Sv: Hur går det för era -05'or #8
Delvis KL
Jag kan bara relatera till ett solklart exempel fast i hoppning. En mkt lovande unghäst står hos proffsryttare. Den rids inte så många gånger i veckan, men däremot plockas den snabbt upp på höjderna. De tränar inte spec mkt markarbete o den har inte speciellt mkt vanlig kondition (som man får av att galoppera ute i terrängen) o heller inte så mkt "dressyrstyrka". Den är rätt dåligt dressyrriden, dvs kan i princip knappt böja sidorna.
Däremot hoppar den som en gud. För detta har den tränat på. Man prioriterar helt enkelt! De tränas hårt inför vad som komma skall men tränas inte alls på sånt som vi vanliga tycker är viktigt så som att rida ute i skogen, att de både ska gå dressyr o bli inhoppade, att de ska vara fogliga på backen etc.
Hopphästen går stenhårt de få pass den går men där emellan ställs inga krav på den.
Så jag tror att ni är inne på rätt spår, smulan o du, att även en lovande dressyrhäst rids kanske inte så mkt ute i skogen, o väldigt få pass överhuvudtaget. Men att varje pass är noggrannt planerat och kanske ganska "hårt" men att man som du Myggan, varierar formen såklart. Innan visning så toppar man det hela med att verkligen sätta tryck o show i hästen.
Ser man till godkända hingstar o andra på GP-nivå så var nog väldigt många väl framme redan från början - o de håller ju!
Kanske är det så att proffsryttarna pressar hästarna hårt just under ridpasset och att ryttaren känner så väl var gränserna går så det "blir aldrig fel", men att de sen har maximal möjlighet till vila, underhåll som massage, skrittmaskiner, superduperfoder, perfekt stallmiljö etc o därför även får hållbara hästar?
Hos oss vanliga dödliga kan det ju hända att hästen springer lite si och så på vartannat pass, att man inte riktigt känner om hästen är helt genomärlig, var gränserna går osv. O därför drabbas vi även av en del skador.
Sen är det ju så att jag tror inte heller att en unghäst som inte håller måttet eller som inte är redo för denna uppvisning - heller inte visas! Då spar man hellre på den hästen.
Se bara på Quaterback som fyraåring! Vilken show! De flesta hästar bleknar bredvid en sådan på en visning. Men inte tror jag att den hingsten har sämre hållbarhet än vad våra unghästar har...?
Championaten är ju faktiskt för att kora en Elithäst så att säga. Man vill hitta Sveriges mest lovande hästar. Många vanliga svenssons tror sig nog ha Stjärnan hemma på stallbacken och blir säkert ofta besvikna när de kommer på visning och får dåliga poäng och sen vill man gärna försvara sig med att superhästarna är för hårt pressade i vilket fall....
Den häst som verkligen har talangen med stort T, har ju dessutom väldigt lätt för sig och man behöver inte sitta och traggla. Som hopphästen här över. Han gick från noll till 120 på bara några månader.
Många som kvalar till hoppchamp. tragglar ju 120-starter varje helg hela säsongen innan de fixar de där tre nollorna! Då är frågan; ska man verkligen ta en sån häst till champ. som kanske eg inte alls har så speciellt lätt för sig? (och det är nog DENNA häst som drabbas av skador som får gå alldeles för mkt för sitt eget bästa när den hela tiden måste KÄMPA för att ta sig över hindren, En häst som leker igenom banan sliter ju inte på sig på samma sätt) samma med dressyren. har man en häst i naturlig balans, med naturligt tryck och bärighet så behöver man ju inte PRESSA hästen - då går den ju bara där! Jag skulle däremot behöva sätta rejält med tryck och press på Brosus för att få honom att gå i den formen o röra sig "större" och därmed även utsätta honom för större skaderisker.
Sen kan det vara så att i framtiden så är de båda hästarna lika bra, men vi vet ju alla hur det är m unghästar
Jag tycker snarare att kraven för att KVALA ska vara hårdare. (ffa hoppning som jag följt nu av anledning att min kompis åkte ned) 200 starter. De flesta kravlade sig över och hade tjugotals 120starter i ryggen. Har man verkligen då på champ att göra när "superhästen" går in o leker sig genom banan och har kanske fem 120 starter i ryggen ??
Låååångt och kanske OT?? jag vet inte...