Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

*kl*

Vet inte om ni har diskuterat det innan men hur tänker ni om vintervilan?

Hej!

Min fick 4-5 veckors vila efter kvalen var över så han kommer inte att få någon längre vila över vintern. Dock brukar det bli lite vila här och där när väder/underlag inte tillåter så mycket ridning. :) Brukar generellt inte ge "vintervila"´om inget inträffar så man måste ge vila.

Skrev ju tidigare att han varit lite testig, det är helt borta nu igen. Han är helt underbar att rida just nu. :love: Galoppen blir lite stor och vinglig ännu men det kommer :)
Liten film från igår

Kram på er!

*kl*
Alltså vi har ju inte gjort så mkt i år över huvudtaget. Och hade tänkt planera vintervila i januari men nu när jag kikar igenom vad vi gjort i år så kanske man ska hoppa över vintervilan och bara låta honom stå dom dagrna som kommer när det är halt och extremt kallt? Ett tag skämdes jag för jag inte gjort så mkt med honom och jag haft totalt motivationsbrist men att börja på ridskolan i september har hjälp mängder samt att jag nu har en egen hästtransport och ridhuskort. Gifte ju även mej i augusti därav att han stod mkt då för planering tar låång tid. Han är ju även ganska valpig och har växt en del och araber utvecklas sent så det kanske inte är så farligt att det varit lugnt i år?

Januari: Longerade en gång i veckan,lite NH övningar
Februari:Longerade en gång i veckan, red en gång i veckan.
Mars: Skrittade två gånger
April:Red två gånger i veckan
Maj:Lite promenader och löshoppade hemma två gånger.
Juni:Hel vila de första två veckorna sedan Löshoppad hemma en gång,red/longerade 5 gånger.
Juli:Red 12 gånger dvs tre gånger i veckan. Mest ut i skogen men en gång ridlektion. Löshoppade hemma en gång.
Augusti: Red fyra gånger i början av månaden sedan tävlade vi i western där vi vann en klass och kom trea i den andra. Åkte endast för miljöträningen men det gav utdelning på alla plan. Vila i 5 veckor
September:Av dom 5 veckor vila var 2 veckor i september. Började rida på ridskola en gång i veckan och rids ut lugnt 3 dagar i veckan.
Oktober:På träning i 6 dagar och de andra veckorna reds han på ridskolelektion två dagar i veckan och två dagar ut dvs red 4 dagar i veckan.
November:Rids 4-5 dagar i veckan varav en dag i veckan på ridskolan.

Ser helt underbart ut.:love:Läcker häst!

jag tror inte du behöver vila din pålle... men det är bara mina åsikter ;) Jag hade ingen sommarvila på Brosus utan hade tänkt vila honom nu i november då underlaget är helt kass. O då var han betydligt hårdare riden än din :) Det blir ju mkt ofrivillig vila under vintrarna när underlaget brister eller det blir 20 minus...

Myggan - jättefina är ni! Jag som är helt grön inom dressyr; är det där normal form på en fyraåring/snart femåring? I mina ögon ser det ut att vara en väldigt hög form på en unghäst men det kanske är sådana krav på hästarna nu! (inte menat som kritik utan bara så jag vet ungeför var ribban ligger för Lamour om några år ;) )

Min dam kommer få stå när det är som äckligast o rida, med andra ord under 10 minusgrader.

Myggan: Ser jätte trevligt ut! Enda jag tänkte på är att han fäller in näsan lite väl mkt ibland, och då tappar han ryggen. Det är förvisso den dressyrformen som primeras i dagens läge, men ska hästen arbeta helt korrekt ska ju näsan vara i lod eller strax framför!

Bara min lilla åsikt på saken!

Pselma vet inte ens hur man följer fyrkanten, så jag får verkligen rida och styra varje steg om jag rider i ridhus!
Vi har inte alls kommit långt i dressyren, men så rider vi ju på bana ungefär en gång varannan månad eller nåt sånt haha!

Hej!

Min fick 4-5 veckors vila efter kvalen var över så han kommer inte att få någon längre vila över vintern. Dock brukar det bli lite vila här och där när väder/underlag inte tillåter så mycket ridning. :) Brukar generellt inte ge "vintervila"´om inget inträffar så man måste ge vila.

Skrev ju tidigare att han varit lite testig, det är helt borta nu igen. Han är helt underbar att rida just nu. :love: Galoppen blir lite stor och vinglig ännu men det kommer :)
Liten film från igår

Kram på er!

Ser kalasfint ut!!! :love:
Du kan väl komma och bo hos oss några månader och rida min skrutt ? :angel:

För Kimbi blir det väl vila under den tiden som det är jobbigast att rida. Dvs när det är is överallt så att man bara kan skritta i alla fall. Egentligen behöver hon kanske inte så mycket vila med tanke på att hon, liksom CindyLous pålle, inte har gjort alls mycket iår. Hon vilade i princip helt från början av hösten förra året fram tills juni iår. Sedan har jag mest byggt upp henne från grunden i långsam takt, och nu under hösten kommit igång med hoppträning. Men lite vila blir det nog. Hon är ju så pass stor så hon kan behöva det, både för hjärnan och kroppen.

CindyLou: Tackar. :bow:

anni0001 + kimmis87: På just filmklippet jag la ut här rider jag upp honom i en "tävlingsform" och smygkänner på lite öppnor längs långsidan. Han har aldrig varit i det här ridhuset förut så han var rätt laddad och då kryper formen upp lite & så blir han extra spänd vid ena kortsidan och kryper upp eftersom dom håller på att kratta utanför sargen (lät jättemycket). Jag rider honom normalt inte i denna form, mer än korta, korta stunder. :) Eftersom han har lätt för att gå i en högre form så rids han väldigt mycket ned i formen så ryggen hänger med. Men ser man till de hästar som ev ska försöka kvala som 5-åringar går de i den där formen... Jag försöker att inte rida honom så till vardags utan jobba upp ryggen. Det jag stör mig mest på är dock inte hans form utan min sits i detta klipp... :crazy:

Empress: Hahah. Tack. :bow: Man blir ju nästan generad.
Kram på er!

Det var just det jag tänkte, att det faktiskt ÄR så att femåringarna SKA gå i denna form för kommande kval etc.

Sen tog iaf jag för givet att du rider i denna form bara enstaka gånger, samma som med en hopphäst, man rider ju inte 120 hinder varje språng utan det gör man ju bara ibland för att checka tävlingsstatus! Så inte alls illa menat mot dej, på träning för instruktör är det ju meningen att man SKA töja på gränserna o det är ju bara då man får riktig hjälp, sen rider man ju i vanlig "ridform" till vardags ;)

Att hästen tappar ryggen o drar in näsan är heller inget jag tänker på, det är ju en unghäst! han måste ju få göra sina misstag! (o just ostadigheten o den lilla spänningen är ju ytterligare ett bevis på att denna ridning inte är hans "vardagliga")

Jag tycker ni är superläckra o grymt duktiga! *hejja hejja hejja*

(ang sitsen, samma som med unghäst-ostadiheten här ovan, du är ju inte SÅ van att rida Ove om man jämför med den äldre hästen du har så självklart blir det en annan ridning,en annan balans etc så det är heller inget att haka upp sej på! Sitsen kommer med mer rutin på lilleman oxå!)

Tack anni!! Jo jag har börjat komma fram till det oxå. Gamlingen har jag ju ändå ridit in mig på i 4, snart 5 år så... :D Det får kanske vara lite vingel på en man bara haft 1 år. Men jag är så otroligt självkritisk. ;) Jag kan personligen tycka att det är väldigt höga krav på unghästarna i bedömningarna, men det är ju ändå ett bra mål att jobba mot. Men jag kommer iaf aldrig att pressa skiten ur Ove för att dom vill se grand prix form nu, utan hans mål är ju att hålla väldigt många år och tycka att det är roligt att tävla/träna. :)

Måste bara få slänga in ett roligt videoklipp (ja nu bjussar jag verkligen på mig själv) ang att man lätt blir "fartblind" och tycker att utvecklingen står still.....
När jag ser den här videon blir man rätt ödmjuk till det man håller på med och visst har det blivit bättre? ;)
Filmklipp

Kram på er!

Jäklar vilken skillnad. Ni har gjort stora och snabba framsteg, verkligen.

Det är alltså 2005 (Magge 4 år)-nu 2009 (Magge 8 år) som man får se på videon. Och det där är min andra häst. Så ingen missförstår mig. :D
Så filma så mycket ni bara kan!!!! Det är verkligen GULD värt att kunna titta tillbaka på, speciellt när man inte tycker att man utvecklas. :)
Kram

Det är alltså 2005 (Magge 4 år)-nu 2009 (Magge 8 år) som man får se på videon. Och det där är min andra häst. Så ingen missförstår mig. :D
Så filma så mycket ni bara kan!!!! Det är verkligen GULD värt att kunna titta tillbaka på, speciellt när man inte tycker att man utvecklas. :)
Kram

Jösses - hur fasen GÖR du för att träna fram gången i hästarna? Visst att det tar flera år fattar jag väl, men ändå.. puh..
(skall nog börja med frimärksamling i stället.. inser att jag inte har en suck... :crazy:)

Vi bör förlänga din vistelse hos oss till ett par år i stället för några månader.. :-D

Din lilla grabb är jättefin och börjar hitta en riktigt trevlig takt och balans! Du har mycket att plocka fram i den där. :)

Angående formen så ska den ju varieras så mycket det bara går, det är inte hälsosamt för hästar att bara gå i låg form heller.

Hihi, ja det är inte alltid lätt att sitta korrekt på de små, jag som numera bara rider småttingar (har ju 3 stycken 05.or som jag rider dagligen nu) har tappat mycket av min sits men jag skyller på att jag ordnar det senare......när de blir mer ridbara.....:p Men som tips hade jag velat att du släppte ned knät och tänker LÅNGA ben. Du har ju en naturlig fin sits och du ska vara glad att du har en äldre häst så att du kan underhålla din sits! Dessutom så ser din lilla väldigt ridbar ut nu så det tar nog inte lång tid förän du sitter fint på honom också.

Knapplånar mig själv då jag tänkte uppdatera lite hur det går för mig och mina små..

Den lilla nya går från klarhet till klarhet och sköter sig exemplariskt. Idag fick hon framskor för första gången och det var inga som helst problem. Hon har en otrolig ridbarhet med tanke på hur lite riden hon är. Skritten och traven är super medan galoppen fortfarande är lite svår. Hon förstår inte riktigt galopphjälpen så fattningarna blir lite springiga men de blir bättre för varje dag. Det är iaf. en toppentrevlig häst att arbeta med och hon är otroligt lättlärd och påverkbar.

Flisan har det sista utvecklats jätte fint och hon som tidigare har haft väldigt svårt för övergångar har nu börjat få styrka nog att bibehålla bärighet och balans även där. Jag märker dock stor skillnad mot henne och den lilla som jag skrev om tidigare..hon är liksom mer valpig i kroppen och har ibland fortfarande svårt att hålla ordning på kroppen. Den lilla nya är väldigt fin och färdig i kroppen och även om hon har mycket bakben så sitter hon ihop mer naturligt. Flis har mycket gång att växa i och det är också det som har tagit tid. Hon har haft väldigt svårt med att bibehålla takt, balans och bärighet men nu börjar det gå åt rätt håll. Tidigare så tryckte bakbenen på så himla mycket att hon inte visste vart hon skulle göra av påskjutet. Därav också det svåra med att göra övergångar. Men nu börjar jag få ihop henne på ett vettigt sätt och jag är mycket förväntansfull inför vårsäsongen!

Picasso sköter sig fint och har hittat tillbaka på banan. Han har slutat helt med sina dumheter och har fått en härlig bjudning. Han är en fröjd att arbeta med och hoppar som jag vet inte vad så nu börjar matchningen mot Falsterbo och Flyinge på allvar.

Vår lilla ponny sköter sig också fint och startade i helgen 80cm två gånger med två felfria rundor som resultat. Hon är kvick och känslig men väldigt snäll och tjejen som rider henne gör det jättebra. Så det är roligt att följa deras utveckling.

Angående vintervila så ska alla 4 få ett par veckors helvila i vinter lagom till jul och nyår. Flis har ju varit igång i stort sett hela sommaren bortsett från någon lugnare vecka här och där så hon är verkligen välförtjänt av en vila. Den lilla har väl inte gått särskilt intensivt men har istället flyttat mycket och behöver en vila utav den anledningen. Picasso har vilat lite väl mycket i sommar pga. att han var dum men då jag inte hinner rida så mycket kring jul så får även han vila lite grann. Ponnyn har tagit det väldigt lugnt ända fram tills vi köpte henne i augusti, då hon inte ens hade galopperat eller hoppats under ryttare. Så hennes utveckling har gått i rasande fart så även hon är välförtjänt av en helvila för att kunna smälta allt nytt som hon har lärt sig.

Jag kan inte ta på mig hela äran, jag har till min hjälp haft otroligt bra tränare som guidat oss från backen & hästmaterialet underlättar ju. :) Men visst är det kul att faktiskt kunna se att det gått framåt. Så mitt enda råd är att ha en bra tränare som kan hjälpa under resans gång.
För jag kan avslöja för er att för bara ca 1½ år sedan var jag osäker på om jag skulle behålla den andre för jag tyckte att vi stog och stampade på samma ställe & jag visste faktiskt inte om jag skulle fixa honom. Man stöter på patrull hela tiden och det är inte lätt alla gånger. Men nu är jag glad att jag behöll honom och fortsatte tro att vi skulle fixa det. :)
Nu är vi ju inte på något vis klar med vår utveckling hoppas jag men jag ville bara bjuda på en liten glimt hur bra det kan bli i framtiden med våra 4-åriga bebisar & misströsta inte! Fortsätt träna och se till att ha roligt! Då blir det hur bra som helst!

smulan87, Tack så jättemycket! :) Jo jag håller verkligen med dig ang knät, precis det jag tänkte när jag såg filmen & det första jag sa till min tränare att jag måste få till. Men jag börjar faktiskt att fundera om det kan vara så att det är så att jag behöver en annan sadel... Det är ju trots allt gamlingens och när jag sitter på honom "faller" bitarna på plats mkt lättare. Så jag tror att en sadel anpassad efter Ove skulle hjälpa till... Men jag vet inte. :D Om jag skyller på sadeln så kan jag ju gömma mig bakom det ett tag till... heheh :D

Spännande att läsa om dina fina unghästar tycker jag. Men jag trodde att du hade sålt Picasso?

Ja han är såld, men han är bestämd och vill bara ha mig på ryggen. :D Så numera rider jag honom åt ägaren. :idea:

Ja skyll på sadeln. :D Nä men det kan säkert bero på sadeln, tittade på filmen igen och jag får nästan känslan av att du har för långa överben för sadeln och på så sätt blir du knipande med knäet? Men om du får till det på den andra hästen så verkar ju inte det rimligt.. :confused: Men efter att ha sett just denna film så skulle jag rekomendera att du gick upp en halv storlek i sätet, alternativt letar efter en mer framskuren, eller en sadel med längre kåpor. Då tror jag att du kommer att få bättre plats för benen utan att känna dig fastlåst. Välkommen in i sadeldjungeln. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka