Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Har inte ridit på flera veckor - har vakat över min döende mamma. Cancerhelvetet tog hennes liv i söndags:cry::cry::cry::cry: Lilla mamma blev bara 61 år. Skitjävlasjukdom..
Ska rida idag .... och imorgon ska jag ta hem hästarna igen då vi bestämt oss för att bo kvar i skogen:) (flyttade dom till mitt gamla inackorderingsstall 3 mil härifrån för vi tänkte flytta dit- gällde ju att ta boxar när där fanns lediga- världens bästa stall ju)

En rolig sak har faktiskt hänt: Fick besked igår på att jag kommit in på Hovslagarskolan i Flyinge:bump::banana::bump:

Tja, livet är verkligen en bumpig väg att ta sig fram på..
Ursäkta mitt mest tunga inlägg..

Marwin- beklagar förlusten av din mamma. Miste själv min mamma för 5 år sedan i cancer... hon blev bara 55. Så orättvist livet kan vara:cry:

Men grattis att du kommit in på skolan !

kl

Jag rider inte min 05 så mycket nu, hon är ju dräktig med Faustinus och trots att hon inte ska ha förrän den 9 juni så har hon fått en rejäl mage redan, så det blir väl inte så mycket mer ridning för våran del nu. Jag har ju fler hästar så jag håller på med dem istället, ett sto som ska tävlas lite lätta klasser för att sen säljas och så ett sto som jag håller på att rida in.

Nu har jag också blivit jättesugen på att köra in min! Jag har iprincip aldrig kört en häst förr så var så goda att berätta från början till slut hur jag ska göra! :D Allt från selar till vagnar och steg för steg mot att kunna koppla på vagn. Såklart får jag se mig för efter en duktig körtränare (finns en del här nere ju) men detta är en bra början.

Kollade på selar och vagn och kom fram till att bröstsele+rockard är en bra början, eller!?

Vad roligt :)

Jag är tyvärr inte bra på selar det är min styvfar som sköter den biten ;). Men jag tycker travselarna är väldigt vettiga, älskar QH-selar, alltså såna man bara klickar fast vagnen i, supersmidigt!
Då slipper man alla remmar :).

Jag kör med en vanlig bröstsele, ska införskaffa en bredare brösta bara än den jag har nu. (den enda som passade honom hemma).

Inkörningen, tömkör mkt innan så att hästen förstår kommandon och van med att ha tömmarna på rumpan.
Sen så tycker jag att man ofta gör en för stor grej av sjävla inkörningen, att man tar för lång tid på sig och vänjer hästen med släpande skaklar etc.

Självklart ska man känna efter hur individen är men jag har med mina båda hästar bara selat på och lagt på vagn direkt. Tussar i öronen och kolla hur hästen reagerar med små steg i taget.
Går allt smidigt är det bara att ta nästa steg.

Men sen har jag haft två hästar med kanonpsyke :bow: och då har det här funkat.
Med D gjorde vi som så att vi tömkörde ut honom från stallet med vagnen på och så ledde jag i grimskaft samtidigt.
Sen stannade vi, jag hoppade upp i vagnen och min styvpappa fortsatte leda honom. I ungefär 100 meter sen kunde jag köra själv.

Så tussar i öronen är ett bra tips och viktigt att lära hästen att aldrig, aldrig, aldrig backa i vagn!
:)

Men jag skulle inte kunnat köra in honom utan min styvpappa, så viktigt är ju att man tar bra hjälp :)

cela: Ser ju riktigt fint ut. Härligt att han skötte sig så bra på bortaplan också.

Marwin: Beklagar sorgen. Du får trösta dig hos hästarna och grattis åt att du kom in på hovslagarskolan : ).

Beklagar verkligen :cry: Jag kan trösta dig med att livet går vidare och det kommer att kännas bättre, min mamma dog också i cancer när hon var 48 år. Det är en jävla sjukdom och livet kan kännas piss och orättvist.... men som sagt jag lovar det blir bättre. Tur att du har hästarna, djur är den bästa tröst som finns.

Kl
Brixie har ff ingen feber :bow: ser inget snor heller, pust! Om några veckor flyttar hon till annat stall där jag kan få ridsällskap och ett ridhus att rida i:banana:

tack alla snälla! Jo livet går vidare- man ska väl själv vara tacksam så länge man har det:)

Sassiball och Monell: Hemskt med era mammor -vågar knappt säja det- men det ger konstigt nog tröst...att man inte är ensam även om man såklart vet det....förlåt.....

Nu lovar jag att släppa detta här då det inte ska vara i denna tråden alls!

AthenaAvalon:Absolut ska vi ta en tur på heden! Ska satsa på nästa jakt dessutom!

Har ju tagit hem hästarna idag igen! Jättemysigt!

Detta kan ju bli lite svårt om man sysslar med klassisk körning och har lite ambitioner. Backning ingår nämligen i programkörning.

Till och med i den lättaste klassen skall tilläggas. :)

Travkörning och klassisk körning skiljer sig en hel del både vad gäller utrustning, vagnar, säkerhetestänk och hur man vill att hästen skall arbeta. Men så har de helt olika målsättningar också.
(Min åsikt är att körträning a la klassisk skolkörning passar en ridhäst bättre än körning a la travträning)

Beklagar sorgen :( *styrkekramar hårt!* Självklart får man hitta styrka i andra människors sorg/ att någon varit med om samma sak, så fungerar ju vi alla mänskliga varelser och det är väl det som är tanken, att om man delar med sig så blir det lite lättare...

Athena - jag har heller aldrig kört in nån häst men jag tror inte man behöver göra det mer avancerat än vad man gör med allt annat ;) (har goda vänner som kör o dessutom tävlar friskt)

Tänk sunt förnuft! Hästen ska DRA något som låter, skramlar o blir lite "fastlåst" m skaklar osv. alltså kanske man bör vänja hästen vid ljud bakifrån (samma som när man rider in fast man då vänjer dem vid rörelse uppifrån)
Även om Beauspirit haft en jäkla tur m sina hästar så skulle jag iaf ta det säkra före det osäkra och testa dra skaklar först, testa dra ett traktordäck etc för att sakta vänja in hästen på det nya innan man spänner för en dyr vagn o själv sätter sig där i ;)

Börja redan vid tömkörning o låt å härja lite precis bakom honom, skrapa dina fötter i gruset osv. När man tömkör i vanliga fall så befinner man sig ju oftast inte MITT bakom hästen så bara det kan vara nytt o konstigt för en del ;)

Ang selar osv så kolla med nån kunnig på området. Det är olika för olika slags körning :)

Tror du har helt rätt! Däremot måste jag lära mig liiiite mer innan jag börjar. Vet ju knappt hur en sele ska sitta! ;) Och hur man kopplar skaklar och draglinor och sådär. Men det finns ett kapitel om inkörning i min unghästbok som jag tänkte läsa och sedan ska jag ta hjälp av en tjej i stallet som kört in sin ponny. Hon har dessutom en sulky som skulle passa min häst (som är till salu, men jag vill eg. ha en rockard).

Avalon är van vid tömkörning bakifrån, vi går ju inte på volt hela tiden utan jobbar på öppna spår också. Tömmar på rumpan är inga problem. Jag tror jag ska börja med att tömköra i sele med svanskappa. Sedan dra däck i draglinor. Fästa skaklar som han får gå mellan och sedan gå med vagnen lös bakom honom. Sedan får vi spänna för och dra den utan mig i. Därefter sitter jag i och någon leder honom. Tror faktiskt han kommer tycka det är roligt och att han är väldigt snygg framför vagn :love:

Låter som ett bra upplägg ;)
Min lillfis här hemma ska köras in hon med är det tänkt, dels som bra grundträning inför "sitta på" och dels som variation i träningen framöver plus att man kan ta med sig la familia! Tänkte ju köra in brosus oxå men han var så jäklarns skvättig så det kändes inget lockande att spänna en vagn bakom honom....

*knapplånar mig själv*

Har precis börjat sätta igång Frasse nu efter flertalet krämpor a lá hovar.

Har nu dykt på ett problem som jag inte kan minnas att jag hade tidigare och undrar om ni kloka har några ideer.

Jag har valt att fokusera på övergångar skritt-trav-skritt den senaste tiden och vill gärna behålla en lätt kontakt både före och efter övergångarna. Att själva övergången blir si-så-där ibland är jag inte så bekymrad över, MEN som det är nu vill han absolut inte ta någon kontakt alls så länge det handlar om skritt.
Han känns spänd, ovillig och 'trippig' (travar iväg) så fort jag försöker ta kontakt eller bibehåller kontakten från traven.
På långa tyglar kliver han dock på fint framåt. I traven har jag en fantastiskt lätt och fin kontakt med honom och han känns avslappnad och tillfreds med det.

Finns det några tips på vad jag kan testa för att på så sett checka av om jag själv gör något helgalet?
Tips på övningar för att 'lura' honom att ta kontakt och koppla av utan att stressa upp sig?

det är inte så att han förknippar tygelkontakten med " Kom Igen Nu Travar Vi" ??

Eftersom han slappnar av i traven så borde det inte bero på munproblem ?

Svårt att ge råd när man inte ser om hästen är irriterad/bakåttänkande/ovillig eller vad det kan tänkas.

Det är SKITJOBBIGT att skritta på tygeln så det kan ju vara så enkelt att han vill komma loss och komma fri istället för att peta in de långa bakbenen under magen o samtidigt hålla ihop där framme.

Håll mjuk kontakt hela tiden, låt honom joxa o greja, ta ned honom till skritt om han springer iväg men utan att ge eftergift hela tiden, testa hans gränser helt enkelt. Han har kanske kommit på att han slipper undan tygeln om han fjantar lite? jag vet inte...

Sitt bara tungt i sadeln, tänk på dina händers läge - hög hand - högt huvud. Låg hand - lågt huvud bred hand ger skarpare hand men mer inramande.

Min nollfemma ville ha mina händer tätt mot manken ganska nära varandra, då gick han som bäst.

det är vad jag är lärd iallafall, och det är en säkerhetssak.

empress:

varför tycker du att travkörning har en annan syn på säkerhetstänk? *nyfiken*

där vi är idag så´passar denna typ av körning oss bra, men kommer börja köra mer klassiskt :)

Varför får hästen inte backa i vagn i travvärlden? för visst höll din familj på med travhästar?? *nyfiken* :)

Mina polare som kör mkt dressyr och bruks lär alla sina hästar att rygga i vagnen. Svårt att ta sig fram i skogen m timmerlass om hästen inte kan backa om det blir lite tokigt eller för att komma i position ;)

min vagn låter ingenting, inte skramlar den heller :). tycker det ofta är mindre läskigt för hästen att ha en vagn efter sig (i början allts) än släpande skaklar, bildäck, släpor osv eftersom de är mindre följsamma efter hästen.

men det är jag det, alla gör vi ju olika :). sen kan jag ju säga att jag inte bara haft "tur" med mina hästar. utan att det har gått så bra beror ju även på att jag använt mig av en metod som funkar för hur de är som individer :).

Men tänk lite logiskt, varför skulle hästen inte kunna backa med vagn?

Min dam kan det, och när man vänder på smååååå vägar så blir det ofta ett steg framåt/sidan och sedan ett steg bakåtsidan för att det inte finns plats för mer.

KL

Jag är lite grinig för tillfället, hade en kompis som filmade mig när jag red... men jag får inte in filmerna i datan av nån konstig anledning! det är jag skitsur över! :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka