Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Din pållis ser ju också kanonfin ut. Är som sagt mkt avundsjuka på er som kan köra era hästar! Vilken perfekt teckning han hade, helt i min smak :d Ser dessutom ut att röra sig trevligt!

precis det funkar ju med tävlingshästar att åka till banan, värre med unghästarna. vi har bara unghästar just nu så ;) en 1-åring och en 2-åring.
skulle aldrig gå utan banan hemma :).

ja den är riktigt bra! ordentligt gjord med bärlager, dränering och markduk, sen ligger det 0-8 kross ovanpå. blir aldrig tugnt eller blött och jättebra svikt! har samma på ridbanan :).
sen att det har gått grus för mer än en kvarts miljon är mindre kul att tänka på... då fick vi ändå ett superbra pris tack vare närhet till grustaget.
:S

sorry för OT jag med ;)

Fast den erfarenheten har inte jag gjort - tack och lov. I hårdare konkurrens är det inget att satsa på. Hästarna ska vara väl framme och får inte vara ihopdragna alls, om de ska få poäng. Sedan ska de ha massvis med gång också, men det är en annan sak...

4-åringarna ska gå i en väldigt hög/ihop form och dom är ju inte "mesigare" i bedömningen på 5-åringarna. Och jag snackar inte om att dra ihop hästen utan dom ska gå i en rejäl samling & visa ett hejdundrande register i detta. 4 åringarna som de släppte igenom iår i Enköping skulle visa piruett-galopp för att vara tillräckligt reglerbara. Och jag tyckte inte att det var ok att pressa min 4-åring så eftersom han inte var klar för det.
Dom som kvalar som 5-åring ska stå sig i vanliga regionala LA (form/samlingsmässigt) & vara ännu bättre typ. Iaf enl min erfarenhet... Och det är ju inte direkt så jag har kvalat mina här uppe i Norrland och konkurensen är sämre här utan jag kvalade t ex Magic till 5-års nere i Mantorp. Så jag förstår inte vad du menar i hårdare konkurens?

Kl

Måste bara dela med mig av resultatet från dagens hoppträning. För första gången åkte vi dit helt själva, så jag fick lasta och så helt själv. På vägen dit tjafsade hon lite vid lastningen (hon har kommit på att hon är stor och kan gå åt andra hållet om hon har lust), men efter träningen var hon väl trött så då gick hon rakt in. På träningen skötte hon sig exemplariskt, och min tränare var nästan lika lyrisk över detta som jag. Det gick problemfritt med de uppgifterna vi fick så nu börjar det bli dags att höja hindren lite tycker min tränare. Hitills har vi ju mest hoppat småhinder (upp till 70-80 cm).

Jag får hur mycket beröm som helst för Kimbi, vilket jag inte är van vid. Har under ponnytiden knappt aldrig fått höra något bra som inkluderar hela ekipaget. Antingen har hästen varit ful eller dålig (enligt andra) eller så har jag inte förtjänat hästen för att jag är för dålig (sedan att jag utbildat hästen från ingenting är det inten som riktigt tänkt på). Helt plötsligt har jag en häst som jag får beröm för, och dessutom får JAG beröm över hur jag rider henne. Vi har långt kvar fortfarande eftersom jag inte är van att rida storhäst, och Kimbi är så grön, men fortsätter vi såhär så kommer vi också snart ut på tävlingsbanorna.

Oj, vad jag tjatar. Men jag är så stolt över min prinsessa : ).

Jag blev chockad när jag var på dressyruttagningen med min 4-åring. Många av de startande hästarna hade jag utan tvekan tippat på var ca. 6-7år gamla om jag nu inte visste att de bara var 4.a. De reds väldigt höga i formen och visade prov på mycket hög ridbarhet. De kunde samlas och längas med bibehållen hög form och även riktigt stora hästar visades på detta sätt. De var MYCKET väl framme för sin ålder och jag kan inte förstå hur de har lyckats få fram så mycket styrka i så unga hästar. Givetvis är de flesta proffsutbildade och har därmed inte gått några pass där de inte har utvecklats i rätt riktning. Frågan är bara om det är positivt eller negativt.. Dels tror jag inte att de överhuvudtaget tar med de hästar som inte känns redo, utan endast de som är riktigt klara får åka med och kvala. Jag tror inte att det är möjligt att stressa fram en sådan styrka som många av dessa hästar visar, men samtidigt är frågan om de håller för framtida uppgifter när de är tagna så tidigt och pressade precis efter deras nivå hela tiden. Men sedan tror jag även inte att det gynnar hästar att få gå halvdana pass dag ut och dag in. Dessa människor vet ju verkligen vad de sysslar med och hästarna rids rätt varje gång de har ryttare på ryggen. Medan vi lite mer normala ryttare gör lite fel här och där, vilket kanske inte heller är bra för framtida hållbarhet? Ja jag är lite kluven i denna fråga. Summa sumarum så tror jag att alla hästar inte är redo för denna höga form redan som 4-åringar, dock är jag övertygad om att även de proffsutbilade hästarna varieras i sin form under träning och inte enbart rids i "uppvisningsform". Tilläggas skall att det även var några startande som inte alls hade något där att göra, där hästarna gick på bogarna, springiga eller inte lyfte benen från backen. Inte heller vi hade något där att göra då Flis är otroligt sen i sin utbildning och inte alls redo för att visas. Men trots det valde jag att åka då jag ville få en bedömning och för allmän miljöträning, men redan innan jag åkte så visste jag att kval inte var något att drömma om då vi låg så långt efter. Ändå blev jag förvånad och fascinerad över hur långt många andra hade hunnit. Behöver jag tillägga att de flesta av de hästar jag har beskrivit reds utav mycket kända och välmeriterade ryttare.

Förlåt för ett luddigt inlägg, fick inte riktigt fram vad jag ville ha sagt ändå. :crazy: Det är alltså ingen kritik till Myggan utan snarare en förklaring på hur utbildningen ser ut för unga hästar. Även jag hade önskat att Flis var mer ridbar men för henne har det inte gått att stressa då hon reds in sent och har haft mycket kropp och gång att växa i samtidigt som hon har varit/är väldigt valpig. Myggans unghäst ser färdig ut och redo att ta sig an större uppgifter och då ser jag ingen anledning till att hon ska behöva fortsätta harva runt med sin häst lång och låg, det kan han ju redan! Även om hon givetvis varierar formen på sin häst under träning.

Åh vad roligt, det värmer alltid i hjärtat när man får beröm, med tanke på hur mycket tid, pengar och energi som man faktiskt lägger ned på de små fyrbenta! :)

Jag menade inte heller att jag skulle ha kvalat iår eller att jag på något sätt är säker på nästa år. :) Jag tar inte det här som kritik utan jag vill bara förklara hur jag tänker.

Men om jag bara jämför med min andre (det enda jag har att jämföra med) så är Oves ridbarhet 10 ggr bättre, men han har inte samma teknik som den andre. Så jag vet inte riktigt om Ove kommer vara den hästen som går igenom i unghästbedömningen utan jag tror att han kommer att passa bättre senare i livet då man tävlar i program. Men det är ju omöjligt att säga. :)

Sedan är det ju absolut så som du säger smulan att proffsen är just proffs på det dom gör, dock så är det ju så att för varje år som man ser unghästarna så blir dom färre och färre. Oftast är det rätt stora startfält när dom är 4/5 och sedan säljs väldigt många och jag tror att väldigt många "proffs" faktiskt vill tjäna väldigt mycket pengar och då kanske man pressar dom lite "väl" hårt ibland (det kanske är helt fel men det är min teori). Ingen häst mår väl bra av för ensidigt arbete/form. Oavsett om den står i proffsträning eller ej.

För mig får det iaf ta den tid det tar, med bägge mina hästar, men jag kommer under Oves tid att iaf ha unghästvisningarna i bakhuvudet och är han redo att ev visas kommer jag att göra det, men han kommer inte att pressas till vilket pris som helst. Jag tror verkligen på honom och vill ha en glad tävlingskompanjon väldigt många år framöver sedan får vi se vilken nivå det blir. :) Det gäller ju såklart den andre jag har oxå. Tar vi oss inte längre än där vi är nu så är det ju så. Men vi har ju såklart en seriös plan/satsning att vi ska vidare.

Kram på er!

Din pållis ser ju också kanonfin ut. Är som sagt mkt avundsjuka på er som kan köra era hästar! Vilken perfekt teckning han hade, helt i min smak :d Ser dessutom ut att röra sig trevligt!

Tack så mycket :bow: .. han är en pärla.
Vi är lite kör-nördar i vårt stall och min sambo har ett 5-årigt sto som också är inkörd och som även har tävlat körning (dressyr och maraton) i år. Tyvärr fick hon spelet i vagnen för några veckor sedan och slog sönder både vagn och sig själv. Vi tror att det beror på att hon var på väg in i brunst, men hon är fortfarande under utredning och har inte körts sedan dess.
Har blivit liiiiite mer försiktig med 4-åringens körträning efter det. Skynda långsamt typ.

Sug åt dig och håll kvar känslan! :laugh:

Själv börjar jag stressa upp mig lite då våra 05-or snart är 5 år gamla och jag känner att jag ligger SÅ långt efter alla andra just nu... :-(

Delvis KL

Jag kan bara relatera till ett solklart exempel fast i hoppning. En mkt lovande unghäst står hos proffsryttare. Den rids inte så många gånger i veckan, men däremot plockas den snabbt upp på höjderna. De tränar inte spec mkt markarbete o den har inte speciellt mkt vanlig kondition (som man får av att galoppera ute i terrängen) o heller inte så mkt "dressyrstyrka". Den är rätt dåligt dressyrriden, dvs kan i princip knappt böja sidorna.

Däremot hoppar den som en gud. För detta har den tränat på. Man prioriterar helt enkelt! De tränas hårt inför vad som komma skall men tränas inte alls på sånt som vi vanliga tycker är viktigt så som att rida ute i skogen, att de både ska gå dressyr o bli inhoppade, att de ska vara fogliga på backen etc.
Hopphästen går stenhårt de få pass den går men där emellan ställs inga krav på den.

Så jag tror att ni är inne på rätt spår, smulan o du, att även en lovande dressyrhäst rids kanske inte så mkt ute i skogen, o väldigt få pass överhuvudtaget. Men att varje pass är noggrannt planerat och kanske ganska "hårt" men att man som du Myggan, varierar formen såklart. Innan visning så toppar man det hela med att verkligen sätta tryck o show i hästen.

Ser man till godkända hingstar o andra på GP-nivå så var nog väldigt många väl framme redan från början - o de håller ju!

Kanske är det så att proffsryttarna pressar hästarna hårt just under ridpasset och att ryttaren känner så väl var gränserna går så det "blir aldrig fel", men att de sen har maximal möjlighet till vila, underhåll som massage, skrittmaskiner, superduperfoder, perfekt stallmiljö etc o därför även får hållbara hästar?

Hos oss vanliga dödliga kan det ju hända att hästen springer lite si och så på vartannat pass, att man inte riktigt känner om hästen är helt genomärlig, var gränserna går osv. O därför drabbas vi även av en del skador.

Sen är det ju så att jag tror inte heller att en unghäst som inte håller måttet eller som inte är redo för denna uppvisning - heller inte visas! Då spar man hellre på den hästen.

Se bara på Quaterback som fyraåring! Vilken show! De flesta hästar bleknar bredvid en sådan på en visning. Men inte tror jag att den hingsten har sämre hållbarhet än vad våra unghästar har...?

Championaten är ju faktiskt för att kora en Elithäst så att säga. Man vill hitta Sveriges mest lovande hästar. Många vanliga svenssons tror sig nog ha Stjärnan hemma på stallbacken och blir säkert ofta besvikna när de kommer på visning och får dåliga poäng och sen vill man gärna försvara sig med att superhästarna är för hårt pressade i vilket fall.... ;)

Den häst som verkligen har talangen med stort T, har ju dessutom väldigt lätt för sig och man behöver inte sitta och traggla. Som hopphästen här över. Han gick från noll till 120 på bara några månader.
Många som kvalar till hoppchamp. tragglar ju 120-starter varje helg hela säsongen innan de fixar de där tre nollorna! Då är frågan; ska man verkligen ta en sån häst till champ. som kanske eg inte alls har så speciellt lätt för sig? (och det är nog DENNA häst som drabbas av skador som får gå alldeles för mkt för sitt eget bästa när den hela tiden måste KÄMPA för att ta sig över hindren, En häst som leker igenom banan sliter ju inte på sig på samma sätt) samma med dressyren. har man en häst i naturlig balans, med naturligt tryck och bärighet så behöver man ju inte PRESSA hästen - då går den ju bara där! Jag skulle däremot behöva sätta rejält med tryck och press på Brosus för att få honom att gå i den formen o röra sig "större" och därmed även utsätta honom för större skaderisker.

Sen kan det vara så att i framtiden så är de båda hästarna lika bra, men vi vet ju alla hur det är m unghästar ;)

Jag tycker snarare att kraven för att KVALA ska vara hårdare. (ffa hoppning som jag följt nu av anledning att min kompis åkte ned) 200 starter. De flesta kravlade sig över och hade tjugotals 120starter i ryggen. Har man verkligen då på champ att göra när "superhästen" går in o leker sig genom banan och har kanske fem 120 starter i ryggen ??

Låååångt och kanske OT?? jag vet inte...

Senast ändrad av en moderator:

Du tar upp väldigt många bra punkter här och jag håller verkligen med!! :bow:

Sedan kan man alltid ha olika verkligheter om vad som är bra/dåligt och ha olika filosofier kring ridningen och krav. Vilket såklart, enligt mig är bra! Min verklighet är en overklighet för någon annan! :) Viktigast är väl att fråga sig själv vad som känns bra i sitt hjärta och leva utefter det.

Mina hästar är ute nästan dygnet runt, har fri tillgång på hö, går i en flock, rids ute nästan varje dag (eftersom jag inte har något ridhus i närheten) och detta fungerar för mig och mina hästar. Men jag tycker inte att någon annan gör fel för att dom inte har sina hästar så. :) Sedan tycker jag att så många "dömmer" ut folk istället för att ta lärdom av varandra. Tänk så mycket kunskap som finns om man bara vågar ta till sig.

Min äldre häst är 8 år och vi har precis börjat komma upp oss till msva & ptja, då är han snart 2 år "efter" om man drar det krasst. Men för oss har detta tempo varit lagom, han är min första häst & han var bara 4 år när jag köpte honom. Jag är absolut inte något proffs men jag strävar efter att lära mig och utvecklas så mycket jag bara kan.
Kram på er!

Ta det lugnt!! Man måste ta allt i sitt och hästens tempo! Av det jag har sett är ni jättefina och din är ju dessutom inkörd vilket många andra inte är. :)

Men precis. Jag vill inte heller ha häst på de premisserna som en del proffs har. Då har ju hästintresset liksom tappat sin charm! (proffsen vill ju tjäna pengar o går kanske inte direkt ut o pussar på sina hästar (de borstar ju dem knappt själva) )

Nä, jag vill få in en häst från hagen som busat, käkat hö, rullat sig i leran o fått frisk luft och rörelse i 10-12 timmar, jag vill kunna ta galopprundor i skogen eller bara skritta på långa tyglar utan att de far iväg som tokar o jag vill kunna hantera dem utan att de ska stirra på allt å vara hispiga. Och det brukar då ta lite längre tid med själva Klass-klättrandet på tävlingar ;)

Men även därför, för att hästarna är vår "hobby" så får man inse sina begränsningar när det kommer till just championat, att min tävlingshäst kanske inte är rätt matchad helt enkelt för att stå sig i konkurrensen på de största tävlingarna. Men det är ju bara mitt "fel" o inte proffsryttarens "fel" som supertränat sin unghäst som många då skyller på ;)

Jag kommer visa min fölis på treårstest och även på den vanliga kvalitetsvisningen som fyraåring. Men sen tar det nog stopp, min egna kapacitet står sig inte i den större konkurrensen helt enkelt! ( Du är ju på god väg iallafall att fixa att matcha korrekt! :bow: ) Sen hoppas man ju att man om ytterligare några år att vi kan smälla nån championathäst på fingrarna för att Lamour är sååååå fin! *skrattar* ;) :D :p

Mkt intressant läsning i tråden nu måste jag säga! Har inget direkt att tillägga själv, mer än att jag kommer nog aldrig komma dit myggan är med sin 8 åring, eftersom jag fokuserar på distansen.

Jag tycker ju dressyr är himla kul igentligen! trisst att jag tycker så olika grenar är kul! i framtiden får jag göra så att jag har en dressyrhäst och en distanshäst haha!

Tycker dock inte det är kul att tävla dressyr, men det är en annan sak! :p

Min plan med min fölis är att avelsvärdera honom honom som 3 åring, då kommer han lämnas till proffs, och jag funderar även på att avelsvärdera för angloavel (det testet är lite tuffare än arabernas!!). Och när jag ändå håller på så skulle jag ju då kunna visa på 3 årstest!

Ska han vara kvar som hingst så vill jag göra det ordenkligt!
Och jag har fått flera mail nu när hans pappa är såld till Brasilien att jag absolut inte under några omständigheter får kastrera min lilla kille! Så det är jätte kul!

total OT, när ni tappar motivationen, vad gör ni då? Pselma har nu stått 3 dagar, och jag har dykprov att göra och jag bara hinner/orkar inte med allt....

Senast ändrad:

Låter hästen vila :D Eller så longerar jag så de iaf får röra på påkarna lite...

Roligt att få så mkt fina kommenterar om fölis! Själv SKA jag komma dit Myggan är med Magic, frågan är bara hur många ÅR det kommer ta *skratt* Men kommer vi inte dit förrän Lamour är 15 så gör det inget det heller för hon är ju min lilla sessa! :love: (jag veeet, OTOTOTOTOTOT, ska va tyst nu)

Pselma är lite.. ehm svår att longera... hon är så känslig för mina hjälper att när jag driver så hoppar hon rakt upp i luften och far iväg, vilket gör att jag stoppar henne med mitt kroppsspråk, så hon hinner bara ta ett halvt språng innan hon bromsar igen... det är säkert rätt kul att titta på... men om man vill få ut nåt av det.....

Och när jag har så pass ont som jag har nu så orkar jag inte fokusera så mkt som jag behöver för att få henne att gå bra... så då blir det bara skutt rakt upp... ibland ställer hon sig på bakbenen för att jag är riktigt snabb med att stoppa, men då blir det ett jätte skutt istället.... så det känns inte så nyttigt, även om det är lite kul att hon är så känslig för mina hjälper.

då blev ju svaret som min första mening - låt hästen vila :)

Empress: Jag tycker typ detsamma med mig och Kimbi, men sen känner jag att det är bättre att ta allt i sin egen takt än att försöka stressa fram (på tal om allt prat om kvalen här i tråden). Det är bättre att ta myrsteg framåt och känna att man hela tiden är redo för nästa uppgift än att försöka stressa fram något som inte blir bra på slutet.

jo det blir väl så...

Jag får ta henne till min tränare nån dag o fråga vad jag gör för fel tror jag...

Föresten har inte jag nåt emot att det blir lite fölprat även här! Bebisar får man aldrig nog av! :love:

Jag tycker det är kul att höra bra saker om min fölis, men samtidigt så blir jag lite trött på det, när jag tex frågar vad de tycker om exteriören... det är aldrig nån som säger nåt negativt! Och jag tycker exteriör på fölisar är jätte svårt. Därmot är det rätt kul att 3 uppfödare har mailat och sagt att de vill använda honom i sin avel :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka