Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

*knapplånar mig själv*

Har precis börjat sätta igång Frasse nu efter flertalet krämpor a lá hovar.

Har nu dykt på ett problem som jag inte kan minnas att jag hade tidigare och undrar om ni kloka har några ideer.

Jag har valt att fokusera på övergångar skritt-trav-skritt den senaste tiden och vill gärna behålla en lätt kontakt både före och efter övergångarna. Att själva övergången blir si-så-där ibland är jag inte så bekymrad över, MEN som det är nu vill han absolut inte ta någon kontakt alls så länge det handlar om skritt.
Han känns spänd, ovillig och 'trippig' (travar iväg) så fort jag försöker ta kontakt eller bibehåller kontakten från traven.
På långa tyglar kliver han dock på fint framåt. I traven har jag en fantastiskt lätt och fin kontakt med honom och han känns avslappnad och tillfreds med det.

Finns det några tips på vad jag kan testa för att på så sett checka av om jag själv gör något helgalet?
Tips på övningar för att 'lura' honom att ta kontakt och koppla av utan att stressa upp sig?

Min tycker ju också det är jobbigt m skritten, det är svårt attfå honom att kliva på och bjuda framåt riktigt(men han blir mer att han maskar, än att han springer ifrån)
Jag får träna på att hela tiden tänka "mata på framåt" mot ett lätt stöd. Tänker även på att inte bli låst i handen utan följer med i rörelsen framåt. Om du tänker lite mer att "rida honom mot kontakt" i stället för att "ta kontakt", är du med hur jag tänker?:)
Att han travar iväg tyder ju iaf på att det inte är ngt fel på framåtbjudningen;), jag tror det löser sig för er om ni bara tragglar på lite....

Vetdu, det var precis så jag tänkte i går. :laugh:

Drev på framåt och inväntade att han själv tog kontakt. Han var duktig nog att berätta för mig när jag 'glömde' bort att bara passivt följa med i hans rörelse och invänta kontakt. Direkt jag försökte 'skynda på' (:o) så spjärnade han emot direkt.
Stundtals fick vi en fin bjudning med lätt kontakt både på rakt spår och i höger varv. Vi sliter lite med vänstersidan, men det lossnar bit för bit. :grin:

Det är SÅ roligt att rida nu.
:love:

Om han drar upp huvudet när du kortar tyglarna och springer iväg när du lägger till skänkeln går han inte fram för skänkeln på rätt sätt. Har du en yttersida och innersida även om du rider rakt fram? bromsa honom och lätta direkt när han svarar- flytta sidvärtes. var noga med att lätta (klappa på halsen med innerhanden )som belöning direkt när han gör rätt. Går han genom kroppen när du lägger till skänkeln och du då lättar med handen och fångar upp så får du fin kontakt. Han får inte springa iväg - men du får inte bli statisk i tyglarna. kanske överdrivet skrivet - saker du redan vet- ber om ursäkt då:)

Behöver inte be om ursäkt, jag behöver all hjälp. :) (Jodå, instruktör skall kopplas in igen framöver)
Apropå det där med att ha en inner- och yttersida när jag rider rakt fram, vad menar du då? Skall mitt säte/skänkelläge/ställning (eller bara 'tänket') vara höger- eller vänsterfokuserat beroende på vad som komma skall?
Jag brukar försöka vara så neutral som möjlig på rakt spår nämligen, inte däremot sagt att det är korrekt sätt.

Tjo, (nu blir det mycket Empress på raken här, men det får bli så. :D )

Jag börjar alla mina ridpass på det sättet. Gas, broms, styre skall sitta som en smäck var för sig innan vi går vidare.

(Så gjorde jag med min gamla hopphäst också och han var 19 år. :p )

du ser! :bow: (Svarar på ditt inlägg lite högre upp ang ta/få kontakt)

Bara man själv försöker KÄNNA mer så brukar problemet liksom uppebara sig på en gång och man fattar inte hur man kunde vara så blind. Man kan traggla runt hur länge som helst i samma smet o tänka "varför gör han så här för?!" men man fastnar ändå bara i tanken o kopplar inte på själen och känselspröten. När man väl öppnar sej själv så finner man oftast problemet och kanske tom lösningen! :)

(därför jag även skrev att det är så svårt att bedöma på nätet när man inte SER hästens reaktion, men bara det att du skrev ned dina tankar om problemet gjorde att du fick upp ögonen lite till och red mer medvetet) Det är underbart att hitta deras små knappar och finesser! :love: Jag är sååå avundsjuk på er alla som får RIDA!! :bow:

ja, jag såg att det såg konstigt ut. Näe, rider man rakt fram så gör man..:p
Jag menade typ det jag skrev efter - om hästen bara älgar iväg okänsligt så brukar jag säj på skogstigen ställa hästen lite och flytta den- då har du ju en ytter och innersida. När hästen sen är med på noterna och lyssnar så ljummar man rakt fram så rakt man kan såklart.

Ja visst e det kul att rida:love: Är glad jag har börjat rida lite igen ...

Kul att se hur det går för era 05or!
Min Kosmos hade en lugn sommar och vi har nu varit igång i drygt två månader. Just nu tömkör jag honom mycket vilket är otroligt nyttigt. Han gör stora framsteg och det är superkul och motiverande för oss båda. :)
En annan anledning till tömkörningen är att han måste ha ny sadel. Jag använder min pensionärs gamla dressyrsadel och den ligger okej med pad, men vill inte sitta och nöta i den.
Hoppas på att komma iväg nästa vecka till sadelmakaren.

Lägger in en bild på Kosmos favoritrörelse: Skrittpiruetten... :D
(Ignorera michelingumman på ryggen. Det var kallt...)

4105596922_ed6050582b.jpg

Idag fick pselma känna på lite galopparbete! Och vi galopperade ca 3 km i ett tempo som var till en börjar rätt lågt. Jag trodde ju i min enfald att hon skulle bli trött av detta, och var gör hon när det är 200 meter kvar? Jo ökar på som tusan!

Idag funkade det super att bara galoppera genom vattenpölarna, även om jag höll om lite extra!

Min pulsmätares batteri verkar vara slut, så det var lite synd, hade varit kul att se vilken puls hon legat på samt hur fort hon gick ner. Lite lätt fuktig på halsen blev hon, men inte så mkt mer
Allt som allt red jag ca 9,6 km :p

Nämen :eek: Där är ju Kosmos :D
Oj oj oj, vad fin han har blivit! Och stor! Hur hög är han? Jag såg honom när han var en liten skit ju ;)

Idag har jag ridit ut i skogen med mamma. Beata var så duktig och var avspänd så gott som hela rundan. Nga bushopp blev det och sedan skyggade hon rejält vid en fläkt som hon är rätt så rädd för. Annars var det långa tyglar i all skritt :love:

Vi har haft lite problem med att hon ligger på i traven och galoppen men idag var hon jättefin. Fortfarande väldigt pigg men MYCKET bättre. Beata är van att gå först men idag fick hon gå lite i rygg på mammas fegis en bit och det gjorde jättemkt på hennes bjudning. Gick i princip från turbo till normal :D

Dessutom gick hon i en vattenpöl:eek:Och jag bad henne inte ens :eek::bow:
Donnan är VÄLDIGT markskygg och om det är en större mossfläck på t.ex. en stengång så blir hon riktigt rädd. Annars tittar hon inte på saker men märken på vägar, vita strecken på asfalt, gropar, diken, färgskiftningar, you name it och hon tappar allt vett och sans :angel: Men idag som sagt trampade hon i en vattenpöl alldeles frivilligt :love: Eller tja, hon valde helt enkelt att inte hoppa åt sidan/hoppa över den med jättesprång/gå brevid den.

En trist detalj är att hon får skav av sitt schabrak. Hade behövt en fårskinnsvojlock men de är ju såååå fula och dessutom känns 1000 spänn på ngt fult skittrist :cry: Men men, man får väl bita i det sura äpplet...

Nämen :eek: Där är ju Kosmos :D
Oj oj oj, vad fin han har blivit! Och stor! Hur hög är han? Jag såg honom när han var en liten skit ju ;)

Vad kul! :) Var det när han stod på Ingelstorp?
Ja, han har vuxit en hel del. Mätte 171cm på 3-års testet och nu ligger han på 176cm. Mattes goding! :d

Nu har jag fått in det ena klippet, det är dock bara uppvärmningen... men ni får se nåt iaf!

Konstruktiv kritik tack!
Som ni ser så är det lite si och så med koncentrationen :p
Har även upptäckt att hon har börjat dippa in näsan lite mkt, så det får jag tänka på, sedan har vi givetvis bogen som det tar en stund innan den är där den ska, men iaf.

Nu har även jag kollat igenom videon, och hon gick som det kändes, otroligt segt och på bogarna både nu o då... nä den där sadeln ska vi nog inte använda mer, hon går bättre med den andra!

gissa vem som glömde länken.... http://www.youtube.com/watch?v=tc2YEvMA_W4

Senast ändrad:

Jag tycker inte alls hon verkar tappa så mycket koncentration. Jag är väldigt impad av att hon är så lugn och fokuserad som hon är, trots de andra som lattjar omkring henne. :D

Tycker att det ser bra ut, skulle kanske önska att tyglarna inte glappar så mkt, även om det är uppvärmning. Hon går ju mest och glappar för att du inte ger ett riktigt stöd, du ska ju rida upp bakbenen "i handen", om du förstår hur jag menar? :D Jag älskar förövrigt araber (har haft själv) :)

Alltså, jag måste bara säga att sadeln ser jätteklumpig ut.. jämfört med min nätta lilla dressyrsadel :o Är det där en "distans-sadel"? Kan dock tämka mig att man förmodligen sitter skönt i den längre sträckor?

Sötis! :love: Jag tycker hästen ser trevlig o cool ut o ser inte ut att bry sig spec mkt om de andra busarna ;) Men tror jag förstår vad du menar med tappa fokus, se längre ned i min låååånga text

Jag skulle vilja göra något åt din sits ;) Men jag är ju dressyrnisse så vet inte "vad som är rätt o fel" men i "min" värld så vill jag att du rätar på dej lite och använder mage o rygg mer, du ser lite obalanserad ut och ser ut att tappa lite rytm i lättridningen.

Sen skulle jag vilja att du får fram din hand framför din kropp. Den ligger nu på ditt lår och du får väldigt yviga rörelser när du ska ställa/böja/svänga

Endera tycker jag att du ska länga tyglarna helt och inte använda så mycket hand - eller korta dem så att du får en finare kontakt och kan använda dej av mindre hjälper :) Nu blir det lite mellanting; halvlånga tyglar men fortfarande ganska mkt "handridning" och därmed även yviga rörelser o glappt fram i bettet.

Vad jag förstått så vill du kunna rida henne helt utan hand så då kanske hon skulle behöva träna mer på att lyssna för enbart vikt, säte o skänklar - helt enkelt strunta i tyglarna o låta henne "vingla" på lite tills hon inser att hon måste lyssna. Nu ställer du o böjer för dina händer.
Testa att ställa henne för enbart skänkel etc. Lyssnar hon inte så får du försöka få henne mer uppmärksam på DIG.
När jag tränade brosus så ville han inte ta med sig yttersidan, vi red i paddock o istället för att greja för mycket med honom så fick staketet rama in oss. Dvs jag ställde honom inåt och när han bara böjde i halsen o tryckte ut bogen så sprang han nästan in i staketet *suck* men det lärde honom att vara mer uppmärksam och att BÄRA SIG SJÄLV. I bland är man snäll som ryttare o kånkar runt på hästarna :D

Tyckte du inte själv i ett tidigare inlägg att Pselma krävde mer tygel än vad du eg ville? Hon kanske inte är lika fokuserad o därmed heller inte lika känslig som innan. (kanske det du menar med att du tycker att hon tappar fokus på filmen?)

Hoppas jag varit tydlig så du inte tar illa upp ;)

(Växer pselma? ser så hög ut i rumpen :D )

Jag håller med Anni där om att du måste få upp handen från låren, och få en mjukare kontakt med munnen. Annars tycker jag hästen ser jättefin ut och coool som bara den. Kul att se vilken respekt de andra 2 har för Pselma :)

Jo anni jag vet precis vad du menar, tyvärr ;)

Min sits är under all kritik, men jag måste köpa en dresyrsadel för att fixa det tror jag. Iomed att den sadeln glider fram så blir ju hela sitsen fel vilket gör att jag tar fram skänklarna, lutar mig framåt och sänker handen. Det för att helt enkelt kunna hålla mig kvar på hästen.

Jag håller med dig ang tyglarna, och när jag red den där hopplektionen och hade en sadel som var smal i midjan så funkade det super :love: Men i de sadlarna jag har nu så kan jag inte påverka hästen så mkt tyvärr, det funkar ju på en häst som är färdig där man bara behöver finslipa, men på en unghäst som behöver vägledning så är det ju nästan dömt att misslyckas!
Jag kommer alltså inte åt med skänkeln på nåt bra sätt, och då blir det ju plötsligt himla mkt svårare :crazy:

Och iomed att de har så höga framvalv så känns det jätte konstigt att ha händerna ovanför det! Men som sagt, på hopplektionen föll mkt på plats! Jag vet vad jag vill ha! Jag ska bara skaffa fram 15 lök så ska jag köpa det, och sen ska här dressyras!

Så som sagt, jag vill rida rumpan fram till handen, men i de sadlarna jag har så vet jag inte hur jag ska bära mig åt riktigt! Min förra häst var ju så himla lätt, han kunde ju utan problem stå på stället och galoppera på långa tyglar "hur länge som helst" utan att tappa formen eller nåt.

Jo Pselma växer fortfarande, dock tror jag hon dessvärre kommer stanna som överbyggd känns inte som att hon kommer hinna växa ifatt...

Myggan: Jo det är en distanssadel! Men du skulle se min andra, den är nästan 70 cm lång... och på den är stiglädrena fästa extra långt fram så att man ska sitte bekvämt... as lätt att få korrekt sits i :angel:

Övrigt, Att pselma är så cool får vi alltid komentarer om på träningar med nya tränare! Men min tränare upptäckte sist att det nog ligger mkt i träningen... han gick nämligen fram och klappade henne på bogen (smack smack) och hon flyger givetvis i luften och stirrar på honom med stora ögon och undrar varför han slår henne?! Om jag kommer så långt som att klappa henne på det sättet när jag ber henne backa så blir hon MKT förnärmad, och så kom nån o bara "smällde" till henne utan förvarning!

Det gillade hon inte!

hon ser trevlig ut din pselma!

(skriver som annie) vet ej vad som är rätt enligt distansridning, men så här tycker jag.

Räta på dej och sitt tyngre i lättridningen, rid mer med sätet, korta tyglarna lite, nu är de mellan långa och glappar, vilket blir lite otydligt för pselma, och upp med innerhanden så att den inte vilar över låret, som handen är nu så blir det väldigt stora och yviga rörelser. Sen ser jag att hon gärna drar mot de andra hästarna (vilket är förstårligt) Men rid då mer med ytterhälperna och rama in henne.

Smidigt att motionera iaf 2 hästar samtidigt ;) :D Den ena av dem hänger ju på där lite grann. Måste även skriva att hon verkar väldigt koncentrerad eftersom de andra lattja och håller i gång! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka