vis. Nu vet jag ju inte hur mkt ni är igång eller vad som ligger bakom men bara utifrån filmen så ser hästen mest ut att bara traska runt så att säga ;) Men det kanske var tanken oxå :)

Ser lite väl överladdad ut kanske :D
Varför trivs du inte? bara nyfiken :) Det är en tråkig o tuff insikt men bra inställning att sälja än att fortsätta när det inte känns rätt.

Nu har jag också blivit jättesugen på att köra in min! Jag har iprincip aldrig kört en häst förr så var så goda att berätta från början till slut hur jag ska göra! :D Allt från selar till vagnar och steg för steg mot att kunna koppla på vagn. Såklart får jag se mig för efter en duktig körtränare (finns en del här nere ju) men detta är en bra början.

Kollade på selar och vagn och kom fram till att bröstsele+rockard är en bra början, eller!?

Kl

Idag när jag em fodrade i hagen så va Brixie alldeles snorig, det hänger gult snor ur näsan på henne..... men hon har ingen feber. Hon hostar lite, iaf vad jag hört. Hon har inte träffat några andra hästar och inte varit iväg någonstans heller.... Vad kan det här vara tro???? har aldrig haft en snorig häst förut :cry: tar det aldrig slut på otur :crazy:

jättefin! :) Jag skulle dock önska lite mer "power" eller vad jag ska kalla det... traven ser lite oengagerad ut på nått vis. Nu vet jag ju inte hur mkt ni är igång eller vad som ligger bakom men bara utifrån filmen så ser hästen mest ut att bara traska runt så att säga ;) Men det kanske var tanken oxå :)

Haha, nej det är inte meningen att vi bara ska traska runt! ;) :D

Hon hade inte satt i halsen? Alltså foderstrupsförstoppning. Det brukar yttra sig som tjockt gult snor ur näsan (eftersom hästar inte kan kräkas kommer det ut där istället). Hon kanske hade en lindrig form som släppte själv?

Är det så så ska du tempa henne under en vecka ung. för att ha koll så inget har åkt ner i lungorna och orsakar lunginflammation.

Fast får de foderförstoppning brukar det väl märkas mer än snorighet? Nu har jag bara varit med en gång när en häst fått foderförstoppning, min ponny. Hon var tämligen irriterad och hostade och rosslade. Det borde väl bli någon mer irritation än snorighet trots att det bara är lindrigt? Snorigheten måste väl bero på irritation i strupen och det brukar ju inte hästarna vara så glada åt direkt. Jag vet inte alls egentligen, men jag kan tänka mig att det är så?

Din pålle kanske bara fått en lindrig förkylning? Jag har varit med flera gånger då någon av mina hästar varit snoriga ett tag, men att det inte utvecklat sig till något mer, utan gått över på någon vecka. En gång tog vi prover på det, men det visade sig inte vara något specifikt utan antagligen bara ett litet förkylningsvirus.

Tempade Brixie i kväll igen och hon har ff ingen feber :bow: Ser inget mer gult snor heller, men gammalt intorkat från tidigare idag som jag tvättade bort. Hålla tummarna för att det inte finns något nytt i morgon bitti.

Så en häst kan alltså som en människa ha en vanlig förkylning utan att det är något elakt på gång? Har ju haft häst läääääääänge men aldrig har någon av mina hästar fått förkylning eller nåt virus... så det känns som jag inte kan ett dugg om detta. Har också varit förskonad från foderstrupsförstoppning.

Jag tycker att Brixie är lite tungandad, ska verkligen hålla koll på temp, andning och puls!

*kl*
Idag har vi för första gången åkt i väg och tränat (vi har ju haft hjälp ett 10-tal gånger innan, men då har det varit på hemmaplan)
Han skötte sig super, är jättenöjd med passet, vi fick verkligen hjälp m våra svagheter.

http://www.youtube.com/watch?v=NXN2vIjOVT0

Skönt att han skötte sig också på bortaplan. Tycker att han har sååå fin trav. Kan bara tänka mig hur det kommer att bli han får styrka och du kan sitta ner och trycka på honom :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka